Mitä mieltä lapsesta käytettäessa sanaa 'pentu'?
Onko joku ikäkausijuttu. Mun 80v äiti puhuu pennut teki sitä, kun oltiin pentuja, jne
Minusta jotenkin halventava sana
Kommentit (48)
Itse käytän ja minusta on käytetty. Ihan tavallista. Ei lainkaan halventavaa.
Riippuu sanojasta ja miten se sanotaan. Ja murrealueesta.
Mutta onhan se vähän siihen tyyliin, että samperi ne naapurin pennut , mutta omat lapsoset.
Sanaa käytetään lähinnä negatiivisissa yhteyksissä, joten sitä on vaikea nähdä muuna kuin halventavana ja alentavana.
Fiksut ihmiset ei käytä sanaa pennut.
Eikö se ole vähän sama kun käyttäisi naisesta sanaa lehmä?
Sillä sanalla tarkoitetaan selvästi lasta. Mun mielestäni on turha alkaa pelkästään tuollaisen sanavalinnan perusteella miettiä pitäisikö siitä loukkaantua ellei muuten asiayhteydestä käy selväksi että nyt on tarkoitus loukata.
Eläinlapsesta neutraali sana, ihmislapsesta loukkaava. Jos käyttää sanaa pentu jonkun lapsista, sitä voi mielessään miettiä jotakuta toista, jota arvostaa suuresti ja että sanoisiko tämän lapsista päin naamaa pentu. Ei sanoisi.
Olen helsinkiläinen kuusikymppinen. Ei minusta halventava sana neutraalissa yhteydessä.
Penska on.
En käytä. En myöskään puhu kakaroista.
Vierailija kirjoitti:
Pennut on suloisia.
Eläinten pennut kyllä. Ihmisten ei.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlapsesta neutraali sana, ihmislapsesta loukkaava. Jos käyttää sanaa pentu jonkun lapsista, sitä voi mielessään miettiä jotakuta toista, jota arvostaa suuresti ja että sanoisiko tämän lapsista päin naamaa pentu. Ei sanoisi.
Koiraharrastajakaverini puhuu myös linnunpennuista. Toisaalta hän pitää itseään labradorinnoutajansa äitinä, joten siellä on termit lahjakkaasti sekaisin.
Ei ole ikäluokkajuttu, enemmänkin alemman sosiaaliluokan sanastoa.
Meillä käytettiin yleisesti pentu-sanaa. Eikä sanalla niin väliä, vaan äänensävyllä ja sisällöllä.
Sanon piltti tai pienokainen. Isommista tenava.
Useimmiten tietysti lapsi. Pentu on lievästi halventava. Tuskin kukaan kysyy ystävältään, että "Mitä sun pennuille kuuluu?"
Meillä käytettiin kotona aina sanaa lapsi.
Naapurin kakarat sanottiiin.Pentu jotenkin nätimpi.
Suomenkielen rikkauden vuoksi on hyvä, että pentu sanaa vielä käytetään. Kun lemmikkieläimille on siirtyneet sanat "hän" ja "perheenlisäys", niin sanat "pentu" ja "se" ovat jääneet lapsille.
Se on halventavaa.