Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka on päättänyt, että työttömien pitää pärjätä alle 600 eurolla?

Vierailija
15.07.2026 |

Kun eläkeläisetkin saavat vähintään 1 000 euroa kuukaudessa?

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan työtön neitsyt"mies" myös saatu paikalle, hienoa!

Vierailija
122/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan työtön neitsyt"mies" myös saatu paikalle, hienoa!

Tuo "mies" kyllä tunnistaa itsensä, kokoomuksen kannattaja on ja 18-vuotiaasta sairaseläkkeellä ja ainoa ilo on vauvapalsta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on palstan vakiotrolli. Tunnistaa tosta kirjoitustyylistä!

Vierailija
124/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on päättänyt sellaisen systeemin, että sä voit kuolemaasi saakka nostaa työssäkäyvien rahaa tekemättä yhtään vittumitään?! Joo jäät työttömäksi, me työssä olevat autetaan, tuetaan ja näin.... mutta että jos sä et "saa" yhtään mitään hommaa muka koko loppuelämäsi aikana, niin me jatketaan vaan maksamista? Kuka perkeleen taliaivo on tällaisen systeemin keksinyt? Hä?

Mikä sitten olisi parempi systeemi? Ottaa rahat pois ja ajaa ihmiset kadulle kerjäämään? Sellaistako haluat Suomeen?

Ap

Kyllä kiitos 

Vierailija
125/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 63 ja pitkäaikaistyötön. 

Takana on kuitenkin yli 40 vuotta työelämässä, joten saan vain yleistukea. Näinhän se menee. En kiukuttele siitä, että onnistuin työvuisinani laittamaan jotakin säästöönkin ja nakertelen nyt niitä varoja. 

Mutta jos syksyllä varani vievät vielä yleistukenikin harkinnanvaraisena säästöjen takia, niin en kyllä ala. 

Meinaan, että joku "repe" on ollut koko ikänsä elämäntapatyötön ja hassannut kaikki menemää. Sitten hän saisi saman verran kuin minä. Ehkä jopa enemmän.

Sanokaa vaan, että lälläslää, siitäs sait.

Säästöt eivät vaikuta yleistukeen.

Eivät vielä. Tulevaisuudesta ei tiedä, onhan yleistuki kuitenkin jo nyt olevan harkinnanvarainen tuki.

Vierailija
126/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös työtön saa. Tuo 580 euroa on se summa, joka jää tulojen (esim työttömyysturva ja asumistuki) vähennettynä hyväksytyillä menoilla (esim vuokra, terveydenhoito ja lääkkeet, kotivakuutus, sähkö, vedi jne).

Eli jos saat asumistukea 300 ja työkkärirahaa 400 käteen ja muita tuloje ei ole, tulosi ovat 700 käteen kk. Tästä 700 eurosta vähennetään vuokra tai vastike+korot, säskö, vesi, lääkkeet jne ja sinulle jää vaikkapa 50 euroa noiden jälkeen. 

Saadaksesi 580 kuussa, sinulle tulee maksaa toimeentulotukena 530 euroa.

Ymmärrätkö, ettei kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea?

Ap

Minä kuulun liiton kassaan, eli työttömänä ollessa saan kassan maksaman ansiopäivärahan, en mitään muuta tukia. Ja verojen jälkeen (koska tokihan siitäkin pienestä rahasta pitää maksaa verot, totta kai!) ja vuokran jälkeen minulle jää elämiseen alle 400 euroa (ja tiedoksi että vuokra on alle 770e pk-seudulla). Se alle 400 euroa on se, millä pitää tulla toimeen: en saa toimeentulotukea, en asumistukea, enkä myöskään kunnan kautta täydentävää toimeentulotukea. Tätä ei mielestäni keskusteluissa oteta usein huomioon, että mites me, jotka saadaan liiton päivärahaa, mutta eihän siitä jää verojen jälkeen mitään käteen. Eri asia sitten, jos palkkasi on ollut joku 10 000€/kk ja kuulut liittoon, mutta tuollaisilla nyt muutenkaan ei ole irtisanomisen jälkeen yleensä puutetta rahasta. 

Vierailija
127/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös työtön saa. Tuo 580 euroa on se summa, joka jää tulojen (esim työttömyysturva ja asumistuki) vähennettynä hyväksytyillä menoilla (esim vuokra, terveydenhoito ja lääkkeet, kotivakuutus, sähkö, vedi jne).

Eli jos saat asumistukea 300 ja työkkärirahaa 400 käteen ja muita tuloje ei ole, tulosi ovat 700 käteen kk. Tästä 700 eurosta vähennetään vuokra tai vastike+korot, säskö, vesi, lääkkeet jne ja sinulle jää vaikkapa 50 euroa noiden jälkeen. 

Saadaksesi 580 kuussa, sinulle tulee maksaa toimeentulotukena 530 euroa.

Ymmärrätkö, ettei kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea?

Ap

Minä kuulun liiton kassaan, eli työttömänä ollessa saan kassan maksaman ansiopäivärahan, en mitään muuta tukia. Ja verojen jälkeen (koska tokihan siitäkin pienestä rahasta pitää maksaa verot, totta kai!) ja vuokran jälkeen minulle jää elämiseen alle 400 euroa (ja tiedoksi että vuokra on alle 770e pk-seudulla). Se alle 400 euroa on se, millä pitää tulla toimeen: en saa toimeentulotukea, en asumistukea, enkä myöskään kunnan kautta täydentävää toimeentulotukea. Tätä ei mielestäni keskusteluissa oteta usein huomioon, että mites me, jotka saadaan liiton päivärahaa, mutta eihän siitä jää verojen jälkeen mitään käteen. Eri asia sitten, jos palkkasi on ollut joku 10 000€/kk ja kuulut liittoon, mutta tuollaisilla nyt muutenkaan ei ole irtisanomisen jälkeen yleensä puutetta rahasta. 

Miksi et saa toimeentulotukea? Eihän ansiosidonnainen ole mikään este sen saamiseen.

Vierailija
128/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kyllä asumistukea, jos nettosi on 1100 e kk. Ja mahdollisesti toimeentulotukeakin. Jos asumistuki hylätään, saat noilla nettotuloilla hiukan toimeentulotukea. Siinä vuokraksesi hyväksytään se maksimi 715e mutta saisit kuitenkin satkun tai kaksi, riippuen muista menoista

Vierailija
129/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista kukaan ole päättänyt, että työttömän pitäisi pärjätä 600€/kk. 

Olen ollut työtön nyt 2.5v ja tuskin enää työllistyn kun ikää on 55-v. 

Asun velattomassa talossani, auton vaihdoin n. vuosi sitten tuliterään. 

Olen melko varakas, työskennellyt ahkerasti ja hoitanut raha-asiani aina hyvin. Olen työtön, en työkyvytön enkä varaton. 

Vierailija
130/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuet pitäisi laittaa ihan minimiin alle 50e/kk ja kaikki ruokaan plus parakkiasumista niille joilla ei ole yhtään mitään omistusta. Sitä myötä kun kerää varallisuutta tuet voi kasvaa. 

Tällä tavalla kannustetaan vaurauteen eikä kuten nyt jossa kannustetaan köyhyteen, varattomuuteen ja saamattomuuteen. 

Noin muuten suomen valtio alkaa olemaan sen verran post-nationalistinen ettei toiset passinomistajat ole minkään arvoisia toisille passinhltijoille eikä kansallisuuden perusteella taui oleskelun perusteella ole mitään järkeä pitää ketään hengissä. 

Sukulaiset ostakoot näille puurot ja ottakoot nurkkiinsa huutolaisiksi. 

Vierailija
131/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Säästää asumalla teltassa.. Miten ajattelit että työtön laittais tavaransa.. Tai että aattelitko tosiaan että talvet nukkuisi vaan sisällä muuten ulkona teltassa..muuten ok kommentti mutta tämä oli kyllä niin että huh.. Ja milloin sä olet ollut tukien varassa jos vuokra ollut 300€"

Itsellä ei ollut tuolloin nuorempana tavaroita. Eikä edelleenkään kovin paljoa, toki enemmän kuin nuorena, jolloin ne mahtui reppuun. Mutta edelleen, sitten kun lapset muuttaa joskus pois, voisin säästää asumalla kesän teltassa. Siinä ei ole mielestäni mitään kummallista? Mitään niin tärkeää tavaraa mulla ei ole, mistä en vois luopua. 

Asuin yksin noin vuosina 2012-2016.. muistaakseni. Kyllä, onnistuin löytämään edullisia asuntoja. Kaikissa ei ollut omaa suihkutilaa, mutta yhteiselläkin pärjäsi. Kannattaa etsiä vaihtoehtoisia asumisen muotoja, nykyään on paljon vaihtoehtoja, etenkin lapsettomille.

Vierailija
132/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sukuöaisia siis edes kiinnostaa henkilän hengissäjäänti ja jos ei edes sukulaisia kiinnosta niin minkä ihmeen takia kenenkään muun kuuluisi maksaa näille asumiet, ruuat tmv???

Siinäkin voisi olla hyvä systeemi. Sukulaisten maksamat tuet kertaantuu 50% sukulaisen veroprosentilla valtion toimesta. Sen yli ei saa mitään,

Vierailija
133/133 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset eivät välttämättä pienilläkään tuloilla saa mitään tukia. 

Itse saan tuon noin tonnin kuukaudessa. En ole ikinä saanut esim. toimeentulotukea, olen joskus hakenut kalliisiin lääkkeisiin. Ei tipu. Kaikki sairauskulut on maksettava itse. On aika kallista käydä erikoissairaanhoidossa, jossa itse käyn syöpädiagnoosin vuoksi sekä glaukooman. 

Asumistukeni on 110 e/kk, asumiskustannukset 600 e. 

Toki toivoisin, että työttömät saisivat enemmän, monet heistä vielä nuoria ihmisiä, jotka tarvitsisivat rahaa. 

No toimeentulotukea ei tietenkään myönnetä, jos lääkkeiden jälkeen jää rahaa enemmän käyttöön mitä viimesijaisen tt-tuki on. Et kertonut paljonko eläkkeesi on, ja paljonko lääkkeesi maksavat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi