Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummottelu vs. Tytöttely

Vierailija
17.07.2026 |

Kun suurin osa on oppinut, ettei tytöttely ole tätä päivää. Miksi ihmeessä nykyisin mummotellaan? Se on ihan sama asia, vaan iäkkäämmille. Käsittämätöntä on, että mediakin tätä harrastaa. Opetellaan nyt sekin, että mummottelu ei ole ok.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin harvoinhan se on tarpeellista mummelia päin naamaa sanoa mummeliksi tai tyttöä tytöksi. Sen sijaan jos kerrot päiväsi tapahtumista jollekin, mihin liittyy joku mummeli, niin se saattaa kontekstissa olla ihan oleellinen tieto.

Voi käyttää myös iäkkäämpi sanaa. Mummosta on tullut nykyisin haukkumasana ja vallankäytön väline.

Pystytkö nyt olemaan vai tarvitaanko ambulanssia?

Vierailija
22/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seniorikansalainen on minun mielestäni kuvaava ja kunnioittava sana, jos ikä on pakko ilmaista. Itse käytön sitä. Sukupuoltahan harvoin tarvitsee mainita, yleensä lähinnä tasa-arvosta keskustellessa. 

KUKAAN ei halua lähteä tuohon keinotekoiseen anglistiseen kapulakieleen. Olet virastossa töissä, arvaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sanon harrikkaäijiäkin mummoiksi, samoin työpaikan nuoria juippeja. Parrasta en ryhdy ketään nyhtämään - miksi ihmeessä niin tekisin? On tasa-arvoista kutsua kaikkia mummoiksi. 

Vierailija
24/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo enemmän tytöttelijästä/mummottelijasta kuin kohdehenkilöistä.

Vierailija
25/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus on ihan hyvä kaikista eläkeikäisistä. 

Vierailija
26/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän saatanan mummojen elämässä mikään ikinä hyvin?

Vierailija
27/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70 v. nainen enkä ole kenenkään mummo joten saan olla pitämättä siitä jos minua joku mummottelee.

Vierailija
28/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöttely vs mummottelu, pojittelu vs papattelu, eikös tätä ole ollut aina, oliskohan oikeitakin ongelmia olemassa...

Vierailija
29/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset loukkaanuvat nykyisen kaikesta herkästi. Kun olin töissö ja joku sanoi tytöksi, ajattelin se positiivisesti. Että näytän nuorelta. Mummo sana on ihana, kun sen sanoo lapsenlapseni.  Toinen isoäiti ilmoitti heti, lastenlapsen synnyttyä, ettei häntä saa sanoa mummoksi, vaan mummiksi. Minua saa kernaasti mummotella. Kerran naapurissa asui perhe, jossa äitiä ei saanut lapsetkaan kutsua äidiksi, vaan piti kutsua etunimellä. Terveisiä mummo, joka on mieleltään tyttö.

Vierailija
30/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset yläpeukuttavat näitä törkeitä kommentteja?

Vierailija
31/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kampaaja ja sanon aina ”Rouva on hyvä ja istuu”. Useimmat suuttuu. Teen sen tahallani. 

Myönnän, asiakaspalvelussa tuli tehtyä noin silloin kun oli itsellään niin ikävä hetki, kun oli jo tullut tuulettimeen sen verran, etten jaksanut ottaa vastaan enää just mitään. Kiitos, rouva voi nousta ja lähteä. 

Vierailija
32/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoja:

Kalkkis 

Ykä

Kääkkä

Ikäloppu 

Vanha kurppa

Eukko

Mökinakka

Muori

Mumma

👵🏻Ämmä

Vierailija
33/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö nyt olemaan vai tarvitaanko ambulanssia?

Vierailija
34/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuuden orjasukupolvi skippaa koulun ja törkyilee muille...herättää arvostusta

Vierailija
35/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo viittaa sukupuoleen, jolloin korrektimpaa olisi käyttää ilmaisua  iäkäs matkustaja.

Korjaus: iäkäs henkilö tai vaijn henkilö

Neutraaleista henkilöistä ja LBGTXXX ollaan pilkuntarkkoja. Naisia saa halventaa. Miksi? 

Vierailija
36/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiikin olla törkeä ja kateellinen, kun eivät itse tule saamaan eläkettä. Varmaan heitetään joukkohautaan vaan. Tuskin te ja kehitysmaalaiset edes tajuatte kaivaa tarpeeksi syvälle.

Vierailija
37/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja:

Kalkkis 

Ykä

Kääkkä

Ikäloppu 

Vanha kurppa

Eukko

Mökinakka

Muori

Mumma

👵🏻Ämmä

Nainen

Vierailija
38/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiikin olla törkeä ja kateellinen, kun eivät itse tule saamaan eläkettä. Varmaan heitetään joukkohautaan vaan. Tuskin te ja kehitysmaalaiset edes tajuatte kaivaa tarpeeksi syvälle.

Nämä tulevat olemaan hautauskunnossa 40 vuotiaana. Ainakaan eivät joudu solvatuiksi vanhuutensa tähden.

Vierailija
39/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo viittaa sukupuoleen, jolloin korrektimpaa olisi käyttää ilmaisua  iäkäs matkustaja.

Korjaus: iäkäs henkilö tai vaijn henkilö

Neutraaleista henkilöistä ja LBGTXXX ollaan pilkuntarkkoja. Naisia saa halventaa. Miksi? 

Koska olette itsekkäitä hha vaatimassa kaikkea itsellenne ilman mitään vastuuta. 

Vierailija
40/107 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja:

Kalkkis 

Ykä

Kääkkä

Ikäloppu 

Vanha kurppa