Uskomaton romahdus ulkonäkö 42v -> 45v
Mitähän mulle on tapahtunut? 42v olin vielä tosi nätti ja kaunis seksikäs vartalo.
Papereita kysyttiin ja kukaan ei uskonut että oon nelikymppinen. En oo ruma tai ryppyinen nytkään mutta jokin on muuttunut ja paljon. Vartalo ei ole enää hottis ja siro kuten ennen. Kuukautiskierto on normaali ja ei mitään menopaussioireita joten ei pitäisi olla hormoneistakaan kiinni. Paino on tismalleen sama kuin ennen. Masentavaa!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla hiukset harmaantui 42 vuotiaana, ja se oli siinä.
Vielä 40 vuotiaana näytin merkittävästi ikäistäni nuoremmalta, nyt 45 vuotiaana näytän mummolta.
kukaan 45 vuotias ei näytä mummolta :D Mut yli 65 vuotiaana näyttäää sit jo vähä. Kantsii nauttia nuoruudestasi!
Näyttää, jos on kokoharmaat hiukset. Mikään ei vanhenna niin tehokkaasti.
Entä jos hyväksyy normaalit muutokset?
Mun gynekologi sanoi, että keski-ikäisten itsemurhien syynä on se, että eivät hoida vaihevuosioireitaan. Ja siis tämä oli vasta sen jälkeen, kun olin itse ottanut puheeksi, että tarvitsen jotain, koska paketti ei pysynyt enää kasassa. En nukkunut ja itsetunto valui laittianrakoon.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuttu muutos. Tapahtuu naisille kahdessa osassa, nelikymppisenä muuttuu keski-ikäisen näköiseksi ja kuusikymppisenä vanhan näköiseksi. Olet vaiheessa 1.
Sama tapahtuu miehille.
On ihan tutkittua, että ihminen vanhenee sykäyksittäin, n 44 v ja 60 v. Siinä ei ole sukupuolieroa.
Mulla romahdus tapahtui 24 -> 28 välillä. Todella selkeästi.
Nyt olen noin 60 ja kunnon dieetillä. Iho alkaa näyttää pinnaltaan kuin hyvin iäkkäillä. Rypistettyä silkkipaperia.
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa. Ja sitten vielä se, että kannattaa ottaa hormonikorvaushoito käyttöön, jos oireet ovat häiritseviä. Itsellä oli ja siksi tuo kehon rasvoittuminen pääsi tapahtumaan. Nyt hormonit kunnossa ja myös elämä.
Aloitin hormonikorvaushoidon viisikymppisenä ja piristyin valtavasti. Olen energisempi kuin vuosiin. Kai se hormonituotanto oli hiipunut vähitellen jo vuosia ja siihen olotilaan oli turtunut. Ällistyttävää kyllä laihduin aloituksen myötä ja se lähti vyötäröstä.
Eikö se oo tossa iässä muutenkin jo ihan sama
Miksi tää normaali kuukautiskierto mainitaan aina kun joku haluaa todistella, ettei ole keski-ikäinen tai esivaihdevuosissa? Ei siinä ole yhtään mitään poikkeuksellista, että keski-ikäisellä on vielä menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13 jatkaa. Ja sitten vielä se, että kannattaa ottaa hormonikorvaushoito käyttöön, jos oireet ovat häiritseviä. Itsellä oli ja siksi tuo kehon rasvoittuminen pääsi tapahtumaan. Nyt hormonit kunnossa ja myös elämä.
Aloitin hormonikorvaushoidon viisikymppisenä ja piristyin valtavasti. Olen energisempi kuin vuosiin. Kai se hormonituotanto oli hiipunut vähitellen jo vuosia ja siihen olotilaan oli turtunut. Ällistyttävää kyllä laihduin aloituksen myötä ja se lähti vyötäröstä.
Mulla hormonikorvaushoito on lihottanut ja turvottanut.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Kun täytin 40 niin kaikki äimisteli, että ei voi pitää paikkaansa. Noh, nyt oon 45 ja on heltan alku, löllöt käsivarret, maha kuin tynnyri, kaula paksu ja persus litteä laatikko. Mulla tosin paino on jonkun kilon noussut enkä oo jaksanut erinäisistä syistä liikkua kuten ennen. Tsemppiä meille!
Heh, palstan mukaan kukaan 40v ei voi näyttää ikäistään nuoremmalta. Olet aiemmin vain kuvitellut näyttäväsi.
Mulla selvä näkyvä ikääntyminen kun 50 v tuli mittariin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan keinot käyttöön. Ruokavalioon lisää proteiinia ja lopetat pikku herkkujen napostelun, kerran viikossa on vain herkkupäivä. Ja myös jokaviikkoiset lauantaiset oluet/lonkerot/siiderit/viinit ja mitä näitä on pitää jättää pois.
Itse olen 54-v ja näin kävi minullekin, rasva alkoi kertymään keskivartalolle. Aika pönäkkä olohan siinä oli. Puhdasta ruokaa (tiedä mitä syöt), kasviksia, marjoja ja proteiinia. Lisäksi muutin myös liikkumista. Entisistä hiki megatreeneistä (hiit) vaihdoin kuntosaliin. Ja enpä olisi uskonut, että tulosta vielä tulee. Mutta niin vaan alkaa olemaan vatsan seutu taas hoikkana ja kädet timmissä. En olisi IKINÄ uskonut, mutta näin vain "kävi". Mutta kyllä se panostusta vaatii. Itse käyn 3 x vkossa kuntosalilla, 1 x crosstrainingissa, kävelylenkillä 1-2 x vkossa ja hyötyliikun näiden lisäksi kävellen tai pyörällä ihan joka ikinen päivä.
Ja mitä kasvoihin tulee, niin facephysics käyttöön. Siellä kasvoissa on pieniä lihaksi, joita pystyy myös treenaamaan. Aluksi se tuntui työläältä, mutta kun opetteli liiketekniikat kuntoon, niin nykyään sen tekeminen onnistuu samalla, kun kuuntelee iltauutisia. Tällä on todella iso vaikutus ihan aidosti! Ja sitten retinoli käyttöön. Mulla on siis yövoiteena retinolipitoinen voide ja kasvoni ovat näillä toimenpiteillä pysyneet tosi napakoina.
Tässä iässä pitää panostaa omaan hyvinvointiin ja samalla se näkyy sitten kehossa ja kasvoissa. Ja tärkeintä on tietysti se, mitä syöt, riittävästi ja ravinteikkaasti. Tsemppiä!
Tässä on hyviä vinkkejä. 40-vuotiaaksi asti kehoa voi rääkätä vaikka miten haitallisilla elämäntavoilla, mutta tuossa vaiheessa viimeistään tulee näkyviin erot. Toisaalta myös niitä terveellisiä elämäntapoja täytyy muokata iän myötä, koska parikymppisen ruokavalio ja treeni ei välttämättä enää toimi. Täytän itse 40 ja crossfit yms on jäänyt pois ja tilalle tullut, kuntosali, lenkkeily ja jooga. Täydellinen kombo itselle. En ole bodari, mutta voimaa löytyy. Vähän mietityttää mitä tapahtuu tulevina vuosina treenituloksille ja lihaksille, kun tähän saakka treeni on ollut hyvin tuloksellista ja nousujohteista. Syön pääasiassa terveellisesti ja olen ottanut muutamia lisäravinteita vakituiseen käyttöön, kuten kreatiinin ja kollageenin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se oo tossa iässä muutenkin jo ihan sama
No puolet elämää jäljellä, joten ei se nyt ihan sama ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks ollut just se tutkimus et vanheminen tapahtuu kahdessa osassa, 44v. ja 60 vuotiaana?
https://www.theguardian.com/science/article/2024/aug/14/scientists-find…
On se hyvä puoli että jos tuosta 45v dropista selviät jotenkuten hyvännäköisenä, sitten mennään samalla naamalla taas 20 vuotta..
😅
Mulla tuli 2 vuodessa kamalan tummat silmänaluset työstä. Ei oo vieläkään kokonaan palautuneet 7 kuukaudessa. Sitä ennen kans lähes aina kysyttiin paperit kaikkialle. Jopa kolmekymppisenä ku olin menossa festareille vanhempieni seurassa ja sinne oli ikäraja k18 😂 Mut en oo vielä ottanut järeitä meikkejä avuksi tohon silmänalusongelmaan vaan oon yrittänyt luomusti nukkumalla saada silmänalusten tummuutta pienenemään. On se ehkä vähän auttanut :) N34
Vierailija kirjoitti:
Mun gynekologi sanoi, että keski-ikäisten itsemurhien syynä on se, että eivät hoida vaihevuosioireitaan. Ja siis tämä oli vasta sen jälkeen, kun olin itse ottanut puheeksi, että tarvitsen jotain, koska paketti ei pysynyt enää kasassa. En nukkunut ja itsetunto valui laittianrakoon.
Ongelmahan on se, ettei apua vaihdevuosiin saa kuin yksityiseltä. Ne eivät myöskään kuulu työterveyteen, vaikka nimenomaan työikäisiä naisia tämä koskettaa ja vaikuttaa työkykyyn. Julkisella sektorilla ei uskalla valittaa edes keski-iässä mielialahaasteista, kun saman tien lätkäistään mielenterveysdiagnoosi eikä edes tutkita hormonaalisia muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Kun täytin 40 niin kaikki äimisteli, että ei voi pitää paikkaansa. Noh, nyt oon 45 ja on heltan alku, löllöt käsivarret, maha kuin tynnyri, kaula paksu ja persus litteä laatikko. Mulla tosin paino on jonkun kilon noussut enkä oo jaksanut erinäisistä syistä liikkua kuten ennen. Tsemppiä meille!
Heh, palstan mukaan kukaan 40v ei voi näyttää ikäistään nuoremmalta. Olet aiemmin vain kuvitellut näyttäväsi.
Melkein kaikki nelikymppiset näyttävät nuoremmilta kuin joku mielikuvien ja menneisyyden nelikymppinen, mutta silloinhan kaikki näyttävät vaan ikäisiltään. Nelikymppisen ei nykyään kuulukaan näyttää vanhukselta.
En ennen oikein uskonut näitä kertomuksia yhtäkkisistä vanhenemisista, mutta minulle tämä tapahtui nyt 53-vuotiaana ihan hetkessä. En ole koskaan juuri välittänyt ruskettua ja olen mieluummin vältellyt aurinkoa, ja varmaan siksi iho näytti pitkään nuorelta.
Nyt tänä keväänä kuitenkin ihan yhtäkkiä silmäkulmiin ilmestyi näkyvät juonteet ja etenkin säpsähdin sitä, kun kaulaan tuli tosi selvä poikittainen juonne ja kaulan ihossa on sellaista pientä vanhan ihmisen ryppyä.
Tästä se vanhaksi tädiksi muuttuminen sitten alkoi! Kai siihen ajan mittaan silmä tottuu pakostakin, mutta olen kyllä vielä vähän järkyttynyt.
Vierailija kirjoitti:
Käy se sama miehillekin. Tuossa iässä rupsahtaa nopeasti.
Äidilleni tuli ekat rypyt suunnilleen 60-vuotiaana. Minua luultiin vuosia sitten 9 v. nuoremmaksi livenä. Tyyppi oli kirjaimellisesti suu auki 😯 kun kerroin ikäni. Äskettäin taas luultiin 9 v. nuoremmaksi. Jotkut veikkaavat 5 v. nuoremmaksi. Kukaan ei koskaan luule minua ikäisekseni, eikä todellakaan vanhemmaksi.
Itse kyl luin vasta et dna alkaa sekoilla 55vuodesta ylöspäin. Sitä ennen ihmisen keho korjaa mutaatiot aika hyvin.