Onko sulla vielä avaimet lapsuudenkotiin tai ylipäätään vanhempien luokse?
Toisessa ketjussa ihmeteltiin, että miksi omillaan asuvalla nuorella aikuisella olisi vanhemman luokse avaimet. Itse kyllä ihmettelen lähinnä tuota asennetta, kun tuota asiaa ihmetellään.
Isäni asuu meidän lapsuudenkodissa edelleen ja kyllä meillä kolmella aikuisella lapsella on edelleen avaimet sinne. Lukot vaihdettiin tänä vuonna, kun olivat niin vanhat ja isä antoi jokaiselle lapselleen uudet avaimet. Mulla ikää 47v. Äidin luokse mulla oli avain, mutta annoin sen tyttärelleni joka kävi äitini asuinpaikkakunnalla töissä muutaman vuoron ja oli äitini luona yötä.
Mun aikuisella omillaan asuvalla lapsella on avain mun luokse. Ei olla asuttu tässä koko lapsen lapsuutta ja nuoruutta, mutta useampi vuosi silti ehdittiin asua tässä omakotitalossa ennen kuin lapsi muutti omilleen.
En pidä mitenkään erikoisena tätä asiaa.
Kommentit (49)
On tietenkin. Vanhempani asuvat talvet Italiassa, joten käytän heidän Suomen-kotiaan vieraillessani paikkakunnalla.
Lapduudenkoti oli kerrostalossa. Ei tod. ole avainta sinne. Ei ole koskaan ollut avainta vanhempien kotiin.
Tottakai mulla on vanhemman avain. Toimii vara-avaimena ja hätätapaus avaimena, jos siis vaikka joutuu sairaalan nyt esimerkiksi ja lemmikki pitää hoitaa. Vanhemmalla on myös meille avain.
Tietenkin avain on asuntoon, mökille jne
On avaimet. Myös lapsillani on omat avaimensa mummolaan. Vanhemmillani on avaimet minun kotiini.
Ei ollut silloin, kun vanhemmat olivat terveitä ja hyväkuntoisia. Nykyisin on, jotta tarvittaessa pääsen apuun, jos äiti ei pääse ovea avaamaan.
Toinen vanhempi siis isäoletettu kuoli 20 vuotta sitten. Äiti elää 101 v ja ei muista tajuu mitään. Asunut hoitokodissa jo 11 vuotta.
Minulla on avain lapsuudenkotiin ja vanhemmillani on avain minun kotiini. Emme kuitenkaan koskaan mene omilla avaimilla toisen kotiin ellei ole erikseen sovittu etukäteen. Avaimet ovat lähinnä turvallisuussyistä. Voi käydä tarkistamassa tilanteen, jos ei vanhemmista kuulu mitään. Ovat jo yli 80v.
Ei ole, ekasta kodista muutettiin kun olin vähän yli vuoden ja siitä missä sitten kasvoin, muutettiin pois 1989.
Olisi aika kummallista, jos minulla olisi avain lapsuudenkotiini. Se kun myytiin jo vuonna 1992.
On avain. Vanhempi yli 80-v, joten ihan turvallisuussyistäkin jo avainta tarvii.
On, jotta käydessäni paikkakunnalla oli mahdollista mennä heillä käymään, ja pääsin sisään jos eivät olleet kotona. Nyt ovat olleet 10 vuotta neljän seinän sisällä, kun faija on mutsin omaishoitaja, joten periaatteessa en tarvisi avainta lainkaan, eikä se enää normaalissa avainnipussakaan ole.
Ei enää. Vanhemmat kuolleet ja asunto myyty. Appiukolle mulla on avain, koska voi sattua jotain, eikä pääse avaamaan.
Ei ole koskaan ollutkaan.
Tiedän toki avaimen piilopaikan, jossa aina yksi avain. En ole tarvinnut sen jälkeen kun muutin pois kotoa.
No, ei todellakaan. Me muutettiin lukuisia kertoja lapsuudessa. Ei ole vanhempien avaimia
Meillä lapset menettävät avaimet lapsuudenkotiin siinä vaiheessa, kun me emme enää saa avainta heidän kotiinsa. Kun lapsi on niin aikuinen, ettei enää pidä tärkeänä sitä, että vanhemmilla on pääsy kotiinsa, on aika ottaa pois avaimet lapsuudenkotiin ja molemmin puolin ryhtyä aikuiseen ihmissuhteeseen, jossa ei olla enää osa samaa perhettä. Jostain syystä molemmat miniät ovat suuttuneet, kun puoliso on joutunut luopumaan vanhoista avaimista, joilla pääsi lapsuudenkotiin, kesämökille ja Lapin mökille.
Turvallisuuden ja avun vuoksi on avaimet. Tämä ilmeisesti joillekin käsittämätöntä.