Miksi isovanhemmat ostavat lapsenlapsille krääsää, mutta eivät halua käyttää samaa summaa muuhun?
Tämä asia on tullut koettua niin omakohtaisesti kuin kaveripiirissä, olemme kolmekymppisiä vanhempia.
Heti alkuun: isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta auttaa taloudellisesti, emmekä minä tai kaverini ole sellaista pyytäneet. Monien kohdalla tilanne on kuitenkin se, että isovanhemmat haluavat ostaa lapsille kaikenlaista krääsää. Ei siis mitään tarpeellista. Jos lapsi tarvitsisi vaikka isompia sukkia tai alushousuja, niin sellaisia ei haluta hankkia. Sen sijaan lapsille ostetaan kaikenlaista krääsää: helposti rikkoutuvia halpoja leluja, huonokuntoisia tavaroita kirppiksiltä jne.
Kun vanhemmille on sanottu, että tällaista tavaraa ei tarvita (lapsilla on jo leluja riittävästi ja tuollainen halpa krääsä ei ole luonnonkaan kannalta hyväksi), mutta isovanhemmat eivät usko asiaa. Saattavat seuraavalla näkemiskerralla olla tyhjin käsin (onneksi!), mutta sitten krääsän tuominen taas jatkuu. On yritetty sanoa, että eikö sen 5 e/10 e, jonka krääsään käyttää, voisi vaikka tallettaa lapsen säästötilille, niin ei voi. Tällä tavalla säästämällä lapsi myös oppisi säästäväisyyden ja rahan arvon merkityksen eri tavalla kuin jostain kotiin tupsahtavasta krääsästä, joka hajoaa parin leikkikerran jälkeen.
Miksi isovanhemmat ostavat lapsenlapsille krääsää, mutta eivät halua käyttää samaa summaa muuhun? Miksi sillä summalla ei voisi ostaa jotain oikeasti tarpeellista tai sitten säästää summaa lapselle?
Ap
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen toivonut, että mummo kertoisi, mitä aikoo ostaa/on ostanut, jotta tietäisin olla ostamasta samaa kirjaa/peliä jne.
Tämäkin on jo väärin. Ei käy.
Meidän mummo tuo niin paljon tavaraa, että ei edes muista mitä itse on tuonut. Varsinkin kirjoja on tullut tuplana, yksi kirja jopa triplana.
Alkava muistihäiriö selvästi. Minulle kävi kerran noin, kun ostin jotakin vähän etäisemmän tuttavan lapsille. Jälkeenpäin havahduin itse siihen, että olin antanut samanlaisia leluja ennenkin. En ollut paikalla näkemässä, kun lapset saivat ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahja rahana lapsen tilille? Ilahtuuko lapsi siitä? Vanhemman ahneutta!
Ei, parempi ostaa koko rahalla jotain mahdollisimman isoa ja äänekästä. Jos ei ilahduta lasta, niin ainakin tympäisee lapsen vanhempia. Sehän on tärkeintä?
Niin, ihan turhaa kerätä lapselle pesämunaa tulevaisuuteen, kun aina voi ostaa jonkin kiinaturhakkeen.
Unohdat nyt sen ilon, mitä se mummo saa sen kiinakrääsän ostamisesta!
Kun antaa 3-vuotiaalle kunnon taidevälineet, niin tulee aidosti hienoja teoksia, jotka meillä menee seinälle. Samalla rahalla, jolla ostaa vaikka 10 huonoa puuvärisettiä, ostaa muutaman hyvän kynän jotka vievät myös vähemmän tilaa.
Ja olen vähävarainen, en halua niitä teidän paskoja puuvärejänne lahjoituksina :D Miksi, oi miksi joillekin vähävarainen perhe näyttäytyy kaatopaikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä unohtaa, että jos on isovanhempi, on myös ollut itse vanhempi. Eli kaikki ruuhkavuodet ja leluongelmat sun muut on itse käyty läpi. Ja suhteet omiin vanhempiin. Kyllä kaikki isovanhemmat parhaansa yrittävät jos tekemisissä ollaan. Pääasia on kai että lapset pitävät isovanhemmistaan ja menevät tarvittaessa mielellään hoitoon. Joustoa tarvitaan puolin ja toisin. Meitä ihmisiä on niin moneksi.
Ei ole. Mun äidilläni tai anopillani ei ole mitään kokemusta työn ja kodin yhdistämisestä, koska kumpikin oli kotona. Heillä ei myöskään ole mitään uraa. Eikä he käsitä yhtään mitään nykyisestä työelämästä.
Sitten olet kyllä tosi oudosta perheestä kuten miehesikin.
Öh. Todella monet 50-70-vuotiaat naiset on urattomia entisiä kotiäitejä.
Nykyajan viiiskymppinen on todennäköisesti ilman työuraa, koska meillä on niin kauhea työttömyystilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on päälle kahdenkymmenen ja edelleen pursuaa kaapit niitä maalaus- ja piirustustarvikkeita…
Olisit antanut lasten maalata ja piirtää.
He on maalanneet ja piirtäneet. Käyneet kuviskoulut ja leirit ja painotukset. Suurin osa noista lahjoina tulleista on vain liian heikkolaatuisia.
Mutta silloin ei kannata pitää turhia värejä sun muita kaapissa viemässä tilaa. Olisitte vieneet hyväntekeväisyyteen. Joku olisi voinut käyttää niitä, vaikka vähävaraisten perheiden lapset kesälomalla ja sadepäivinä..
On ollut tää oma elämä elettävänä. Tärkeempää kuin mummon jälkien siivoaminen.
Mummotko teidän kodin siivoaa? Taloyhtiön roskiskin kaukana kaukana?
Voihan olla, että siitä pikkupallerosta tulee huumehörhö joka käyttää ne mummolta saadut säästörahat kokkeliin ja loput peukkuun. Jos mummo saa nyt tässä hetkessä iloita lapsenlapsen pikkuilosta niin ehkä kestää paremmin sen pikkukriminaalin joka tulee isompana sitten mummon eläkerahoja kiristämään. Elä ja nauti nyt etkä kadu myöhemmin.
Niinhän en sanonut. Yksi mummo ei ole mummoT ja jos hänen jälkiään joutuu siivoamaan, niin sinä käsität että hän siivoaisi? Miten on sun lukutaidon laita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen toivonut, että mummo kertoisi, mitä aikoo ostaa/on ostanut, jotta tietäisin olla ostamasta samaa kirjaa/peliä jne.
Tämäkin on jo väärin. Ei käy.
Meidän mummo tuo niin paljon tavaraa, että ei edes muista mitä itse on tuonut. Varsinkin kirjoja on tullut tuplana, yksi kirja jopa triplana.
Alkava muistihäiriö selvästi. Minulle kävi kerran noin, kun ostin jotakin vähän etäisemmän tuttavan lapsille. Jälkeenpäin havahduin itse siihen, että olin antanut samanlaisia leluja ennenkin. En ollut paikalla näkemässä, kun lapset saivat ne.
Ei. Kaksi syytä. Mummolle oli sinänsä se ja sama mitä toi, kunhan toi jotain. Ei kiinnittänyt sillä tavalla huomiota mitä toi. Lisäksi sitä tavaraa tuli niin paljon, että sinänsä mahdotonta muistaa mitä kaikkea on jo tuonut.
Vierailija kirjoitti:
Kun antaa 3-vuotiaalle kunnon taidevälineet, niin tulee aidosti hienoja teoksia, jotka meillä menee seinälle. Samalla rahalla, jolla ostaa vaikka 10 huonoa puuvärisettiä, ostaa muutaman hyvän kynän jotka vievät myös vähemmän tilaa.
Ja olen vähävarainen, en halua niitä teidän paskoja puuvärejänne lahjoituksina :D Miksi, oi miksi joillekin vähävarainen perhe näyttäytyy kaatopaikkana.
Onko vähän ylikehuttu 3-vuotias? Kehittyminen lakkaa kokonaan kun on jo mestari ensimmäisen tikku-ukon piirrettyään.
Krääsämummi täällä hei. Olen hieman sellainen mummi, josta tässä puhutaan. Erona on se, että ostan esim. Kindereitä kotiini, jossa lapsenlapset saavat leikkiä niillä yllätyksillä. Minäkin olen hankkinut lapsenlapsille erilaisia rooliasuja, joilla he saavat leikkiä täällä ja lainailla naamiaisiin ja Halloweenina. Teimme nimittäin tyttären ja miniän kanssa sopimuksen, että mummi saa hankkia ihan niin paljon kaikkea mahdollista, kunhan ne pysyvät mummolassa. Koska asumme aika lähekkäin, tämä on toiminut hyvin.
Ostan toki myös syntymäpäivinä ja jouluna lahjoja, mutta niistä sovitaan yhdessä. En siis ole täyttämässä lasteni perheiden koteja ostovimmallani. Olen ymmärtänyt, että oma niukka lapsuus, jossa käytännölliset lahjat jättivät tarpeen kaikenlaiselle hassulle, jota varmasti krääsäksi nimitetään. Onneksi olen tämän tajunnut, joten voin toteuttaa tätä puolta ja samalla se on oma riesani. Sen sijaan rikkinäisten ja pienten vaatteiden hankkimista en ymmärrä minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on päälle kahdenkymmenen ja edelleen pursuaa kaapit niitä maalaus- ja piirustustarvikkeita…
Olisit antanut lasten maalata ja piirtää.
He on maalanneet ja piirtäneet. Käyneet kuviskoulut ja leirit ja painotukset. Suurin osa noista lahjoina tulleista on vain liian heikkolaatuisia.
Mutta silloin ei kannata pitää turhia värejä sun muita kaapissa viemässä tilaa. Olisitte vieneet hyväntekeväisyyteen. Joku olisi voinut käyttää niitä, vaikka vähävaraisten perheiden lapset kesälomalla ja sadepäivinä..
On ollut tää oma elämä elettävänä. Tärkeempää kuin mummon jälkien siivoaminen.
Meillä lähin taloyhtiön roskis on kilometrien päässä. Eivätkä varmasti tykkää, jos joku ulkopuolinen käy sinne mummon romuja tyhjentämässä.
Muistakaa te mummot ja papat, joilla on tällainen kaikkeen negatiivinen ihminen tullut sukuun. Tehkää ajoissa testamentti, eli jos jotain teiltä jää, menee sinne missä sitä arvostetaan. Tai vaikka lastenlapsille suoraan.
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä meillä on niitä tikku-ukkotekeleitä laitettu seinälle.
Piirtäminen ja kaikki muukin puuhastelu on kivempaa, kun on kunnolliset välineet. Joka muuta väittää ,ei ole koskaan tehnyt mitään käsillään.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa te mummot ja papat, joilla on tällainen kaikkeen negatiivinen ihminen tullut sukuun. Tehkää ajoissa testamentti, eli jos jotain teiltä jää, menee sinne missä sitä arvostetaan. Tai vaikka lastenlapsille suoraan.
Kaikille lastrnlapsille kostat jos se yksi äiti, esim. Oma tytär, ei halua sun moskaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vähän ylikehuttu 3-vuotias? Kehittyminen lakkaa kokonaan kun on jo mestari ensimmäisen tikku-ukon piirrettyään.
??? Mitäs helvettiä nyt taas
Vierailija kirjoitti:
Taas väsynyt testamenttiuhkailukommentti. Vävyt ja miniät eivät peri appivanhempiaan.
HUOMIO HUOMIO ÄLKÄÄ LAITTAKO LASTEN TIKKU-UKKOPIIRUSTUKSIA SEINÄLLE KEHITYS PYSÄHTYY KEHITYS PYSÄHTYY
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaan, lahjakkuuden, taulut seinillä kehystettynä, eikös joku kertonut? Kyllähän ne esillä on jäälaapin ovessa tai ilmoitustaululla kai kaikilla ja mapeissa joku muistona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaan, lahjakkuuden, taulut seinillä kehystettynä, eikös joku kertonut? Kyllähän ne esillä on jäälaapin ovessa tai ilmoitustaululla kai kaikilla ja mapeissa joku muistona.
Teilläkö ei pidetä lasten piirustuksia hienoina ja laiteta niitä seinälle? Aika surkeaa
Meinaat ettei kotoa pois muuttava lapsi ilahdu, kun saa vaikka 15000 euroa tililleen? Eli lahjarahat korkoa korolle 18 vuoden ajalta.
Miten mahtaisi pärjätä vaahtokarkkitestissä nämä mummelit, joille on tärkeämpää nähdä se pienen lapsen hetkellinen dopamiinipiikki nyt, kuin edistää lapsen pitkän tähtäimen todellista hyvää?
Muutenkin jos oikeasti ilahduttaa tahtoo, tekee lapsen kanssa jotain spesiaalia. Lahjasta saatu piikki kestää hetken. Paljon enemmän iloa tuo vaikka papan kanssa nikkarointi.
Nikkaroivan papan kanssa muuten sitten nikkaroidaan vielä aikuisenakin. Krääsämummoa, joka on yrittänyt materialla ostaa kiintymystä, ei niin jaksetakaan.