Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen poika tekee ns tarkastuskäyntejä, etten vaan ole humalassa

Vierailija
16.07.2026 |

Olen 49 vuotias nainen ja nyt kesälomalla. Poika on raitis ja aina valittaa alkoholinkäytöstäni, joka on täysin hallinnassa, noin 1-2 viinipulloa viikossa näin lomalla. Joskus työviikollakin tykkään ottaa lasillisen tai pari, lähinnä viikonloppuisin.

Poika on muuttanut jo pari vuotta sitten omilleen, eikä yleensä käy kotona säännöllisesti. Nyt lomani aikana hän on piipahtanut lähes päivittäin, viipynyt noin vartin. 
En ole suoraan kysynyt miksi tiheät tarkastuskäynnit, mutta veikkaan että katsoo olenko juopotellut  poika on 22 ja elää superterveellisesti itse, joten kuvittelee varmaan että olen luisumassa johonkin alkoholismiin näillä määrillä.

Sanoisitteko suorasn nuorelle, että ei tarvitse olla huolissaan ja rampata siksi kotona (pojan lapsuudenkoti kyseessä) vai kuinka toimisitte?
Nautin toisaalta lapseni seurasta ja siitä että pistäytyy, mutta minua on alkanut vaivata tämä asia..

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2 pulloa on sairas määrä ja alkoholisti persut puolustaa! Tietysti! Heillä menee tunteisiin kun kyllä minä saan juoda, en ole alkkis! Olette te…

Vierailija
102/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset käy joka päivä ratsaamassa jääkaapista eläinperäiset elintarvikkeet. Syön palvikinkkua salaa kauppamatkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat oikein heräsi tästä. Tulin pitkästä aikaa tänne ja heti riitti. Kommentit on naurettavia. Terve ei jaksa tällaista. Tsemppiä ap ja muille: muistakaa lääkitys. Hyvää joulua! Poistun.

Ei minun. x

Vierailija
104/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroitkohan juomisestasi kaiken ihan rehellisesti? Vai kaunisteletko totuitta?

Hetkinen, lasken kaikki ostetut pullot kesäkuun alusta alkaen. Menee tovi.

Neljä pulloa olen ostanut saint clair Vicars choise kuoharia, kaksi punkkua (luomu antiche terre ripasso Mezzo Monte) ja roserviinin josta ei muistikuvaa tai kuittia. Niin ja lahjaksi työkaverilta sain piccolo valkkarin. 

Vierailija
105/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat oikein heräsi tästä. Tulin pitkästä aikaa tänne ja heti riitti. Kommentit on naurettavia. Terve ei jaksa tällaista. Tsemppiä ap ja muille: muistakaa lääkitys. Hyvää joulua! Poistun.

Ei täällä tarvitse ilmoittaa poistumisesta, ei ketään kiinnosta mitä teet. 

Hän ilmoittikin että SINÄ ET OLE TERVE. Paha olosi tulee läpi. Otan osaa.

Vierailija
106/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihis aikaan tulee juotua? Heti aamusta?

Mitä merkitystä sillä on, milloin tuon lasillisen nauttii?

Itse voin juoda aamu kuudelta- siinä pv mittaan puolitoista- 2 pulloa ---viiniä...ei väkeviä.

ja katena opv peräkkäin toi.   sitten kolmekin viikkoa ei siis mitääään, täysin nolla.

talviaamuna eri fiilis- myrsky, kesäaamu taasen eri fiilis- musaa, pikku kotihommeleita jne.

2 pv tyhjää kun töihin meno ja siitä sitten  se kolmekin viikkoa tyhjää.

itse en pidä lasillinen silloin tällöin- joko tai tyylillä.

Vierailija
107/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juot ihan liikaa mutta asiahan ei siltikään kuulu pojallesi. Oman itsesi takia kannattaa pyrkiä raittiuteen. Alkoholinkäyttö alkaa näkyä kasvoissa, kutistaa aivoja, vahingoittaa mm. maksaa ja vatsalaukkua, aiheuttaa syöpiä. Eikö tässä ole tatpeeksi syitä jättää viinapiru.

