Yle: Suomessa on vanheimpainvapaa-ongelma - töissä käyvät ihmiset pakotetaan jäämään kotia
Suomessa pitäisi Aapo Mäen mukaan olla enemmän ihmisiä, jotka priorisoivat työelämän eikä hän ymmärrä, miksi hänen olisi pitänyt jäädä kotiin lastensa kanssa.
Perhevapaauudistus lisäsi vapaiden käyttöä. Isät pitivät vanhempainvapaita aiempaa enemmän viime vuonna, isät käyttivät lähes neljäsosan kaikista vanhempainvapaapäivistä. Määrä on kaksinkertainen viiden vuoden takaiseen, isät ovat nyt keskimäärin kolme kuukautta kotona.
Into-Digital-yrityksen toimitusjohtajana toimiva Mäki teki toisenlaisen ratkaisun, hän ei jäänyt kotiin 2- ja 4-vuotiaiden poikien kanssa. Hän ei halunnut. Lisäksi hän ei olisi mitenkään löytynyt sopivaa sijaista pitkäksi ajaksi. Yrityksen tilanne olisi heikentynyt ja myynti olisi silloin laskenut.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ongelma on se, ja ollut jo pitkään, että perheiden valinnanvapaus johtaa lähes 100% siihen, että kaikki vastuu ja riskit yhteisistä lapsista kaatuu naiselle. Tässäkin tapauksessa, mies ei voinut edes synnytykseen, v*ttu EDES SYNNYTYKSEEN osallistua ilman kuppasta työläppäriään, vaikka se vaimo voisi ihan hyvin vaikka kuolla siihen synnytykseen. Mut ei. Aapon mielestä sinäkin päivänä tärkeintä oli Aapo, Aapon työ ja Aapon työläppäri.
Saatan arvata kuka hoitaa tossa perheessä myös jatkossa yksin lapset, lasten sairastelut, lasten harrastukset, lasten hoidot ja koulut.. yksinään. Ja jos sitä nainen jossain kohtaa alkaa kyseenalaistamaan, Aapo ottaa tilalle uuden naisen. Siinä on sit naisella mennyt hukkaan jo vuosikausien ajalta ansiotuloja, työkokemuksen ja eläkkeen kerryttämistä. Jos omaisuus on vielä miehen nimissä niin kiva köyhyysloukku lasten kanssa naiselle tuleviksi vuosikymmeniksi!
Harmi ettei kukaan Aapon lähipiiristä aiemmin ole sanonut hänelle et tommonen käytös ei oo ok. Ei hänen vanhemmat, sisarukset, kaverit tai oma vaimo? Vai eikö hän kuuntele ketään? Harmi, että tuntemattomien internetissä pitää sanoa Aapolle et ei ole ok olla noin välinpitämätön omaa perhettä kohtaan, eikä se raha tule näitä juttuja koskaan korvaamaan, vaikka tienaisit miljoonan.Parillakin kaverillani esikoisen synnytys on kestänyt pari vuorokautta. Onko niin paha, jos isä katsoo sähköpostit sillä välin, kun puoliso yrittää vaikka vähän nukkua?
Ei kuulosta todelta. Jos synnytys kestää pari vuorokautta ja synnyttäjä nukahtaa, niin eikös se tuleva isä tarvitse itse unta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höh, jotain 10 vuotta sitten harvempi isä jäi vapaalle, tai oli ainakaan yli kuukautta. Ei omakaan mieheni ollut yksin lasten kanssa kuin kuukauden, ja on tosi osallistuva isä. Lapset ovat syntyneet 2010-luvulla.
Voitaisiinko muuten uutisoida myös se, miten perhevapaauudistus on vaikuttanut siihen, minkä ikäisenä lapset viedään hoitoon? Käsittääkseni lasten ikä on laskenut reippaasti. Se on lasten kannalta ongelma, ei se kumpi vanhempi on kotona milloinkin.
Ei mun isäkään ollut päivääkään kotona 90-luvulla ja oli suht osallistuva isä. Ruokaa hän ei osannut laittaa koska ei suostunut opettelemaan.
