Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Suomessa on vanheimpainvapaa-ongelma - töissä käyvät ihmiset pakotetaan jäämään kotia

Vierailija
19.07.2026 |

Suomessa pitäisi Aapo Mäen mukaan olla enemmän ihmisiä, jotka priorisoivat työelämän eikä hän ymmärrä, miksi hänen olisi pitänyt jäädä kotiin lastensa kanssa.

Perhevapaauudistus lisäsi vapaiden käyttöä. Isät pitivät vanhempainvapaita aiempaa enemmän viime vuonna, isät käyttivät lähes neljäsosan kaikista vanhempainvapaapäivistä. Määrä on kaksinkertainen viiden vuoden takaiseen, isät ovat nyt keskimäärin kolme kuukautta kotona.

Into-Digital-yrityksen toimitusjohtajana toimiva Mäki teki toisenlaisen ratkaisun, hän ei jäänyt kotiin 2- ja 4-vuotiaiden poikien kanssa. Hän ei halunnut. Lisäksi hän ei olisi mitenkään löytynyt sopivaa sijaista pitkäksi ajaksi. Yrityksen tilanne olisi heikentynyt ja myynti olisi silloin laskenut.

https://yle.fi/a/74-20231297

Kommentit (151)

Vierailija
1/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vuoden isyysvapaalla ja en kadu päivääkään

Vierailija
2/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni jäi 6kk vuorotteluvapaalle lapsen kanssa kotiin, kun minä menin takaisin töihin. Pph:lle lapsi meni 2-vuotiaana. Oli miehen mielestä yksi parhaista tai jopa paras jakso elämässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten Aapo Mäki ihmettelee, miten erotessa hän ei saa lasten lähihuoltajuutta.

Vierailija
4/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei pakoteta jäämään kotiin. 

Vierailija
5/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta jutun isästä tuli mieleen eräs n:lla alkava mielenterveyden häiriö. Kokee olevansa korvaamaton työssään, janoaa menetystä,mainetta ja mammonaa. Lapset on tehty oman egon jatkeeksi.

Vierailija
6/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isät harvoin katuvat sitä, että tuli oltua liikaa lastensa kanssa. Havahtuminen tapahtuu usein siinä vaiheessa, kun lapset muuttavat kotoa eikä heistä enää kuulu yhtään mitään. 

Vierailija
7/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että hän on löytänyt puolison, jolle sopii, että mies keskittyy työhönsä. 

Vierailija
8/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh, jotain 10 vuotta sitten harvempi isä jäi vapaalle, tai oli ainakaan yli kuukautta. Ei omakaan mieheni ollut yksin lasten kanssa kuin kuukauden, ja on tosi osallistuva isä. Lapset ovat syntyneet 2010-luvulla.

Voitaisiinko muuten uutisoida myös se, miten perhevapaauudistus on vaikuttanut siihen, minkä ikäisenä lapset viedään hoitoon? Käsittääkseni lasten ikä on laskenut reippaasti. Se on lasten kannalta ongelma, ei se kumpi vanhempi on kotona milloinkin.

Vierailija
9/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaat, joihin olisi oikeus jäävät pitämättä useimmin sen takia, että lomalle jäävä pelkää kokevansa sen jälkeen syrjintää työpaikalla tai saa jopa potkut. Niin että kyllä sitä työorjentoitumista ihan riittävästi täällä kunnioitetaan.

Vierailija
10/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni jäi 6kk vuorotteluvapaalle lapsen kanssa kotiin, kun minä menin takaisin töihin. Pph:lle lapsi meni 2-vuotiaana. Oli miehen mielestä yksi parhaista tai jopa paras jakso elämässä. 

Lisäys vielä. Miehen koulutus on DI, johtaa noin 30 hengen tiimiä. Sijainen löytyi aikoinaan omasta tiimistä. "Lapsi" on nykyään 22 v. ja edelleen on asiaa molemmille vanhemmilleen. Asioita voi todella ajatella isosti... se vain näyttää merkitsevän eri henkilöille eri asioita.

Vierailija
11/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että miehille ollaan usein oltu työpaikoilla kiukkuisia, kun ovat jääneet perhevapaille. 

Eiks jossain Amerikassa ole superlyhyt vapaa ja vain naisille. Mun lapsuudessa äitini sai olla vapaalla muutaman viikon. Kävi kotona päivällä ruokatunnilla imettämässä minua. 

Vierailija
12/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että miehille ollaan usein oltu työpaikoilla kiukkuisia, kun ovat jääneet perhevapaille. 

Eiks jossain Amerikassa ole superlyhyt vapaa ja vain naisille. Mun lapsuudessa äitini sai olla vapaalla muutaman viikon. Kävi kotona päivällä ruokatunnilla imettämässä minua. 

Äitini siis ihan suomessa. Viestini oli epäselvä. 

Vierailija
13/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi pelkkä rivityöntekijä eikä toimari, mahtaisiko samalla tavalla ylistää firmalle uhrautumista ja kannustaa muita siihen?

Vierailija
14/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä taas vuoden isukki -ehdokas julistaa julkisesti vihaavansa perhettään. Oksettava niljake. Mitä vetoa ei ole vaihtanut ensimmäistäkään vaippaa, ei osallistu omien lastensa hoitoon mitenkään, puolisolla ei ole hetkeäkään omaa aikaa ja jaksaa huomautella jatkuvasti raskauskiloista. Ero aikanaan tulee taas yllärinä tällekin heebolle.

Vierailija
15/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höh, jotain 10 vuotta sitten harvempi isä jäi vapaalle, tai oli ainakaan yli kuukautta. Ei omakaan mieheni ollut yksin lasten kanssa kuin kuukauden, ja on tosi osallistuva isä. Lapset ovat syntyneet 2010-luvulla.

Voitaisiinko muuten uutisoida myös se, miten perhevapaauudistus on vaikuttanut siihen, minkä ikäisenä lapset viedään hoitoon? Käsittääkseni lasten ikä on laskenut reippaasti. Se on lasten kannalta ongelma, ei se kumpi vanhempi on kotona milloinkin.

Ei mun isäkään ollut päivääkään kotona 90-luvulla ja oli suht osallistuva isä. Ruokaa hän ei osannut laittaa koska ei suostunut opettelemaan.

Silti en omalta mieheltäni sallisi vastaavaa jos me joskus lapsen saamme. Kyllä mä itse oon huomannut, että vaikka suhde isääni oli hyvä, se ei varsinaisesti ollut syvällinen ja luottamuksellinen. Isän kansa oli kiva puhua kivoista asioista ja tehdä kivoja asioita. Kyllä mun mielestä isän kanssa pitää tehdä muutakin, esim. puhua elämästä, tehdä kotitöitä.

Vierailija
16/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ongelma on se, ja ollut jo pitkään, että perheiden valinnanvapaus johtaa lähes 100% siihen, että kaikki vastuu ja riskit yhteisistä lapsista kaatuu naiselle. Tässäkin tapauksessa, mies ei voinut edes synnytykseen, v*ttu EDES SYNNYTYKSEEN osallistua ilman kuppasta työläppäriään, vaikka se vaimo voisi ihan hyvin vaikka kuolla siihen synnytykseen. Mut ei. Aapon mielestä sinäkin päivänä tärkeintä oli Aapo, Aapon työ ja Aapon työläppäri. 

Saatan arvata kuka hoitaa tossa perheessä myös jatkossa yksin lapset, lasten sairastelut, lasten harrastukset, lasten hoidot ja koulut.. yksinään. Ja jos sitä nainen jossain kohtaa alkaa kyseenalaistamaan, Aapo ottaa tilalle uuden naisen. Siinä on sit naisella mennyt hukkaan jo vuosikausien ajalta ansiotuloja, työkokemuksen ja eläkkeen kerryttämistä. Jos omaisuus on vielä miehen nimissä niin kiva köyhyysloukku lasten kanssa naiselle tuleviksi vuosikymmeniksi! 

Harmi ettei kukaan Aapon lähipiiristä aiemmin ole sanonut hänelle et tommonen käytös ei oo ok. Ei hänen vanhemmat, sisarukset, kaverit tai oma vaimo? Vai eikö hän kuuntele ketään? Harmi, että tuntemattomien internetissä pitää sanoa Aapolle et ei ole ok olla noin välinpitämätön omaa perhettä kohtaan, eikä se raha tule näitä juttuja koskaan korvaamaan, vaikka tienaisit miljoonan. 

Vierailija
17/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaa miestä se paskavaippojen vaihto oikeasti kiinnostaa. Ei kiinnostaisi kaikkia naisiakaan, jos sen voisi nakittaa tehtäväksi jollekin muulle. 

Vierailija
18/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei naisille ole oltu koskaan kiukkuisia kun ilmoittavat olevansa raskaana ja jäävänsä äitiyslomalle?

Bonuksena se, että sua ei edes palkata jos olet raskaana. Bonus bonus kohtelua vielä se, että sua ei palkata edes silloin, jos olet lisääntymisikäinen nainen ja MAHDOLLISESTI raskautuva. 

Vierailija
19/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2008 muutaman kk isyysvapaalla ja palatessani iskettiin lappu kouraan. Sain istua kuukauden töissä ja sitten jäin työttömäksi. Vaimo kun palasi töihin niin hän ei saanut potkuja vaikka yt:ssä moni muu kollegansa sai.

Jos en olisi ollut vanhempainvapaalla olisin saanut pitää työni.

Vierailija
20/151 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvaa miestä se paskavaippojen vaihto oikeasti kiinnostaa. Ei kiinnostaisi kaikkia naisiakaan, jos sen voisi nakittaa tehtäväksi jollekin muulle. 

Ei siinä ole kyse siitä kiinnostaako, vaan siitä että se lapsi tarvitsee p*skavaipan vaihtoa ja sinä miehenä olet sen lapsen tähän maailmaan tehnyt. Eli silloin vaihdat, kiinnosti tai ei! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi