Keitä muita on alkanut ärsyttää nettilehtien otsikot, joissa ei kerrota yhtään mitään?
Mä en enää periaatteesta avaa uutisia, joissa ei suoraan voida sanoa, mistä on edes kyse.
Kommentit (32)
"Tämä kaikkia suomalaisia ärsyttää älylaitteissa"
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen uutisen avaan:
"Karhu tappoi kolme koiraa Suomussalmella".
Tuossa on ytimekkäästi kerrottu, mitä on tapahtunut. Otsikkona ei ole "Suomessakin erittäin yleinen eläin teki jotain hirmuisaa. Maija järkyttyi"
Mutta moniko muu tuon linkin avaa? Ainakaan minua ei suomussalmelaisten asiat kiinnosta, joten klikkaamatta jäi.
Ei kerrota sukupuolta, ikää, eikä oikein mitä tapahtui ja miksi. Missä. Kartta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskalehtien epätoivoinen klikkauksien kalastelu ennen kuin tulee konkurssi. Nuoret eivät enää lue.
Mä en enää periaatteessa oikeasti avaa noita, joissa ei kerrota otsikossa mitään. Tuo on lukijoille vittuilemista suoraan.
Eivätkö he ymmärrä, että saisivat oikeasti enemmän lukijoita, jos otsikot olisivat normaaleja?
Jos kertovat tärkeimmän asian otsikossa, eivät klikkaa enää ollenkaan jos uutinen on tylsä tai ei kosketa ollenkaan lukijaa. Otsikon epämääräisyys parantaa todennäköisyyttä että tylsääkin uutista klikataan. On se ärsyttävää mutta toimivaa.
Älyttömin juttu, mitä olen ip-lehtien digiversioista lukenut on IS:n "uutinen" pari kuukautta sitten: Lapista on varastettu/kadonnut tunturi tms. ja kuva jostain tunturista. Siis joku pappa-Tunturi-mopo tai Tunturi-polkupyörä oli varastettu Lapin poliisin mukaan.
Onhan tässä tietty Fingerpori-ulottuvuus ja tekijöillä varmasti ollut kivaa hassutellessa, mutta ei tällainen kyllä lehden uskottavuutta paranna, tai klikkiotsikko-kritiikkiä vaimenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roskalehtien epätoivoinen klikkauksien kalastelu ennen kuin tulee konkurssi. Nuoret eivät enää lue.
Mä en enää periaatteessa oikeasti avaa noita, joissa ei kerrota otsikossa mitään. Tuo on lukijoille vittuilemista suoraan.
Eivätkö he ymmärrä, että saisivat oikeasti enemmän lukijoita, jos otsikot olisivat normaaleja?
Jos kertovat tärkeimmän asian otsikossa, eivät klikkaa enää ollenkaan jos uutinen on tylsä tai ei kosketa ollenkaan lukijaa. Otsikon epämääräisyys parantaa todennäköisyyttä että tylsääkin uutista klikataan. On se ärsyttävää mutta toimivaa.
Otsikossa juurikin kerrotaan se tärkein asia ja tekstistä saa sitten lisätietoa. Jos kirjoittaja ei tähän kykene niin on väärällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa juurikin kerrotaan se tärkein asia ja tekstistä saa sitten lisätietoa. Jos kirjoittaja ei tähän kykene niin on väärällä alalla.
Okei, kerro tämä niille jotka pystyvät siihen vaikuttamaan.
IL on täyttä clickiä, mutta IS on lähtenyt samaan, ja toivottavasti on vain kesätyöntekijöistä kyse, siellä ennen edes osattiin suomen kieli paremmin kuin toisessa päivälehdessä. Myös enää ei aina edes kerrota IS:nkaan otsikossa, jos kyseessä on jokin lyhyt uutisvideo ilman oikeaa luettavaa otsikon lisäksi, eli jää heti katsomatta, jos tyhmänä avaankaan. Pahinta ovat selfieuutisoinnit, aina heti video kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He vain luulevat näin.
Tälläkin palstalla eniten kirjoituksia keräävät ketjut, jotka on otsikoitu selkeästi ja jo otsikosta selviää, mistä on kyse
Nyt on alkanut yhä enemmän näkymään otsikoita tyyliin "Vaarallinen ilmiö: asiantuntijat varoittavat kansalaisia" eli ihan yhtä tyhjän kanssa.
Nostan maljan sitten kun nämä roskalehdet menevät konkkaan. Eihän niitä lue muut kuin boomerit.
Hesarissa on ainakin yksi klikkiotsikko ja se kuuluu näin:
"Tuore testi paljasti sähköautot, joiden akku kestää ikääntymistä parhaiten"
Kun avaa artikkelin, paljastuu vasta paras sähköauto:
"Datan mukaan korealaisen Kian e-Niron akku kestää parhaiten pitkäaikaista käyttöä."
Miksei voitu otsikoida "Korealaisen Kian e-Niron akku kestää parhaiten pitkäaikaista käyttöä"?