Vierailija
108/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin todella rumasti ja käskisin painua tutkituttamaan päätään. Ei aivan varmasti mun kakarat ala hyppimään mun silmille, puuttumaan mun asioihin, eikä ravamaan mun kotona kyttäämässä yhtään mitään. Kuullostaa häiriintyneeltä tapaukselta.

Just... 

alkoholistimummo valitsee vinkun ja valittaa, kun ei saa nähdä lapsenlapsiaan

Ensinäkään mä en käytä alkoholia lainkaan, eikä mulla ole lapsenlapsia. En myöskään ole "mummo" ikänikään puolesta, olen 42 vuotias. Noista kumpikaan ei kuitenkaan muuta eikä vaikuta sanaakaan siitä mitä sanoin. Ei mun kotona ala juoksemaan sen enempää mun lapset kuin yhtään kukaan muukaan kyttäämässä yhtään mitään. Tuollainen on häiriintynyttä ja tuollaiselle tulee asettaa rajat. 

Komppaan vahvasti tätä. Tuo pojan käytös on täysin rajatonta. Aikuisella ihmisellä on oikeus olla kotonaan rauhassa ilman että siellä juoksee joku kyttäämässä, oli se joku sitten kuinka sukulainen ja läheinen tahansa. Kenenkään ei tarvitse sietää tuota, enkä minä ainakaan sietäisi. Käytti henkilö alkoholia tai ei, niin hänellä on täysi oikeus omaan elämäänsä ja yksityisyyteen. Pojalla on selkeästi kontrollin tarve lähtenyt käsistä, minusta siihen tulee puuttua ja tehdä selväksi ettei tuo käytös ole sopivaa.

Otatko sinä avaimet pois lapselta kun muuttaa pois kotoa? 22 vuotias on vielä nuori.

Emmekä me tiedä, vaikka poika olisi soittanut summeria/ovikelloa, eikä mennyt omilla avaimillaan.

En ottanut, ei heillä tähän asuntoon koskaan avaimia ole ollutkaan. En asu heidän lapsuuden kodissaan vaan muutin pienempään kun lensivät pesästä. Lapset asuvat aivan eri paikkakunnilla, ja kyläilemme sovitusti puolintoisin. Eivät siis tarvitse kotiavaimiani siellä satojen kilometrien päässä mihinkään. Vara-avaimeni on ystävälläni joka hänkään ei juokse kotonani omin lupinensa. Ja kyllä, ottaisin todella avaimen pois ja asettaisin rajat jos käyttäytyisi noin, oli omia tai vieraita. Tämähän on minun kotini, jossa ei todellakaan juostaan silloin kun lystetään omilla avaimilla kyttäämässä mitä äiti tekee.

Pakko ottaa kantaa tähän. Mulla on mutsille avaimet, enkä todellakaan laukkaa niillä mutsille mieleni mukaan. Kyläilen sovitusti ja soitan tullessani ovikelloa kuten kaikki normaalit ihmiset, enkä ampaise toisen kotiin sisään niillä avaimilla. Tajuatteko te avain sönköt mitä tarkoittaa yksityisyys? Taatusti ottaisi mutsi avaimen pois jos laukkaisin sisään sillä omin lupineni millon huvittaa. Ja niin toimisin mäkin. Ei todellakaan kävis tollanen päikseen. Ihmisillä on ihan lakisääteisestikkin KOTIRAUHA ja se koskee myös vanhempia! Ei tulis pieneen mieleen ramapta toisen kotona kyttäilemässä, eikä avaimilla ovesta sisään vaikka avain onkin. 

Vierailija
109/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot tässä että olet itse alkoholisti.

Itseasiassa en ole:) olen vain sinua terveempi kauniimpi ja parempi. Siksi näen miten huonosti voit.

Vierailija
110/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä pulloa olen ostanut saint clair Vicars choise kuoharia, kaksi punkkua (luomu antiche terre ripasso Mezzo Monte) ja roserviinin josta ei muistikuvaa tai kuittia. Niin ja lahjaksi työkaverilta sain piccolo valkkarin. 

Eli 7 pulloa mennyt puolessatoista kuukaudessa? Huhhuh.

Vierailija
111/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrot tässä että olet itse alkoholisti.

Miksi voit noin huonosti. Löikö se alkoholisti ukko taas? Älä pura muihin naisiin. Haiseva ruma ukkosi ei ole muiden ongelma.

Vierailija
112/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pojalla on aikaa SINUN LOMASI aikana tulla satojen kilometrien päästä käymään kotonasi lähes joka päivä?

Vierailija
113/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on jollain kommentoijalla paha olla. Miksi et mene lääkäriin. Vaikutat psykööttiselta. Muissakin ketjuissa sama harakka oireilee.

Vierailija
114/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa mennä sitä vinkkua vähän enemmän kuin se pari pulloa viikossa :D alkkis kaunistelee aina.

Tuota en tosin ymmärrä, millä luvalla aikuinen lapsi kulkee toisten kotona kuin omassaan konsanaan. Olkoon miten lapsuudenkoti. Hän on nyt aikuinen, jolla on oma koti ja vanhemmillaan omansa.

Vierailija
115/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googletin, ei tyypillisiä alkoholistin valintoja.

Vierailija
116/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla suuren riskin raja (hälytysraja) on 12–16 annosta viikossa tai 5–6 annosta kerralla.  Tämän ylittävä käyttö on ongelmakäyttöä, jolloin terveyshaitat ovat todennäköisiä ja käyttöön tulee puuttua. 

Vierailija
117/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on jollain kommentoijalla paha olla. Miksi et mene lääkäriin. Vaikutat psykööttiselta. Muissakin ketjuissa sama harakka oireilee.

Terve ihminen ei nimittele tosia joten ehkäpä sinun olisi hyvä toteuttaa tuota omaa neuvoasi ja käydä juttelemassa ammattiavun kanssa. Selvästi jotain oireilet. 

Vierailija
118/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelette ja ymmärrätte yhdessä Billy Joelin My Life biisin ja siinä se sitten.

Vierailija
119/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2 pulloa viiniä viikossa on paljon vaihdevuosi-ikäiselle naiselle. Ja onhan se nuoremmallekin, tuskin olet vasta nyt keski-ikäisenä alkoholinkäytön aloittanut. 

Ei se poikasi turhaan ole huolissaan. Vaikka käytät "vain" viiniä, niin vuositasolla imet elimistöösi litrakaupalla puhdasta hermomyrkkyä. 

Alkoholistit saa alapeukuttaa. 

Viinipöhnäinen keski-ikäinen nainen on pateettinen.

Pateettinen, eli paatoksellinen? Varmasti ainakin jotkut juu 😅 

Jotkut ääliöt eivät vain osaa edes äidinkieltään. Sekoittavat englannin pathetic-sanaan?😀

Vierailija
120/164 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1-2 pulloa vinkkua viikossa EI ole normaalia alkoholinkäyttöä!

Mieheni vetää lomallaan 6-20 kaljaa päivässä. Kaikkien muiden mielestä normaalia lomasta nauttimista eikä mitään alkoholismia. Ei juo kuin muutaman korkeintaan viikonloppuisin kun on töissä. Mutta lomat on meillä tällaisia. Yhtä helvettiä kun ei voi lasta jättää hänelle ikinä. 
Muut eivät näe ongelmaa. Olisiko tässäkin siis asenteissa jotain häikkää kun naisen paljon vähäisempää alkoholinkäyttöä lomalla pidetään heti ongelmana mutta mies se on vaan ansainnut lomakaljansa.

Kyllä se miehesi on myös alkoholisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme