Onko muita jotka ei osta mitään muuta osamaksulla kuin asunnon tai auton?
Tekisi mieli uutta sohvakalustoa yms sisustusjuttuja, mutta ei vaan tule mieleenkään ostaa niitä osamaksulla. Ja käteisellä ei ole vielä varaa, täytyy hiukan säästää. Kaveri vaan ihmetteli että miksi ei ostetan jollain kahden vuoden sopimuksella, mutta ei vaan pysty. Olen vaan aina ajatellut niin että ainoastaan asunnon ja auton voi ostaa lainarahalla tai osamaksulla.
Onko muita samoin ajattelevia?
Kommentit (53)
Ensimmäisen asunnon ostin lainalla, toisen jo ilman lainaa, kesämökin myös. Autot aina olleet parintonnin romuja, ei ole lainoja tarvittu. Opintolainaa jouduin joskus nostamaan 5000 markkaa, mutta maksoin sen kiireesti pois. Asuntolainaakin lyhentelin aina sillloin tällöin ylimääräisesti, se oli jotenkin tyydyttävää puuhaa. En halua olla velkaa.
veljeni osti paistin pannusta lähtien osarilla kaikkea krääsää ei korkoa ei ollutkaan mutta kun maksamattomat osarit meni perintään 2600e osareista tulikin hetkessä 8000e maksettavat. no minä sain halvalla perintö mökin puolikkaan.
maksoin kät kirjoitti:
veljeni osti paistin pannusta lähtien osarilla kaikkea krääsää ei korkoa ei ollutkaan mutta kun maksamattomat osarit meni perintään 2600e osareista tulikin hetkessä 8000e maksettavat. no minä sain halvalla perintö mökin puolikkaan.
Aika mustavalkoinen ketju; joko ei osteta mitään osarilla, tai sitten jos ostaa nakkipaketin osarilla niin kuukauden päästä on henkilökohtainen konkurssi käsillä ja sitä katselee haulikon piippuun.
En ole koskaan käyttänyt osamaksuja. Ainoa velka jota olen ottanut, on ollut asuntoa varten. Köyhästä opiskelijasta tähän päivään asti olen näin elänyt, asunto maksettu ja omaisuutta kertynyt. Enää ei tarvitse säästää auton tai huonekalun ostoa varten. Toki asia voi joskus muuttua, mutta velat on aina maksettava ja itse en halua ostaa jos ei ole varaa. Ostan harkiten ja mieluummin säästän, kuin ostan rahoilla joita ei ole. Taloudenhallintani on hyvää ja ehkä juuri siksi ei tarvitse osamaksuihin turvautua, ei mene kaikki mikä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Teitä osamaksuja pelkääviä köyhiä on Suomi täynnä, taloustaidot ovat suoraan pula-ajalta. Yhtään ei osata suunnitella kun pelätään että ensimmäisen osamaksun jälkeen lumivyöry tulee eikä voi enää ostaa leipää kun on mahdotonta ennakoida tulevia varojaan.
Ei vaan riitä ymmärrys mistä tuo ylpeys siitä ettei osta muiden rahoilla mitään kumpuaa? Kuvitteletteko olevanne parempia ihmisiä? Luuletteko olevanne erityisen varakkaita? Kuulostaako ne vanhat nappikuulokkeet hyvältä siellä käytettyjen tavaroiden keskellä?
Hyvä kun ette ota velkaa, kun ette selvästikään ymmärrä sen päälle mitään.
Nauttikaa niukkuudestanne.
Sitten on näitä wannabe rikkaita vaikka oikeasti ei omista juuri mitään. Ei se varallisuus rahan tuhlaamisella kerry.
Vain asuntoa varten lainaa, autot ja muut käteisellä. Aina.
En ole edes autoa ostanut koskaan osamaksulla. Pelkästään asunnon. Tai no puhelimen ja tietokoneen ostin osamaksuilla vastikään koska olivat siten edullisempia! Nämäkin maksoin sitten lopulta nopeammin pois. Mutta en koskaan maksaisi mitään ylimääräistä osamaksuista.
En ole ikinä ostanut mitään osamaksulla. (Enkä ole ostanut autoa, enkä asuntoa.)
-N43
Kuluton ja koroton osamaksu kannattaa aina, koska rahan arvo nykyhetkellä on aina suurempi kuin tulevaisuudessa.
Asunto lainan aikoinaan otin joka sekin tosin maksettu jo pois kun myin asunnon ja muutin pienempään. Auto ostettu aina käteisellä ja sen hintainen kun on ollut sillä hetkellä varaa maksaa. En ymmärrä näitä jotka ottavat yli 10000€ autoa varten lainaa, mut jokainen tyylillään
Oon ottanut opintolainaa ja asuntolainaa. Oon pessyt vaatteita käsin, säästin rahaa pesukoneeseen.
Jopa puhelimen ostin ja maksoin kerralla, vaikka olisi ollut kuluton ja koroton osamaksu
Asunto pankkilainalla, mutta autot käteisellä. Joskus aikoinaan ostin samalla kertaa useampia huonekaluja, jotka maksoin kahdessa tai kolmessa osassa. Silloin olisi voinut maksaa ne kerrallakin, mutta en halunnut vetää taloutta kovin kireälle, sillä palkkapäivään oli vielä melko pitkä aika, eikä koskaan tiedä, mitä yllättäviä menoja voi tulla.
En ole eläessäni ostanut osarilla mitään. Ainoa asia mihin olen velkaa ottanut on asunto ja pian olen velaton, vielä max 8 vuotta niin olen velaton :)
Autot olen aina ostanut omalla rahalla ja en näe mitään järkeä laittaa autoon rahaa liikaa.
M33