Mökin hankkiminen ja lokkeilu
Onko minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia hankkia mökki (vaikkapa laskettelukeskuksen lähiseudulta) ilman, että puoli sukua ja ystäväpiiri alkavat lokkeilemaan ja hyötymään siitä? Voiko mökin ostamista ja siellä tiheästi olemista edes salata lähipiiriltä onnistuneesti pidemmän päälle, ettei joutuisi jatkuvasti torppaamaan muiden lomasuunnitelmia omalla mökillä?
Yllättävän paljon nimittäin tuntuu löytyvän ihmisiä, jotka vilpittömästi olettavat, että ilman muuta sinne serkun tai sisaruksenkin mökille voi hyökätä isolla porukalla lomailemaan silloin kun mieli tekee, vaikka mökki olisi hankittu pelkästään omaan käyttöön ja rauhoittumiseen eikä muiden ilmaiseen majoittamiseen.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrot mökistä kaikille?
Nostattaa statustaan kun Leuhkii rahoillaan ja omaisuudellaan.
Miksi kukaan sellaista tekisi. Suurimmalla osalla suomalaisia on osakkeita ja kiinteistöjä. Eihän niistä ole kuin helvetisti ajan ja rahan menoa. harvalla riittää aidosti kiinnostos toimia kiinteistö ja tilanhoitajana loppu elämäänsä. MIeluummin ostaa osakkeita ja asuu lomalla hotellissa.
Onhan se tietenkin mahdollista. Jo vanhakansa ymmärsi ja sanoivat, kerro ystäväsi, niin minä kerron millainen ihminen olet.
Jos olet valinnut ystävä ja kaveripiirisi kaltaisesi seurasta mitään ongelmaa ei ole. Olen mökkeilyt köko ikäni ja pian olen 60v, viimeiset 30v oma mökki, niin mitään ongelmaa ei ole ollu ja mökillä on voinut loikoilla, kun vieraat tulevat aina kutsuttuna ja aina jopa panostanut vieraanvaraisuuteen, kun viihdyn heidän seurassaan. Päinvastoin, minulla vain hyvää sanottavaa vieraista.
Kuulostaa ap. olet nyt tekemässä itse ongelmaa tai kannattaa vilkaista peiliin ja miettiä, mistä se ystävä ja tuttavapiiri koostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo aloitus, sillä ei sukulaisten saati tuttujen mökeille mennä ilman kutsua.
Veljelläni on ollut mökki nyt kymmenen vuotta, eikä tulisi mieleenikään tunkea sinne minkään syyn vuoksi. Kerran kutsuttiin ja silloinkin sovittiin, että olen maksimissaan kaksi päivää. Vein kasan tuliaisia sekä tarjosin kylillä lounaan kiitoksena kutsusta heidän mökilleen. Tein selväksi, etten aio jatkossa tulla enää ja kunnioitan heidän omaa rauhaansa. Ei ollut yhtään vaikeaa puhua asia selväksi ja käly oli suorastaan iloinen sanoistani, koska emme tule toimeen keskenämme.
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.Oletkin sivistynyt ja hienotunteinen ihminen ja samoin sukusi. Oma koulutettu sukuni on pääosin samanlaista ja sellaiseen käytökseen olin itsekin tottunut ennen kuin hankimme loma-asuntomme.
On ollut hirveä järkytys havaita miten itsekkäitä ja törkeitä miehen sukulaiset voivat olla.
Nytkin eräs sukulaispariskunta lokkeilee ties kuinka monetta kertaa meillä. Riitelemme mieheni kanssa tästä joka kesä.
Jos miehesi on heidät kutsunut niin he ovat vieraita, eivät mitään lokkeja.
Kyllä he aika härskisti itse itsensä meille kutsuvat. Alkavat mankua ja kiristää majoitusta.
VIimeksi tämä nelihenkinen perhe olivat vinkunut yösijaa 2 päivää aikasemmin mieheltäni ja asia selvisi minulle vasta kun alkoivat kantaa kassejaan minun työhuoneeseeni.
Ilmeisesti kuitenkin kysyvät ensin. Miehesi voi ehdottaa, että menevät läheiseen hotelliin yöksi ja näette sitten päiväsaikaan. Tai jos mies ei osaa sanoa, niin mene sinä hotelliin ja anna miehen hoitaa vieraansa itse.
Toi kysyminen on just sitä kauhean junttimaista toisen mökille tunkemista. Ihan hirveän huonoa käytöstä.
Se että asettaa isäntäperheen miehen kiusalliseen asemaan kun tämä ei halua loukata sukulaisiaan sanomalla ei ja siten tulee pilanneeksi isäntäperheen lyhyen loman.
Kun ihmiset sanovat että heidän mökilleen mennään vaan kutsusta se tarkoittaa että saat viestin jossa sanotaan että tervetuloa vierailemaan mökillemme x päivinä.
Ja siihen sitten vastaat että kiitos kutsusta, tulemme mielellämme. Ja sitten vierailet sovittuina päivinä, ilmoitat kohteliaasti milloin olet tulossa ja aivan ehdottomasti lähdet sovittuna päivänä.
Ei todellakaan niin että soitat perheen miehelle ja sanot et me tultais taas viikoksi heinäkuussa ja odotat mieheltä välitöntä vastausta puhelimessa niin ettei tämä ehdi vaimonsa kanssa asiasta mitään puhua.
Nyt hemmetti munat sille miehelle.
Jos on ollut sukunsa alistama koko ikänsä, ei ne ihan itsestään kasva.
Ihminen voi olla niin tottunut alistumaan, ettei edes tunnista sitä omaa tahtoaan.
Miehelläni oli hiukan tuollainen tilanne isänsä ja setiensä kanssa. Yritin sietää tilannetta vuosia miehen takia, mutta jossain kohtaa sain varsinaisen berserkkiraivokohtauksen, olin odottanut rauhallista mökkiretriittiä ja sinne änkesi lauma örveltäjiä suurkuluttajia.
Silloin vasta mieheni tosiaan tajusi, että hän antaa sukunsa kävellä ylitseen, ja minunkin ylitseni.
Vahinko on valitettavasti jo tapahtunut: olen alkanut inhota koko mökkiä, koska niin monta olen joutunut pettymään kun olen jaksanut sinnitellä töissä omaa pikku retriittiäni odottaen, ja sitten kun viimeisillä voimillani olen raahautunut mökille, lauma mölyapinoita ilmestyy sinne myös.
Ja kyse ei ole siitä, ettenkö "antaisi" miehen nähdä sukuaan: senkun menee niiden kanssa mökille, minun vaan pitää tietää etukäteen etten lähde sellaiselle reissulle mukaan.
Jos joku tahtoisi tulla osallistumaan retriittiini, se olisi minusta vain mukavaa. Mutta ei. Lokkien on aina pakko olla kauheita vähintäänkin puolijuoppoja mölyapinoita ja radionhuudattajia.
Vierailija kirjoitti:
Liikuttavaa tämä pohjasakan mustasukkaisuus alkeellisista kojuistaan umpeenkasvaneiden suolampien äärellä. Huussit hirveitä, tilat ei toimi ja lattiat vinossa. Kaikki haisee vahvasti hiirenvirtsalta.
Mun mökillä on tilaa 170m2, lisäksi rantasauna, ja pari vierasaittaa, autotallit. Kaikki mukavuudet löytyy, tiskikone, moderni keittiö, kodinhoitohuone, palju. Kattokorkeutta olohuoneessa 7m, korkeat maisemaikkunat järvelle.
Arkkitehdin suunnittelema kokonaisuus.
Mun enolla on 1/4 mökki Saariselällä.
Kerran vuodessa kysyy kuka haluaa mennä.
En ole kertaakaan halunnut. Asutaan Helsingissä, matka maksaa, talvella on kylmä ja mökki on mökki, ei mitään luksusta
Mielummin mennään etelään.
Meillä on lähemmäs 50 äitini suvussa. Tiedän siellä on käynyt n 5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo aloitus, sillä ei sukulaisten saati tuttujen mökeille mennä ilman kutsua.
Veljelläni on ollut mökki nyt kymmenen vuotta, eikä tulisi mieleenikään tunkea sinne minkään syyn vuoksi. Kerran kutsuttiin ja silloinkin sovittiin, että olen maksimissaan kaksi päivää. Vein kasan tuliaisia sekä tarjosin kylillä lounaan kiitoksena kutsusta heidän mökilleen. Tein selväksi, etten aio jatkossa tulla enää ja kunnioitan heidän omaa rauhaansa. Ei ollut yhtään vaikeaa puhua asia selväksi ja käly oli suorastaan iloinen sanoistani, koska emme tule toimeen keskenämme.
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.Oletkin sivistynyt ja hienotunteinen ihminen ja samoin sukusi. Oma koulutettu sukuni on pääosin samanlaista ja sellaiseen käytökseen olin itsekin tottunut ennen kuin hankimme loma-asuntomme.
On ollut hirveä järkytys havaita miten itsekkäitä ja törkeitä miehen sukulaiset voivat olla.
Nytkin eräs sukulaispariskunta lokkeilee ties kuinka monetta kertaa meillä. Riitelemme mieheni kanssa tästä joka kesä.
Kyllä he aika härskisti itse itsensä meille kutsuvat. Alkavat mankua ja kiristää majoitusta.
VIimeksi tämä nelihenkinen perhe olivat vinkunut yösijaa 2 päivää aikasemmin mieheltäni ja asia selvisi minulle vasta kun alkoivat kantaa kassejaan minun työhuoneeseeni.
Ilmeisesti kuitenkin kysyvät ensin. Miehesi voi ehdottaa, että menevät läheiseen hotelliin yöksi ja näette sitten päiväsaikaan. Tai jos mies ei osaa sanoa, niin mene sinä hotelliin ja anna miehen hoitaa vieraansa itse.
Toi kysyminen on just sitä kauhean junttimaista toisen mökille tunkemista. Ihan hirveän huonoa käytöstä.
Se että asettaa isäntäperheen miehen kiusalliseen asemaan kun tämä ei halua loukata sukulaisiaan sanomalla ei ja siten tulee pilanneeksi isäntäperheen lyhyen loman.
Kun ihmiset sanovat että heidän mökilleen mennään vaan kutsusta se tarkoittaa että saat viestin jossa sanotaan että tervetuloa vierailemaan mökillemme x päivinä.
Ja siihen sitten vastaat että kiitos kutsusta, tulemme mielellämme. Ja sitten vierailet sovittuina päivinä, ilmoitat kohteliaasti milloin olet tulossa ja aivan ehdottomasti lähdet sovittuna päivänä.
Ei todellakaan niin että soitat perheen miehelle ja sanot et me tultais taas viikoksi heinäkuussa ja odotat mieheltä välitöntä vastausta puhelimessa niin ettei tämä ehdi vaimonsa kanssa asiasta mitään puhua.
Ihminen voi olla niin tottunut alistumaan, ettei edes tunnista sitä omaa tahtoaan.
Miehelläni oli hiukan tuollainen tilanne isänsä ja setiensä kanssa. Yritin sietää tilannetta vuosia miehen takia, mutta jossain kohtaa sain varsinaisen berserkkiraivokohtauksen, olin odottanut rauhallista mökkiretriittiä ja sinne änkesi lauma örveltäjiä suurkuluttajia.
Silloin vasta mieheni tosiaan tajusi, että hän antaa sukunsa kävellä ylitseen, ja minunkin ylitseni.
Vahinko on valitettavasti jo tapahtunut: olen alkanut inhota koko mökkiä, koska niin monta olen joutunut pettymään kun olen jaksanut sinnitellä töissä omaa pikku retriittiäni odottaen, ja sitten kun viimeisillä voimillani olen raahautunut mökille, lauma mölyapinoita ilmestyy sinne myös.
Ja kyse ei ole siitä, ettenkö "antaisi" miehen nähdä sukuaan: senkun menee niiden kanssa mökille, minun vaan pitää tietää etukäteen etten lähde sellaiselle reissulle mukaan.
Jos joku tahtoisi tulla osallistumaan retriittiini, se olisi minusta vain mukavaa. Mutta ei. Lokkien on aina pakko olla kauheita vähintäänkin puolijuoppoja mölyapinoita ja radionhuudattajia.
Itselläkin on sukulaisia, joilla ei käytöstapoja. He kävivät mökilläni kaksi kertaa: ensimmäisen ja viimeisen.
Yleensä toisten mökille ei mennä kuin kutsuttaessa ja silloinkin vastentahtoisesti.
Olen duunari perheestä/suvusta mutta meillä ei kukaan lokkeile,aina sovitaan kaikki..en voi käsittää mitä urbaani legendoja nää on että suku vaa änkeää väkisin😂😂
Vierailija kirjoitti:
Olen duunari perheestä/suvusta mutta meillä ei kukaan lokkeile,aina sovitaan kaikki..en voi käsittää mitä urbaani legendoja nää on että suku vaa änkeää väkisin😂😂
Ne ei ole valitettavasti urbaaneja legendoja. Vaan ihan totta. Tullaan ja odotetaan majoitus- ja ohjelmapalvelua, kuskausta ja lopuksi jätetään pyykkivuori perään. Tuodaan ehkä tullessa siideriä ja kaljaa, kun niitä halutaan litkiä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin on sukulaisia, joilla ei käytöstapoja. He kävivät mökilläni kaksi kertaa: ensimmäisen ja viimeisen.
Meille tuli mökkivieraita, joilla ei ollut pienintäkään sosiaalisten tilanteiden tajua. Nämä tuli lokkisukulaisten siipiveikkoina.
Mennään istumaan isännän paikalle saunaan. Istutaan lippis väärin päin päässä ruokapöytään. Otetaan ekana ruokaa ja kerralla 3 pihviä. Poltellaan tupakkaa terassin rappusilla, kun muut syö jne.
Pysykää poissa!
Olen luullut että mökille kutsumatta tunkeminen olisi jo katoavaa kansan perinnettä. Anoppi kertoi aikoinaan tätä tapahtuneen 70- luvulla. Nyt mökki on meidän eikä kukaan ole yli 40 vuoden aikana tullut edes portille.
•vaikkapa laskettelukeskuksen lähiseudulta•
Jos on suosittu laskettelukeskus, niin varmasti löytyy kiinnostuneita sukulaisia lainaamaan mökkiä
Anoppini ja appiukkoni ovat +75-vuotiaita.
Anoppini veli ja vaimo kutsuivat itsensä mökille kylään viikonlopuksi. Ok. No sitten he puolestaan kutsuivat avuttoman, plösön yh-poikansa ja hänen 3 erityislasta mukaansa samalla, nauttimaan mökkeilystä. Eli vieraaksi ei tullut 2 vaan 6. Anoppi ja appi oli aivan poikki tuon vierailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olis mukavaa jos joku nk.lokkiperhe voisi ilmoittautua,ja kertoa syyt sille, että miksi ängettete toisten mökille ilman kutsua, eikö se tunnu teistä itsestäkin kiusalliselta kun huomaatte että isäntäperhe vaikuttaa melko myrtsiltä?
itselle ei tulisi pieneen mieleenkään piipahtaa edes kahville kenenkään kotiin tai mökille ylipäätään kutsumatta.
Ja kyläänkin menen vain jos kutsuja on itselleni mieluinen, jos ei ole, en mene ja vastaan ei kiitos.
Käytöstavat on lopulta hyvin simppeleitä, ei ole rakettitiedettä noudattaa hyviä käytöstapoja.
No miksi ei yksikään lokkiperhe ilmoittaudu ja kerro?
Tämä on täyttä tuubaa. Ei kukaan nykypäivänä halua mennä mökkeilemään.
En lähtisi kenenkään mökille vaikka parisataa maksettaisiin. Arvostan hyviä yöunia.
Vierailija kirjoitti:
Nuo lokit on niin nähty. Meillä on mökkinä oikeastaan pientila, omalla rannalla. Sukulaiset Etelä-Suomesta asti tänne viikoiksi kiireisimpään mansikka-aikaan. Muistan lapsuudesta, kun äiti istui kammarin hetekalla ja tärisi, nojasi käsiinsä ja vain itki yhden (lanka)puhelun jälkeen. Luulin, että joku asiakas oli perunut tulonsa ja mansikat ylikypsyisivät pellolle, mutta ei, se oli hänen alistettu sisarensa, joka juopon narsu-ukkonsa (todella kusipää, haukkui kännissä talon omistajat ja pohjoisen ihmiset idiooteiksi mutta viipyi täällä viikkokaupalla perheineen syömässä ilmaista sapuskaa jota äiti vaivalla laittoi peltohommien ja asiakkaiden passauksen lisäksi) kanssa.
Olen oppinut jo lapsena sen, mitä oma suku voi tehdä. Käyttää härskisti maatilan omistajaa hyväkseen. Siksi sanon nykyisin suoraan, mitä ajattelen ja pidän rajani. Tämä on mahdollista kaikille. Sanot niin suoraan että menet sen rajan yli että pelkäät loukkaavasi.
Mutta niin rajat laitetaan rajattomille.
Tuossa stoorissa olisi äitisi sisko voinut laittaa rajat itselleen, kun miehen hankki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä.
Menet hotelliin ja miehesi maksaa laskun.
Eiköhän se muutaman kerran jälkeen ala oppia sanomaan sukulaisille ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.Tuskin on provo, tuollaisia ihmisiä jotka kutsumatta tulevat on todellakin olemassa.
Lapsuudenkotini oli maatila.
Joka ikinen kesä tupsahti tuon tuostakin sukulaisia yllättäen auton täydeltä pihaan ja oli itsestään selvää että vähintään yhdeksi yöksi pitää majoittaa täysihoidolla. Keskellä kiivainta rehun- ja heinäntekoaikaa kun oli kiire kaikilla.
Pitivät tätä itsestään selvänä. No ukin veljet kyllä auttoivat tilan töissä, muut vaan odottivat palveluita ja äidin herkkuja. Parhaat kehtasivat vielä vaatia, että äiti menisi paistamaan heille muurinpohjalettuja kun ne on niin hyviä.
En ymmärrä, kuinka äiti jaksoi.
Nyt hemmetti käytöstapoja näille junttimiehille jotka ovat tunkemassa toisten loma-asunnolle.