Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaa kaduttamaan liian iso velka...335000!

Vierailija
01.10.2008 |

Netto tulot 5300 , ja asunto on aivan ihana, mutta kyllä nyt mietityttää jos olisi pitänyt sittenkin muuttaa pienempään! Muita vastaavassa tilanteessa olevia?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tuommoisen lainan ottanut, niin siinähän makselet.

Vierailija
2/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä joutuu moni muukin maksamaan että asuu pääkaupunkiseudulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattele mielemmin kuukausittaista lyhennystä "vuokrana".

Näin pysyy pääkylmänä etkä rupea panikoimaan (kokemusta on, mulla velkaa vielä enemmän)

Vierailija
4/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei todellakaan ole tuollaista lainaa. Kaikki ei vaan tarvitse 50 neliöö per nuppi asumiseen. Meillä on neljälle hengelle 75 neliön kolmio kerrostalossa ja hyvin tullaan toimeen ja onnellista elämää vietetään ja laina saadaan maksettua.

En ymmärrä tätä nykypäivän materialla prassailua, joka menee jopa niin pitkälle, että otetaan jättisuuria lainoja, jotta voidaan asua siinä unelmien omakotitalossa.

Kai teillä nyt on tuon asuntolainan päälle vielä kaksi autolainaa y, että olisi naapureille näyttää, että meillä pärjätään.

T: 2

Vierailija
5/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hirveän isolta lainasummalta noihin tuloihin nähden! Jääkö teillä mitään kuukaudessa ylimääräistä?

Vierailija
6/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isolta tuo summa kuulostaa pelkkinä lukuina mutta kuten joku edellä kirjoittikin niin ne menot /kk ratkaisevat, koko lainasumma kuulostaa kyllä isolta.

Vierailija
7/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä pääkaupunkiseudulta löytyy asuntoja pientaloista edullisemminkin.

Tiedän muuten kanssa yhden tyypin joka elää ihan muissa sfääreissä varsinkin raha-asioidensa kanssa. Kaikki pitää saada heti ja sitten itketään kun ei olekaan enää rahaa maksella sitä kaikkea.

Vierailija
8/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hirveen velan olette ottaneet. Meidän netot yhteensä 8000 + ja velkaa alle 200.000.

Mua vähän huolestuttais.

Vierailija
9/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitella meille vastaavaa, tulot tosin vähän pienemmät. Mekin asumme helsingissä mutta varojemme mukaan, kt-kolmiossa koska muuhun ei mahdollisuutta.

Vierailija
10/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnilleen samat nettotulot ja lainaa 100 000 vähemmän. Siinäkin on ihan tarpeeksi.

Vierailija
11/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on velkaa n. 160000 euroa ja ei kaduta.

Mutta me ollaan oltu kaukaa viisaita, ensiasunto on ostettu jo 15 vuotta sitten ja rahaa on pistetty säästöön. Vaikka talomme tontteineen maksoin melkein sen 300000 euroa, ei meidän silti tarvinnut niin isoa lainaa ottaa.

Mä vähän ihmettelen tietttyjä lainanottajia. Miksi ei voi tarkkaan harkita jo ennenkuin ostaa. Mä olen onnellinen talon omistaja, mutta en mä tän vuoksi kuitenkaan ihan mitä tahansa olisi valmis tekemään. Mun mielestä kitkuttaminen ei ole ihmisarvoista elämää. Elämästä tulee myös nauttia. Jos ei ole varaa maksaa lainoja, niin sitten pitää asua vuokralla, niin se vaan menee.

Vierailija
12/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5300 jää verojen jälkeen käteen ja toisella 8000, ja kolmas siunailee että onpas pientä.

2600 euroa jää käteen yhden ihmisen palkasta, jos palkka on reippaasti yli 4000. Suomalaisen keskibruttoansot liikkuvat välillä 2300-2700, josta käteen jää alle 2 tonnia.

Vierailija
13/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2300 kuussa, siina lyhennykset, korot ja yhtiovastike. Ajattelen asian myos niin etta tassa voisaan asua niin kauan kun lapset asuu kotona eika tarvitse kayttaa rahaa asunnonvaihtoihin ym.

Onko 5300 netto vahan? Itse pidan meita ihan hyvapalkkaisina!

Vierailija
14/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sua sitten huolestuttaa lainanne, jos mielestäsi rahaa riittää? Onko näköpiirissä, että pystyisi sitä maksamaan?

Vierailija
15/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllähän se vähän mietityttää kun katsoo uutisista millainen taloudellinen tilanne maailmalla tänäpäivänä on!

Vierailija
16/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan tuo velka silti hurja... Meillä on nippanappa alle viiden tonnin nettotulot ja velkaa on 103 000 euroa.

Vierailija
17/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti halvemmalla pääsisi loppujen lopuksi, jos siirtyisi aina vähitellen pienemmästä asunnosta isompaan - näin korot eivät olisi niin valtavat. Mutta kuten ap, kirjoittikin, on sekin ihan arvokasta, ettei tarvitse 20 vuoteen muuttaa minnekään. Ja jos asunnosta kerran tykkäätte, niin mikäs siinä on ollessa, omassa kodissa. :) Vuokraa maksaisitte tod.näk. kuitenkin enemmän per kk, eikö niin?

Vierailija
18/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta talo ei yhtään harmita. Olen tyytyväinen päivittäin.

Vierailija
19/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on sen lainan vakuutena, voi laskea huonossa tapauksessa 30-50 prossaa kun asuntokupla pääkaupunkiseudulla puhkeaa. Pankki arvioi uudestaan ne vakuudet, ja katsoo, että jos asunnon arvo on pudonnut alle vakuusarvon, niin teidän pitää löytää lainalle lisävakuuksia tai myydä talo, ja maksaa myyntihinnalla se jäljelläoleva laina, jos edes riittääkään. Sittenhän asut vuokralla ja makselet asuntolainaa talosta, joka ei ole enää sinun.

Meillä nettotulot saman verran, mutta lainaa vain 125000e.

Vierailija
20/39 |
01.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et usko, otapa yhteyttä lakimieheen (netistäkin tästä löytyy faktaa, mutta näiden keskusteluiden "faktoihin" ei kannata uskoa).

Arvon aleneminen on todellinen ongelma vain, jos tulee tarvetta realisoida asunto esim. jos ei pystytä maksamaan lainaa tai paikkakunnalta muuton takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi