Hoitovapaa äitiyslomaksi ei sitten onnistukaan??!!
Olen ihan äimän käkenä! Tilanne siis seuraavanlainen:
Olen nyt hoitovapaalla, jota olen anonut marraskuuhun-07, kun kuopus täyttää 3. Tarkoitus oli palata töihin, mutta ihanaksi onneksi kolmas lapsi ilmoitti tulostaan, ehkä yllättävänkin nopeasti ja laskettu aika lokakuun alussa.
Nyt kuvittelin tietysti muuttavani hoitovapaan äitoyslomaksi dollarin kuvat silmissä :-) Mutta sehän ei käykään. Äitiysloma ei ole peruste hoitovapaan katkaisulle. Eli nyt menetän muutaman kuukauden äitiyspäivärahat eli suomeksi sanottuna 2 kuun palkan. Tuntuu ihan hurjalta menetykseltä, vaikka rahaahan tuo vaan on. Mutta kun tiukilla elelty jo viime vuodet, niin pieni lisätulo ei haittaisi yhtään. No onneksi kyse vain muutamasta kuukaudesta. Jokuhan on saattaanut hakea vaikka kahdeksi vuodeksi suoraan hoitovapaan, ja sitten tuleekin toinen lapsi, ja äitiyspäivärahat mennyttä.
Onko siis todella näin? Onko mitään porsaanreikää olemassakaan tässä tilanteessa?
Kiva olisi kuulla kokemuksia. Jotenkin tuli vaan sellainen tunne, että onko vaan työnanatajan v-mäisyyttä....
Kommentit (15)
kun äitiyslomasi alkaa. Mulla kävi myös niin että töihin ilmoitin olevani kotona/ hoitovapaalla lokakuun puoleen väliin asti mutta pikku kakkonen syntyykin elokuun lopussa joten oletan että menetän vaan sen minkä työpaikka olisi maksanut eli 3kk:n palkan mutta että kela maksaa kumminkin tuostakin ajasta, onhan se niin?
olet hoitovapaalla nyt ja jatkat äitiyslomalla ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä äitiys- ja vanhempainrahoihin, jotka tulevat siis Kelalta. Itse olen käsittänyt ettei jo anottua hoitovapaata voi työnantajan puolelta muuttaa kesken äitiyslomaksi, mutta rahathan tulevat valtiolta ei työnantajalta, jos töissä ei ole oltua muistaakseni 6kk ennen äitiyslomalle jäämistä.
Viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä.
Hoitovapaa rinnastetaan virkavapaaseen ja sitä ei voi perua kuin erittäin raskaasta syystä (esim. jos puoliso kuolee ja toimeentulo on vaarassa, edes avioero ei ole riittävä peruste). Saat toki äitiyspäivärahaa tuolta palkka-ajaltakin.
Mulla kävi niin, että ILMOITIN TYÖNANTAJALLENI olevani uudestaan raskaana, kun hoitovapaata kirjoitettiin esikoisen vanhempainvapaan jälkeen. Hoitovapaa kirjoitettiin vuoden loppuun, vaikk tiesin vauvan syntyvän ennen vuodenvaihdetta. KUVITTELIN, että hoitovapaa muuttuu äitiyslomaksi, kun saan selville lasketun ajan (olin vasta menossa alkuraskauden ultraan). Kun palkkatoimistosta tiedustelin palkkaani, olivat he tyrmistyneitä, miksi työnantajani oli kirjoittanut hoitovapaan noin, vaikka hän ei ollut ekaa kertaa vastaavassa tilanteessa- Lisäksi asian voi aina tarkastaa, mikäli itse asiaa ei tiedä. MINÄ LUOTIN TYÖNANTAJAAN. Onneksi sattui niin ihana palkanlaskijan sijainen, joka perui hoitovapaapaperin, koska se ei ollut minun moka vaan työnantajani. Hän painotti, että TÄMÄ ON EHDOTTOMASTI POIKKEUS, kun näin tehdään ja hänen piti vielä esimieheltään pyytää lupa peruutukseen. Minun kannaltani loppu hyvin, sain 3kk:n palkan. Vieläkään en ymmärrä, miksi työnantajani toimi kohdallani näin :(
No, viime kesänä minulla oli sitten tämän kakkosen jäljiltä hoitovapaata kirjoitettuna 31.7.2006 asti. Kolmannen laskettu aika oli 2.8.06. Näin ollen menetin heinäkuun palkan, ja Kela maksoi minulle äp-rahaa äitiysloman alusta tuohon heinäkuun 31.pvään asti. Sitten sain elokuun palkan ja tietyn osan syyskuulta, siis siihen päivämäärään asti, jolloin tuo 3kk äitiysloman alusta alkaen tuli täyteen. Syyskuun lopussa taas jatkui Kelan maksu. Menetin osan palkastani, mutta eihän kaikkea voi laskelmoida.
Onnea odotukseen!
Noin todella tapahtuu. Hoitovapaata ei voi peruuttaa eli äitiyslomasi jää työnantajan silmissä sen alle. kela kyllä maksaa äitiysrahat yms, mutta työpaikan rahat jää saamatta. Porsaanreikiä ei ole. Mutta ole onnellinen kolmannesta lapsesta ja unohda tuo harmitus. Minulle kävi samoin, mutta turha sitä on jäädä surkuamaan.
Olen ymmärtänyt, ettei ainakaan KV.tessin mukaan makseta sitä äippäloman ekaa n. 3 kk jaksoa palkallisena jos äippälomalle jää hoitovapaalta. Välissä pitäis olla muistaakseni 6 kk töissä jotta tuo etuus toteutuisi. Mut tessejähän on monenlaisia. Kelan etuus toki säilyy ja sehän pysyy nykyään samana (+ indeksikorotus) kun edellisen kohalla jos ikäero on alle 3 v.
ainakin kuntatyönantajalla, yksityisellä puolellahan asioita pystyy sopimaan vähän eri tavoin. Meillä on iloksemme valveutunut ja fiksu pomo, joka hoitovapaata anoessa muistuttaa tuosta asiasta. Äitiyspäivärahan saat normaalisti, mutta palkan ja äitiyspäivärahan erotuksen menettää.
...on niin, että hoitovapaata ei voi lopettaa äitiysloman vuoksi, mutta jos hoitovapaa menee vaikka vain 2 vkoa äitiysloman päälle alkaa saamaan palkkaa 2,5 kk 3 kk sijasta. Eli valtiolla ei ole mitään karenssia mitä joku kertoi kunnalla olevan.
Ja kuulemma ALKOlla ei haitannut vaikka oli hoitovapaa meni äitiysloman päälle, vaan kaverini sai palkan.
Yhteyttä vaan liittoon niin selviää.
virkamiehenä ja jäin hoitovapaalta suoraan äitiyslomalle, olipa vielä eka pätkä loppumassa syksyllä ja kun hain seuraavaa pätkää, tiesin että seuraava äitiysloma alkaa joululta joten hain hoitovapaata vain sinne asti. Sain palkan ihan normaalisti 3 kk vaikka olin siis ollut hoitovapaalla jo pidempään, kakkonen oli silloin jo yli puolitoistavuotias. Eli ei mitään 6 kk työssäoloehtoa ollut. Tai siis olinhan toki ollut saman työnantajan palveluksessa vuodesta 1995 jos siis sitä siinä tarkoitetaan.
Olen ollut 3.9.07 kolme vuotta kotona esikoisen kanssa, eli siis neidin ollessa kaksi vuotta ilmoitin olevani vielä kotona kolmannenkin vuoden. Nyt iloksemme toisella lapsellamme on laskettuaika 22.11.07. Eikö olekin näin, että saan ainoastaan jonkin minimirahan, enkä äitiysrahaa, koska ehdin olla töissä vakituisessa työpaikassani vain 1,5kk ennen äitiysloman alkua 6kk minimirajan sijasta? Ja mitä se raha sitten on, kenties jotain nykyistä alhaisempaa...
Loppuviikosta pitäisi mennä töihin kertomaan uutisesta, ups!
Sinulla oli uuden raskauden laskettu aika tiedossa, joten tottakai hoitovapaa kannattaa ja pitää kirjoittaa vain siihen asti, kun a-loma alkaa. Tai jos on kertyneitä lomia, ne kannattaa pitää siinä välissä ennen äitiyslomaa.
Jos on haaveissa saada vielä pienellä ikäerolla lapsia, ei kannata hoitovapaita kirjoitella täyttä 3 vuotta, siis jos haluaa laskelmoida. Mutta eihän tämä palkka-asia kaikkea määritä, mutta toisaalta kun on välillä kirjoilla, myös lomat kertyy. Ja onhan nekin rahat kotiinpäin.
Minullakin siis kunta työnantajana, olen LTO.
Yritin Kelan sivuilta etsiä, mutta en nyt nopsasti löytänyt.
Kun siis minulla on muistikuva, että äitiyspäivärahasysteemi uudistuisi nyt niin, että kaikki saisivat 90 ekalta päivältä 80%? Muistankohan päin honkia vai kävikös siinä niin, että tämä uudistus ei tulekaan voimaan? Mistähän ton saisi netistä vaikka helposti selville... vai tietäisikö täällä joku?
Silloin kun tuosta uudistuksesta uutisista kuulin tai jostain lehdestä luin, ajattelin että se ei mua itseäni koske, koska saan joka tapauksessa palkan kolmelta ekalta kuulta. Mutmut, nyt siis näyttäisi siltä, että mahdollisesti en saisikaan, siis jos kesken hoitovapaan jäisin uudelle äitiyslomalle.
Kyllä on monimutkaista tämä elämän " suunnittelu" ja inhoa ajatustakin, että mietin yhtäaikaa asioita rakkaat lapset ja raha! Mut ehkä on kuitenkin parempi tietää asioista, vaikka elämä sitten menisikin niinkuin menee.
Tässä yön yli nukuttua on kiukkukin laantunut. Jotenkin sitä vaan ihmettelee tilannetta. Mulla jäi kllä sellainen maku, että työnanatjaa alkaa vaan harmittaa, kun on työntekijä poissa niin monta vuotta putkeen. Itse olen siis ollut nyt 5vuotta ja jatkuu siis varmaan 3vuotta lisää.
Laskelmointia en ole ikinä ymmärtänyt, ja jopa hiemna halveksinut niitä ketkä niin tekee ehkä lastensa hyvinvoinninkin kustannuksella, mutta nyt tavallaan ymmärrän heitäkin paremmin. Joskus se kai kannattaa. Mutta kun on 3vuoden lapsettomuuden käynyt läpi, niin siinä ei halua enää uskoa mihinkään laskelmoinnin mahdollisuuteen.
Ja itsekin tajusin illalla, että kysehän on vaan vaan palkkarahasta, että Kela kuitenkin maksaa jotain äitiysrahaa, vaikkakin minimiä.
Siis kiitos kaikille ja mukavaa kesää!
* uusi raskaus ei ole syy hoitovapaan katkaisuun. Hoitovapaan voi katkaista vakavasta syystä (= puolison/lapsen kuolema, suuri taloudellinen tilannemuutos esim. toisen yllättävä työttömyys jne.)
* jos LA on tiedossa, hoitovapaata kannattaa anoa vain sinne asti kuin äitiysloma alkaa, 3kk palkan saa ainakin meidän kunnassa. 3kk palkka on työnantajalle mahdollista maksaa, se ei ole velvollisuus!
* jos työnantaja ei maksa palkkaa, saa kelalta äitiyspäivärahan, joka palkallisen ajan ajalta menisi muuten työnantajalle.
* 1.1.2007 tuli voimaan uusi systeemi: jos vanhempi lapsi on alle 3v, saa seuraavasta samat äitiyspäivärahat, jos ei ehdi olla töissä ennen uutta äitiysvapaata. Ei siis tipu minimille. Ja myös alle 6kk tulot riittää, kun painostatte kelaa ja sanotte, että palaatte vanhaan työhön äitiysvapaan/hoitovapaan jälkeen. Olen nähnyt tällaisia tapauksia, viimeksi tämän vuoden alussa tuli rahat 2kk työssä olon jälkeen.
* äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa on korotettu alussa uuden lain myötä. Jos työnantaja maksaa palkan, äitiyspäivärahan korotus ei näy, mutta vanhempainrahan korotus kylläkin. Äitiyspäivärahaa maksetaan korotettuna 56 päivää, vanhempainrahaa muistaakseni 30 päivää.
Mitähän vielä?! Pääsääntönä siis, jos on yrittämässä toista lasta heti perään, kannattaa miettiä miten hoitovapaata hakee.
hoitovapaata ei saa katkaista äitiysloman takia. Mutta jos LA on tiedossa kun hoitovapaata anoo (tai kun anoo jatkoa) ja laittaa hoitovapaan loppumaan edelliseen päivään seuraavan äitiysloman alkamisesta, saa 3kk palkan vaikkei kävisi välissä töissä. Mutta jos hoitovapaa ja äitiysloma menevät päivääkään päällekkäin, ei saa palkkaa. 3kk palkkaa ei myöskään saa jos on lasten välissä alle 6kk töissä.
Varmasti toistoa edellisiin, mutta kirjoitimpahan nyt oman tietoni :)
Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Hoitovapaana voidaan pitää enintään kaksi vähintään kuukauden pituista jaksoa, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi kahta useammasta tai kuukautta lyhyemmästä jaksosta. Hoitovapaata saa vain toinen vanhemmista tai huoltajista kerrallaan. Äitiys- tai vanhempainvapaan aikana toinen vanhemmista tai huoltajista voi kuitenkin pitää yhden jakson hoitovapaata.
***Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle hoitovapaasta ja sen pituudesta viimeistään kaksi kuukautta ennen sen alkamista. Työntekijä voi perustellusta syystä muuttaa hoitovapaan ajankohdan ja sen pituuden ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen muutosta.***
Eli tässä tähtien sisällä on kuitenkin tuo muutos, ja sitten ilmottaa äitiysvapaasta samaan syssyyn, tarkasta kelasta mitä sanovat.
Entäs jo perheen isi olisikin hetken hoitovapaalla ja sillätavalla kiertäisitte asian?
35