Pikkulapsen voi viedä esim. puistoon mutta mitäs teet teinille joka haluaa viettää koko kesäloman huoneessaan?!
Ystävätkin kaikonneet,kun tajunneet ettei halua nähdä.
Ei vaikuta masentuneelta,haluaa vain nukkua puoleen päivään ja sitten pelata/katsoa leffoja.
5vuotiaalle voi sanoa että nyt lähdetään puistoon/biitsille/kirjastoon/mutta mites 14vuotiaalle.
Kommentit (50)
Ota ne pelit ja vehkeet pois? meillä ainakin sitten keksii ihan itsekin jotain muuta jos puh, tietokone ja tv ei ole vaihtoehtona. Toisekseen tehkää koko perhe reissuja yhdessä? Eikä vaihtoehto ole 14v ikäisenä yksin kotiin jääminen moneksi päivää/yötä. Hommaa sille mopo? Saa sitä korjailla ja jossai syrjässä voi ajellakin ja käydä jo teoriat sun muut ja heti 15v kortti niin saa ajella ja värkätä mopon kanssa.
Kohta pääsee jo salillekin tai ostakaa hyvä jousitettu pyörä (käytettynä), et voi käydä metsissä/radoilla ajelee.. anna rahaa siitä hyvästä et käy vaikka puolen tunnin juoksulenkin muutaman kerran viikossa.
Houkuttele jollai vaikka herkuilla jonnekki suppailemaan vanhempien kanssa.. ei muuten herkkuja kun ei se sit lähde. Tai jos haluaa ravintolaam tms syömään niin se käy jos meette pyörällä..tulee liikuntaa samalla ja raitista ilmaa mitä jos autolla vaan kävis mässytimässyti.
Näin meillä 💪😄 Toki tämä edellyttää sitä, ettei ole koko lapsuutta vaan olla möllöttäny vaan on suht aktiivisesti harrastanut ja touhuillut kaikkea yksin, kavereiden ja perheen kanssa. Teininä vähän innostus lopahtaa mut saa houkuteltua taas toimimaan edes jonkin verran esim yllämainituin keinoin 😊
Lapsena n. 12-13 v saakka pyöräilin, uin ja telttailin kaikki kesät.
14-17 v. halusin vain nukkua ja istua ”koneella”. Vanhempien mielestä oli käsittämätöntä ja epäsosiaalista menoa, tosiasiassa olin löytänyt netin keskustelupalstat omiin harrastuksiin liittyen ja kirjoittelin niillä intohimoisesti. Teinien unirytmi nyt on erilainen muutenkin, edes kesällä on kiva olla omassa rytmissä kun muuten se ei ole mahdollista.
18 v. muutin omilleni ja minusta tuli taas lenkkeilevä ja ulkona käyvä ihminen. Mitään peruuttamatonta ei tapahtunut.
AP, pidä välit teiniisi ja anna hänen olla teini. Suurimmalla osalla teineistä tulee muutaman vuoden yövalvomis- ja päivätorkkumiskausi, jolloin kaikki vapaa-aika vietetään omassa huoneessa röhnöttäen. Painosta nyt ja puhu teinillesi ikävästi, niin et ole puhelimen suosikkikontakteissa muutaman vuoden päästä kun hän asuu omillaan ja hänellä on taas intoa ja hinkua olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Nykyään tuon ikäisiä pitää houkutella ja nähdä vaivaa että tekevät edes jotain.
Mä yritän pyytää että lähdetään vaikka kahvilaan tai jätskille ja ostetaan hänelle jotain kivaa. Tai lähtis kavereiden kanssa shoppailemaan.
Karuahan se on että pitää aina kuluttaa mutta musta on tärkeää että edes vähän pääsee ulos. Sitten oon yrittänyt kannustaa hänen omiin mielenkiinnon kohteisiin esim ostanut maalausvälineitä ja jotakin kalliita tusseja tms.
Tuntuu että muutenkin useimmat asiat pyörii kuluttamisen ja ns hienojen juttujen ostamisen ympärillä teineillä nykyisin. Minkä teet.
Unirytmiä oon "pakottanut" siten että illalla ehdoton hiljaisuus ja liikkumiskielto :D 12 jälkeen. Aamulla alan 8 aikaan kolistella kovaäänisesti ja kutsua aamupalalle viimeistään ysin aikoihin.
Yhdessä urheillaan kuntosalia ja vaikka padelia. Onhan siinäkin suostuttelu mutta lopulta ovat tyytyväisiä kun tuli lähdettyä.
Sama oli meillä joskus. Älä huoli, tuo menee ohi. Teidän pitää lähteä johonki reissuun, johon hänenkin on pakko lähteä mukaan.
Ei se välttämättä koskaan poistu huoneestaan enää. Monet on jääneet sille tielle.
Jos on vähänkään introvertti luonne, niin yksinolo on kaikkein paras tapa ladata akkuja. Olen 40-vuotias ja olen nauttinut pari päivää siitä että saan olla ihan rauhassa kotona. Ei tulisi mieleenkään lähteä rannalle tms. kun pitkään nukkuminen ja sohvalla makaaminen on parasta lomatekemistä. Vanhempani kyllä motkottavat edelleen että päivä menee hukkaan kun vaan makaa iltapäivään asti ja pitäisi tehdä sitä ja tätä.
Rannalle, skeittaamaan, pyöräilemään, mustikkaan, kalaan, ruohoa leikkaamaan, rassaamaan mopoa...
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hänellä etäsuhde esim. Instagramin kautta ja elää sitä? Nykyään nuorten sosiaalinen elämä on tosi paljon netissä,ei enää nuoret hengaa kartsalla ja "ala olee".
Ei nuoret ole Instassa
Jos sanot maanantaina että lähdetään torstaina Olavinlinnaan ja muistutat asiasta keskiviikkona niin miksi teini ei ole valmis lähtemään? Jos kerran ei ole muuta sovittua menoa niin silloin voi hyvin lähteä vanhempien mukaan vaikka ei niin hirveästi kiinnostaisikaan. Älkää lähtekö liian aikaisin aamulla niin ehtii nukkua, klo 10 on ihan hyvä.
Teinien murrosiät alkavat kovin eri aikoihin. Osalla vasta lukion/ammattikoulun loppupuolella.