Lapsen isä haluaa väkisin alkaa säästämään sijoitusrahastoihin lapsen nimissä. Onko järkeä?
Ollaan erottu jo 5-6 vuotta sitten ja ex-mies ottaa tän aina parin vuoden välein puheeksi. Sanoo, ettei pysty ilman mun hyväksyntää aloittaa tuota lapsen nimiin. Perustelee sitä veroeduilla ja että lapsi kuitenkin perii hänet aikanaan lopulta, kun ei ole muita perillisiä. Voiko tuossa olla joku huijaus? Että minä joudun maksamaan veroja tai että lapselle koituu harmia? Hyvät välit exän kanssa muuta, mutta tää asia saa aina sapen kiuhumaan. Äitini sanoi, ettei kannata suostua.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi sitten myös hassata nuo rahansa heti kun on aikuinen. Ja hänellä on tietty täysi oikeus siihen. Se on pari matkaa tai nettipelejä niin kaikki meni.
Jos haluaa että rahat menee johonkin järkevään kannattaa säästää itse ja maksella sitten nuoren menoja.
Ylikontrolloitko kaikkia, vai vaan lastasi?
Lapsen voi myös kasvattaa vastuulliseen taloudenpitoon. Vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaarallista, jos lapselle kertyisi omaisuutta ja pääsisi vaurastumaan.
Rahastossa on aina myös mahdollisuus negatiiviseen kehitykseen eli suomeksi sanottuna rahojen menettämiseen.
Kannattaa sijoittaa ainankin suurin osa maltillisen tuoton/pienen riskin rahastoon.
Naisten ei kannata vaivata pientä päätään rahaan ja talouteen liittyvillä asioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastossa on aina myös mahdollisuus negatiiviseen kehitykseen eli suomeksi sanottuna rahojen menettämiseen.
Mutta eihän se lapsi sitä tappiota kärsisi. Kaikki mitä hänen tilillään olisi, olisi hänelle plussaa. Ilmaiseksi saatu. Mutta todennäköisemmin rahasto olisi kasvanut, jos sijoitusaika olisi pitkä. Rahasto-ostoja myös alemmilla kursseilla, korkoa korolle jne.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin joisin rahat, kuin otan riskin että lapsi käyttää ne huumeisiin kun saa haltuunsa.
Mitä juuri luin? Että isä aiheuttaisi lapselle harmia lahjoittamalla tälle rahaa? Ja äidillä sappi kiehuu sen takia. Ja mummokin on sitä mieltä että onpas katalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, se on pois vaan siltä isältä ja lapsi saa aikanaan hallintaansa vähän vähemmän.
Ap:lle ei tule mitään veroja maksettavaksi, eihän niitä rahastoja ap:n nimiin laiteta. Muutenkin veroa maksetaan KUN/JOS rahastosta nostetaan voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeaa veroetua ajattelee, niin sijoittakaa omissa nimissä! Sitten Lahjoitatte 3 vuoden välein max. 7 500e edestä sijoituksia. Jos lapsi myy nämä yli vuoden päästä, niin verotus menee lahjoitushetken mukaisesta hinnasta!
Jos taas teette kuten jotkut neuvoo, että vanhempi myy omia osakkeitaan ja makselee lapsen laskuja, niin vanhempi maksaa veroja ostohinnan (tai hmo) mukaan eli paljon enemmän.
Mä laitoin vuosien varrella 1x7500 rahastoihin ja lapsella oli täysi-ikäisenä 19000. Toki lunastaessa menee jotain veroa, mutta 19v ei ole vielä lunastanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole verotehokas ja jos potti kasvaa suhteellisen suureksi tulee ylimääräistä byrokratiaa mm. maistraattiin pitää ilmoittaa joka vuosi.
Kannattaa sijoittaa omiin nimiin ja korvamerkitä lapselle.
Lue tämä: https://www.reddit.com/r/Omatalous/comments/1m7h0qr/lapselle_s%C3%A4%C3…
Mitä sinne maistraattiin pitää ilmoittaa?
Lähettää "tiliote" niistä rahastoista vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Mitään rahaseuraamus tai huijausriskiä tässä ei ole, sen puolesta ok.
Mutta itse olen pohdinnan jälkeen päätynyt siihen etten sijoita itse säännöllisesti lapsille. Lasten lahjarahat ja ainakin osa itse hankituista rahoista menee kyllä indeksirahastoihin. Sijoitan itse, ja aion tukea lapsiani sitten itse tarvittaessa rahallisesti. Minulla on oikeastaan kaksi syytä.
Pidän naivina ajatusta että lapsen voi kasvattaa olemaan täysin jonkinlainen 18-vuotiaana. Silloin aivoissa käy aikamoinen kuhina, ja fiksutkin tyypit saattavat toimia harkitsemattomaksi.
Toinen ja oikeastaan suurempi syy on se, että ihmiset jotka saavat paljon vastikkeetonta rahaa helposti tuppaavat olemaan usein vähän epämiellyttäviä. Vähän tällaisia pappa betalar -tyyppejä. Haluan kasvattaa lapseni ilman sijoitussalkun kiiltoa silmissä. Ja jos taas puhutaan pienemmistä rahoista (muutama tonni) niin en oikein tiedä onko juurikaan väliä kenen tilillä ne ovat
Huomaa että et ole itse saanut salkkua nuorena. Ne nuoret pappa betalarit juuri saavat muutamien tonnien viikkorahoja ja perintöä. Sijoitavat lapset menesryy. Näin kävi minun vanhemmille, minulle ja veljelleninja nyt omille lapsille. Nuorin 15v likkakaan ei humpuukiin tuhlaile kun haluaa myös omistusasunnon kun muuttaa opuskelemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin joisin rahat, kuin otan riskin että lapsi käyttää ne huumeisiin kun saa haltuunsa.
Vain wt kakaroilla tälläinen ongelma, toki ne ei indekseistä kuule kuin tv mainoksissa
Et AP voi olla tosissasi?
On todellakin järkeä. Veroja ei mene ennen kuin myydään jotain voitolla. Rahastoissa on se hyvä puoli verrattuna vaikka suoriin osakesijoituksiin, että voi itse kontrolloida koska kotiuttaa varoja (vrt. osingot). Osinkotulot vaikuttavat mm. opiskelijan tukiin, realisoimaton arvonnousu ei. Rahastossa saa myös hyvin hajautetun salkun, myös maantieteellisesti.
Säästimme kaikille lapsillemme lapsilisät ja lahjoitimme myös lain puitteissa verottomasti rahaa. Kaikilla oli 150-200K salkut aikuistuttuaan. Ihan kiva tuosta on lähteä rakentamaan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitisi sanoo, ettei kannata?
Pörssisijoittaminen on epämääräistä ja lapsi voisi menettää Kelan tukia aikuisena. ap
"voi menettää kelan tukia....."
No voi v.... taas... Minäkin olen menettänyt varmaan kymmeniä tuhansia "kelatukia". kyllä nyt vituuttaa näin miljonäärinä.
Ehkä on prioriteetit PIKKASEN pielessä jos kelatukien määrän maksimointi on elämän tarkoitus.
Only in Finland. Nainen ei uskalla toimia lapsensa edun eteen ettei itse vain jää jotain vaille. Anna hyvä ihminen tuon järkevän isän opettaa raha-asiat lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Säästöt vaikuttavat asumistukeen, opintotukeen ja mahdollisiin muihin tukiin (ja mahdollisesti myös lähihuoltajan tukiin).
Sitten kun niitä säästöjä joutuu käyttämään elämiseen, joutuu maksamaan vielä verotkin siitä että kotiuttaa omia varojaan.
Pahimmassa tapauksessa käy niin että sijoitukset sulavat. Maailmantilanne on niin epävarma että millään kristallipallolla ei näe edes muutaman vuoden päähän.
Ja vielä: jos isä lahjoittaa lapselle kolmen vuoden aikana x määrän rahaa (raja taitaa nykyään olla 5000), siitäkin joutuu maksamaan verot.
Paskat joudu maksamaan veroja jos kotiuttaa OMIA varojaan. verot menee ainoastaan VOITOSTA, ei omista varoista.
myöskään opintotukeen säästöillä ja sijoituksilla ei ole MITÄÄN VAIKUTUSTA. Ainoastaan sijoituksista saadut pääomatulot vaikuttavat siten että ne lasketaan mukaan vuositulorajaan.
Miehen kannattaa säästää itselleen ja lopettaa kommunikointi kanssasi. Tyhmyys voi tarttua.
Ap on typerä. Äitini oli samaa mieltä.
Kukin toimii tavallaan. Oman kokemuksen jälkeen totean että vain 50/50 tsäänssit että lapsi 18 v täytettyään käyttää rahat "järkevästi" kuten vanhempi toivoo. Enää en laittaisi rahastosäästötiliä lapsen omiin nimiin, vaan säästäisin itselle ja maksaisin vastaavalla summalla suoraan lapsen hankintoja/elinkustannuksia opintojen aikana.
On järkeä kunhan se isä on oikeasti perehtynyt sijoittamiseen.
Mitään rahaseuraamus tai huijausriskiä tässä ei ole, sen puolesta ok.
Mutta itse olen pohdinnan jälkeen päätynyt siihen etten sijoita itse säännöllisesti lapsille. Lasten lahjarahat ja ainakin osa itse hankituista rahoista menee kyllä indeksirahastoihin. Sijoitan itse, ja aion tukea lapsiani sitten itse tarvittaessa rahallisesti. Minulla on oikeastaan kaksi syytä.
Pidän naivina ajatusta että lapsen voi kasvattaa olemaan täysin jonkinlainen 18-vuotiaana. Silloin aivoissa käy aikamoinen kuhina, ja fiksutkin tyypit saattavat toimia harkitsemattomaksi.
Toinen ja oikeastaan suurempi syy on se, että ihmiset jotka saavat paljon vastikkeetonta rahaa helposti tuppaavat olemaan usein vähän epämiellyttäviä. Vähän tällaisia pappa betalar -tyyppejä. Haluan kasvattaa lapseni ilman sijoitussalkun kiiltoa silmissä. Ja jos taas puhutaan pienemmistä rahoista (muutama tonni) niin en oikein tiedä onko juurikaan väliä kenen tilillä ne ovat