Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies lastenneuvolassa - voi elämän kevät!

Vierailija
15.07.2026 |

Olen mies. Olen käynyt taaperomme kanssa neuvolassa:

Eka käynti. Neuvolatäti kysyi: "Tulitko yksin? Miksi äiti ei tullut mukana?" Kysytäänkö naisilta samaa, jos mies ei tule?

Toka käynti. Neuvolatäti kysyi: "Miten äiti voi? Kun hän ei tullut?" No ei voi huonosti, oli töissä. 

Kolmas käynti. Neuvolatäti sanoi: "Kyllä se äitikin pitäisi saada tänne neuvolaan, tämä on kuitenkin hänen juttunsa." Kyllä olen ihan varma, että tämä on myös "minun juttuni". Sen verran olen ollut mukana valmistusprosessissa, synnytyksessä ja syntyneen lapsen kanssa.

Julkisuudessa ihmetellään, miten saataisiin miehet enemmän lasten kasvatukseen mukaan. No minäpä voin kertoa, että tuo kolmas kerta toden sanoi ja enää en ole menossa yhteenkään neuvolaan tai myöhemmin koululääkäriin. Happamalla suhtautumisella miehiin ei todellakaan saada mitään fiksua aikaan. Pitäkää tunkkinne.

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten äideillä on riski sairastua uupumukseen ja mielenterveysongelmiin, tilastojen valossa myös lähisuhdeväkivalta on yleistä. Jos noin pienen lapsen äitiä (joka papereiden mukaan kuitenkin on lapsen elämässä mukana) ei yhtäkkiä näy neuvolassa aikoihin, se voi herättää aihetta huoleen. Etenkin jos isällä ei ole antaa siihen selkeää syytä, kuten äiti palasi töihin, vaan käyttäytyy uhmaavasti kysyttäessä. 

Asiaa voi toki kysyä monella tavalla. Ei sitä tarvitse kysyä töykeästi, jos sinulta noin on oikeasti kysytty, mitä tässä esität. Isät neuvoloissa, päiväkodissa, lääkärissä jne on kuitenkin ihan nykypäivää, että harvemmin sitä kukaan ammattilainen enää NYKYPÄIVÄNÄ ihmettelee. 10+ vuotta sitten oli eri maailma. 

Äidin hyvinvointi on vahvasti kytköksissä lapsen hyvinvointiin. Neuvoloissa seurataan myös äidin hyvinvointia joka käynnillä, sekä toki koko perheen. 

Kyllä ne viimeistään kouluterkkarilla lakkaavat kyselemästä äidin perään. Meillä isä hoitaa nuo kaikki. 

T. Sosionomi 

Tämä!

Vierailija
102/107 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jo kolmannella kerralla meni noin kuppi nurin että et aio enää yhteenkään lääkärimenoon osallistua niin huhhuh, taisivat ihan aiheesta pyytää äitiä sinne paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle asuntonäytössä miesvälittäjä yritti sitkeästi esitellä pelkkää keittiötä. Vaikka olin itse siinä vaiheessa ollut kiinteistönvälitysfirmassa ja arkkitehtitoimistossa ollut vuosia töissä. Aina vaan niihin keittiön kaappien värimaailmaan palattiin. 

Onko tää keittiön kaappien väri joku välittäjille opetettu kysymys? Multakin kysyi välittäjä miellyttääkö keittiön kaappien väri. Olin aivan hölmistynyt, koska en ollut huomannut edes kaappeja, kun juuri olin katsellut ulkona sadeveden ohjauksen kuntoa. Itsekin siis olen rakentamisen kanssa tekemisissä, joten keittiön kaappien ovet on suunnilleen viimeinen asia, jota edes huomaan asuntoa ostaessa.

Vierailija
104/107 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle asuntonäytössä miesvälittäjä yritti sitkeästi esitellä pelkkää keittiötä. Vaikka olin itse siinä vaiheessa ollut kiinteistönvälitysfirmassa ja arkkitehtitoimistossa ollut vuosia töissä. Aina vaan niihin keittiön kaappien värimaailmaan palattiin. 

Onko tää keittiön kaappien väri joku välittäjille opetettu kysymys? Multakin kysyi välittäjä miellyttääkö keittiön kaappien väri. Olin aivan hölmistynyt, koska en ollut huomannut edes kaappeja, kun juuri olin katsellut ulkona sadeveden ohjauksen kuntoa. Itsekin siis olen rakentamisen kanssa tekemisissä, joten keittiön kaappien ovet on suunnilleen viimeinen asia, jota edes huomaan asuntoa ostaessa.

En tiedä. Keittiössä mua ainakin kiinnostaa paljon enemmän toimivuus ja muut rakenteelliset seikat. Ovet saa aina maalattua.

Vierailija
105/107 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesviha on syvällä naisissa.

Yhtään naista ikinä missään en ole tiennyt, tuntenut, nähnyt, kuullut, joka miehiä ryhmänä, sukupuolena vihaisi.

Sun juttusi on kyllä ärsyttäviä, se pitää myöntää. Tämäkin kohdistuu suhun ja Sun juttuihisi, ei sukupuoleen yleisellä tasolla.

Vierailija
106/107 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kunnon asenne.  Suutu ja kävele pois ja jätä se lapsi omilleen. Oletko  5v?

En jätä lasta omilleen vaan neuvolatädin.

ap

Osasitko vasta neuvolatädin lasta ja lapsen kehitystä koskeviin kysymyksiin? 

Vierailija
107/107 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola on tehty pitkälti lapsen ja hänen äitinsä tarpeisiin. On tietysti hyvä olla huolissaan äidin jaksamisesta. Mutta miksi ei olla yhtä huolestuneita isän jaksamisesta?

Isä on aina se, jota epäillään. Eli kun vaimo kertoi ulkomaanmatkasta, niin heti kysyttiin aloittaako miehesi juomaan viinaa jo terminaalissa. Ja kun en ole juonut mitään nyt pian 20 vuoteen, niin sukupuolen takia olen epäiltynä alkoholistiksi. Ja aina kysytään, miten mies osallistuu lasten kasvattamiseen. Niin, meillä on useampi lapsi ja vaimo on tehnyt 3-vuorotyötä, töitä myös viikonloppuisin, Jouluna, Pääsiäisenä ja kaikkina juhlapyhinä. Minä teen virastotyöaikaa. Käytännössä vien lapset perhepäivähoitajalle/kouluun, työpäivän jälkeen haen heidät kotiin, teen ruuat, touhuan illalla heidän kanssa ja laitan nukkumaan. Siinä vaiheessa vaimo tulee töistä. Ja  kysymys kuuluu, teenkö minä mitään? Voitaisiin kysyä, tekeekö vaimoni mitään, mutta paha mielihän siitä tulee jos niin kysyisin, ja ihan varmasti hänkin olisi Jouluaaton mieluummin lasten kanssa kuin hoitamassa sairaita. Sairaiden hoitoahan ei nykyään lasketa edes tuottavaksi työksi, koska on osa julkista työvoimaa josta pitäisi säätään ehkä puolet, jopa kaksi kolmasosaa.

Mutta ei se mitään, lapset ovat jo kaikki koulussa, joten ei tarvitse käydä neuvolassa tentattavana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi