Mökin hankkiminen ja lokkeilu
Onko minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia hankkia mökki (vaikkapa laskettelukeskuksen lähiseudulta) ilman, että puoli sukua ja ystäväpiiri alkavat lokkeilemaan ja hyötymään siitä? Voiko mökin ostamista ja siellä tiheästi olemista edes salata lähipiiriltä onnistuneesti pidemmän päälle, ettei joutuisi jatkuvasti torppaamaan muiden lomasuunnitelmia omalla mökillä?
Yllättävän paljon nimittäin tuntuu löytyvän ihmisiä, jotka vilpittömästi olettavat, että ilman muuta sinne serkun tai sisaruksenkin mökille voi hyökätä isolla porukalla lomailemaan silloin kun mieli tekee, vaikka mökki olisi hankittu pelkästään omaan käyttöön ja rauhoittumiseen eikä muiden ilmaiseen majoittamiseen.
Kommentit (206)
Entäs nää kutsujat. Talvella: Tulkaa sit käymään mökillä, tulkaa, tuuttehan, sitten grillataan.
Kun kesä lähestyy ja yrittää sopia, milloin mentäis, mihinkään ehdotukseen ei saa muuta vastausta kuin: ehkä, kattellaan.
Eli mitään ei saada sovittua, ja sitten syksyllä: Ette sitten tulleet.
Hohhoijakkaa, juu ei tultu.
Vierailija kirjoitti:
Taas sukulaisperhe tuli meille loisimaan pariksi päiväksi. Pahinta oli, kun kutsuivat vieraita meille tervehtimään heitä. Yhtä äkkiä kuuden hengen vierasjoukko kasvoi vielä neljällä, kun kahvittelivat keskenään takapihamme terassilla. Onneksi vain pari tuntia.
Miksei ne mene keskenään kahville torille? Ai niin, kun maksaa.
"Taas sukulaisperhe tuli meille loisimaan pariksi päiväksi. Pahinta oli, kun kutsuivat vieraita meille tervehtimään heitä. Yhtä äkkiä kuuden hengen vierasjoukko kasvoi vielä neljällä, kun kahvittelivat keskenään takapihamme terassilla. Onneksi vain pari tuntia."
Sukulaiseni käytös on aina ollut tuollaista. Kun hän tulee, hän pyytää kavereita käymään, mutta jossain vaiheessa äitini kieltäytyi enää saunottamasta ja yövyttämästä näitä vieraita. Kaupunkiasuntoon tuo edelleen näitä yllätysvieraita vanhukselle passattavaksi. Törkeää hyväksikäyttöä. Viimeksikin olivat kolme yötä. Kaiken huipuksi kehtaa valittaa miten vanhuksella on raskasta, kun on omaishoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuttavaa tämä pohjasakan mustasukkaisuus alkeellisista kojuistaan umpeenkasvaneiden suolampien äärellä. Huussit hirveitä, tilat ei toimi ja lattiat vinossa. Kaikki haisee vahvasti hiirenvirtsalta.
Mun mökillä on tilaa 170m2, lisäksi rantasauna, ja pari vierasaittaa, autotallit. Kaikki mukavuudet löytyy, tiskikone, moderni keittiö, kodinhoitohuone, palju. Kattokorkeutta olohuoneessa 7m, korkeat maisemaikkunat järvelle.
Arkkitehdin suunnittelema kokonaisuus.
Jos ongelma on tuppautuvat vieraat, niin ihan alkuun ainakin kannattaisi ehkä lakata leuhkimasta mökin täysvarustuksella? :D
Kun jos mietit, että kumpaan on porukkaa innokkaammin tunkemassa kylään, tuohon listaamaasi, vai vanhaan kuivan maan vedettömään hökkeliin, jonka takana risukossa puuceen ovi repsottaa ruostuneilla saranoiltaan
Leuhkuuttaanko sitä mökin sijaintia pitää jakaa ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuttavaa tämä pohjasakan mustasukkaisuus alkeellisista kojuistaan umpeenkasvaneiden suolampien äärellä. Huussit hirveitä, tilat ei toimi ja lattiat vinossa. Kaikki haisee vahvasti hiirenvirtsalta.
Mun mökillä on tilaa 170m2, lisäksi rantasauna, ja pari vierasaittaa, autotallit. Kaikki mukavuudet löytyy, tiskikone, moderni keittiö, kodinhoitohuone, palju. Kattokorkeutta olohuoneessa 7m, korkeat maisemaikkunat järvelle.
Arkkitehdin suunnittelema kokonaisuus.
Jos ongelma on tuppautuvat vieraat, niin ihan alkuun ainakin kannattaisi ehkä lakata leuhkimasta mökin täysvarustuksella? :D
Kun jos mietit, että kumpaan on porukkaa innokkaammin tunkemassa kylään, tuohon listaamaasi, vai vanhaan kuivan maan vedettömään hökkeliin, jonka takana risukossa puuceen ovi repsottaa ruostuneilla saranoiltaan
Jatkan, että oma haaveeni on vielä joskus hankkia asuntoauto.
Se päivä jos tulee, niin aion kertoa kaikille, miten se onneksi jätti viime reissulla vain viidesti tielle, ja miten wc meni tällä kertaa vain kerran tukkoon 👌
Kattokin vuotaa onneksi vain sängyn yläpuolelta, mutta nukkua voi lattialla.
Mökin lainaaminen vielä menisi, jos se olisi
1) tyyliin la-su.
2) Paikalle tulisi vain ne, joille se on luvattu.
3) paikat jäisi siisteiksi ja
4) tuvan pöydällä olisi vaikka (hyvä) kahvipaketti ja viinipullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo aloitus, sillä ei sukulaisten saati tuttujen mökeille mennä ilman kutsua.
Veljelläni on ollut mökki nyt kymmenen vuotta, eikä tulisi mieleenikään tunkea sinne minkään syyn vuoksi. Kerran kutsuttiin ja silloinkin sovittiin, että olen maksimissaan kaksi päivää. Vein kasan tuliaisia sekä tarjosin kylillä lounaan kiitoksena kutsusta heidän mökilleen. Tein selväksi, etten aio jatkossa tulla enää ja kunnioitan heidän omaa rauhaansa. Ei ollut yhtään vaikeaa puhua asia selväksi ja käly oli suorastaan iloinen sanoistani, koska emme tule toimeen keskenämme.
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.Tuskin on provo, tuollaisia ihmisiä jotka kutsumatta tulevat on todellakin olemassa.
Ja niitä kutsutaan sukulaisiksi. Tänäkin kesänä kutsui itse itsensä sukulaisperhe kahdeksi yöksi mökillemme.
Sisko tuossa just ilmoitti että olisi tulossa ensi maanantaina kun loma alkaa. Että olisi kiva käydä saunassa ja olla pari yötä.
Nyt sisko ilmoitti ettei tulekaan maanantaina vaan tiistaina. Ja haluaa siis mennä mökille pariksi yöksi ja tarttee kyydinkin sinne juna-asemalta. Seuraavat mökkiä hamuavat vieraat tuleekin torstaina, kuulemma mökillemme voisi mennä mustikkaan kun siellä hyvät paikat.
Näinkö on vastattava, että taksit kulkee ja ettå itse ajattelimme mökkiä käyttää välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo aloitus, sillä ei sukulaisten saati tuttujen mökeille mennä ilman kutsua.
Veljelläni on ollut mökki nyt kymmenen vuotta, eikä tulisi mieleenikään tunkea sinne minkään syyn vuoksi. Kerran kutsuttiin ja silloinkin sovittiin, että olen maksimissaan kaksi päivää. Vein kasan tuliaisia sekä tarjosin kylillä lounaan kiitoksena kutsusta heidän mökilleen. Tein selväksi, etten aio jatkossa tulla enää ja kunnioitan heidän omaa rauhaansa. Ei ollut yhtään vaikeaa puhua asia selväksi ja käly oli suorastaan iloinen sanoistani, koska emme tule toimeen keskenämme.
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.Tuskin on provo, tuollaisia ihmisiä jotka kutsumatta tulevat on todellakin olemassa.
Ja niitä kutsutaan sukulaisiksi. Tänäkin kesänä kutsui itse itsensä sukulaisperhe kahdeksi yöksi mökillemme.
Sisko tuossa just ilmoitti että olisi tulossa ensi maanantaina kun loma alkaa. Että olisi kiva käydä saunassa ja olla pari yötä.Nyt sisko ilmoitti ettei tulekaan maanantaina vaan tiistaina. Ja haluaa siis mennä mökille pariksi yöksi ja tarttee kyydinkin sinne juna-asemalta. Seuraavat mökkiä hamuavat vieraat tuleekin torstaina, kuulemma mökillemme voisi mennä mustikkaan kun siellä hyvät paikat.
Näinkö on vastattava, että taksit kulkee ja ettå itse ajattelimme mökkiä käyttää välillä.
"Ei sovi valitettavasti nyt vierailut. Kutsumme sitten erikseen, kun voi tulla kyläilemään"
Meillä auttoi, kun ostettiin tarpeeksi pieni, kuppainen ja kaukana kaikesta oleva mökki - haukuttiin sukulaisten puolesta pystyyn siis jo ennen kauppojen tekoa - ei ole ollut vierailuryntäystä.
Mökki meren rannalla on paras. Minä hankin mökin 11 v sitten kun olin 40 vuotias. On minulla paljon kavereita ja sukulaisia mutta ei kukaan lokkeile vaan soittavat kyllä ja kysyvät asiallisesti saako tulla kylään. Mökkini ei ole kovin iso edes. 6 voi nukkua tuvassa kun avaa sohvasänkyn niin siinä nukkuu kaksi ja mulla on kaksi pientä makkaria jossa nukkuu 4 yhteensä. Porukka on nukkunut pihallakin teltassa. Sit mun sukulaisilla on omat mökit niin ei ne minun mökille tule. Kavereita tulee sitten mutta ei ole kukaan tullut ilmoittamatta.
Onko muille pakko kertoa mökistä? On tietysti että pääsee kehumaan miten rikas on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko tuossa just ilmoitti että olisi tulossa ensi maanantaina kun loma alkaa. Että olisi kiva käydä saunassa ja olla pari yötä.Nyt sisko ilmoitti ettei tulekaan maanantaina vaan tiistaina. Ja haluaa siis mennä mökille pariksi yöksi ja tarttee kyydinkin sinne juna-asemalta. Seuraavat mökkiä hamuavat vieraat tuleekin torstaina, kuulemma mökillemme voisi mennä mustikkaan kun siellä hyvät paikat.
"Ei sovi valitettavasti nyt vierailut. Kutsumme sitten erikseen, kun voi tulla kyläilemään"
Näin juuri. Pitää vain opetella sanomaan asiat niin kuin ne ovat. Vierailu ei nyt käy, kutsumme sitten, kun on hyvä hetki. Ilmoittamatta tulijat käännytetään pois.
Osa ihmisistä on niin röyhkeitä, että kutsuvat itse itsensä kylään. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä eli röyhkeyttähän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella sanomaan ei. Jos Kasvotusten mielistelee ja passaa niin selän takana iniseminen ei auta. Olkaa rehellisiä. Kukaan ei loukkaannu jos sanotte ei. Tuokin sisko ilmeisesti kuvittelee olevansa toivottu vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella sanomaan ei. Jos Kasvotusten mielistelee ja passaa niin selän takana iniseminen ei auta. Olkaa rehellisiä. Kukaan ei loukkaannu jos sanotte ei. Tuokin sisko ilmeisesti kuvittelee olevansa toivottu vieras.
Aivan. Ei sitä tarvitse myöskään sanoa, että taksit kulkee, jos kerran ette halua koko ihmistä sinne. Sen voi sanoa suoraan, että nyt ei sovi ja kutsumme sitten kun käy. Ja jos tuosta loukkaantuu, niin sehän on hyvä, niin ei ole heti kylään tulossa. Lokin tunnusmerkki on kyllä se, että mankuu ja keksii tekosyitä sekä syyllistää siitä, että sanotaan suoraan, ettei käy. "Minä kyllä tulen taksilla ja tuon tuliaisia" ja lopulta sitten ollaan viikko sen tulisiasviinipullon voimin passattavana kun isäntäväki on liian kiltti eikä sano, että nyt on sinun aikasi lähteä pois.
En enää vanhemmiten jaksa näitä ihmisiä yhtään. En kutsu heitä enkä laske sisälle, jos tullaan ilmoittamatta. En tarvitse tuollaisia sukulaisia ja tuttavia mihinkään, kun normaaleilla käytöstavoillakin varustettuja ihmisiä on olemassa.
ilmoitat hinnan mökkeilylle - eivät lokkeile. jos pyytävät, että ilmaiseksi, sanot, että menetät tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Lokkeilun kuten muunkin lorvailun voi estää sanomalla ei sopivassa paikassa.
🤣🤣 Et sitten tunne ainoaakaan lokkeilijaa henk.kohtaisesti ja heidän kieroa luonnettaan.
Vierailija kirjoitti:
ilmoitat hinnan mökkeilylle - eivät lokkeile. jos pyytävät, että ilmaiseksi, sanot, että menetät tuloja.
Tämä liittyy siis ketjussa annettuun neuvoon, että jos mökki laskettelukeskuksen lähellä, laittaa mökin vaikka Nettimökin (tms.) kautta tarjolle vuokralle. Sanoo sukulaisille, että sieltä kautta vuokratkaa, jos kiinnostaa.
Laskettiin kerran sukulaiset mökillemme. Kun itse menimme, oli roskia levitelty mökin pihalle.
Selvisi, etteivät olleet muistaneet ottaa roskia mukaan (jätepiste ehkä km päässä). Varikset / harakat oli levitelleet roskapussin sisällön maastoon. Sisällä mökissä oli vielä mukavasti toinen roskis paikallaan. Sellaista nyt vaan sattuu.
Me kans ostettiin entinen kotitila ja maat. Rantasauna joen varressa. Joka kesä sukulaiset tulee katsomaan maita ja mantuja ja haluavat tulla saunaan ja pariksi yöksi oleilemaan. Tänä kesänä päätimme karata itse viikoksi Pohjoiseen, yötöntä yötä katsomaan, eikä huushollata sukua.