Mökin hankkiminen ja lokkeilu
Onko minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia hankkia mökki (vaikkapa laskettelukeskuksen lähiseudulta) ilman, että puoli sukua ja ystäväpiiri alkavat lokkeilemaan ja hyötymään siitä? Voiko mökin ostamista ja siellä tiheästi olemista edes salata lähipiiriltä onnistuneesti pidemmän päälle, ettei joutuisi jatkuvasti torppaamaan muiden lomasuunnitelmia omalla mökillä?
Yllättävän paljon nimittäin tuntuu löytyvän ihmisiä, jotka vilpittömästi olettavat, että ilman muuta sinne serkun tai sisaruksenkin mökille voi hyökätä isolla porukalla lomailemaan silloin kun mieli tekee, vaikka mökki olisi hankittu pelkästään omaan käyttöön ja rauhoittumiseen eikä muiden ilmaiseen majoittamiseen.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Akateemisesti koulutetut ja muuten sivistyneet eivät koskaan tunge ilman selkeää kutsua toisten mökeille tai loma-asunnoille. Paitsi tietysti aivan härskeimmät toisten hyväksikäyttäjät ja ainoat lapset jotka kuvittelevat koko muun maailman pyörivän heidän ympärillään.
Sitten on nämä aivan hirveät duunaritaustaiset moukkamaisesti käyttäytyvät vasemmistolaiset jotka ajattelevat että varakkaamman sukulaisen lomatalo jotenkin kuuluu heidän oikeuksiinsa ja olettavat että heille pidetään joka vuosi jotain ilmaista lomahotellia eikä heidän tarvitse vastineeksi tehdä mitään.
Kaikkein hirvein tapaus on miehen sukulaisen vaimo joka ensin todella härskisti kutsui nelihenkisen perheensä useamman päivän vierailulle loma-asunnollamme keskellä lyhyttä lomaani ja sovitun vierailuajan päätyttyä vaan ilmoitti että he jäävät vielä pariksi yöksi kun se on heille helpompaa. No se ei todellakaan ollut meidän perheelle helpompaa ja heitin naisen perheineen ulos. Odotin että pysyisivät jatkossa poissa, mutta eikös vaan oltu heti seuraavana kesänä tunkemassa meille. Olivat menneet salaa miehen kanssa tästä sopimaan.
Ihan olen akateeminen vaikka olen duunaritaustainen ja vasemmistolainen. Ikinä ei ole tullut mieleenkään ängetä kenenkään mökille tai kotiin. Ihme oletuksia sinulla. Ei ängenneet vanhempanikaan. Oma mökki on kaikille riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
On jos mökki on niin kaukana ja vaikeiden kulkuyhteyksien päässä ettei sinne noin vain pistäydytä.
Voi olla missä vain kunhan ei kerro osoitetta.
Nämä on itseaiheutettuja ongelmia eikä ap ole mitään ostamassa.
Hän on munaton, naiseton pikkumies ulisemassa paskaa tyhjän elämänsä täytteeksi.
Eikä sivistyneisyys liity mitenkään akateemisuuteen. Älytön väite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraat sitä mökkiä silloin kun et ole siellä ja sanot sukulaisille, että löytyy siltä ja siltä saitilta, sieltä voi vuokrata.
Tämä on ketjun paras neuvo.
Saitin kautta vuokraaminen säästää säädöltä, saat rahaa ja joku vastaa mökin siivouksesta seuraavalle.
Itse en juuri ole lokkeiluun muuten törmännyt, mutta tästä tuli mieleen yksi kaveri. Työnantajallani oli lähikaupungissa lomahuoneisto, joka oli myös vuokrattavana yleisesti. Työntekijöille se oli huomattavan edullinen ja kesäisin hyvinkin suosittu, mutta netistä varaten aika kallis, eli nettihintaan kannatti mielummin ottaa jokin hotelli. Niin sitten eräs kaverini kyseli tätä kämppää vuokralle (onneksi työkaverin kautta) tähän työntekijähintaan, eli tämä työkaveri varasi sen omiin nimiinsä ja maksoi sen omakustannehinnan vain. Tätä pidin kyllä törkeänä.
Liikuttavaa tämä pohjasakan mustasukkaisuus alkeellisista kojuistaan umpeenkasvaneiden suolampien äärellä. Huussit hirveitä, tilat ei toimi ja lattiat vinossa. Kaikki haisee vahvasti hiirenvirtsalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo aloitus, sillä ei sukulaisten saati tuttujen mökeille mennä ilman kutsua.
Veljelläni on ollut mökki nyt kymmenen vuotta, eikä tulisi mieleenikään tunkea sinne minkään syyn vuoksi. Kerran kutsuttiin ja silloinkin sovittiin, että olen maksimissaan kaksi päivää. Vein kasan tuliaisia sekä tarjosin kylillä lounaan kiitoksena kutsusta heidän mökilleen. Tein selväksi, etten aio jatkossa tulla enää ja kunnioitan heidän omaa rauhaansa. Ei ollut yhtään vaikeaa puhua asia selväksi ja käly oli suorastaan iloinen sanoistani, koska emme tule toimeen keskenämme.
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.Oletkin sivistynyt ja hienotunteinen ihminen ja samoin sukusi. Oma koulutettu sukuni on pääosin samanlaista ja sellaiseen käytökseen olin itsekin tottunut ennen kuin hankimme loma-asuntomme.
On ollut hirveä järkytys havaita miten itsekkäitä ja törkeitä miehen sukulaiset voivat olla.
Nytkin eräs sukulaispariskunta lokkeilee ties kuinka monetta kertaa meillä. Riitelemme mieheni kanssa tästä joka kesä.
Jos miehesi on heidät kutsunut niin he ovat vieraita, eivät mitään lokkeja.
Kyllä he aika härskisti itse itsensä meille kutsuvat. Alkavat mankua ja kiristää majoitusta.
VIimeksi tämä nelihenkinen perhe olivat vinkunut yösijaa 2 päivää aikasemmin mieheltäni ja asia selvisi minulle vasta kun alkoivat kantaa kassejaan minun työhuoneeseeni.
Ilmeisesti kuitenkin kysyvät ensin. Miehesi voi ehdottaa, että menevät läheiseen hotelliin yöksi ja näette sitten päiväsaikaan. Tai jos mies ei osaa sanoa, niin mene sinä hotelliin ja anna miehen hoitaa vieraansa itse.
Toi kysyminen on just sitä kauhean junttimaista toisen mökille tunkemista. Ihan hirveän huonoa käytöstä.
Se että asettaa isäntäperheen miehen kiusalliseen asemaan kun tämä ei halua loukata sukulaisiaan sanomalla ei ja siten tulee pilanneeksi isäntäperheen lyhyen loman.
Kun ihmiset sanovat että heidän mökilleen mennään vaan kutsusta se tarkoittaa että saat viestin jossa sanotaan että tervetuloa vierailemaan mökillemme x päivinä.
Ja siihen sitten vastaat että kiitos kutsusta, tulemme mielellämme. Ja sitten vierailet sovittuina päivinä, ilmoitat kohteliaasti milloin olet tulossa ja aivan ehdottomasti lähdet sovittuna päivänä.
Ei todellakaan niin että soitat perheen miehelle ja sanot et me tultais taas viikoksi heinäkuussa ja odotat mieheltä välitöntä vastausta puhelimessa niin ettei tämä ehdi vaimonsa kanssa asiasta mitään puhua.
Meidän mökillä eivät sukulaiset loisi. Vuokraamme sitä kaikki väliajat kun emme itse sitä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo aloitus, sillä ei sukulaisten saati tuttujen mökeille mennä ilman kutsua.
Veljelläni on ollut mökki nyt kymmenen vuotta, eikä tulisi mieleenikään tunkea sinne minkään syyn vuoksi. Kerran kutsuttiin ja silloinkin sovittiin, että olen maksimissaan kaksi päivää. Vein kasan tuliaisia sekä tarjosin kylillä lounaan kiitoksena kutsusta heidän mökilleen. Tein selväksi, etten aio jatkossa tulla enää ja kunnioitan heidän omaa rauhaansa. Ei ollut yhtään vaikeaa puhua asia selväksi ja käly oli suorastaan iloinen sanoistani, koska emme tule toimeen keskenämme.
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.Tuskin on provo, tuollaisia ihmisiä jotka kutsumatta tulevat on todellakin olemassa.
Ja niitä kutsutaan sukulaisiksi. Tänäkin kesänä kutsui itse itsensä sukulaisperhe kahdeksi yöksi mökillemme.
Sisko tuossa just ilmoitti että olisi tulossa ensi maanantaina kun loma alkaa. Että olisi kiva käydä saunassa ja olla pari yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mökki on kesäkoti. En voisi kuvitellakaan, että omassa kodissani asuisi joku muu poissaollessani . Tonkisi kaapit, tutkisi paperit ja vessan peilikaapin sisällön. Sama mökillä. Se on yksityinen tila, jossa ei yksikään perheeseen kuulumaton vietä hetkeäkään aikaa ilman että joku perheestä paikalla.
Ja silloin, kun olemme kotosalla, vaeltelen mielelläni puolipukeissa tai ulkosalla mökillä ihan alasti. Se olisi hyvin noloa katseltavaa vieraille.
Olen jo siinä iässä, että katkaisen hyvin mielelläni täysin välit jokaisen sellaisen ihmisen kanssa, joka yrittää tunkea liian lähelle ja käyttäytyä härskisti ja päsmäröidä. Monta ns. ystävää on jäänyt taakse.
Sukulaisten kanssa väleissä, koska heillä kaikilla omat mökkinsä tai asuvat maalla
Samaa mieltä. Loma-asuntomme on nimenomaan toinen kotimme ja yksityisaluetta lääkkeinen ja yöpöydänlaatikoineen, työhuoneineen. Ja minäkin haluan olla loma-asunnollamme vapaasti vähissä vaatteissa enkä todellakaan halua sinne muita kuin itse tarkasti valitsemiani vieraita.
Eikä tämä liity mitenkään mökin varustelutasoon. Mulla on vanha perusmökki, sähkö on mutta kantovesi ja huussi, enkä kulje vähissä vaatteissa mökillä (enkä muuallakaan) enkä silti halua mökille kuin erikseen kutsumani ihmiset. Eikä siellä kukaan mökkeile ilman minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs äitini muistelee vieläkin "kauhulla" mökkivuosiaan. Isäni kutsui aikoinaan jatkuvasti vieraita mökille. Vieraita oli paljon. Äitini teki ruokaa, siivosi, tiskasi astioita, pesi ja silitti vuodevaatteita jne. Rahaa meni ruokaan valtavasti ja eikä sitä rahaa ollut silti kauheasti. Äiti teki tätä useita vuosia ja yksin näitä asioita teki. Isäni oli vieraiden seurana, kun äiti passasi vieraita. Käsitin, äitini puheesta, että vaikka isolla joukolla tultiin niin kukaan ei oikein auttanut äitiäni tai tuonut mitään tarjottavaa tullessaan.
Nyt kun äitini on vanha niin hän muistelee, että kukaan ei kutsunut vastaavasti heitä mökilleen.
Ihmiset ovat yleensä tekemisissä, kun he saavat jotain itselleen. Ei ole sellaista vastavuoroisuutta.
Ihan kauheaa äidillesi. Miten ihmiset voi ollanoin törkeitä !
Onneksi omassa suvussani ihmisille ei tulisi mieleenkään mennä jatkuvasti toisten mökeille passattavaksi.
Hienotunteisuus on yhdistelmä käytöstapoja, sivistystä ja älyä ja näitä ei selvästi ole kaikille jaettu.
Mä mietin enemmän sitä miten törkeä tuo perheen isä oli. Eihän vieraat voi tietää, että ovat jo kymmenennet kesävieraat sinä kesänä tai että asiassa on joku ongelma kun kerran kutsutaan vieraaksi mökille.
Tämän äidin olisi pitänyt vain joku kerta lähteä pois mökiltä kun miehen kutsumia vieraita oli taas tulossa ja jättää mies yksin passailemaan ja pärjäilemään vieraiden kanssa.
Mun mielestä äidillä on oikeus olla mökillään ja hän olisi voinut ilmoittaa vieraille ettei halua heitä sinne.
Eihän se niiden vieraiden syy ollut.
Olen eri, mutta kylään tuppautujat tietävät tasan tarkkaan keneltä kysyä, että saisi mieluisan vastauksen. Lokki ei lähde ennen kun saa häädön. Ja sittenkin yrittää vielä uudestaan useimmiten. Mies on se heikko lenkki, hänen täytyy vain oppia sanomaan, että ei käy. Toinen vaihtoehto on sanoa, että kysyvät vaimolta ja vaimo sitten sanoo, että ei käy, jos mies ei osaa. Olisi se ein sanominen ihan hyödyllinen taito aikuiselle.
Miten tässä oletetaan, ettei mieskään niitä vieraita halunnut ja vieraat vaan väkisin tunkevat. Mitä jos mies halusi seuraa mökille ja siksi kutsui heitä mökilleen tajuamatta mikä vaiva se rouvalle on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lukitus kannattaa järjestää niin ettei vaan päästä sukulaisia sisään. Joku ohjelmoitava älylukko vaan oviin.
Ja sitten sanoo vaan kaikille että mökki on vuokrattu tai varattu.
Sukulaiset miehen suvussa ovat kyllä älllistyttävän röyhkeitä. Erikseen pitää kieltää etteivät vaan tule ja kanna kassejaan työhuoneeseeni.
Ei sekään ole oikein että valehtelee ihmisille.
Itsekkäät kusipäät ovat elämässään itse valinneet millaista kohtelua ottavat vastaan. Jos on niin tönkkö tai sika että änkeää väkisin muiden mökeille, kaikki lailliset keinot ovat sallittuja saivareen pois häätämiseksi. Omassa tuttavapiirissäni ei nykyään ole moisia, mutta tiedän muilta useita varmoja tapauksia. Härskeimmät änkeävät mökeille jopa silloin kun isäntäväki on poissa.
Härskein temppu minkä tiedän, on kun isäni opiskelukaveri meni meidän mökille vaimonsa kanssa. Tiesi missä avain on. Sitten soitti pois lähdettyään, ettei teidän takka vedä. Että savutti ja piti lopettaa takan poltto.
Kyllä savutti, kun piipun päällä oli huopaa ja lautoja painona, talveksi tukittu ja ei oltu ehditty poistaa. Päästiin sisäkattoa pesemään.
Tästä aikaa yli parikymmentä vuotta. 1990_luvun tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemisesti koulutetut ja muuten sivistyneet eivät koskaan tunge ilman selkeää kutsua toisten mökeille tai loma-asunnoille. Paitsi tietysti aivan härskeimmät toisten hyväksikäyttäjät ja ainoat lapset jotka kuvittelevat koko muun maailman pyörivän heidän ympärillään.
Sitten on nämä aivan hirveät duunaritaustaiset moukkamaisesti käyttäytyvät vasemmistolaiset jotka ajattelevat että varakkaamman sukulaisen lomatalo jotenkin kuuluu heidän oikeuksiinsa ja olettavat että heille pidetään joka vuosi jotain ilmaista lomahotellia eikä heidän tarvitse vastineeksi tehdä mitään.
Kaikkein hirvein tapaus on miehen sukulaisen vaimo joka ensin todella härskisti kutsui nelihenkisen perheensä useamman päivän vierailulle loma-asunnollamme keskellä lyhyttä lomaani ja sovitun vierailuajan päätyttyä vaan ilmoitti että he jäävät vielä pariksi yöksi kun se on heille helpompaa. No se ei todellakaan ollut meidän perheelle helpompaa ja heitin naisen perheineen ulos. Odotin että pysyisivät jatkossa poissa, mutta eikös vaan oltu heti seuraavana kesänä tunkemassa meille. Olivat menneet salaa miehen kanssa tästä sopimaan.
Ihan olen akateeminen vaikka olen duunaritaustainen ja vasemmistolainen. Ikinä ei ole tullut mieleenkään ängetä kenenkään mökille tai kotiin. Ihme oletuksia sinulla. Ei ängenneet vanhempanikaan. Oma mökki on kaikille riittänyt.
Oma kokemukseni sukulaisista on kyllä kuvatunlainen.
Kyllä joissain piireissä on paremmat käytöstavat ja hienotunteisuutta enemmän kuin toisissa. Ja toisaalta näitä härskejä itsekeskeisiä hyväksikäyttäjiä jotka eivät piittaa toisen lomarauhasta löytyy satunnaisesti myös paremmista piireistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.Oletkin sivistynyt ja hienotunteinen ihminen ja samoin sukusi. Oma koulutettu sukuni on pääosin samanlaista ja sellaiseen käytökseen olin itsekin tottunut ennen kuin hankimme loma-asuntomme.
On ollut hirveä järkytys havaita miten itsekkäitä ja törkeitä miehen sukulaiset voivat olla.
Nytkin eräs sukulaispariskunta lokkeilee ties kuinka monetta kertaa meillä. Riitelemme mieheni kanssa tästä joka kesä.
Kyllä he aika härskisti itse itsensä meille kutsuvat. Alkavat mankua ja kiristää majoitusta.
VIimeksi tämä nelihenkinen perhe olivat vinkunut yösijaa 2 päivää aikasemmin mieheltäni ja asia selvisi minulle vasta kun alkoivat kantaa kassejaan minun työhuoneeseeni.
Ilmeisesti kuitenkin kysyvät ensin. Miehesi voi ehdottaa, että menevät läheiseen hotelliin yöksi ja näette sitten päiväsaikaan. Tai jos mies ei osaa sanoa, niin mene sinä hotelliin ja anna miehen hoitaa vieraansa itse.
Toi kysyminen on just sitä kauhean junttimaista toisen mökille tunkemista. Ihan hirveän huonoa käytöstä.
Se että asettaa isäntäperheen miehen kiusalliseen asemaan kun tämä ei halua loukata sukulaisiaan sanomalla ei ja siten tulee pilanneeksi isäntäperheen lyhyen loman.
Kun ihmiset sanovat että heidän mökilleen mennään vaan kutsusta se tarkoittaa että saat viestin jossa sanotaan että tervetuloa vierailemaan mökillemme x päivinä.
Ja siihen sitten vastaat että kiitos kutsusta, tulemme mielellämme. Ja sitten vierailet sovittuina päivinä, ilmoitat kohteliaasti milloin olet tulossa ja aivan ehdottomasti lähdet sovittuna päivänä.
Ei todellakaan niin että soitat perheen miehelle ja sanot et me tultais taas viikoksi heinäkuussa ja odotat mieheltä välitöntä vastausta puhelimessa niin ettei tämä ehdi vaimonsa kanssa asiasta mitään puhua.
Nyt hemmetti munat sille miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Opettele puhumaan ja ilmaisemaan tahtosi jämäkästi.
Tämä.
Yksikään sukulainen ei ole ollut minun mökilleni kutsumatta änkeämässä, eikä kukaan ystäväkään.
Sukulaiset varmaan siksi että en pidä niihin muutenkaan yhteyttä, mutta eipä sinne änkeä miehenkään sukulaiset, joihin se kyllä on yhteydessä.
Jos ihan aidosti joudut pelkäämään, että sukulaiset tai tuttavat lokkeilisivat mökilläsi, kannattaisiko heivata ne kokonaan ja hankkia parempia ihmisiä ympärilleen? Ei mikään laki velvoita olemaan sukulaisten kanssa tekemisissä.
Jos et tahdo että ihmiset pitävät sinua kynnysmattona, nouse ylös lattialta.
Taas sukulaisperhe tuli meille loisimaan pariksi päiväksi. Pahinta oli, kun kutsuivat vieraita meille tervehtimään heitä. Yhtä äkkiä kuuden hengen vierasjoukko kasvoi vielä neljällä, kun kahvittelivat keskenään takapihamme terassilla. Onneksi vain pari tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta hyvin kirjoitettu. Normaali ihminen ei kysy tai varsinkaan ilmoita, että tulen teille kylään silloin tai tällöin. Normaali ihminen odottaa kun kutsutaan, jos kutsutaan. Mökille tuppautuminen tarkoittaa juuri tilannetta, missä hyväksikäytetään ihmisiä, jotka ovat liian kilttejä.
Itseltänikin löytyy tällaisia sukulaisia. Ystävissä näitä ei ole yhtäkään, mutta sukulaiset ilmeisesti katsovat, ettei heidän tarvitse noudattaa käytöstapoja. Ei ole muu auttanut kuin jättää vain ovi avaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on 10 vuotias ja hän ei ole koskaan ollut isovanhempiensa mökillä. Eivät ole koskaan pyytäneet, eivät vähääkään vinkanneet, että lapsi voisi sinne tulla. Lapsi on hyvin erähenkinen, tykkää olla luonnossa ja retkeillä, joten vedetön ja sähkötön mökki ei olisi hänelle yhtään ongelma. Itse ajattelen, että ajatuksen vierailusta pitäisi tulla isovanhemmilta, joten en todellakaan itse ole ehdottomassa visiittiä. Niin ja myöskään me vanhemmat (tai sisarukset) emme ole olleet kyseisellä mökillä.
Olet toiminut oikein. Isovanhemmat haluavat selkeästi rauhoittaa mökin itselleen ja välinne ovat muodolliset. Sähköttömät mökit ovat todella halpoja, muutamalla tonnillakin saa sellaisen. Miksette ole hankkineet omaa, jos lapsi nauttisi eräilystä siellä?
Eräilystä nauttivalle lapselle kannattaa kyllä ostaa teltta. esim. kotimainen Hawu-teltta Sawu-kaminalla. Tai joku muu vastaava puolijoukkueteltta, paljon mukavampaa kuin pikkuteltat. Eikä tarvitse olla aina samassa paikassa, kuten täytyisi jos on mökki.
Saunan puute on tietysti vähän tylsää.
Olis mukavaa jos joku nk.lokkiperhe voisi ilmoittautua,ja kertoa syyt sille, että miksi ängettete toisten mökille ilman kutsua, eikö se tunnu teistä itsestäkin kiusalliselta kun huomaatte että isäntäperhe vaikuttaa melko myrtsiltä?
itselle ei tulisi pieneen mieleenkään piipahtaa edes kahville kenenkään kotiin tai mökille ylipäätään kutsumatta.
Ja kyläänkin menen vain jos kutsuja on itselleni mieluinen, jos ei ole, en mene ja vastaan ei kiitos.
Käytöstavat on lopulta hyvin simppeleitä, ei ole rakettitiedettä noudattaa hyviä käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkäs äitini muistelee vieläkin "kauhulla" mökkivuosiaan. Isäni kutsui aikoinaan jatkuvasti vieraita mökille. Vieraita oli paljon. Äitini teki ruokaa, siivosi, tiskasi astioita, pesi ja silitti vuodevaatteita jne. Rahaa meni ruokaan valtavasti ja eikä sitä rahaa ollut silti kauheasti. Äiti teki tätä useita vuosia ja yksin näitä asioita teki. Isäni oli vieraiden seurana, kun äiti passasi vieraita. Käsitin, äitini puheesta, että vaikka isolla joukolla tultiin niin kukaan ei oikein auttanut äitiäni tai tuonut mitään tarjottavaa tullessaan.
Nyt kun äitini on vanha niin hän muistelee, että kukaan ei kutsunut vastaavasti heitä mökilleen.
Ihmiset ovat yleensä tekemisissä, kun he saavat jotain itselleen. Ei ole sellaista vastavuoroisuutta.
Ihan kauheaa äidillesi. Miten ihmiset voi ollanoin törkeitä !
Onneksi omassa suvussani ihmisille ei tulisi mieleenkään mennä jatkuvasti toisten mökeille passattavaksi.
Hienotunteisuus on yhdistelmä käytöstapoja, sivistystä ja älyä ja näitä ei selvästi ole kaikille jaettu.
Mä mietin enemmän sitä miten törkeä tuo perheen isä oli. Eihän vieraat voi tietää, että ovat jo kymmenennet kesävieraat sinä kesänä tai että asiassa on joku ongelma kun kerran kutsutaan vieraaksi mökille.
Tämän äidin olisi pitänyt vain joku kerta lähteä pois mökiltä kun miehen kutsumia vieraita oli taas tulossa ja jättää mies yksin passailemaan ja pärjäilemään vieraiden kanssa.
”Ennen vanhaan” oli kunnia-asia olla hyvä emäntä vieraille ja passata kaikki. Olisi ollut häpeä häipyä paikalta tai valittaa jostain. Vieraillekin kuului sanoa, että ei, ei mitään apua tarvita, minä hoidan tämän menkää te vain seurustelemaan. Anoppini oli juuri tällainen.
Ja miehet olivat täysin kädettömiä passaamis- ja ruoka-asioissa.
Jossain maasudulla varmaan aikoinaan vaan käveltiin tai ajettii hevosilla naapuriin, mutta kyllä kapungeissa vähänkään fiksummissa piireissä on ollut tapana kutsua vieraita.
Omassa suvussani on ollut jo viimeiset 100 vuotta aivan itsestään selvää, että vieraat kutsutaan ja kutsumatta ei minnekään mennä.
Omat vanhempani eivät koskaan menneet yllättäen kenellekään kylään.
Olen eri, mutta kylään tuppautujat tietävät tasan tarkkaan keneltä kysyä, että saisi mieluisan vastauksen. Lokki ei lähde ennen kun saa häädön. Ja sittenkin yrittää vielä uudestaan useimmiten. Mies on se heikko lenkki, hänen täytyy vain oppia sanomaan, että ei käy. Toinen vaihtoehto on sanoa, että kysyvät vaimolta ja vaimo sitten sanoo, että ei käy, jos mies ei osaa. Olisi se ein sanominen ihan hyödyllinen taito aikuiselle.