Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä lapsesta käytettäessa sanaa 'pentu'?

Vierailija
19.07.2026 |

Onko joku ikäkausijuttu. Mun 80v äiti puhuu pennut teki sitä, kun oltiin pentuja, jne

Minusta jotenkin halventava sana

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänensävystä ja tilannetajustahan tuossa on pitkälti kyse: samaa sanaa voi käyttää sekä hellittelyyn että loukkaamiseen. Viisas valitsee edellisen.

Lapsista puhuttaessa käytän itse useimmiten termiä määrittelemätön eloperäinen aines. Se on neutraali ja kuvaava.

Vierailija
42/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pennut on suloisia.

Kissanpennut ovat suloisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea nimitys sellaisille muksuille, joille ei ole opetettu edes peruskäytöstapoja. 

Vierailija
44/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut pennuista puhuttavan positiiviseen sävyyn. Kuten esim olipa mukavia ne Virtasten pennut. 

Korhosen kakaroista puhumattakaan!

Vierailija
45/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole vähän sama kun käyttäisi naisesta sanaa lehmä?

Sinä olet varmaan sika...siis mies 😁

Jos miestä kutsuu sonniksi tai oriksi, hän ei välttämättä luokkaannu, mutta pukki sana viittaa turhankin vilkkaaseen sexielämään lähes aina tilaisuuden tullen. Urossika on muuten karju.

Vierailija
46/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta pentu sana tulee suusta ennenkuin tajuankaan. Enkä käytä sitä todellakaan haukkumisena vaan hellottelynä, jos en lapsen nimeä tiedä. Jos tiedän lapsen nimen niin silloin käytän sitä.

Enemmänkin loukkaantumisen jos läheisteni lapsista käytetään nimityksiä: Penikka, kakara, mukula jne. Oikein tuollaisia töksähteleviä ääliömäisen kuuloisia. Kun taas pentu on soljuva ja jotenkin lämpimän kuuloinen, ellei sitten vaan sanoja halua vittuilla jollekin lapselle ja äänensävyllä saa siitä tehtyä piilovittuilua. Mutta siinä vaiheessa voisin niellä kiukun ja kysyä mikä kehitysvamma vittuilijalla on ja olla itse edes ymmärtäväisempi aikuinen, antaen lapsille esimerkkiä kuinka käsitellään konflikti tilanteita ymmärryksellä.

Vierailija
47/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sanottiin lapsuuskodissani pennuksi, suurella rakkaudella.  Riippuu aivan tilanteesta, ketä kutsuu pennuksi. Jos oma jälkikasvuni riehaantuu kavereidensa kanssa, voin komentaa pentuja rauhoittumaan, he kyllä ymmärtävät lempeän huumorin. 

Vierailija
48/48 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettiin pentu-sanaa kavereiden kesken usein lapsuudessa ja nuoruudessa. Esim. Pennumpana mäkin luulin, että joulupukki on olemassa. Varmaan aikuisetkin käytti jokseenkin, ihan neutraalina pidän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän