Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä lapsesta käytettäessa sanaa 'pentu'?

Vierailija
19.07.2026 |

Onko joku ikäkausijuttu. Mun 80v äiti puhuu pennut teki sitä, kun oltiin pentuja, jne

Minusta jotenkin halventava sana

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksut ihmiset ei käytä sanaa pennut. 

Outo kommentti. Mä tunnen monia fiksuja ja korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka käyttää sanaa pennut. Asiayhteys kertoo, jos kyseessä olisi negatiivinen tarkoitus. Sanotaan kissanpennut ja koiranpennut ym., eikä kukaan ajattele sen olevan negatiivista. Mun hyvä ystävä (maisteri) puhuu omista lapsistaan pentuina ja se on minusta hellyyttävää, ko. nainen on sellainen leijonaemon tyyppinen henkilö.

Vierailija
22/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penska, kakara ja kersa ovat negatiivisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu konnotaatiosta: kissanpennut ovat suloisia, mutta naapuruston ilkeät pennut taas ei.

Omia muksujani kutsun milloin kolleiksi, pennuiksi, riiviöiksi, kakaroiksi... ihan kaikella rakkaudella. Jos ovat olleet pahan teossa, puhun heistä yleensä poikina; pojat sitä ja tätä.

Vierailija
24/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten sanoo.

Jos joku lässyttää, että onpas ihana pentu, niin eipä siinä muuta pahaa ole kuin lässyttäminen vähän.

Vierailija
25/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentu

Penska

Kakara

Ukko

Akka

Muija

Kundi

Mimmi

Ymym

Äitini 78v käyttää sanaa pentu, pennuthan on suloisia, ajattele vaikka kissanpentuja.

Vierailija
26/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outo kommentti. Mä tunnen monia fiksuja ja korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka käyttää sanaa pennut. Asiayhteys kertoo, jos kyseessä olisi negatiivinen tarkoitus. Sanotaan kissanpennut ja koiranpennut ym., eikä kukaan ajattele sen olevan negatiivista. Mun hyvä ystävä (maisteri) puhuu omista lapsistaan pentuina ja se on minusta hellyyttävää, ko. nainen on sellainen leijonaemon tyyppinen henkilö.

Riippuu minkä tasoisesta kodista nuo akateemiset ovat. Jokaisella akateemisella ei ole sivistynyttä perhetaustaa. 

Vierailija
27/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä ikäpolvea, jolloin N- sana oli ihan korrekti ja sillä tarkoitettiin tummaa ihmistä.

Ärsyttää kun yksittäisistä sanoista aletaan vääntää ongelmia.

Vierailija
28/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millä sävyllä puhuu olipa kyseessä pentu, muksu, kersa, kakara olipa kohde minkä ikäinen tahansa. Mun äiti ja täti puhuu meistä tytöistä pentuina, vaikka nuorinkin on jo 60+. 

Vierailija
29/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistani käytän sitä, lempeästi. Äidin pienet pennut ja poikaset. Lapset ovat näitä mielellään. 

Vierailija
30/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on halventavaa.

Ja paskat on. Stadin slangissa on pentu.

Vierailija
31/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkä tasoisesta kodista nuo akateemiset ovat. Jokaisella akateemisella ei ole sivistynyttä perhetaustaa. 

Oi oi, oikein akateeminen ihminen. Nyt täytyy ottaa ihan lakki päästä, kun on niin hienoja ihmisiä läsnä. Puhuvatkin niin kauniisti ja heidän vanhempansa ovat myös hienoja ihmisiä. Vau.

Vierailija
32/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaankin paljon alueellista ja ikäänkin liittyvää. Mulle on ihan normaalia puhua, akasta, eukosta, mukulasta, pennuista jne. Ihan turhaa mielensäpahoittamista kaikesta nykyään. Kai siitä Albert Edelfeltin maalauksestakin nykyään nipotetaan, kun nimenä on Ruokolahden eukkoja kirkonmäellä...

Vierailija
33/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhin pennuista muksuista mukuloista tenavista kersoista whatever. Omista.

Vierailija
34/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut pennuista puhuttavan positiiviseen sävyyn. Kuten esim olipa mukavia ne Virtasten pennut. 

Vierailija
35/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on selvästi isoja eroja ihmisten välillä. Alueellisia, ikäluokan, sosiaaliluokan eroja? Mun kokemusmaailmassa pennuista puhutaan yleensä negatiiviseen sävyyn. Mutta jos joku käyttäisi sitä sanaa neutraalissa tai positiivisessa yhteydessä, niin kyllähän sen tunnistaisi eikä silloin olisi aihetta loukkaantua, vaan vain tunnistaa kielenkäyttötavan eroavaisuus.

Vierailija
36/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat penikoita meilläpäin.

Siinä sivistystä akateemisille ja vähän muillekin.

Vierailija
37/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole vähän sama kun käyttäisi naisesta sanaa lehmä?

Sinä olet varmaan sika...siis mies 😁

Vierailija
38/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kusimuttereista ja paskahousuista "pennut" ja "kakarat" on just oikea ilmaus

Vierailija
39/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisessa ihan yleinen termi eikä ollenkaan halventava. Minun pennut ainaki on ihania. Nykyajan penikat on monessa asiassa fiksumpia kuin me sillon pentuna.

Vierailija
40/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on halventavaa.

Pentu ja kakara ovat tietoisesti halventavia sanoja etenkin jos isommat tai pienemmät lapset ovat tehneet jotain älyttömyyksiä. "Taas ovat jotkut pennut käyneet rikkomassa tuon taloyhtiön piha-aidan."  

Tunnettu sanonta: "meidän lapset ja naapurin kakarat."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi