Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla vielä avaimet lapsuudenkotiin tai ylipäätään vanhempien luokse?

Vierailija
16.07.2026 |

Toisessa ketjussa ihmeteltiin, että miksi omillaan asuvalla nuorella aikuisella olisi vanhemman luokse avaimet. Itse kyllä ihmettelen lähinnä tuota asennetta, kun tuota asiaa ihmetellään.

Isäni asuu meidän lapsuudenkodissa edelleen ja kyllä meillä kolmella aikuisella lapsella on edelleen avaimet sinne. Lukot vaihdettiin tänä vuonna, kun olivat niin vanhat ja isä antoi jokaiselle lapselleen uudet avaimet. Mulla ikää 47v. Äidin luokse mulla oli avain, mutta annoin sen tyttärelleni joka kävi äitini asuinpaikkakunnalla töissä muutaman vuoron ja oli äitini luona yötä. 

Mun aikuisella omillaan asuvalla lapsella on avain mun luokse. Ei olla asuttu tässä koko lapsen lapsuutta ja nuoruutta, mutta useampi vuosi silti ehdittiin asua tässä omakotitalossa ennen kuin lapsi muutti omilleen. 

En pidä mitenkään erikoisena tätä asiaa. 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi aika kummallista, jos minulla olisi avain lapsuudenkotiini. Se kun myytiin jo vuonna 1992. 

Et sitten osannut lukea otsikko loppuun. 

Ap

Vierailija
42/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut edes lapsena. 

Sama täällä. Ei ole ikinä ollut avaimia vanhempieni kotiin. Eii silloin kun siellä asuin ja ei myöskään pois muuton jälkeen. Syy tähän oli, että ovi ei ollut ikinä lukossa normaalisti. Vain silloin kun olimme lomareissussa.

Asuttiin niin metsässä , että sinne ei löytänyt edes vahingossa eksymällä. Ja naapuri  olis havainnut vieraat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset menettävät avaimet lapsuudenkotiin siinä vaiheessa, kun me emme enää saa avainta heidän kotiinsa. Kun lapsi on niin aikuinen, ettei enää pidä tärkeänä sitä, että vanhemmilla on pääsy kotiinsa, on aika ottaa pois avaimet lapsuudenkotiin ja molemmin puolin ryhtyä aikuiseen ihmissuhteeseen, jossa ei olla enää osa samaa perhettä. Jostain syystä molemmat miniät ovat suuttuneet, kun puoliso on joutunut luopumaan vanhoista avaimista, joilla pääsi lapsuudenkotiin, kesämökille ja Lapin mökille.

Ehkä niitä miniöitä on kiristänyt ihan muut asiat.. tekstisi nimittäin oikein huutaa luonnehäiriötä. 

Vierailija
44/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset menettävät avaimet lapsuudenkotiin siinä vaiheessa, kun me emme enää saa avainta heidän kotiinsa. Kun lapsi on niin aikuinen, ettei enää pidä tärkeänä sitä, että vanhemmilla on pääsy kotiinsa, on aika ottaa pois avaimet lapsuudenkotiin ja molemmin puolin ryhtyä aikuiseen ihmissuhteeseen, jossa ei olla enää osa samaa perhettä. Jostain syystä molemmat miniät ovat suuttuneet, kun puoliso on joutunut luopumaan vanhoista avaimista, joilla pääsi lapsuudenkotiin, kesämökille ja Lapin mökille.

Ja minä olen ollu puolison kanssa jo yli 20 vuotta kun viime kesänä vasta sain kuulla missä appivanhempien vara avain. Ei mulla ole ollu hinkua heille. Ei mulla edes vielä ole appiukon numeroakaan. Ja mitä miniät muka suuttuu? Eikö he itsenäisesti osaa antaa omaa avain teille. 🤣

Vierailija
45/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole avainta. Asun toisella puolella Suomea kuin vanhemmat.

Vierailija
46/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on. En ymmärrä niitä, joilla ei ole.

Vierailija
47/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkoti on jo myyty, sinne oli avaimet siihen asti kun vanhemmat myivät sen. Heidän nykyiseen kotiinsa on myös avain ja heillä minun kotiini. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
48/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niin kauan kuin äitini eli. Isä on kuollut jo 1980-luvulla.

Vierailija
49/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meidän pois muuttaneilla lapsilla avaimet kotiin ja meillä on heidän vara-avaimet. Emme kyläile ilmoittamatta, mutta hyvä olla avaimet, jos jotain sattuu. Viimeksikin tyttö lähti pariksi viikkoa ulkomaille ja soitti sitten parin päivän päästä, että unohti viedä täpötäyden roskapussin, et viittis käydä...

Vierailija
50/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On avaimet. Heidän asuntonsa ei ole lapsuudenkotini. He ovat kesäisin pitkään mökillä, ja käyn siellä silloin tällöin heidän pyynnöstään tsekkaamassa postit ja kastelemassa kukat. Ihan normaalia. Meidän vara-avaimet on miehen vanhemmilla kun he asuvat vain muutaman korttelin päässä. Kukaan ei tietenkään paukkaa kenenkään luokse omilla avaimilla milloin sattuu.

Vierailija
51/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on avain, äiti kuoli 2015 ja talo myytiin pari vuotta ennen sitä. Talo oli uudelleen myynnissä pari vuotta sitten, en käynyt näytössä :)

Enkä oo ajatellut käydä kokeilemassa sopisko avain vielä lukkoon.

Asuin siellä osan yläastetta ja lukion, äiti asui vielä parikymmentä vuotta sen jälkeen. Vitunmoinen tyhjentäminen oli.

Vierailija
52/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62-vuotias mies. On ollut vanhempieni kotiin koko ajan avain ja heillä oli myös minun asuntoon.  Eri paikkakunnilla pääosin asuttiin. Kunto heillä huononi vähitellen. Nyt molemmat jo kuolleet ja tämä heidän asuntonsa on ns. kuolinpesän asunto tällä hetkellä.

Vierailija
53/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain eka kerran oman avaimen vanhempien asuntoon kun olin 52v ne ylitti molemmat silloin 80v.  lapsena ei ollut avaimia. En ole vielä tarvinnut sitä onneksi.

Vierailija
54/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On avaimet lapsuudenkotiin ja vanhempien mökille. Heillä on myös avain meille. Välillä käyvät Hesassa kun olemme poissa ja ovat yötä,

Vierailija
55/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole vanhempiakaan enää. Myin lapsuuden kotini jo 10 v sitten, sain sen perinnöksi mutta se oli aivan liian iso talo minulle, 150 neliöinen. Asun nyt jos 10 v sopivassa pienessä talossa 80 neliöinen.

Vierailija
56/56 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät asu enää lapsuudenkodissani, mutta kyllä, mulla on avain heidän nykyiseen kotiinsa sekä myös heidän mökilleen.

Myös heillä on avaimet meidän kotiimme. Asutaan 200 km päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi