Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen paikka Kajaani on asua? ov

Vierailija
21.05.2007 |

Harkitaan perheen kanssa muuttoa Kajaaniin töiden perässä täältä Etelä-Suomesta. Väkiluvultansa Kajaani vaikuttaa juuri sopivalta, mutta paljon muuta emme paikasta tiedäkään.

Nyt kiinnostaisikin erityisesti:

- Onko ulkopaikkakuntalaisten helppo päästä mukaan erilaisiin toimintoihin vai ovatko kajaanilaiset kovin " sisäpiiriläisiä" ?

- Millaisia harrastusmahdollisuuksia kaupungissa on tarjolla?

- Onko joitakin asuinalueita, jota kannattaisi karttaa? (tarkoituksenamme olisi hankkia heti/mahdolisimman pian omistusasunto)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuulaiset eivät ole samanlaisia höpöttäjiä kuin vaikkapa savolaiset, vaan he ehkä tutustuvat hitaammin. Itse kuitenkin sain jo ekan asuinviikon aikana seinänaapurista tutun, ja hiekkalaatikoilla ja puistoissa tapasin sitten lisää mukavia ihmisiä. Olen kylläkin luonteeltani semmoinen, että menen yleensä jotain höpöttämään vieraillekin, ja ehkä siksi niitä ystäviäkin sitten pikkuhiljaa sai. Harrastan myös paljon, joten sitäkin kautta tutustui ihmisiin.

Jos olet ap siis sosiaalinen luonne, ja lähdet matkaan avoimin mielin, niin taatusti pärjäät siellä kajjaanilaisten seassa :)

Vierailija
2/20 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten olen tottunut ystävystymään helposti. Kuitenkin olen asunut vuoden sellaisella paikkakunnalla, jossa pystyin todella ystävystymään vain muualta muuttaneiden kanssa. Paikkakunta oli NIIIN sisäänpäinlämpiävä. Toki vikaa saattoi olla minussa itsessänikin, jos vaikka olen liiankin innokas tutustumaan.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihtynyt yhtään. Sanoisin kuten joku edellä, että sisäänpäinlämpiävä ja vanhoillinen kunta. Jotenkin synkkä mielestäni. Sorry vain kajaanilaiset :) Omat porukat oli kaikilla, joihin oli vaikeaa päästä mukaan. Sanoisin, että aikamoinen muutos muuttaa etelä-Suomesta Kajaaniin. Ja Kajaanihan on yksi Suomen rasistisimmista kunnista.

Vierailija
4/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vielä muillakin kokemuksia jaettavana? AP

Vierailija
5/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut karttelee Lohtajan seutua koska siellä opiskelija-asuntoja ja nuorta väestöä joten saattaa olla levottomampaa. Itse asuin aikoinani juuri Lohtajalla 8 vuotta enkä koskaan tullut häirityksi. Voisin muuttaa sinne takaisin jos Kajaaniin vielä muuttaisin :)

Vierailija
6/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tällaisia esimerkkejä eri asutoalueista kaipailemme. Olen itse seuraillut, miten moni ulkopaikkakuntalainen muuttaa kaikkein levottomimmalle asuntoaluleelle nykyisessä kotikaupungissamme. Paikalliset karttavat aluetta, joten asunnot ovat melko halpoja... AP

Vierailija
7/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä suosittele sitä aluetta kenellekään, oli silloin ainakin (n 3v sitten) tosi levotonta. Kuurna on kiva, jos ei nyt ihan Oksatiellä asu. Kajaaniin ollaan hyvin kotiuduttu, ja nyt muutaman vuoden täällä asuneena tuskin haluan muuttaa täältä ihan heti pois.

Vierailija
8/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen puoliskoni on ulkomaalainen, Pohjois-Afrikan rannikolta.

Vierailija
9/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten pitäisi kaupunkilaisten olla heihin tottuneita

Vierailija
10/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin puolisoni on ulkomaalainen, tosin kotoisesta Euroopastamme. Hän ei ole vielä Suomessa asuessaan kohdannut rasismia laisinkaan, joten en osannut sellaista edes ajatella ongelmaksi Kajaanissa. Mutta kertokaa toki, jos rasistisista tapauksist tiedätte :(

Kiva myös kuulla, että muualta muuttaneet ovat siellä viihtyneet! Meitä eniten hirvittää se, että koko sosiaalinen verkostomme jäisi monen sadan kilometrin päähän. Täytynee laittaa uutta ketjua alulle, jos muuttomme varmistuu, ja etsiä ennakkoon ystäviä täältä netistä :)

AP

Vierailija
11/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komiaholla on enimmäkseen omakotitaloja ja uudehkoja rivitaloja; oikein mukavaa ja lapsiystävällistä seutua! Asukkaita on ihan vauvoista vaariin. Kauppa on lähellä myös. Samoin Kättö oli ihan kivaa seutua, sielläkin omakotitalo- ja rivitaloja eniten. Voi suositella. Molemmista matkaa keskustaan sellainen 2km suunnilleen; kävellenkin pääsee kätevästi kun on hyvät ulkoilureitit.

Vierailija
12/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin Tampereelta ja asuin 5 vuotta keskustassa ja sai riittää. Kellään ei tuntunut koskaan olevan kivaa.

Vierailija
13/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokatin hyvät palvelut noin puolen tunnin automatkan päässä :)

Vierailija
14/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta suunnittelevat sen sijaan uutta jäähallia.

Itse olemme asuneet täällä pari kuukautta ja uusia ystäviä emme ole saaneet, naapurit kyllä kyttäävät. Aika sisäänpäin lämpiävältä vaikuttaa, en ole kotiutunut.

Rasisteja täällä kyllä on, lapsen päiväkodissa kiusataan osittain ulkomaalaisia lapsia ja myös meidän muualta muuttanutta uutta lasta.

Vierailija
15/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

työn perässä. ensimmäinen kuukausi oli kiva, sitten valkeni totuus.

Vanhoillinen, sisäänpäinlämpiävä paikka. Jos ei ole täällä sukujuuria ei olr mitään. Paitsi jos haluaa vaan hiihtää ja suunnistaa ja marjastaa ja metsästää.

Jokaisena päivänä olen karvaast katunut, kesällä onneksi muutan takaisin isompaan kaupunkiin.

Harkitkaa nyt, hyvät ihmiset tosi tarkkaan ennen kuin muutatte jos ei teillä ole täällä mitään verkostoa. Jos on monta pientä lasta, täälläkin kai hiekkis-elämä on samanlaista---

muuten tää on outo isolaatti jossa ei oo mikään 2000-luvulla... huoh.

Vierailija
16/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki eivät koita parantaa Kajaania, kateellisina vain jupisevat ;)

Vierailija
17/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaani on pieni kaupunki, jossa on myös kivoja alueita asua, Kättö, Hettenmäki, Karolineburg jne. Liikunta ja ulkoilumaastoja löytyy ja kyllä ystäviä saa samalla tavalla kuin muualtakin. Pienessä kaupungissa vaan on hieman pienen kaupunginluonne, ruuhka liikenteessä on jo kun kolme autoa peräkkäin;)). rasistinen kaupunki se hiukan kyllä on. Olen syntynyt ja asunut siellä lukioikään mutta en muuta enää takaisin, käydä voin vaan:)

Vierailija
18/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanissa ovat onnellisia vain paikalliset. Kaupunki ei ole vieraita varten. Rasismi kaikissa muodoissaan on arkipäivää. Kusetus ja valehtelu kuuluu kajaanilaisten natiivien luonteenpiirteisiin. Lupauksia ei tarvitse pitää, eletään kuin eteläeuroopassa, vaikka aurinko paistaa matalalta. Ongelmat lakaistaan maton alle, ja näytellään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Terveydenhuolto ei missään voi toimia niin huonosti kuin Kajaanissa.

Vierailija
19/20 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme asuneet 5,5 vuotta Kajaanissa. Ja ei ole tarvetta lähteä täältä pois.

Olemme asuneet Hoikankankaalla, Laajankankaalla ja Lehtikankaalla ja nyt täällä maalla Salmijärvellä.

Lehtikangas on mukavaa seutua asua. Palvelut lähellä ja kaupunkiinkaan ei ole pitkä matka. Tervetuloa vain kainuuseen.

Vierailija
20/20 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon tosin tuota negatiivista kommentoitia Kajaanista, laittoi vähän hirvittämään ja mietityttämään. Onko lisää kajaanilaisia/entisiä kajaanilaisia?

AP