Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Huonosti käyttäytyvät lapset terrorisoivat kotieläinpihan eläimiä

Vierailija
19.07.2026 |

Huonosti käyttäytyvät lapset terrorisoivat kotieläinpihan eläimiä Kalajoella, kertoo Kotieläinpiha Hulivilin omistaja Minna Kekolahti.

Kotieläinpihalla on tänä kesänä esimerkiksi heitetty nukkuvaa ankkaa ruohopalleroilla ja kanoja pikkukivillä. Kotieläinpihalla on myös nähty, kun nukkuvaa possua nyitään karvoista tai saparosta, jotta se heräisi.

– Lampaita on tökitty oksilla ja kissaa on vedetty hännästä, Kekolahti luettelee.

Aikaisempina vuosina vastaavaa ilmiötä ei ole Kekolahden mukaan havaittu.

Lasten vanhemmat ovat suhtautuneet häirintään välinpitämättömästi. Kekolahden mukaan vanhemmat ovat voineet seistä lapsen takana puhelin kädessä.

– Sitten pistetään vastaan, kun kerrotaan, ettei näin saa tehdä. Aikuiset ovat sanoneet, että miksi tulet lastani komentamaan. Kaikissa tapauksissa perheet ovat olleet suomalaisia, Kekolahti sanoo.

– Myös lasten suusta on kuultu ilkeää kielenkäyttöä, kun tilanteisiin on puututtu.

Eräässä tapauksessa perheenisä kommentoi, ettei halua maksaa nukkuvista eläimistä.

Kommentit (389)

Vierailija
81/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartijoita sinne pitäisi palkata seuraamaan miten ihmiset käyttäytyy.  Ja jo pääsylippua ostaessa pitäisi lasten vanhemmille kertoa, että TE sitten olette koko ajan lastenne kanssa ettekä anna niiden tehdä mitään eläimille, lapsia ei saa päästää yksin juoksentelemaan mihinkään.  Jos yksikin laiminlyönti tapahtuu, teidät poistetaan täältä.

Ja lisäksi eläintarhalla tai -puistolla pitäisi olla sakotusoikeus.  

Pienet lapset pitäisi pitää talutushihnassa niin kuin lemmikitkin. Ei irrallaan olevia pikkulapsia julkisiin tiloihin.

Vierailija
82/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille vanhemmille tiedoksi: jos teiltä uusavuttomilta ei onnistu ns. rakkaiden kullannuppujenne asianmukainen ojentaminen, niin sen ojennuksen toimittaa vieras. Kiljukaa siihen mitä tykkäätte. Kiitos. 

Juurikin näin. Meillä kävi tänä kesänä kauemman naapurin lapsi luvatta poimimassa marjoja meidän pihasta KUPPI KÄDESSÄÄN, tiheään asutulla omakotitaloalueella. Kauhea itku ja parku, kun ojensin, ettet sä saa tulla toisten pihaan poimimaan marjoja. Väitti vastaan ja näytti mulle keskaria, eikä uskonut sanomista, vänisi vaan poistumatta pihasta. Lopulta piti huutaa, että tuntematon lapsi saatiin meidän pihasta pois. Saa hän kuulemma poimia. Olikohan kotoa annettu lupa ja kuppi? Tuona viikonloppuna aika moni naapureistamme oli mökillä, josko lapsen vanhemmat luulivat, ettei meilläkään ollut ketään kotona, kun ei näkynyt autoa? Eikä tässä vielä kaikki. Kun kävin sanomassa lapsen isälle, että kasvattaisi itse lapsensa, ettei tarvitsisi lasua tehdä, ja ettei poliisi kasvata lasta tulevaisuudessa, niin isä tuli meille uhkailemaan, että lyö minua (naista)! Vaimonsa möllötti kadulla vahdissa, ei sentään uskaltanut se meille tulla. Olikohan se opettanut miehelleen, että naisten lyöminen on ihan ookoo?

Ja ihan oli valkoihoinen perhe tämäkin. Jos joku epäilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartijoita sinne pitäisi palkata seuraamaan miten ihmiset käyttäytyy.  Ja jo pääsylippua ostaessa pitäisi lasten vanhemmille kertoa, että TE sitten olette koko ajan lastenne kanssa ettekä anna niiden tehdä mitään eläimille, lapsia ei saa päästää yksin juoksentelemaan mihinkään.  Jos yksikin laiminlyönti tapahtuu, teidät poistetaan täältä.

Ei ole varaa palkata vartijoita, taloudellinen tulis kärsii 

Vierailija
84/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ojentanut ja sanonut vieraillekin, että nyt loppuu tällainen käytös.

Erittäin usein lapsi ei tottele vaikka sille sanoo.

Tuo on yksi suurimpia tabuja mitä lastenkasvatukseen liittyy. Aina sanotaan että "opeta lastasi" mutta kukaan ei kerro mitä sitten tapahtuu jos oppimishalut tai -kyvyt puuttuvat.

Johdonmukaisuus on se sana. Jos komennetaan ja sanotaan esim." Että jos nyt et lopeta tota niin me lähdetään täältä pois/kotiin", niin se uhkaus pitää myös toteuttaa jos homma ei muutu. Jos aina vain kerrotaan mitä tapahtuu jos ei totella, mutta koskaan ei toteuteta sitä "uhkausta", niin lapsihan oppii, että ei se kuitenkaan tee niin.

Kyllä ihan normaali lapsi jossain vaiheessa alkaa käsittää, että teoilla on seuraukset

Tuo pois lähteminen on suunnilleen ainoa asia millä lapsia voi vielä uhata ilman, että syyllistyy kasvatusvirheeseen ja väkivaltaan. Mutta tosielämässä ei homma niin mene, että kun on kenties ajettu pitkä matka ja vielä maksettu kalliit sisäänpääsymaksut niin sitten lähdettäisiin noin vain pois heti kun lapsella alkaa olla huonoa käytöstä.

Joskus se oppi sen maksaa. Siihen kannattaa aikuisen kyllä varautua.

Kollektiivinen rangaistus ei ole hyvä. Muita lapsia varsinkaan ei saa rangaista yhden lapsen käytöksestä.

Vierailija
85/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään pitäisi osata kunnioittaa eläimiä, niitä mennään sinne katsomaan, ei härnäämään niin että tekisivät jotain ns temppuja ihmisten iloksi. Vanhempien tulisi olla tarkempia sen kanssa miten opettavat lapsilleen eläinten kanssa toimimista ja kunnioittamista. 

Vierailija
86/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tulee voida ilmaista kaikenlaisia tunteita. Paluuta ei ole siihen kasvatusmalliin missä lapsen piti olla hipihiljaa ja paikallaan tai muuten tuli remmistä.

Eikä siihen tarvitse palata. Mutta on vanhemman vastuu ohjata lastaan, joka vielä opettelee. Ja joissain paikoissa kyllä ollaan hiljaa. Jos oma lapseni ei ohjauksesta huolimatta osaa olla ihmisiksi, silloin vien hänet pois. Mutta monet vanhemmat elävät kuin pellossa ja lapset seuraa perässä.

Vierailija
87/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma mukakarat.

Vierailija
88/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille vanhemmille tiedoksi: jos teiltä uusavuttomilta ei onnistu ns. rakkaiden kullannuppujenne asianmukainen ojentaminen, niin sen ojennuksen toimittaa vieras. Kiljukaa siihen mitä tykkäätte. Kiitos. 

Juurikin näin. Meillä kävi tänä kesänä kauemman naapurin lapsi luvatta poimimassa marjoja meidän pihasta KUPPI KÄDESSÄÄN, tiheään asutulla omakotitaloalueella. Kauhea itku ja parku, kun ojensin, ettet sä saa tulla toisten pihaan poimimaan marjoja. Väitti vastaan ja näytti mulle keskaria, eikä uskonut sanomista, vänisi vaan poistumatta pihasta. Lopulta piti huutaa, että tuntematon lapsi saatiin meidän pihasta pois. Saa hän kuulemma poimia. Olikohan kotoa annettu lupa ja kuppi? Tuona viikonloppuna aika moni naapureistamme oli mökillä, josko lapsen vanhemmat luulivat, ettei meilläkään ollut ketään kotona, kun ei näkynyt autoa? Eikä tässä vielä kaikki. Kun kävin sanomassa lapsen isälle, että kasvattaisi itse lapsensa, ettei tarvitsisi lasua tehdä, ja ettei poliisi kasvata lasta tulevaisuudessa, niin isä tuli meille uhkailemaan, että lyö minua (naista)! Vaimonsa möllötti kadulla vahdissa, ei sentään uskaltanut se meille tulla. Olikohan se opettanut miehelleen, että naisten lyöminen on ihan ookoo?

Tää ei yllättäisi. On monesti nähty, että kun leikkipuistossa ym joutuu ojentamaan jonkun häirikkölasta, vanhemmat eivät sano kiitos vaan tulevat haistattelemaan. Ja siis puhun lapsille aina asiallisesti vaikka kyseessä olisikin joku tuleva kriminaali joka tönii ja runttaa muita. Mut kotoahan se törkeä käytös myös opitaan, lapset oppivat runnomaan muita koska niin heitä kohdellaan kotona.

Vierailija
89/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa palkata vartijoita, taloudellinen tulis kärsii 

Ei niin, mutta silti niin pitäisi olla.  Eläimet on sen ansainneet.  

Vierailija
90/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/56677fda-86d9-440f-8349-21b7560ffdf0

Näissä toisissa on edes ajateltu asiaa ja yrittäjän vastuuta eläinten hyvinvoinnista 

Vierailija
91/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun heittelee kakaroita pikkukivillä ja vetää tukasta. 
Ja samalla niitä vanhempiakin. 

Vierailija
92/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus kertookin jo koko ongelman. Jos lapset kasvatetaan niin, että vanhempi on koko ajan kiinni kännykässä, paikalla muttei läsnä, niin lapsi ei opi peilaamaan tunnetiloja, empatiaa, tai mikä on soveliasta. Ei näille lapsille ole varmaan hiekkalaatikollakaan kerrottu, ettei toista saa lyödä lapiolla, kun sielläkin vanhempi on katsonut puhelintaan. 

Empatia ja toisten huomioon ottaminen ei ole pelkästään sisäsyntyistä, vaan myös taito, jota yleensä opitaan varhaislapsuudessa. Pienet lapset ovat käytökseltään aika "psykopaatteja", koska eivät vielä tiedä oikean ja väärän eroa. Normaalissa kasvatuksessa aikuiset opastavat tässä. Hiekkalaatikkoleikit loppuu jos kaveria lyödään, lelu palautetaan takaisin jos ottaa sen toiselta kädestä, jo ennen eläinten näkemistä kerrotaan miten niitä kohdellaan jne. Myös esimerkiksi sadut ja tarinat opettavat lapsille moraalia. Mutta jos tämä kaikki jää väliin koska vanhempi katsoo puhelintaan, miten oletat lapsen taikovan empatiataidot tyhjästä?

Saman tien porttikielto tuolla lailla käyttäytyville kotieläinpihalla tai kissakahvilassa tai missään muuallakaan. Koska eivät he osaa ensi kerrallakaan sen paremmin käyttäytyä, kun sitä ei näköjään kotona harjoitella.

Vierailija
93/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ei yllättäisi. On monesti nähty, että kun leikkipuistossa ym joutuu ojentamaan jonkun häirikkölasta, vanhemmat eivät sano kiitos vaan tulevat haistattelemaan. Ja siis puhun lapsille aina asiallisesti vaikka kyseessä olisikin joku tuleva kriminaali joka tönii ja runttaa muita. Mut kotoahan se törkeä käytös myös opitaan, lapset oppivat runnomaan muita koska niin heitä kohdellaan kotona.

Neuvolan esitteissäkin sanotaan ettei lapselle tule pitää kuria. Kurinpito ei ole tätä päivää kerta kaikkiaan.

Vierailija
94/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on yksi suurimpia tabuja mitä lastenkasvatukseen liittyy. Aina sanotaan että "opeta lastasi" mutta kukaan ei kerro mitä sitten tapahtuu jos oppimishalut tai -kyvyt puuttuvat.

Silloin sitä lasta ei viedä paikkoihin, jossa pääsee vahingoittamaan itseään tai muita tai on muuten häiriöksi. Ja äitinä sanon tämän. Mutta liian usein näkee vanhempia, jotka nostavat kädet pystyyn ja antavat pentujen tehdä ihan mitä lystää.

Vierailija
95/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin mennä tekemään heidän kakaroilleen samaa. Turha sitten vinkua että olen ilkeä tms 

Vierailija
96/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Silloin sitä lasta ei viedä paikkoihin, jossa pääsee vahingoittamaan itseään tai muita tai on muuten häiriöksi. Ja äitinä sanon tämän. Mutta liian usein näkee vanhempia, jotka nostavat kädet pystyyn ja antavat pentujen tehdä ihan mitä lystää."

Ei lasta voi yksinkään jättää joten se on vähän pakko ottaa mukaan.

Vierailija
97/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pennut pellavapäitä?

Luuletko että ne muualta tulleet perheet hirveästi käy Kalajoella sijaitsevalla kotieläinpihalla?

Vierailija
98/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäni tehnyt töitä eläinten kanssa ja fakta on se, että ne on yleensä aika tylsiä katseltavia. Suurimman osan ajasta ne ei tee mitään. Eläinlapset aktiivisempia, mutta kyllä nekin nukkuu paljon. 

Eli jos joku maksaa eläinpihaan tai eläintarhaan pääsymaksun sillä ajatuksella, että "en minä nukkuvien eläinten katsomisesta maksa", niin ei sitten kannata mennä paikalle ollenkaan. Suurin osa eläimistä ei osaa mitään sirkustemppuja eikä ne ymmärrä, että ovat siinä aitauksessa viihdyttääkseen yleisöä.

Vierailija
99/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johdonmukaisuus on se sana. Jos komennetaan ja sanotaan esim." Että jos nyt et lopeta tota niin me lähdetään täältä pois/kotiin", niin se uhkaus pitää myös toteuttaa jos homma ei muutu. Jos aina vain kerrotaan mitä tapahtuu jos ei totella, mutta koskaan ei toteuteta sitä "uhkausta", niin lapsihan oppii, että ei se kuitenkaan tee niin.

Kyllä ihan normaali lapsi jossain vaiheessa alkaa käsittää, että teoilla on seuraukset

Tuo pois lähteminen on suunnilleen ainoa asia millä lapsia voi vielä uhata ilman, että syyllistyy kasvatusvirheeseen ja väkivaltaan. Mutta tosielämässä ei homma niin mene, että kun on kenties ajettu pitkä matka ja vielä maksettu kalliit sisäänpääsymaksut niin sitten lähdettäisiin noin vain pois heti kun lapsella alkaa olla huonoa käytöstä.

Joskus se oppi sen maksaa. Siihen kannattaa aikuisen kyllä varautua.

Kollektiivinen rangaistus ei ole hyvä. Muita lapsia varsinkaan ei saa rangaista yhden lapsen käytöksestä.

Sitten toinen vanhempi jää yhden kanssa siitä kivasta tekemisestä pois. Silleen se perheessä ratkaistaan. Hyvin käyttäytyneet pääsevät mukavaan juttuun, huonosti käyttäytynyt jää vanhemman/huoltajan kanssa autolle. Kyllä oppi pitää viedä loppuun asti, se on sitä johdonmukaisuutta. 

Vierailija
100/389 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itse olen vaikea-asteinen adhd (dg vasta aikuisena) ja kävin lapsena poimimassa marjoja naapurin pihasta. Se kerta kun jäin kiinni, jäi viimeiseksi. Ukko uhkasi hakata mut (tytön) seuraavalla kerralla. Mähän aloin myös vääntämään itkua ja sanoin että mulla on oikeus ja et uskalla lyödä. Se mies otti mut niskaperseotteeseen ja heitti aidan yli kadulle. Sain mustelmia ja ruhjeita, mutta en enää sen jälkeen mennyt toisten pihoille. Tuo oli sellaista aikaa, että alakouluikäiset lapset jätettiin huolella yksin kotiin kesälomillakin. Naapuri tuli vielä illalla meidän ovelle kertomaan tapauksesta, kun vanhemmat olivat tulleet töistä kotiin. Siitä seurasi sitten toinen selkäsauna äidin toimesta.

Fyysinen kuritus ei ole oikein, mutta ainakin omalta osaltani pahimmat adhd-perseilyt loppuivat tähän. En sano etteikö neurotyypilliset penskat myös tällaista tekisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän