Kysymys kaikille! Sisältää pienen tehtävän.
Olen jumittunut siivoamiseen, koska mielestäni meillä on siistiä vain about 15 minuuttia suursiivouksen jälkeen. Siivoan jatkuvasti, imuroin ainakin kerran päivässä.
Aloin tässä miettimään, että mikä määrä sotkua on normaalia. Mun mielestä koskaan ei saisi missään olla mitään sotkua. Voisitteko hieman helpottaa eloani ja keventää mieltäni kertomalla kodistanne seuraavat asiat:
Ja siis juuri nyt, eli miten asiat kotonanne ovat tällä hetkellä, ei perjantaina siivouksen jälkeen. Saisin kaiketi hiukan suhteellisuudentajua tähän hommaan, että aina ei tarvitse olla sohvatyynyt pöyhittynä jne.
- Miten sohvatyynynne ovat tällä hetkellä? Siis jos sohvallanne on muitakin tyynyjä, kuin istumatyynyt ja selkänojatyynyt.
- Jos menet katsomaan olohuoneenne mattoa, onko sillä nähtävissä lainkaan mitään ylimääräistä (siis sotkua, sellaista, jota voisi imuroida pois). Tämä toimii vain jos matto on tumma.
- Onko keittiössänne lainkaan tiskiä? Onko tiskipöytä kiiltävä pyyhinnästä? Missä kuosissa tiskirätti on? Katso tuolit tarkkaan, onko keittiöntuoleissa lainkaan likaa esim lasten käsistä?
- Löytyykö kodistanne paikkaa, jossa pöly näkyy?
- Koska lattianne on viimeksi "pesty"? Kuinka usein sen "peset"? Jos katsot lattiaa sellaisesta kulmasta, että valo paljastaa siinä jokaisen likakohdan, näkyykö siinä jälkiä? Vai onko pinta kuin vahattu?
Kiitos!
Kommentit (63)
Mulla oli aikanaan "tarkistusvimma". Todella jo sairas vimma. Mun oli pakko joka aamu töihin lähtiessä kurvata ekoista liikennevaloista takaisin kotiin tarkistamaan, ettei mikään vehje ollut jäänyt päälle silitysraudasta kahvinkeittimeen. Sama aina kun lähti johonkin, myös töistä kotiin.
Sitten mä vaan pakotin itseni lopettamaan sen ylenmääräisen tarkistelun. Mä pakotin itseni vaan ajamaan niistä liikennevaloista eteenpäin. Ekat pari viikkoa oli ihan hirveitä ja mä olin oikeasti ihan varma, että nyt meidän talo palaa ja koko omaisuus menee ja se on sitten mun syy.
No ei se palanut. Tietenkään. Olinhan mä sammuttanut kaikki vehkeet jo aikaa ennen kotoa lähtemistä. Kuukauden päästä alkoi jo vähän helpottaa.
- Miten sohvatyynynne ovat tällä hetkellä? Tuossa tuo on nojatuolilla.
- Jos menet katsomaan olohuoneenne mattoa, onko sillä nähtävissä lainkaan mitään ylimääräistä (siis sotkua, sellaista, jota voisi imuroida pois). Tämä toimii vain jos matto on tumma. - On huomattavissa sotkua, paljonkin. matto on valkoinen ;)
- Onko keittiössänne lainkaan tiskiä? On, noin tiskialtaallinen plus leikkuulautoja ja kattiloita yms.
- Onko tiskipöytä kiiltävä pyyhinnästä? Jotakuinkin
- Missä kuosissa tiskirätti on? Roikkuu naulassa seinällä kuivana
- Katso tuolit tarkkaan, onko keittiöntuoleissa lainkaan likaa esim lasten käsistä? - Meillä ei ole lapsia. On niissä jonkin verran likaa mutta ei häiritsevästi
- Löytyykö kodistanne paikkaa, jossa pöly näkyy? Kyllä! Vaikkapa olohuoneen pöytä ja hyllyt.
- Koska lattianne on viimeksi "pesty"? - n. 2 vkoa sitten.
- Kuinka usein sen "peset"? Yritän kerran viikossa mut en läheskään aina onnistu ;)
- Jos katsot lattiaa sellaisesta kulmasta, että valo paljastaa siinä jokaisen likakohdan, näkyykö siinä jälkiä? Vai onko pinta kuin vahattu? - Kyllä näkyy jälkiä. Kaikkia ei saa pois pesemälläkään.
Ap:lle sellainen viesti, että vaikutat vähän neuroottisella. Kannattaa relata vähän. Eläminen tuottaa sotkua, se on normaalia.
Olen jumittunut siivoamiseen, koska mielestäni meillä on siistiä vain about 15 minuuttia suursiivouksen jälkeen. Siivoan jatkuvasti, imuroin ainakin kerran päivässä.
Aloin tässä miettimään, että mikä määrä sotkua on normaalia. Mun mielestä koskaan ei saisi missään olla mitään sotkua. Voisitteko hieman helpottaa eloani ja keventää mieltäni kertomalla kodistanne seuraavat asiat:
Ja siis juuri nyt, eli miten asiat kotonanne ovat tällä hetkellä, ei perjantaina siivouksen jälkeen. Saisin kaiketi hiukan suhteellisuudentajua tähän hommaan, että aina ei tarvitse olla sohvatyynyt pöyhittynä jne.
- Miten sohvatyynynne ovat tällä hetkellä? Siis jos sohvallanne on muitakin tyynyjä, kuin istumatyynyt ja selkänojatyynyt.
Toinen käsinojaa vasten, toinen istumaosan päällä makuulla.- Jos menet katsomaan olohuoneenne mattoa, onko sillä nähtävissä lainkaan mitään ylimääräistä (siis sotkua, sellaista, jota voisi imuroida pois). Tämä toimii vain jos matto on tumma.
Näkyy siinä olevan koirankarvoja ja joitakin roskia. Ja vaalealla matolla:)- Onko keittiössänne lainkaan tiskiä? Onko tiskipöytä kiiltävä pyyhinnästä? Missä kuosissa tiskirätti on? Katso tuolit tarkkaan, onko keittiöntuoleissa lainkaan likaa esim lasten käsistä?
Likaisia astioita on tiskialtaassa ja joitakin tiskipöydällä. Puhtaita astioita koneessa. Rätti näyttää likaiselta. Tuoleissa on kangaspäällyste ja kaikissa on tahroja jonkin verran. Tuolien jaloissakin näkyy joitakin tahroja, olisko maidosta...- Löytyykö kodistanne paikkaa, jossa pöly näkyy?
Koirien karvanlähtöaikaan koirankarvapalleroita pyörii lattioilla. Pöly näkyy joskus sohvien ja senkin alta, jos sinne arvaa kurkistaa.- Koska lattianne on viimeksi "pesty"? Kuinka usein sen "peset"? Jos katsot lattiaa sellaisesta kulmasta, että valo paljastaa siinä jokaisen likakohdan, näkyykö siinä jälkiä? Vai onko pinta kuin vahattu?
Siivooja pesi eilen viimeksi. Pestään normaalisti kerran viikossa, joskus pyyhkäistään likaiset kohdat useammin, esim. tassun jälkiä. Varmasti näkyy jälkiä melkein aina.Kiitos!
Minakin haluaisn ottaa rennommin, ajatella enemman perheen hyvinvointia, kuin sita onko kto siisti, jne. Varsinkin kun meilla sen siisteyden hinta on usein mun kamal stressi. En siivoa todellakaan noin paljon kuin sina, ja kotimme on varmasti kaaoksessa teidan kotiinne verrattuna. Mutta ottaen huomioon etta olen kotona paivittain noin. tunnin aamulla ja kolme-nelja tuntia illalla (ja yon, jolloin yritan kylla nukkua!), niin usutan tuohon aikaan kylla tosi paljon jarjestelya yms!
Joskus kuulostaa jannalta (ehka helopttavalta, ehka uskomattomalta) etta joillakin on kotona isot pinot viikattavia vatteita (mina viikkaan ne heti kun oat kuivat, suoraan telineelta ja laitan myos heti kaappiin), tms. Ja ajattelen, etta voikun minakin voisin edes joskus, vaikka edes silloin kun tulemme kotiin myohaan ja kaikki vasyneita, ajattelemaan etta mita sitten jos kaikki ei olekaan jarjestyksessa, ehtii sitten huome'nna, tai viikonloppuna...
Hankalaa, mutta yritan kouluttaa itseani tahan!
Niin ja siis mullakin on kylla ihan perussiisti mies, joka tekee myos paljon kotihommia, lapset keraavat illalla leulnsa kasaan, jne.
Tiedän, että juuri harjoituksella pääsisin tästä pois. Mutta se pelottaa, se sekasotku ja mitä se minussa paljastaa. Se aika, joka minulla jää siivoukselta itselleni.
Minulla on muitakin "oireita". Neon sellaisia ruumiintoimintoja, joita mun on tehtävä. Olen koko elämäni yrittänyt jättää ne tekemättä, mutta yhtäkkiä huomaan taas tekeväni niitä. Ne on täysin hallintani ulottumattomissa. Aikoinani nuoruudessa söin masennuslääkkeitä ja neu auttoivat näihin oireisiin ja pelkoihin. Ne hävisivät täysin, mutta palautuivat kuitenkin vuosi lääkityksen lopettamisen jälkeen.
Kaikesta huolimatta elän onnellista elämää. Tiedän, että se kuulostaa hullulta. Tiedän, että asiani ovat kunnossa. MInulla on ihana mies, ihanat lapset, terveyttä, ei rahaongelmia, ystäviä ja olen muutenkin pärjännyt hyvin elämässäni. Tämä pakkoneuroottisuus ei siis ulotu kaikille elämäni osa-alueille. Suurimmilta osin olen oikein iloinen ja boheemi. Tässä on suuri ristiriita sille, mitä olen kotonani siivouksen suhteen.
En koskaan katso kenenkään toisen ihmisen kotona, että onpa likaista. En edes kiinnitä huomiota sellaisiis seikkoihin. En todella ymmärrä miksi vaadin sitä itseltäni. Ilmeisesti rankaisen itseäni jostain? Siitäkö, kun en tuota ja ole tehokas ollessani kotona. Välillä ajattelen, että minun pitäsi jaksaa tässä ohella vielä vaikka väitellä tohtoriksi. Miksikäs ei, tekeehän moni muukin niin. Tunnen itseni riittämättömäksi ollessani pelkkä äiti. Samalla kuitenkin taistelen tätä ajattelumaailmaa vastaan. Sitä, että olisin riittämätön "pelkkänä" äitinä. Äitiyshän on maailman tärkein ammatti. Minulla on suuri merkitys pienten ihmisten tulevaisuuden muodustumisessa.
Kaikesta päätellen olen iso ristiriita koko nainen. Suoritan jotain uskonpuhdistusta omalle ajattelumaailmalleni. Rankaisen itseäni "lepsuilusta" ja samalla itsepintaisesti päätän, etten päästä sitä suorittajaa voitolle, vaan toteutan elämääni (ainakin ulkopintaisesti) pehmeiden arvojen kautta. Paitsi itselleni ei kyllä näitä arvoja riitä. Armoa riittää kaikille muille.
Onko ihme, että tällaisen pään sisällä pitää keksiä vähän jotain sijaistoimintaa ylimääräisten ajatusten hiljentämiseksi?
T: Ap
Viime viikolla piti pestä lattiat, mutten jaksanut. Täytyy koittaa tällä viikolla tehdä se.
Siinä on jotain tavoittelemisen arvoista!
Tuolla ne ovat sohvien päädyissä nojallaan. Kaksi kussakin eli yhteensä 8.
- Jos menet katsomaan olohuoneenne mattoa, onko sillä nähtävissä lainkaan mitään ylimääräistä (siis sotkua, sellaista, jota voisi imuroida pois). Tämä toimii vain jos matto on tumma.
Ei näy. Matto on valkoinen.
- Onko keittiössänne lainkaan tiskiä? Onko tiskipöytä kiiltävä pyyhinnästä? Missä kuosissa tiskirätti on? Katso tuolit tarkkaan, onko keittiöntuoleissa lainkaan likaa esim lasten käsistä?
5-hengen perheessä on AINA tiskiä. Vaikka astianpesukone olisi juuri täytetty, ilmestyy pian vesilasi tms. tiskipöydälle. En ole kova puunaamaan keittiötä, joten paikat eivät kiillä. Tuollit ovat yleisilmeeltään siistit. Jotain tahroja voi tarkkaan katsoen löytyä.
Löytyy
- Koska lattianne on viimeksi "pesty"? Kuinka usein sen "peset"? Jos katsot lattiaa sellaisesta kulmasta, että valo paljastaa siinä jokaisen likakohdan, näkyykö siinä jälkiä? Vai onko pinta kuin vahattu?
Lattian pesee siivooja 2krt/kk. Näkyvät tahrat poistetaan muulloinkin. Parkettia ei ole pitkään aikaan vahattu, mutta kyllä se nätisti kiiltää.
Meillä ei ole sohvalla koristetyynyjä, mutta sängyn päällä kyllä. Se taitaakin olla ainut juttu, jonka laitan kuntoon vaikka olisi miten kiirus aamulla :D.
Olohuoneen matto on .. joo vois sitä vähän imuroida kun sitä katsoo tarkkaan niin on siinä roskia.
Keittön tiskit on ollut odottamassa eilisestä asti, mutta tiskaan sitten kaikki kerralla kun olen saanut tehtyä ruuan ja piirakan :)
Ja samaan voin sanoa, että ei kiillä tiskipöytä. Tiskirätin olen kyllä vaihtanut toissapäivänä.
Nyt kun katson niin kyllä lampun kuvussa on pölyä ja telkassa ja ja .. eli on sitäkin. Pyyhin kun ehdin.
Lattia on pesty kyllä puolitoista viikkoa sitten. Ja on siinä varmasti jotain.
Meillä siivotaan sitä mukaan kun jollain on aikaa, tai näkee tarvetta siivota. Meillä ei tavarat loju missään kummallisissa paikoissa, vaan ne laitetaan takaisin paikalleen, niin ei näytäkään niin törkyiseltä. Minä en jaksa enää imuroida päivittäin, on sitä muutakin tekemistä :)
- Miten sohvatyynynne ovat tällä hetkellä? Siis jos sohvallanne on muitakin tyynyjä, kuin istumatyynyt ja selkänojatyynyt. Ne on just niin kuin kuulukin olla. Koristetyynyt paikollaan ja huopa taiteltuna kulmalla.
- Jos menet katsomaan olohuoneenne mattoa, onko sillä nähtävissä lainkaan mitään ylimääräistä (siis sotkua, sellaista, jota voisi imuroida pois). Tämä toimii vain jos matto on tumma. Ei ole, mutta se on valkoinen ryijymatto, joka antaa mienet murut anteeksi.
- Onko keittiössänne lainkaan tiskiä? Onko tiskipöytä kiiltävä pyyhinnästä? Missä kuosissa tiskirätti on? Katso tuolit tarkkaan, onko keittiöntuoleissa lainkaan likaa esim lasten käsistä? Ei tiskiä, rätti kunnossa, vaihdan uuteen joka pe. Tuolit on ihan siistit, pyyhin ne joka ruokailun jälkeen, jalatkin perjantaisin.
- Löytyykö kodistanne paikkaa, jossa pöly näkyy? No se näkyy jos ei joka päivä pyyhi, koska meillä on kaikkialla tummat puukalusteet! Ainut miinus noissa. Ja nyt näkyy kyllä olkkarin tv-tasolla ja senkin päällä. Varsinkin kun joku on pyyhkäissyt puhtaan kohdan siihen.
- Koska lattianne on viimeksi pesty? Kuinka usein sen peset? Jos katsot lattiaa sellaisesta kulmasta, että valo paljastaa siinä jokaisen likakohdan, näkyykö siinä jälkiä? Vai onko pinta kuin vahattu? Lattiat on pesty perjantaina vimeks. Pesen joka pe. Jos valoa vasten katsoo, niin on täynnä pikkuisia ja vähän isompiakin varpaankuvia, inhottava laminaatti...
Tällaista meillä, eli olen aika kova siivoomaan... enkä tykkää yhtään jos on sotkuista... Kokopäivän kuljen lasten perässä korjaten jälkiä...
Kuulostat fiksulta ja mukavalta tyypiltä! En nyt vastaa kyselyysi, siihen on jo niin kovin moni vastannut. Kerrottakoon vaan, ettei meillä todellakaan ole yhtä siistiä kuin teillä - kaukana siitä.
Puhuit psykoterapiaan pääsyn vaikeudesta ja lienet ihan oikeassa ajatustesi kanssa. Mä kehottaisin sua tekemään ihan oman, henk. koht. psykoterapian päiväkirjan muodossa. Olen itse kirjottanut päiväkirjaa monta vuotta lapsena, nuorena ja vähän aikuisempanakin ja huomannut että jostakin kumman syystä se auttaa käsittelemään monia asioita, vaikkei niitä tietoisesti kirjaansa toisikaan. Jotenkin se, että kirjoittaa ja myöhemmin taas lukee vanhoja kirjoituksiaan, auttaa jäsentämään asioita. En tiedä miksi niin on, sillä en koskaan varsinaisesti ole suhtautunut päiväkirjoihini kuin terapiaan. Nyt aikuisena huomaan, että olen käsitellyt mona, monia asioita aika ansiokkaasti ja mennyt elämässäni eteenpäin toistamatta samoja virheitä moneen kertaan. Päiväkirja on myös antanut mulle voimaa ja lohtua, kun olen ollut sellaista vaikka.
Joo, olipa tää mainos, mutta tosiaan suosittelen. En tiedä olisiko asiasta sulle apua, mutta koska tunnut kirjoittavan hyvin ja pitävän siitä (tekstisi ovat aika pitkiä), voit kokeilla. Joka tapauksessa lähetän sulle iloa ja voimia!
Huomenna saattaa olla toinen juttu,
En ota mitään stressiä mistään siivouksesta. Sunnuntaiksi pitäisi ehkä siivota keittiö ja mahdollisesti imuroida, koska anoppi on tulossa kylään. Ehkäpä mies tekee sen, kun on kerta sen äitikin.
- Sohvatyynyt: Ovat paikoillaan sohvalla, neljä kappaletta.
- Olohuoneen matto: Muutama roska näkyy, pari kiveä ja keksinmuruja
- Keittiö: Tiskit ovat koneessa ja tiskipöytä sekä muut tasot pyyhittyinä. Tiskirätti hanan päällä kuivumassa. Keittöntuolien kangaspäällysteet likaiset.
- Pölyä: Ainakin kaiuttimien päällä sekä digiboksin ja dvd-soittimen tasolla.
- Lattia: Lattia pesty viimeksi viikonloppuna ja siinä näkyy vähän tahroja, lähinnä keittiön kivilattialla. Muualta lattia oikeastaan siisti.
Näin meillä. perheeseen kuuluu 4v ja 1v9kk ikäiset pojat sekä iskä ja äitee.
Yleensä pakkoneurootikot ovat kasvaneet tavalla tai toisella ahdistavassa ympäristössä ja pyrkineet sopeutumaan siihen omaa käyttäytymistään ja tunnetilaansa säädellen - ja lopulta erittäin kovan hinnan sopeutumisestaan maksaen.
* Miten sohvatyynynne ovat tällä hetkellä? Siis jos sohvallanne on muitakin tyynyjä, kuin istumatyynyt ja selkänojatyynyt.
-kolmesta tyynystä kaksi on lattialla lasten lelujen seassa, yksi retkottaa kyljellään keskellä sohvaa.
* Jos menet katsomaan olohuoneenne mattoa, onko sillä nähtävissä lainkaan mitään ylimääräistä (siis sotkua, sellaista, jota voisi imuroida pois). Tämä toimii vain jos matto on tumma.
-Meillä ei ole tällä hetkellä olohuoneessa mattoa koska esikoinen pissasi siihen ja se on kylppärissä pesua odottamassa.
* Onko keittiössänne lainkaan tiskiä? Onko tiskipöytä kiiltävä pyyhinnästä? Missä kuosissa tiskirätti on? Katso tuolit tarkkaan, onko keittiöntuoleissa lainkaan likaa esim lasten käsistä?
-Yhdessä tiskialtaassa on n. 1/3 koneellista tiskiä ja tiskipöytä on puoliksi pyyhitty (=kiiltävä).
* Löytyykö kodistanne paikkaa, jossa pöly näkyy?
-Kaappien ja ovien päällä varmasti.
* Koska lattianne on viimeksi "pesty"? Kuinka usein sen "peset"? Jos katsot lattiaa sellaisesta kulmasta, että valo paljastaa siinä jokaisen likakohdan, näkyykö siinä jälkiä? Vai onko pinta kuin vahattu?
-Pyyhin kostealla alakerran lattiat viimeksi heinäkuussa ja ja olkkarin lattian kuukausi sitten. Yläkerrasta viimeksi vuosi sitten (Siellä vain nukutaan eikä muuten oleilla).
Lattiassa näkyy auringossa jälkiä mutta ei värillisiä tahroja.
Kirjoittaminen on minulle jonkinlainen selviytymiskeino. En ole ehtinyt kirjoittamaan pitkään aikaan ja uskon senkin olevan osasyyllinen tähän ahdistukseen. En pääse toteuttamaan luovaa minääni ja se huutaa kuolinkouristuksissaan. Päväkirjan kirjoittaminen voisi olla oiva juttu! Ihan oikeasti. Kiitos!
Sinulle, olitko 62 vai mikä (hah, tulee mieleen se 020202 mainos). Tämä on vähän sellainen juttu, että tuon siivoamisen saan varmasti kovalla työllä lopetettua, mutta esim näitä olisivatko tic-oireita minun on mahdotonta hallita. En voi niille mitään. Tosin ne nyt eivät lasteni mielenterveyttä olekaan viemässä. Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, en yritä luikerrella vastuusta. Tällä on varmasti vaikutusta lapsiini. Hö, nyt tuli kamala olo. Täytyy paneutua asiaan.
Tuo pätkä pakko-oireisesta häiriöstä oli kaiketi suora lainaus Wikipediasta ;) Aina suoraviivaiset lainaukset eivät kuitenkaan päde luonnossa. Itse en ole elänyt ahdistavassa ympäristössä. Toki epätavallisessa jo ihan sen takia, että minulla on ollut aina kaksi perhettä. Perheenjäseneni ovat kuitenkin olleet minulle ana todella täkeitä, eikä heistä yksikään ole yksisilmäinen ahdistava hahmo. Olen saanut elää ja kasvaa avoimessa ja luovassa ympäristössä, jossa kulttuurin merkitys on aina ymmärretty osana lapsen kasvatusta.
Perheemme on omassa näkemyksessäni jonkinlainen esimerkkiperhe kaikessa epätavallisuudessaan. Kaikki tulivat toistensa kanssa hyvin toimeen, juhlapyhät vietettiin yhdessä (siis kaksi perhettäni), mitään ääri-ilmiöitä ei ollut (alkoholismi, väkivaltainen käytös jne.) ja muutenkin sain olla rauhassa lapsi ja ihmetellä omaa tietäni vielä täysi-ikäisenäkin.
Kuitenkin minusta tuli tällainen. Kaikki ei selity siis menneisyydellä, vaikka toki silläkin varmasti on oma osansa. Vanhempanihan ovat eronneet ja en kiistä sen vaikutusta 3-vuotiaan elämässä. En kuitenkaan itse muista koskaan kokeneeni minään tragediana vanhempieni eroa.
Ehkä tämä tästä lähtee tosiaan aukeamaan. Oikeastaan minusta tuntuu, että tämän saisin auki nopeastikin, mutta en tohdi. Säästän hiukan itseäni. Nyt en voi särkyä. En edes hetkellisesti. Lapset tarvitsevat minua.
Sohvatyynyt ovat tällä hetkellä makkarissa. Ovat jostain syystä sinne kulkeutuneet, liekö mies siivonnut niin tehokkaasti tätä olkkaria, että vei tyynytkin pois vai ovatkohan lasten jäljiltä...
On joitakin pieniä vaaleita roskia, ja näköjään yksi sellainen vaatteessa olleen hintalapun pidikkeen pää, siis sen muovisen jutun millä hintalaput kiinnitetään kaupassa.
On tiskiä, tiskipöytä tuskin täysin kiiltää tiskien alla ja tiskirätin olinpaikkaa en tiedä, joko altaan liepeillä tai pyykissä. Tuoleja ei tarvitse käydä edes katsomassa, tiedän katsomattakin, että niissä on jälkiä.
Varmasti löytyy, vaikka tällä hetkellä näkyvissä oleva alue suht pölytön onkin. Mutta esim. sohvien aluset ovat varmaan pölyisemmät kuin muu olkkari, ja meidän makkaria ei ole imuroitu yhtä lähiaikoina kuin muuta kotia.
Keittiön lattian pesin sunnuntaina, muista lattioista en muista, koska on pesty. Pesen säännöllisen epäsäännöllisesti, silloin kun näyttää siltä että tarvetta olisi. Pienet liat pyyhin pois ilman että koko lattiaa tarvitsee joka kerta pestä. Varmaan näkyy tälläkin hetkellä likakohtia jossain, mutta en kyllä nyt jaksa alkaa tiiraamaan niin tarkasti. :D
Meillä ei ole sohvalla koristetyynyjä juuri siisteyssyistä: Lapset ottavat ne aina leikkeihinsä ja mielestäni ne keräävät pölyä. Parempi näin, hankin koristetyynyjä sitten kun kersat ovat vähän isompia.
Olohuoneen matolla on jotain pientä. Ei häiritse minua. Ei sitä edes näe ellei oikeasti katso. Maton päällä on lisäksi tällä hetkellä ps-ohjain ja muutama dvd-kotelo, jotka mua pikkuisen häiritsee, mutta ei niin paljon että viitsisin ne korjata hyllyyn.
Keittiö on tällä hetkellä vähän normaalia sotkuisempi. On tiskejä, tiskipöytä ei kiillä ja siinä on muutakin, esim. tarhan tiedotteita ja lasten piirustuksia. Tuoleissa on jugurttitahroja, samoin näköjään pöydässä. Keittiö pitää näköjään siivota. Lattiassakin on jokin tahra.
Työhuoneen oven takana on vähän pölypalleroita ja arvaan, että telkkarin päällä joku supertarkka näkee pölyä. Sen sijaan makkari näyttää olevan tällä hetkellä pölytön, vaikka sinne aina kertyy.
Varmaan kuukausi sitten viimeksi "pesty" (siis mies pessyt jollain parkettimopilla "sinnepäin"). Keittiön lattiassa on oikeasti joku läikkä, muualla ei.
En tiedä mistä olen saanut tämän pakkomielteen, että mitään ei saa olla missään. Koskaan meillä ei ole niin sotkuista, että likaa länyisi lattialla imurointia varten. Imuroin, kun likaa näkyy 10 cm etäisyydeltä katsottuna mustalla matolla. Lattiat pesen 2 kertaa viikossa koko talosta ja meillä on kaksi kerroksinen omakotitalo. Keittiön pesen päivittäin, tuolit pyyhin useaan kertaan.
Olen ihan uupunut tästä neuroosista. Ihanaa kuulla, että normaalissa kodissa kaikki ei ole kuin Glorian kannessa! Tiedän sen jo etukäteenkin, mutta jotenkin pää vain hanaa vastaan.
Sohvatyynyt ovat tällä hetkellä makkarissa. Ovat jostain syystä sinne kulkeutuneet, liekö mies siivonnut niin tehokkaasti tätä olkkaria, että vei tyynytkin pois vai ovatkohan lasten jäljiltä...- Jos menet katsomaan olohuoneenne mattoa, onko sillä nähtävissä lainkaan mitään ylimääräistä (siis sotkua, sellaista, jota voisi imuroida pois). Tämä toimii vain jos matto on tumma.
On joitakin pieniä vaaleita roskia, ja näköjään yksi sellainen vaatteessa olleen hintalapun pidikkeen pää, siis sen muovisen jutun millä hintalaput kiinnitetään kaupassa.
On tiskiä, tiskipöytä tuskin täysin kiiltää tiskien alla ja tiskirätin olinpaikkaa en tiedä, joko altaan liepeillä tai pyykissä. Tuoleja ei tarvitse käydä edes katsomassa, tiedän katsomattakin, että niissä on jälkiä.- Löytyykö kodistanne paikkaa, jossa pöly näkyy?
Varmasti löytyy, vaikka tällä hetkellä näkyvissä oleva alue suht pölytön onkin. Mutta esim. sohvien aluset ovat varmaan pölyisemmät kuin muu olkkari, ja meidän makkaria ei ole imuroitu yhtä lähiaikoina kuin muuta kotia.- Koska lattianne on viimeksi "pesty"? Kuinka usein sen "peset"? Jos katsot lattiaa sellaisesta kulmasta, että valo paljastaa siinä jokaisen likakohdan, näkyykö siinä jälkiä? Vai onko pinta kuin vahattu?
Keittiön lattian pesin sunnuntaina, muista lattioista en muista, koska on pesty. Pesen säännöllisen epäsäännöllisesti, silloin kun näyttää siltä että tarvetta olisi. Pienet liat pyyhin pois ilman että koko lattiaa tarvitsee joka kerta pestä. Varmaan näkyy tälläkin hetkellä likakohtia jossain, mutta en kyllä nyt jaksa alkaa tiiraamaan niin tarkasti. :D
sohvatyyny (1kpl) luultavasti lattialla säkkituolissa ja runtussa.
Jos lastenhoitaja on pakottanut lapset siivoamaan lelut pois matto saattaa jopa näkyä. Muuten olisi täynnä leluja. Lisäksi villanukkamattona villasta irronneita "villakoiria"
Tiskiä on aina, joko pinoina odottamassa menoa tiskikoneeseen, vähintään kaikki isot koneeseen sopimattomat ruoanlaittoastiat (kattilat kyllä pesen heti, yleensä...) Tiskirätti on käyttämätön ja kuiva(käytän pesusieniä mieluummin.) Pienimmän vuosikkaan tuoli pitäisi hiekkahioa jotta saisi kuivuneet ruokamöhnät pois, möhniä on myös lattiassa ja ikkunassa, seinästä koitan pyyhkiä heti pois.
Pölypallot löytää varmasti makkarin oven takaa tai sänkyjen alta peränurkasta.
Tasaista pölykerrosta on vessan peilissä ja hyllyn tavaroissa, olohuoneen hyllyssä, keittiön ylemmillä avohyllyillä (ts. kaikkialla)
Keittiön lattiaa olen pessyt pari kolme kertaa puolen vuoden aikana, eteisen parketilla on vauvan jalanjälkiä jostain mysteerisestä töhnästä.Pesen pois kun ehdin...(varmaan jouluksi sitten...)
Siivoaminen EI kuulu kiinnostuksen kohteisiini, ja välttelen parhaani mukaan.
Haluan kiittää kaikkia ketjuun vastanneita! Todella uskallan nyt itsekin uskoa, etten tee väärin jättämällä siivouksen välillä väliin. Eilen juuri mietin, että miksi koen oman arvoni huonommaksi, jos lattiani ei kiillä joka paikasta. Jos siinä näkyy jotain jälkiä. Eikä ne ole edes likaa, vaan jälkiä joita jää esim pienestä sukattomasta jalkapohjasta tai koiran tassusta.
Tuntuu, että kun kerran olen kotona, niin minun on tehtävä tämä juttu kunnolla. Oikein. Suorittamistahan tämä on, oman paikan lunastamista.
Tiedän, että olisin terapian tarpeessa. Tiedän myös vaikeuden päästä terapiaan tämän päivän Helsingissä. Sinne ei siivoamispakon takia pääse. Tiedän, että kärsin pakko-oireisesta häiriöstä, mutta en koe sitä niin vakavaksi "sairaudeksi", että tarvitsisin siihen välttämättä terapiaa.
Olen käynyt aiemmin elämässäni psykoterapiassa ja se tuntuisi tässä elämäntilanteessa enemmänkin mahtavalta harrastukselta, kuin pakkopullalta. Uskon kuitenkin, etten terapiaan pääsisi, vaan minulle määrättäisiin lääkkeitä ja ehkä kontrollikäynti kerran kuukaudessa terveyskeskuslääkärille. Sitä en halua.
Uskon saavani tämän selvitettyä keskittymällä syihin ja seurauksiin. Onneksi minulla on myös hyviä ystäviä, jotka vielä sattuvat olemaan "oikealta" alalta.
T: Ap, joka lupaa kokeilla siivousvimman tullessa makaamista sohvalla. En tiedä miten saan ahdistuksen käsiteltyä, mutta pakko yrittää. Ottaa vastaa se mitä tulee. Ei tämäkään mitään kivaa elämistä ole tämä tämänhetkinen.