Miksi soijarouhetta haukutaan, vaikka se on kaikella tapaa terveellisempi, halvempi ja ekologisempi kuin naudan tai sianliha?
Kommentit (206)
Jostain syystä naudanlihalle lasketaan aina kaksinkertainen ympäristökuormitus eli lasketaan kertaalleen maidontuotannon päästöt ja uudestaan samalle eläinyksikölle lihantuotannon päästöt ikään kuin sama nauta (joka muuten voi olla myös sonni, ei siis maidontuotantoa lainkaan) tarvitsisi tuplamäärän rehua, vettä, laidunta jne. ja saisi aikaan tuplamäärän päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätuottajat: Brasilia, Yhdysvallat ja Argentiina vastaavat suurimmasta osasta maailman soijantuotannosta. Aasiassa erityisesti Kiina on merkittävä tuottaja.
Sitten märistään kun sademetsiä hakataan, että ituhipit saa soijaa
Soija menee enimmäkseen eläinten ruuaksi. Jätetään eläimet pois välistä ja syödään soija itse.
Jolloin soijan viljely ihmisravinnoksi kasvaa räjähdysmäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee vatsa sekaisin soijarouheesta.
Soijarouheessa on paljon kuitua, se johtuu siitä. Totuttele hitaasti, laita alkuun ainakin puolet jauhelihaa. Kuitu on terveellistä, kannattaa totuttaa vatsa kuituihin.
Minä syön päivittäin puuroa 2 kertaa aamulla ja illalla. Johtuu kyllä jostain muusta kuin kuiduista omalla kohdallani?
4 puuroannosta joka päivä... miksi??????
1 lautasellinen aamulla ja 1 lautasellinen illalla. Unohdin pilkun?
Okei, mutta miten puuro pitää sut kylläisenä? Mä söin kerran kaurapuuroa ja sitten puolen tunnin kuluttua oli nälkä.
Minä käytän soijaa ja pellavarouhetta, joka ei niistä tykkää niin syököön mitä haluavat , mitä noista ikuisuusasioista kannattaa vääntää riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee vatsa sekaisin soijarouheesta.
Soijarouheessa on paljon kuitua, se johtuu siitä. Totuttele hitaasti, laita alkuun ainakin puolet jauhelihaa. Kuitu on terveellistä, kannattaa totuttaa vatsa kuituihin.
Minä syön päivittäin puuroa 2 kertaa aamulla ja illalla. Johtuu kyllä jostain muusta kuin kuiduista omalla kohdallani?
Ehkä päivän kokonaiskuitumäärästä tulee kuitenkin suurempi, jos vaihdat päivän liha-aterian soijarouheeseen. Kannattaa totutella alkuun pieninä annoksina. Ei niitä kuituja tuosta vielä kuitenkaan liikaa tule.
Koska siitä ei saa tehtyä tällaista:
Tuohon vielä perunat ja hyvä salaatti kylkeen, niin siinä ei ole mitään epäterveellistä.
Ihminen elää lihalla, maidolla ja kananmunalla tarvittaessa. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Päätuottajat: Brasilia, Yhdysvallat ja Argentiina vastaavat suurimmasta osasta maailman soijantuotannosta. Aasiassa erityisesti Kiina on merkittävä tuottaja.
Jep, rehusoijaa tuotetaan tuolla Etelä-Amerikan sademetsäalueilla.
Ihmisravinnoksi tarkoitettu Suomessa myytävä soija on yleensä viljelty Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei osaa laittaa siitä maistuvaa ruokaa, itsekään en osaa. Olen myös aika laiska ja jos en heti onnistu en luultavasti kokeile uudelleen ja tuon kanssa olen yrittänyt jo monesti.
Tämä on kyllä usein totta, että ihmiset ei osaa saada makua soijarouheeseen.
Parasta soijarouheesta tulee näin.
Pannulle runsaasti öljyä, kuiva soijarouhe siihen kihisemään pariksi minuutiksi. Sitten joukkoon sipulisilppua ja paistellaan hyväksi. Mausteita voi laittaa tässä välissä. Sitten iso loraus balsamicoa, tämä on tärkein. Sitten murustellaan joukkoon kasvisliemikuutio/jauhetta tms., ja lisäillään kiehuvaa vettä tai vettä erissä, annetaan sen imeytyä soijarouheeseen ja lisäillään lisää, kunnes rouhe on valmista ja neste imeytynyt, ja paistellaan sitten vielä hetki - tämä on toinen vaihe, jossa voi lisätä mausteet.
Mausteeksi sopii esim. valkosipuli, maustepippuri, paprikajauhe, savupaprika, pippurit, timjami, meirami, oregano....riippuu, mitä rouheesta aikoo valmistaa.
Jotain on pielessä jos ruoka-ainetta täytyy maustaa hitosti saadakseen siitä syömäkelpoista. Lähtökohta on silloin huono.
Ihmiskunta on maustanut ruokaa iät ja ajat, se on ihan kulinarismin kulmakiviä. Mutta halveksu sinä vaan maustamista.
Varsinaiset mausteethan tuossa on optionaalisia, itse juju on saada soijarouheeseen rasvaa, suolaa, umamia, happoa ja makeutta.
En halveksi maustamista, vaan sitä että maustamisella peitetään perusraaka-aineen paha maku.
Ei se ole paha maku. Sinä et vain ole vielä tottunut siihen makuun. Se on sinulle uusi maku. Suosittelen maustamista, koska se helpottaa tottumista. -Eri
On kyllä paha maku. Kasvissyöjillä on isompi riski saada aivoverenvuoto.
-eri
Mutta toisaalta matalampi aika monen muun sairauden riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no en tiedä miksi haukutaan. Se näyttää ja maistuu samalle kuin jauheliha kun sen maustaa samoilla mausteilla kuin jauhelihan.
Minun puoliso pitää oikein paljon soijarouheesta.
Nimenomaan se on maustamiskysymys. Soijarouhe on kiistatta terveellisempi vaihtoehto, joten siihen kannattaa totutella. Jos maku tuntuu alkuun oudolta, niin kannattaa alkuun vain jatkaa jahelihaa soijarouheella. Voi sekoittaa vaikka 250 g jauhelihaa ja 1 dl kuivaa soijarouhetta. Silloin lihan määrä jää pienemmäksi. Soijarouhe kannattaa kostuttaa lihaliemellä ja maustaa lihaisaksi, esimerkiksi sipulisilpulla, mustapippurirouheella ja savupaprikalla. Siinä vaiheessa kun on valmis siirtymään kokonaan soijarouheeseen, rakenteeseen voi hiukan lisätä massaan purutuntumaa esimerkiksi pähkinärouheella tai kaurarouheella. Ja tottakai pannulla ruskistaminenkin tuo hyvää makua.
Ei kiitos. En tunne mitään tarvetta totutella pahaan makuun. Minusta se on yksiselitteisesti pahaa, oli se maustettu miten tahansa. Sitä ominaismakua siitä kun et saa pois. Sen kyllä maistaa vaikkei edes tietäisi mitä syö. Tunnistan soijan maun välittömästi, ja siihen meni ruokahalu, ei vain uppoa, niin ei uppoa. Terveellisiä vaihtoehtoja kun löytyy muitakin niin miksi pitäisi pakottaa itsensä pitämään jostain mistä ei pidä? Osaan tehdä siitä hyvää niiden mielestä joiden mielestä se on hyvää, minusta se on silti pahaa. Ja kuvittelisin osaavani tehdä ruokaa kun kokki olen ammatiltani ja ravintolakeittiössä pyörinyt sen 26 vuotta.
Balsamico neutralisoi sen pahan maun. Mutta miten vaan, ehkä tämä ohje ei nyt ollut suunnattu niille, jotka eivät ikinä aio sitä kokeilla, vaan niille, jotka haluaisivat oppia tekemään soijarouheesta hyvää.
Eli myönnät sen maistuvan pahalta.
Totta helvetissä maustamaton soijarouhe maistuu pahalta. Valmistettuna se taas on ihan älyttömän hyvää.
Ja kun olet sen maustanut, se onkin sellainen lisäainepo'mmi, että elimistösi on samantien vaarassa. Soijassa on muuten raskasmetalleja, kotimaisessa naudanlihassa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soija menee enimmäkseen eläinten ruuaksi. Jätetään eläimet pois välistä ja syödään soija itse.
Niistä tulee kaikista ledboja tai leidareita. Soijasta ei kanant tehdä mitään muuta kuin soijakastiketta ja se on mauste, jota käytetään vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän räjähdä, kun tuohan vähentäisi kokonaissoijanviljelyä todella paljon.
Kokkasin yhden kerran nuorena soijarouheesta. Sain ruokamyrkytyksen. Kumma kun ei houkuttele käyttää uudestaan.
Aasiassa on paljon transnaisia juuri tuon soijankäytön takia. Jotkut miehet sitten tykkää näistä ja haluaa lykkiä niitä pyllyyn. En sitten tiedä parantaako se ihmiskunnan kehitystä ja laatua. Saavat toki olla ja elää.
Soijarouhe ja tofu sopivat aasialaisiin ruokiin; ne kun osaavat sitä maustaa oikein. Suomalaisiin ruokiin se ei oikein sovi. Joskus seurustelin kasvisruokavaliota noudattavan miehen kanssa ja yritin käyttää esimerkiksi jauhelihan korvikkeena, mutta eihän se hyvää ollut.
P.S. jostain manboobseista ja p4llien surkastumisesta jauhavat voisivat opetella edes perusbiologiaa. Soijaa käytetään pääasiallisena proteiinilöhteenä ympäri Aasiaa, eikä siellä juurikaan manboobseja näy ja perinteisesti ovat sikinneet kuin kanit. Manboobsit ja alhainen syntyvyys ovat tulleet kuvioihin vasta viimeisen 10-20 vuoden aikana, kun usalaiset pikaruokaketjut ovat saaneet jalansijaa niissäkin maissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän soijaa ja pellavarouhetta, joka ei niistä tykkää niin syököön mitä haluavat , mitä noista ikuisuusasioista kannattaa vääntää riitaa.
Ihmiset ovat fanaattisuudessaan koomisia, aikuinen mies voi nyppiä jotain kasviksia pois annoksesta. Itselle ei ole mikään ongelma syödä soijarouhetta, pellavansiemeniä, lihaa ja paljon muutakin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no en tiedä miksi haukutaan. Se näyttää ja maistuu samalle kuin jauheliha kun sen maustaa samoilla mausteilla kuin jauhelihan.
Varmasti maistuu teidän suussanne. Itsesuggestion voimaa ei sovi aliarvioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan se on maustamiskysymys. Soijarouhe on kiistatta terveellisempi vaihtoehto, joten siihen kannattaa totutella. Jos maku tuntuu alkuun oudolta, niin kannattaa alkuun vain jatkaa jahelihaa soijarouheella. Voi sekoittaa vaikka 250 g jauhelihaa ja 1 dl kuivaa soijarouhetta. Silloin lihan määrä jää pienemmäksi. Soijarouhe kannattaa kostuttaa lihaliemellä ja maustaa lihaisaksi, esimerkiksi sipulisilpulla, mustapippurirouheella ja savupaprikalla. Siinä vaiheessa kun on valmis siirtymään kokonaan soijarouheeseen, rakenteeseen voi hiukan lisätä massaan purutuntumaa esimerkiksi pähkinärouheella tai kaurarouheella. Ja tottakai pannulla ruskistaminenkin tuo hyvää makua.
Ei kiitos. En tunne mitään tarvetta totutella pahaan makuun. Minusta se on yksiselitteisesti pahaa, oli se maustettu miten tahansa. Sitä ominaismakua siitä kun et saa pois. Sen kyllä maistaa vaikkei edes tietäisi mitä syö. Tunnistan soijan maun välittömästi, ja siihen meni ruokahalu, ei vain uppoa, niin ei uppoa. Terveellisiä vaihtoehtoja kun löytyy muitakin niin miksi pitäisi pakottaa itsensä pitämään jostain mistä ei pidä? Osaan tehdä siitä hyvää niiden mielestä joiden mielestä se on hyvää, minusta se on silti pahaa. Ja kuvittelisin osaavani tehdä ruokaa kun kokki olen ammatiltani ja ravintolakeittiössä pyörinyt sen 26 vuotta.
Balsamico neutralisoi sen pahan maun. Mutta miten vaan, ehkä tämä ohje ei nyt ollut suunnattu niille, jotka eivät ikinä aio sitä kokeilla, vaan niille, jotka haluaisivat oppia tekemään soijarouheesta hyvää.
Eli myönnät sen maistuvan pahalta.
Totta helvetissä maustamaton soijarouhe maistuu pahalta. Valmistettuna se taas on ihan älyttömän hyvää.
Ja kun olet sen maustanut, se onkin sellainen lisäainepo'mmi, että elimistösi on samantien vaarassa. Soijassa on muuten raskasmetalleja, kotimaisessa naudanlihassa ei.
Lisäainepo m mi? Mistä ne lisäaineet siihen mun soijarouheeseen tulis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, rehusoijaa tuotetaan tuolla Etelä-Amerikan sademetsäalueilla.
Ihmisravinnoksi tarkoitettu Suomessa myytävä soija on yleensä viljelty Euroopassa.
Kerro meille rehusoijan ja "ruokasoijan" ero! Aivan oikein, hinta. Ihmisille markkinoitu soija ei oel yhtä ravintopitoista kuin eläinten syömä ja silti meillä kaikki soijaan liittyvä tutkimus perustuu rehusoijaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska se ei ole lihaa, ja typerän identiteettipolitiikan vuoksi pitää vastustaa kaikkea mikä ei ole lihaa.
Juuri näin. Ja toinen asia: se maistuu paskalle vaikka miten valmistat ja maustat.