Silti en omalta mieheltäni sallisi vastaavaa jos me joskus lapsen saamme. Kyllä mä itse oon huomannut, että vaikka suhde isääni oli hyvä, se ei varsinaisesti ollut syvällinen ja luottamuksellinen. Isän kansa oli kiva puhua kivoista asioista ja tehdä kivoja asioita. Kyllä mun mielestä isän kanssa pitää tehdä muutakin, esim. puhua elämästä, tehdä kotitöitä.
Eikä pidäkään sallia, jos ei halua, mutta uutisen mukaan haastateltavan vaimo nimenomaan tahtoi olla kotona. Perheet tehkööt tavallaan, kivahan se on, jos molemmat aikuiset ovat tyytyväisiä päätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höh, jotain 10 vuotta sitten harvempi isä jäi vapaalle, tai oli ainakaan yli kuukautta. Ei omakaan mieheni ollut yksin lasten kanssa kuin kuukauden, ja on tosi osallistuva isä. Lapset ovat syntyneet 2010-luvulla.
Voitaisiinko muuten uutisoida myös se, miten perhevapaauudistus on vaikuttanut siihen, minkä ikäisenä lapset viedään hoitoon? Käsittääkseni lasten ikä on laskenut reippaasti. Se on lasten kannalta ongelma, ei se kumpi vanhempi on kotona milloinkin.
Ei mun isäkään ollut päivääkään kotona 90-luvulla ja oli suht osallistuva isä. Ruokaa hän ei osannut laittaa koska ei suostunut opettelemaan.
Silti en omalta mieheltäni sallisi vastaavaa jos me joskus lapsen saamme. Kyllä mä itse oon huomannut, että vaikka suhde isääni oli hyvä, se ei varsinaisesti ollut syvällinen ja luottamuksellinen. Isän kansa oli kiva puhua kivoista asioista ja tehdä kivoja asioita. Kyllä mun mielestä isän kanssa pitää tehdä muutakin, esim. puhua elämästä, tehdä kotitöitä.
Eikä pidäkään sallia, jos ei halua, mutta uutisen mukaan haastateltavan vaimo nimenomaan tahtoi olla kotona. Perheet tehkööt tavallaan, kivahan se on, jos molemmat aikuiset ovat tyytyväisiä päätökseen.
Miksi molempien aikuisten pitäisi olla tyytyväisiä? Ex-ukko ei ollut tyytyväinen kun joutui olemaan täyden vanhempainvapaan vaikka olin kotona työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Höpsin. Jo 80-ja 90-luvalla koti-isyys oli jopa yleisempää, kuin nykyään, ainakin tilastojen valossa.
Näin itselläni ja omassa tuttava- ja ystäväpiirissä ja nyt nämä miehet ovat seitsemänkymppisiä. Samoin tekivät kotitöitä, toisin kuin moni nykymies.
Ei mieheni pitänyt ollenkaan isyysvapaata, juuri ja juuri ehti synnytyksiin. Työt olivat siinävaiheessa, että mahdoton ajatus. Erinomaiset välit lapsiin ja heidän lapsiinsa.
Saapahan joku tuuraaja työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi molempien aikuisten pitäisi olla tyytyväisiä? Ex-ukko ei ollut tyytyväinen kun joutui olemaan täyden vanhempainvapaan vaikka olin kotona työttömänä.
Eli molemmat aikuiset haluavat vaihtoehtoa A, joka on lisäksi taloudellisesti kannattavin, mutta silti heidän pitäisi valita vaihtoehto B, koska....?
Perheiden pitäisi voida itse ratkaista kumpi jää kotiin. Jokaisen tilanne on kuitenkin omanlaisensa, eikä valtio voi siten määrätä miten perheessä hoidetaan asiat. Mutta yksinyrittäjää lukuun ottamatta kukaan ei voi eikä saa olla niin korvaamaton etteikö voisi olla pois töistä varsinkaan suunnitellusti.
Mikseivät lapset voi vaihtaa niitä vaippojaan itse?
Vierailija kirjoitti:
Harvaa miestä se paskavaippojen vaihto oikeasti kiinnostaa. Ei kiinnostaisi kaikkia naisiakaan, jos sen voisi nakittaa tehtäväksi jollekin muulle.
Vanhemmuus on elinikäinen ja kyse on jostain Ihan muusta kuin paskavaippojen vaihdosta.... tai siitä, kiinnostaako vai eikö kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ongelma on se, ja ollut jo pitkään, että perheiden valinnanvapaus johtaa lähes 100% siihen, että kaikki vastuu ja riskit yhteisistä lapsista kaatuu naiselle. Tässäkin tapauksessa, mies ei voinut edes synnytykseen, v*ttu EDES SYNNYTYKSEEN osallistua ilman kuppasta työläppäriään, vaikka se vaimo voisi ihan hyvin vaikka kuolla siihen synnytykseen. Mut ei. Aapon mielestä sinäkin päivänä tärkeintä oli Aapo, Aapon työ ja Aapon työläppäri.
Saatan arvata kuka hoitaa tossa perheessä myös jatkossa yksin lapset, lasten sairastelut, lasten harrastukset, lasten hoidot ja koulut.. yksinään. Ja jos sitä nainen jossain kohtaa alkaa kyseenalaistamaan, Aapo ottaa tilalle uuden naisen. Siinä on sit naisella mennyt hukkaan jo vuosikausien ajalta ansiotuloja, työkokemuksen ja eläkkeen kerryttämistä. Jos omaisuus on vielä miehen nimissä niin kiva köyhyysloukku lasten kanssa naiselle tuleviksi vuosikymmeniksi!
Harmi ettei kukaan Aapon lähipiiristä aiemmin ole sanonut hänelle et tommonen käytös ei oo ok. Ei hänen vanhemmat, sisarukset, kaverit tai oma vaimo? Vai eikö hän kuuntele ketään? Harmi, että tuntemattomien internetissä pitää sanoa Aapolle et ei ole ok olla noin välinpitämätön omaa perhettä kohtaan, eikä se raha tule näitä juttuja koskaan korvaamaan, vaikka tienaisit miljoonan.Parillakin kaverillani esikoisen synnytys on kestänyt pari vuorokautta. Onko niin paha, jos isä katsoo sähköpostit sillä välin, kun puoliso yrittää vaikka vähän nukkua?
Ei kuulosta todelta. Jos synnytys kestää pari vuorokautta ja synnyttäjä nukahtaa, niin eikös se tuleva isä tarvitse itse unta myös.
Mitä sähköpostien lukemiseen ja pariin vastaukseen menee, ehkä 10-15 min?
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö laskenut mihinkään. Ihan saman ikäisiä ne lapset on, kun toisella loppuu vapaat, kun toinen luovuttaa ne omat 63 päivää.
Ei kukaan pakota ketään jäämään kotiin. Sehän olisi ihmisoikeuksien loukkaamista. Ihme nillitystä.
Yhteiskunnan ei tule määrätä, ohjata ja pakottaa sen jäseniä aivan kaikissa asioissa joka sekunti. Yhteiskuntaa on tänään aivan liikaa. Kolmannes riittäisi mainiosti, minkä jälkeen voisi karsia vähän tarkemmalla kammalla. Taloushuolet loppuisivat siinä samassa.
On kyllä arvot kohdillaan, jos työ menee perheen edelle. Tietysti kaikilla on oikeus omiin valintoihin mutta on aivan liikaa vaatia tällaista myös muilta. Minä ainakin pidin pitkät isyysvapaat enkä kadu hetkeäkään sitä, että en tuottanut lisäarvoa taloudelle. Töitä olen kyllä ehtinyt tehdä sen jälkeenkin.
Kuolinvuoteella onkin mukava muistella, miten koko elämä meni töissä ollessa.
Niin mitäpä tuohon on muilla nokan kopputtamista. Toisilla ihmisillä on erilaisten arvot.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinvuoteella onkin mukava muistella, miten koko elämä meni töissä ollessa.
Kyllä vain. Ja ne tehdyt lapset eivät tule tuntematonta isäänsä katsomaan, keksivät varmasti tärkeämpää tekemistä. Kuten isä oli tehnyt heidän ollessaan pieniä.
Antaa Aapon rauhassa kerätä rahaa, niin vaimo saa kunnon tasingon. Siihenhän tuollainen väistämättä johtaa.
Parillakin kaverillani esikoisen synnytys on kestänyt pari vuorokautta. Onko niin paha, jos isä katsoo sähköpostit sillä välin, kun puoliso yrittää vaikka vähän nukkua?