Aikuinen poika tekee ns tarkastuskäyntejä, etten vaan ole humalassa
Olen 49 vuotias nainen ja nyt kesälomalla. Poika on raitis ja aina valittaa alkoholinkäytöstäni, joka on täysin hallinnassa, noin 1-2 viinipulloa viikossa näin lomalla. Joskus työviikollakin tykkään ottaa lasillisen tai pari, lähinnä viikonloppuisin.
Poika on muuttanut jo pari vuotta sitten omilleen, eikä yleensä käy kotona säännöllisesti. Nyt lomani aikana hän on piipahtanut lähes päivittäin, viipynyt noin vartin.
En ole suoraan kysynyt miksi tiheät tarkastuskäynnit, mutta veikkaan että katsoo olenko juopotellut poika on 22 ja elää superterveellisesti itse, joten kuvittelee varmaan että olen luisumassa johonkin alkoholismiin näillä määrillä.
Sanoisitteko suorasn nuorelle, että ei tarvitse olla huolissaan ja rampata siksi kotona (pojan lapsuudenkoti kyseessä) vai kuinka toimisitte?
Nautin toisaalta lapseni seurasta ja siitä että pistäytyy, mutta minua on alkanut vaivata tämä asia..
Kommentit (164)
Hei, ei mikään ole parempaa kuin seitinohut päiväkänni heinäkuussa.
Toinen ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 16-vuotias kyttää mun juomista ja alan kyllästyä. Aina tulee viereen, kysyy mitä on lasissa ja nuuskii. En tajua. Mulla ei ole koskaan ollut MINKÄÄNLAISTA alkoholiongelmaa. Käytän alkoholia todella vähän. Humalassa en ole ollut kuin kerran viimeisen 20 vuoden aikana ja silloinkin teini oli leirillä. Juon ihan aidosti ehkä pullon viiniä kuukaudessa 3-4 erässä tai 2 olutta ehkä joka toinen viikko saunan jälkeen. En juo siis edes joka viikko ja jos juonkin, niin mennään vielä niin, että autonrattiin voisin lähteä.
Siis olet rattijuoppokin vielä?! Ymmärrän lastasi. Hän varmasti pelkää.
Etkö sinä osaa lukea? Hän sanoi voisi mennä, ei sanonut menevänsä. Mikä sairaus saa vääntelemään toisen sanomisia aivan eriksi kun mitä sanotaan?
Uskovaisuus nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-2 pulloa vinkkua viikossa EI ole normaalia alkoholinkäyttöä!
Mieheni vetää lomallaan 6-20 kaljaa päivässä. Kaikkien muiden mielestä normaalia lomasta nauttimista eikä mitään alkoholismia. Ei juo kuin muutaman korkeintaan viikonloppuisin kun on töissä. Mutta lomat on meillä tällaisia. Yhtä helvettiä kun ei voi lasta jättää hänelle ikinä.
Muut eivät näe ongelmaa. Olisiko tässäkin siis asenteissa jotain häikkää kun naisen paljon vähäisempää alkoholinkäyttöä lomalla pidetään heti ongelmana mutta mies se on vaan ansainnut lomakaljansa.
Pariskunta lähti mökille. Ukko oli lastannut kyytiin neljä koria kaljaa ja pari kassia viina. Vaimolla oli kädessä kori, jossa oli margariinipaketti, yksi patonki ja yksi kurkku. Mies siinä ärähti: "Pitääkö sitä parin päivän takia ottaa noin paljon ruokaa mukaan?!"
Voi harmi. Ikävä kuulla, että sinulla on kurjaa, kun poikasi käy luonasi ja on huolissaan alkoholin käytöstäsi.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ei mikään ole parempaa kuin seitinohut päiväkänni heinäkuussa.
Toinen ope
Yhdestä lasillisesta ei kyllä tule edes sitä seitinohutta.
Onko raittiushenkilöt työttöminä? Herää vakava huoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroitkohan juomisestasi kaiken ihan rehellisesti? Vai kaunisteletko totuitta?
Hetkinen, lasken kaikki ostetut pullot kesäkuun alusta alkaen. Menee tovi.
Neljä pulloa olen ostanut saint clair Vicars choise kuoharia, kaksi punkkua (luomu antiche terre ripasso Mezzo Monte) ja roserviinin josta ei muistikuvaa tai kuittia. Niin ja lahjaksi työkaverilta sain piccolo valkkarin.
Eli 7 pulloa mennyt puolessatoista kuukaudessa? Huhhuh.
piccolokin kuin tutipullo, ja noi laimeita. ok määrä.
Mistä poika siis tietää oletko juonut vai et? Eihän tuollaisista määristä edes tule humalaan, jos ei kerralla vedä?
Olen itsekin opettaja, ja loma on pitkä. Jollain viikolla voin juoda tuon pari pulloa viiniä, jos olen esim. lomamatkalla Italiassa. Sen jälkeen usein pidän viikon taukoa. Ihan kaloreidenkin takia. Myös yöuni ja treenistä palautuminen tuntuvat kärsivän aika pienestäkin alkoholimäärästä.
Mielestäni voit kysyä pojalta, onko hänellä huolia sinun suhteesi. Viinimäärä ei vielä ole suurkulutuksen ylittävää, mutta suosittelen kyllä välipäiviä ja ehkä viikkoakin. Alkoholittomia kuohuviinejä juon itse välillä, muut alkoholittomat viinit eivät kyllä maita.
Minusta olisi vain mukava kun poika käy, anna käydä, vaikka tällä motiivilla. Olen itse raitis ja tuo määrä tuntuu isolta mutta kokeneemmat tietänee sen paremmin. Ihana kun oot pojalle rakas ja hän huolehtii sinusta. Mut onko liian iso huoli? Näytä hänelle ettei huolta ole, jos pystyt, ole loppukesä vaikka juomatta?
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että poikasi tekee tarkistuskäyntejä, vaan alkoholistina tulkitset asian niin. Hän tulee luoksesi, koska haluaisi viettää aikaa kanssasi. Sinä olet jälleen valinnut peittää tunteesi pienellä viinin lipityksellä. Voisitteko yhdessä mennä jonnekin tai tehdä jotain ILMAN viiniä? Onnistuisiko tämä sinulta?
Miksi siis piipahtaa vain vartiksi?
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuolla määrällä voi olla alkoholisti. Ei akoholin käytön määrä kerro riippuvuudesta vaan se on onko juominen pakonomaista.
No sitten jokainen eteläeuroopalainen on alkoholisti. Asuin Ranskassa muutaman vuoden ja pullo mietoa viiniä päivässä on ihan normi.
Saati viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljä pulloa olen ostanut saint clair Vicars choise kuoharia, kaksi punkkua (luomu antiche terre ripasso Mezzo Monte) ja roserviinin josta ei muistikuvaa tai kuittia. Niin ja lahjaksi työkaverilta sain piccolo valkkarin.
Hyvin kuvaavaa tuo viini, josta aloittajalla ei ole muistikuvaa. Kuinkakohan paljon näitä viinejä on?
Vierailija kirjoitti:
1-2 pulloa vinkkua viikossa EI ole normaalia alkoholinkäyttöä!
Eli 2 pulloa vinkkua ja muutama 8pack olutta tai lonkeroa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googletin, ei tyypillisiä alkoholistin valintoja.
rikas alkoholisti juo eri juomia ja holismikin erilaista- kuin sellainen köyhä- jopa koditon.
Vierailija kirjoitti:
Onko raittiushenkilöt työttöminä? Herää vakava huoli.
Juopot käy töissä ja raittiit ovat työttöminä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä poika siis tietää oletko juonut vai et? Eihän tuollaisista määristä edes tule humalaan, jos ei kerralla vedä?
Olen itsekin opettaja, ja loma on pitkä. Jollain viikolla voin juoda tuon pari pulloa viiniä, jos olen esim. lomamatkalla Italiassa. Sen jälkeen usein pidän viikon taukoa. Ihan kaloreidenkin takia. Myös yöuni ja treenistä palautuminen tuntuvat kärsivän aika pienestäkin alkoholimäärästä.
Mielestäni voit kysyä pojalta, onko hänellä huolia sinun suhteesi. Viinimäärä ei vielä ole suurkulutuksen ylittävää, mutta suosittelen kyllä välipäiviä ja ehkä viikkoakin. Alkoholittomia kuohuviinejä juon itse välillä, muut alkoholittomat viinit eivät kyllä maita.
2 viinipulloa vastaa 12 kaljaa ja ylittää suuren riskin rajan.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla suuren riskin raja (hälytysraja) on 12–16 annosta viikossa tai 5–6 annosta kerralla. Tämän ylittävä käyttö on ongelmakäyttöä, jolloin terveyshaitat ovat todennäköisiä ja käyttöön tulee puuttua.
kunhan laskunsa hoitaa. jne elämänsä muutoin-- ei tarvii puuttua -jokaine saa tehdä keholleen mitä tahtoo- eihän ylipainoonkaan puututa- oma keho.
Takavuosina naapuriin muutti mies. Kän tuli kylään humalassa."Pitää vähän ottaa, kun tuli tuo erokin..."
Eron syy oli se, että raitis vaimo nipotti jos otti pari kaljaa.
Mies tosiaan otti viikonloppusin pari kaljaa:
3 litraa viiniä ja 24 pulloa olutta tai lonkeroa joka pe-la...
R.I.P naapurini Ari
Poika soittaa ovisummeria aina, mutta on hänellä avain tänne ihan käytännön syistä. Poika käy ulkoiluttamassa perheen lemmikkiä silloin tällöin tai jos olen reissussa. Hän myös kastelee parvekekukat poissaollessani. Perheen lemmikki on aina ollut hänelle rakas, joten sen varjolla varmasti käy tarkastamassa miten minulla menee.
Voi olla että olen aivan hakoteillä asiasta, mutta siksi teinkin avauksen.