Kuka on päättänyt, että työttömien pitää pärjätä alle 600 eurolla?
Kun eläkeläisetkin saavat vähintään 1 000 euroa kuukaudessa?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Olen 63 ja pitkäaikaistyötön.
Takana on kuitenkin yli 40 vuotta työelämässä, joten saan vain yleistukea. Näinhän se menee. En kiukuttele siitä, että onnistuin työvuisinani laittamaan jotakin säästöönkin ja nakertelen nyt niitä varoja.
Mutta jos syksyllä varani vievät vielä yleistukenikin harkinnanvaraisena säästöjen takia, niin en kyllä ala.
Meinaan, että joku "repe" on ollut koko ikänsä elämäntapatyötön ja hassannut kaikki menemää. Sitten hän saisi saman verran kuin minä. Ehkä jopa enemmän.
Sanokaa vaan, että lälläslää, siitäs sait.
Säästöt eivät vaikuta yleistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taho joka sen oleilun maksaa, luultavast päättää mihin rahat riittävät. Tonnin eläkettä saava on elämänsä aikana tehnyt sentään muutaman työpäivän, pari tonnia eläkettä nauttiva useamman päivän.
Tonnin eläkettä saava ei ole tehnyt töitä. Vähintään sen verran saa ihan kaikki.
Ota asioista selvää. Lue esim. viesti nro 45.
Takuueläke on 990,90 euroa ja sen saa vaikka ei olisi tehnyt minuuttiakaan töitä. Tuon kommentoijan "tonnin eläke" on enemmän, hän vaan haluaa viihdearvon ja säälin vuoksi pyöristää sen alaspäin. Ota itse asioista selvää.
Nyt en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat. Tämä kirjoittaja antaa ymmärtää, että ne jotka saavat tonnin eläkettä eivät ole tehneet työtä päivääkään. Tämähän ei pidä paikkaansa. On suunnattoman paljon ihmisiä, jotka ovat tehneet työtä jopa kymmeniä vuosia, mutta eläkettä ei ole kertynyt.
Palkatonta työtä? Ei ole millään mahdollista tehdä vuosikymmenien ajan töitä ja saada siitä 0 euroa eläkekertymää. Ei mitenkään mahdollista.
Silloin kun asuin yksin minimimääräinen työttömyystuki riitti hyvään elämään. Toki mitään ylimääräistä ei voinut ostaa. Mutta se riitti vuokraan (n. 300€/kk ja kesäkuukaudet teltassa) ja ruokaan (n. 100€kk). Vuokraan sisältyi sähkö. Lisäksi rahaa meni n. 15€/kk puhelinliittymään. Muutin myös halvan vuokran takia toiselle paikkakunnalle. Sain lopulta töitä.
Nyt perheellisenä kahden lapsen äitinä tuo summa ei riittäisi. Enää en voisi asua yksiössä, vaan pitäisi olla vähintään kaksio, jolloin vuokra saattaisi olla n. 550€/kk. En ole koskaan saanut asumistukea niin en tiedä, mitkä sen kriteerit on.
Olen nyt töissä ja tulot on 1800€/kk. Koen tulotasoni nyt erinomaiseksi. Mutta tuo minimityöttömyystuki ei riittäisi. N. 600-700€/kk riittäisi juuri ja juuri pieneen kaksioon ja niukkaan ruokavalioon. Kuitenkin lasten kanssa tulee pakosti esim. vaatehankintoja koska kasvavat koko ajan. Vaikka kaiken ostaisi kirpparilta, ne maksavat silti. Samoin koulusta vaaditaan omistamaan luistimia, suksia, sisäkenkiä jne. Toisen lapsen perussairauden takia tulee myös välillä sairaalareissuja, joista tulee äkkiä 200-300€ lisälasku. On väärin, että työttömyystuen lapsikorotus poistettiin! Se missä yksi aikuinen ihminen voi säästää (esim asumalla kesät teltassa) lapsiperheellinen ei usein voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on päättänyt sellaisen systeemin, että sä voit kuolemaasi saakka nostaa työssäkäyvien rahaa tekemättä yhtään vittumitään?! Joo jäät työttömäksi, me työssä olevat autetaan, tuetaan ja näin.... mutta että jos sä et "saa" yhtään mitään hommaa muka koko loppuelämäsi aikana, niin me jatketaan vaan maksamista? Kuka perkeleen taliaivo on tällaisen systeemin keksinyt? Hä?
Töissä käyvät päättäjät sen systeemin on keksinyt. Poliitikotkin tekevät töitä tämän maan asioita päättääkseen.
Tilastokeskuksen mukaan työllisyysaste on noin 75,2% Mikä meinaa sitä että äänestäjistä SUURIN OSA ON TÖISSÄ MYÖS. TÖISSÄ KÄYVÄT PÄÄTTÄÄ NÄMÄ ASIAT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaistorveloilla ei ole MITÄÄN oikeutta omistaa työttömänä autoa.
Kerro tarkemmin tästä. Miten niin ei ole oikeutta omistaa autoa?
ai että kelan ja isukin pitää maksaa auto?
Ei kela eikä isukki ole maksanut minun autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten hermostut tästä hyvinkin osuvasta pointista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia että olette rikastuneet tukipaketeilla vaikka keskuspankin taikarahaa.
No sama raha joillekin liikaa ja muille ei riitä eli vaikea määritellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia että olette rikastuneet tukipaketeilla vaikka keskuspankin taikarahaa.
Tämäkin totta, mutta ei työttömälle maalaistorvelle mitään ylimääräistä kuulu.
Siis työttömien rahahan menee kiertoon, mutta ei se raha nyt perk le tarkoita, että kaikki urpot junttiloissaan voivat autollaan hiihtää.
Voin kertoa, että vuoden päästä tulee kylmää kyytiä, vaikka demarit onkin silloin vallassa.
MIKSI VASEMMISTOHALLITUS EI NOSTANUT SITÄ
Miten muuten auto voikin olla joillekin tuommoinen MT-juttu? Kannattaa alkaa opettelemaan pikkuhiljaa olemaan ilman, jos työttömänä olette.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yleistuki on noin 800 euroa per kk. Mun veroprossa on 15,5
Jää kuukaudessa nettona 676 euroa
Se on 744 e mistä se veroprosentti lasketaan
Itellä on sama. Prosentti käteen jää 628
Yleistuki maksetaan 4 viikon jaksoissa, joten se maksetaan 13 kertaa vuodessa. 744 euroa/4 viikkoa. Vuodessa on 52 viikkoa.
52 viikkoa jaetaan neljällä, niin siitä tulee 13
13 kertaa 744 tekee yhteensä 9672 euroa vuodessa. Tämän kun jaat 12 kuukaudelle, niin bruttona yleistuki on 806 euroa.
Veroprossani on 15,5 koska en kuulu kirkkoonkaan. Automaatti laskee verosivustolla veroprossan tuon vuoden tulon mukaan. 806 euroa brutto ja siitä miinus 15,5 prossaa , niin nettona jää kuukautta kohden 681 euroa.
En saa muita tukia. Koskaan ei ole tullut mätkyjä. Jos antaisin mennä sen 20 prossaa per 4 viikon tuki, niin saisin palautuksena liikaa maksetun veron.
Töissä käyvät onneksi päättää kaikista asioista. Kusevat jopa omille nilkoilleen. Sitten itkee ja huutaa työttömille kun ei mennyt päätöksey putkeen. Sodat jne kaikki töissä käyvien päätöksiä. :D
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten auto voikin olla joillekin tuommoinen MT-juttu? Kannattaa alkaa opettelemaan pikkuhiljaa olemaan ilman, jos työttömänä olette.
-ohis
Miksi minun pitäisi olla ilman autoa? En minä yksin asu vaikka olen työtön. Mun puoliso maksoi kanssani auton silloin, kun olimme kumpikin töissä.
Tummeli-mummeli ei halua koskaan töihin, mutta vaatii 30-vuotiaana, että AUTO ON SAATAVA, KELA! Ukko pitäis potkia ulos, mutta kun ei tuota luuserijunttia uskalla, kun tulee pian ampumaan, heti sen koppakuoriaisen jälkeen.
Luuserit.
Vierailija kirjoitti:
Töissä käyvät onneksi päättää kaikista asioista. Kusevat jopa omille nilkoilleen. Sitten itkee ja huutaa työttömille kun ei mennyt päätöksey putkeen. Sodat jne kaikki töissä käyvien päätöksiä. :D
Työttömillä kun ei ole valtaa päättää yhtään mitään yhtään mistään. Ammatti se on sotilaskin palkkakin maksetaan. Sama kun poliitikko sillekkin maksetaan palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Miksi minun pitäisi olla ilman autoa? En minä yksin asu vaikka olen työtön. Mun puoliso maksoi kanssani auton silloin, kun olimme kumpikin töissä.
No mihin sinä tarvit autoa? Asut jossain junttilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa olen hermostunut? Ei mitään hermostumista minulla ole. Ostimme tehdasuuden auton puolisoni kanssa silloin , kun molemmat olimme töissä. Ei sitä poiskaan laiteta, kun puolisoni on jo eläkkeellä ja hänellä on vakitulot.
Isungiiiiiiiiiiiiiiii, nyt rahaa löpöttimeen, ei kelaraha riitä, isuuuuuuuuuuuuuuukki!