Ettehän säilytä jääkaapin ovessa mitään? Ruokaviraston mukaan se on vakava elintarviketurvallisuusriski!
Ruokaviraston mukaan jääkaapin ovilokero on kesällä elintarviketurvallisuusriski, ovilokeron ja takaosan välillä voi olla jopa 6-8 asteen lämpötila ero. Ruokaviraston mukaan helposti pilaantuvien elintarvikkeiden säilytyslämpötila on +2-+6 astetta. Ovilokerossa lämpötila voi kuitenkin nousta tämän suosituksen yläpuolelle jokaisella avaamiskerralla, minkä vuoksi elintarvikkeiden säilyttämistä jääkaapin ovessa ei suositella.
https://www.city.fi/ruoka-ja-ravintolat/jaakaapin-ovilokero-on-kesalla-…
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
No jo on naurettavaa mölinää. Ovilokero on ihan samaa tilaa lopun jääkaapin kanssa ja lämpö karkaa avatessa koko jääkaapista. Ei siellä ole vastaavia etäisyyksiä kuin pohjoisnavan ja marokon välillä että voidaan puhua merkittävistä lämpötilaeroista.
Toki vaikuttaa kauanko ihminen pitää ovea auki. Ovessa olevat tuotteet tavallaan nostetaan aukiolon ajaksi pois jääkaapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ovessa ei kuulukkaan säilyttää mitään maito tai lihatuotteita. Ei tuo mitään uutta tietoa ole.
Muuten vaan siihen on varattu korkeaa tila juuri maitotölkkien ja mehupullojen kaltaisille pakkauksille...
Ne on sopivan kokosia kastikepulloille ja mehutiivistepulloille sekä vesikannuille
Jaakaapin ovea avaan ainoastaan minä muutaman kerran päivässä, ja ovessa on vain öljy ja soijakastike.
Joko taas joku höpölehti on keksinyt "teetkö tämä aina väärin"-jutun.
Olen säilyttänyt yhtä ja toista jääkaapin ovilokerossa yli 50 vuotta eli niin kauan, kuin on oma jääkaappi ollut. Kyllä terveysriskit ovat tulleet aivan muualta kuin jääkaapin ovilokeroista.
Mulla ovessa on avattu maitopurkki, jugurttia, salaattikastiketta, ketsuppia, sinappia, hampurilaiskastiketta, grillauskastiketta, maksamakkaraa, keitettyjä kananmunia, mehua, koiran lääkkeet, voipaketti, kermaa, vaniljakastiketta
Juu, mulla on ekstrakorkea jääkaappipakastin yhdistelmä, jouduin poistamaan yläkaapin, että mahtuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkkeitä, voiteita, vettä, lihaliemikuutiot, soijakastiketta ja koiran lohiöljy.
Lihaliemikuutiot ja kananmunat säilyvät kyllä ihan normaalissa kuiva-aine kaapissa. Ihmettelen näitä, esimerkiksi jotkut säilyttää jopa leivät ja mausteet jääkaapissa mitä ymmärrän vielä vähemmän.
Lihaliemikuutio on helppo ottaa siitä ovilokerosta. Jääkaapissa on tilaa myös kananmunille ja hedelmille. Miksi siis en pitäisi jääkaapissa? Leipäviipaleet pidän pakkasessa, kun syön max yhden leipäpalan päivässä.
Siksi niitä ei kannata pitää jääkaapissa, että niihin tiivistyy kosteutta. Toiseksi vievät turhaan jäähdytettävää tilaa.
Periaate on se, että ei tarvitse säilyttää jääkaapissa sellaista tavaraa, joka on kaupassakin huonelämmössä.
Avattuja pakkauksia tosin kannattaa säilyttää ja esim. kahvi silloin, kun sitä käytetään vähän ja pakkaus on pitkään avattuna käytössä.
Monessa jääkaapissa ainoa tila korkeille mehu- ym. muille pulloille on ovessa, koska ne muuten veisivät hyllyllä turhaan tilaa niin, että joku toinen hyllyväli jäisi liian matalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on naurettavaa mölinää. Ovilokero on ihan samaa tilaa lopun jääkaapin kanssa ja lämpö karkaa avatessa koko jääkaapista. Ei siellä ole vastaavia etäisyyksiä kuin pohjoisnavan ja marokon välillä että voidaan puhua merkittävistä lämpötilaeroista.
Toki vaikuttaa kauanko ihminen pitää ovea auki. Ovessa olevat tuotteet tavallaan nostetaan aukiolon ajaksi pois jääkaapista.
Eikö niitä sitten nostettaisi muka jääkaapin ulkopuolelle käytettäessä jos niitä säilyttäisi hylyllä kuten ruokavirasto neuvoo? Itse en ainakaan mahdu tekemään esimerkiksi voileipää siellä kaapissa sisällä
Entäs, jos kaapissa on äänekäs hälytin joka alkaa huutamaan, jos ovi on liian pitkään auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkkeitä, voiteita, vettä, lihaliemikuutiot, soijakastiketta ja koiran lohiöljy.
Lihaliemikuutiot jääkaapissa?
Säilytä kuivat lihaliemikuutiot aina alkuperäisessä pakkauksessaan kuivassa ja huoneenlämmössä (esimerkiksi maustekaapissa), jotta ne eivät ime kosteutta ja paakkuunnu. Vältä jääkaappia, sillä sinne tiivistyvä kosteus pilaa kuutiot.
😂
Jotain knorrin kuutioita ei käytä kuin Erkki.
Olen Emma ja minä käytän niitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on leivät jääkaapissa jotta säilyvät tuoreina pidempään eivätkä kuivuisi.
Leipää ei kannata säilyttää jääkaapissa. Jääkaapin viileä lämpötila saa leivän tärkkelyksen kiteytymään, jolloin leipä kuivuu, kovettuu ja murenee jopa seitsemän kertaa nopeammin kuin huoneenlämmössä. Säilytä leipää mieluummin huoneenlämmössä tai pakasta se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläinsuojeluilmoitusten käsittely siirtyi AVIlta ruokavirastolle vuodenvaihteessa. Miksi? Poliittinen instituutti kai on, ja miksi nimi virasto, mistä se kertoo?
Paikalliset eläinsuojeluviranomaiset, jotka valvoo esim. Maatiloja, toimivat kai Ruokaviraston alaisuudessa? Saa toki oikaista, jos näin ei ole. Voiko valvojana toimia joku muukin kuin eläinlääkäri?
Sama henkilö käy läpi pihojen komposteja varmaankin
Ne ei halua, että tästä keskustellaan, ja ovat nyt kertovinaan, miltä heidän jääkaappinsa näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut juhannuksesta sillipurkki. Uskaltaakohan sitä enää syödä.
No ei uskalla. Lähes kuukausi mennyt. Ei pysy hyvänä.
Avaamaton sillipurkki. Eihän avattu kauan säilykään
Vierailija kirjoitti:
Säilytän kananmunia jääkaapin ovessa. En muuta. Miettinyt kyllä, että mitä laittaisi niihin muihin tyhjiin lokeroihin. Jotain muuta kuin ruokaa.
Ei munia säilytetä jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaliemikuutiot ja kananmunat säilyvät kyllä ihan normaalissa kuiva-aine kaapissa. Ihmettelen näitä, esimerkiksi jotkut säilyttää jopa leivät ja mausteet jääkaapissa mitä ymmärrän vielä vähemmän.
Lihaliemikuutio on helppo ottaa siitä ovilokerosta. Jääkaapissa on tilaa myös kananmunille ja hedelmille. Miksi siis en pitäisi jääkaapissa? Leipäviipaleet pidän pakkasessa, kun syön max yhden leipäpalan päivässä.
Siksi niitä ei kannata pitää jääkaapissa, että niihin tiivistyy kosteutta. Toiseksi vievät turhaan jäähdytettävää tilaa.
Periaate on se, että ei tarvitse säilyttää jääkaapissa sellaista tavaraa, joka on kaupassakin huonelämmössä.
Avattuja pakkauksia tosin kannattaa säilyttää ja esim. kahvi silloin, kun sitä käytetään vähän ja pakkaus on pitkään avattuna käytössä.
Monessa jääkaapissa ainoa tila korkeille mehu- ym. muille pulloille on ovessa, koska ne muuten veisivät hyllyllä turhaan tilaa niin, että joku toinen hyllyväli jäisi liian matalaksi.
Nykyaikaisissa jääkaapeissa niihin ei kyllä tiivisty yhtään mitään. Oletko tutustunut? niissä on tuulettimet sitä varten, ettei kosteus kertyisi yhtään mihinkään. Siksi niissä kaikki säilyy huomattavan paljon pidempään kuin vanhoissa jääkaapeissa, lisäksi vievät sähköäkin vain murto-osan vanhoihin verrattuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytän kananmunia jääkaapin ovessa. En muuta. Miettinyt kyllä, että mitä laittaisi niihin muihin tyhjiin lokeroihin. Jotain muuta kuin ruokaa.
Säilyvät viileässä pidempään kuin lämpimässä
Vierailija kirjoitti:
Mitä virkaa on ruokavirastolla?
Miten niin mun likaisina syödyissä porkkanoissa oli listeriaa, väävääväää ei kukaan kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilyvät viileässä pidempään kuin lämpimässä
Suomalaiset kanamunat säilyvät huoneenlämmössä noin 2kk parasta ennen- päivämäärän jälkeen. Kauanko niiden pitäisi säilyä, että on laitettava ne jääkaappiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kai säilyttää ovessa lihaa tai kalaa sisältäviä tuotteita
Mutta säilyttää maitotuotteita
En säilytä maitoa ovessa. Enkä ole nähnyt muillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kai säilyttää ovessa lihaa tai kalaa sisältäviä tuotteita
Mutta säilyttää maitotuotteita
Maito kuuluu ohjeiden mukaan säilyttää jääkaapin keskihyllyn perällä lähellä taka-seinää. Näin se säilyy pidempään ja on vähemmän vaikutuksessa lämpötilan vaihteluille ja jääkaapin ulkopuolisille bakteereille. Moni säilyttää jääkaapissaan lisäksi liikaa tavaraa vaikka ei pitäisi, sillä hyllyille pitäisi olla runsaasti tilaa ja ilmase, niin että tavaroita ei tarvitsisi siirrellä jotta pääsisi käsiksi takana oleviin.
Toimi sinä sitten ohjeiden mukaan, jos oma ajattelu ei toimi. Älä kuitenkaan laske muita ihmisiä omaan joukkoosi.
Maitotölkit ei mahdu muualle, niin ne on smoothien kanssa ovilokerossa. Ylemmissä pienissä lokeroissa on keitettyjä munia, tomattisosetuubi ja sinappi sekä voi. Näin ollut koko elämäni.
Mehuja en juo, enkä säilytä vettä jääkaapissa.
Täysin turha juttu.
Sama henkilö käy läpi pihojen komposteja varmaankin