Aikuinen poika tekee ns tarkastuskäyntejä, etten vaan ole humalassa
Olen 49 vuotias nainen ja nyt kesälomalla. Poika on raitis ja aina valittaa alkoholinkäytöstäni, joka on täysin hallinnassa, noin 1-2 viinipulloa viikossa näin lomalla. Joskus työviikollakin tykkään ottaa lasillisen tai pari, lähinnä viikonloppuisin.
Poika on muuttanut jo pari vuotta sitten omilleen, eikä yleensä käy kotona säännöllisesti. Nyt lomani aikana hän on piipahtanut lähes päivittäin, viipynyt noin vartin.
En ole suoraan kysynyt miksi tiheät tarkastuskäynnit, mutta veikkaan että katsoo olenko juopotellut poika on 22 ja elää superterveellisesti itse, joten kuvittelee varmaan että olen luisumassa johonkin alkoholismiin näillä määrillä.
Sanoisitteko suorasn nuorelle, että ei tarvitse olla huolissaan ja rampata siksi kotona (pojan lapsuudenkoti kyseessä) vai kuinka toimisitte?
Nautin toisaalta lapseni seurasta ja siitä että pistäytyy, mutta minua on alkanut vaivata tämä asia..
Kommentit (164)
Mun 16-vuotias kyttää mun juomista ja alan kyllästyä. Aina tulee viereen, kysyy mitä on lasissa ja nuuskii. En tajua. Mulla ei ole koskaan ollut MINKÄÄNLAISTA alkoholiongelmaa. Käytän alkoholia todella vähän. Humalassa en ole ollut kuin kerran viimeisen 20 vuoden aikana ja silloinkin teini oli leirillä. Juon ihan aidosti ehkä pullon viiniä kuukaudessa 3-4 erässä tai 2 olutta ehkä joka toinen viikko saunan jälkeen. En juo siis edes joka viikko ja jos juonkin, niin mennään vielä niin, että autonrattiin voisin lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Olet juoppo.poikasi on oikeassa. Olisit tyytyväinen kun joku katsoo perään. Yleensä juoppojen lapset eivät halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä.
1-2 pulloa viiniä viikossa kesälomalla on 1-2 lasia viiniä päivässä. Jos ap joisi pari pulloa viiniä joka päivä, niin tilanne olisi toinen. 1-2 lasia viiniä päivässä viinimaissa voivat juoda lapsetkin. Suomessa tämä Turmiolan Tommi mentaliteetti jossain syvällä. Teelusikallinenkin viiniä tuntuu olevan joillekin alkoholismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin todella rumasti ja käskisin painua tutkituttamaan päätään. Ei aivan varmasti mun kakarat ala hyppimään mun silmille, puuttumaan mun asioihin, eikä ravamaan mun kotona kyttäämässä yhtään mitään. Kuullostaa häiriintyneeltä tapaukselta.
Just...
alkoholistimummo valitsee vinkun ja valittaa, kun ei saa nähdä lapsenlapsiaan
Ensinäkään mä en käytä alkoholia lainkaan, eikä mulla ole lapsenlapsia. En myöskään ole "mummo" ikänikään puolesta, olen 42 vuotias. Noista kumpikaan ei kuitenkaan muuta eikä vaikuta sanaakaan siitä mitä sanoin. Ei mun kotona ala juoksemaan sen enempää mun lapset kuin yhtään kukaan muukaan kyttäämässä yhtään mitään. Tuollainen on häiriintynyttä ja tuollaiselle tulee asettaa rajat.
No huhhuh, ihme kontrolloija olet, otatko aina näin railakkaasti kantaan asioihin, jotka ei liity sinuun mitenkään.
Ai. Olikos niin että täällä sait vain sinä ottaa kantaa ja vastata esitettyihin kysymyksiin? Ei tainnut olla. Vastaus on kyllä. Otan aina kantaa esitettyihin kysymyksiin jos haluan, en kysy sinulta lupia siitä miten ja mihin saan kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet juoppo.poikasi on oikeassa. Olisit tyytyväinen kun joku katsoo perään. Yleensä juoppojen lapset eivät halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä.
1-2 pulloa viiniä viikossa kesälomalla on 1-2 lasia viiniä päivässä. Jos ap joisi pari pulloa viiniä joka päivä, niin tilanne olisi toinen. 1-2 lasia viiniä päivässä viinimaissa voivat juoda lapsetkin. Suomessa tämä Turmiolan Tommi mentaliteetti jossain syvällä. Teelusikallinenkin viiniä tuntuu olevan joillekin alkoholismia.
Tämä palsta kuhisee lestavittuja joiden ainoa tehtävä elämässä miehensä raiskausnukkena toimimisen lisäksi on kaikkien muiden ihmisten kyttäily ja paheksuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin todella rumasti ja käskisin painua tutkituttamaan päätään. Ei aivan varmasti mun kakarat ala hyppimään mun silmille, puuttumaan mun asioihin, eikä ravamaan mun kotona kyttäämässä yhtään mitään. Kuullostaa häiriintyneeltä tapaukselta.
Just...
Ensinäkään mä en käytä alkoholia lainkaan, eikä mulla ole lapsenlapsia. En myöskään ole "mummo" ikänikään puolesta, olen 42 vuotias. Noista kumpikaan ei kuitenkaan muuta eikä vaikuta sanaakaan siitä mitä sanoin. Ei mun kotona ala juoksemaan sen enempää mun lapset kuin yhtään kukaan muukaan kyttäämässä yhtään mitään. Tuollainen on häiriintynyttä ja tuollaiselle tulee asettaa rajat.
Komppaan vahvasti tätä. Tuo pojan käytös on täysin rajatonta. Aikuisella ihmisellä on oikeus olla kotonaan rauhassa ilman että siellä juoksee joku kyttäämässä, oli se joku sitten kuinka sukulainen ja läheinen tahansa. Kenenkään ei tarvitse sietää tuota, enkä minä ainakaan sietäisi. Käytti henkilö alkoholia tai ei, niin hänellä on täysi oikeus omaan elämäänsä ja yksityisyyteen. Pojalla on selkeästi kontrollin tarve lähtenyt käsistä, minusta siihen tulee puuttua ja tehdä selväksi ettei tuo käytös ole sopivaa.
Otatko sinä avaimet pois lapselta kun muuttaa pois kotoa? 22 vuotias on vielä nuori.
Emmekä me tiedä, vaikka poika olisi soittanut summeria/ovikelloa, eikä mennyt omilla avaimillaan.
Kerroitkohan juomisestasi kaiken ihan rehellisesti? Vai kaunisteletko totuitta?
Vierailija kirjoitti:
Mun 16-vuotias kyttää mun juomista ja alan kyllästyä. Aina tulee viereen, kysyy mitä on lasissa ja nuuskii. En tajua. Mulla ei ole koskaan ollut MINKÄÄNLAISTA alkoholiongelmaa. Käytän alkoholia todella vähän. Humalassa en ole ollut kuin kerran viimeisen 20 vuoden aikana ja silloinkin teini oli leirillä. Juon ihan aidosti ehkä pullon viiniä kuukaudessa 3-4 erässä tai 2 olutta ehkä joka toinen viikko saunan jälkeen. En juo siis edes joka viikko ja jos juonkin, niin mennään vielä niin, että autonrattiin voisin lähteä.
Siis olet rattijuoppokin vielä?! Ymmärrän lastasi. Hän varmasti pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Kerroitkohan juomisestasi kaiken ihan rehellisesti? Vai kaunisteletko totuitta?
Hetkinen, lasken kaikki ostetut pullot kesäkuun alusta alkaen. Menee tovi.
Ymmärrän molempien osapuolten
kannan yhtä lailla. Huolehtivan
pojan sekä äidin, joka kokee
tiuhat käynnit jossain määrin tarkastuskäyntinä.
Ehkä nuorella on raha tiukassa?
Oletettavasti hän saa kotoaan
lounaan tai
ainakin välipalan > merkittävä
taloudellinen säästö hänelle?
Jopa kahvi maksaa maltaita
näinä päivinä. Ruoka on
järkyttävän kallista. Ilmaiset
sumpit äidin sponssaamana
ovat varmasti tervetullutta. x
Ei ehkä kannata tänne tuollaisia kirjoitella. Sait elämäänsä pettyneet tädit nyt tähän pätemään. Et ole alkoholisti jos juot lomalla viiniä. Tämä on vaan väärä paikka kun ei noilla mummoilla ole muuta paikkaa päteä. T. Täti joka ajatteli ostaa jalkapallon loppuotteluun viiniä pitkästä aikaa. Hieno peli tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just...
Komppaan vahvasti tätä. Tuo pojan käytös on täysin rajatonta. Aikuisella ihmisellä on oikeus olla kotonaan rauhassa ilman että siellä juoksee joku kyttäämässä, oli se joku sitten kuinka sukulainen ja läheinen tahansa. Kenenkään ei tarvitse sietää tuota, enkä minä ainakaan sietäisi. Käytti henkilö alkoholia tai ei, niin hänellä on täysi oikeus omaan elämäänsä ja yksityisyyteen. Pojalla on selkeästi kontrollin tarve lähtenyt käsistä, minusta siihen tulee puuttua ja tehdä selväksi ettei tuo käytös ole sopivaa.
Otatko sinä avaimet pois lapselta kun muuttaa pois kotoa? 22 vuotias on vielä nuori.
Emmekä me tiedä, vaikka poika olisi soittanut summeria/ovikelloa, eikä mennyt omilla avaimillaan.
En ottanut, ei heillä tähän asuntoon koskaan avaimia ole ollutkaan. En asu heidän lapsuuden kodissaan vaan muutin pienempään kun lensivät pesästä. Lapset asuvat aivan eri paikkakunnilla, ja kyläilemme sovitusti puolintoisin. Eivät siis tarvitse kotiavaimiani siellä satojen kilometrien päässä mihinkään. Vara-avaimeni on ystävälläni joka hänkään ei juokse kotonani omin lupinensa. Ja kyllä, ottaisin todella avaimen pois ja asettaisin rajat jos käyttäytyisi noin, oli omia tai vieraita. Tämähän on minun kotini, jossa ei todellakaan juostaan silloin kun lystetään omilla avaimilla kyttäämässä mitä äiti tekee.
En itse antaisi enää
kotiavaimia siinä vaiheessa,
jos kokisin, että vieraan
käyntitiheys ei olisi
itselleni sopiva. En edes
omalle lapselle, jota minulla
ei tosin ole. E
Meillä 20 vuotias tytär piipahtaa päivittäin pakottamassa vartin kuntopiirin. Pitääkö vain hyväksyä?
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat oikein heräsi tästä. Tulin pitkästä aikaa tänne ja heti riitti. Kommentit on naurettavia. Terve ei jaksa tällaista. Tsemppiä ap ja muille: muistakaa lääkitys. Hyvää joulua! Poistun.
Ei täällä tarvitse ilmoittaa poistumisesta, ei ketään kiinnosta mitä teet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 20 vuotias tytär piipahtaa päivittäin pakottamassa vartin kuntopiirin. Pitääkö vain hyväksyä?
Ja kuntoillaan siis muutenkin ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 pulloa viiniä viikossa on paljon vaihdevuosi-ikäiselle naiselle. Ja onhan se nuoremmallekin, tuskin olet vasta nyt keski-ikäisenä alkoholinkäytön aloittanut.
Ei se poikasi turhaan ole huolissaan. Vaikka käytät "vain" viiniä, niin vuositasolla imet elimistöösi litrakaupalla puhdasta hermomyrkkyä.
Alkoholistit saa alapeukuttaa.
Viinipöhnäinen keski-ikäinen nainen on pateettinen.
Pateettinen, eli paatoksellinen? Varmasti ainakin jotkut juu 😅
Vierailija kirjoitti:
"Täydelliset" av-mammat saivat taas vettä myllyynsä.
Juoppo hakee vastakkainasettelua aina. Viina on paholaisen virtsaa.
Jollain nuorilla se on draamanhakua, että keksitään legendaa järkyttävästä lapsuudesta, jotta saadaan huomiota. Syyllistyin tähän pienessä määrin itse lapsena: naapurustossa 1 lapsi oli lastenkodissa pari viikkoa, minä kerroin teininä kaikille että se olin muka minä.
Nyt oma teinini heittää legendaa äidin ryyppyjuhlista ja ties mistä. Oikeasti olin koko hänen lapsuutensa joko kotona lukemassa, tai urheiluhallilla treeneissä työajan ulkopuolella. En taida haluta edes tietää, mitä hän valehtelee ihmisille minusta... Lapsellista brassailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olet rattijuoppokin vielä?! Ymmärrän lastasi. Hän varmasti pelkää.
Etkö sinä osaa lukea? Hän sanoi voisi mennä, ei sanonut menevänsä. Mikä sairaus saa vääntelemään toisen sanomisia aivan eriksi kun mitä sanotaan?
Mitä merkitystä sillä on, milloin tuon lasillisen nauttii?