Mies lastenneuvolassa - voi elämän kevät!
Olen mies. Olen käynyt taaperomme kanssa neuvolassa:
Eka käynti. Neuvolatäti kysyi: "Tulitko yksin? Miksi äiti ei tullut mukana?" Kysytäänkö naisilta samaa, jos mies ei tule?
Toka käynti. Neuvolatäti kysyi: "Miten äiti voi? Kun hän ei tullut?" No ei voi huonosti, oli töissä.
Kolmas käynti. Neuvolatäti sanoi: "Kyllä se äitikin pitäisi saada tänne neuvolaan, tämä on kuitenkin hänen juttunsa." Kyllä olen ihan varma, että tämä on myös "minun juttuni". Sen verran olen ollut mukana valmistusprosessissa, synnytyksessä ja syntyneen lapsen kanssa.
Julkisuudessa ihmetellään, miten saataisiin miehet enemmän lasten kasvatukseen mukaan. No minäpä voin kertoa, että tuo kolmas kerta toden sanoi ja enää en ole menossa yhteenkään neuvolaan tai myöhemmin koululääkäriin. Happamalla suhtautumisella miehiin ei todellakaan saada mitään fiksua aikaan. Pitäkää tunkkinne.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten äideillä on riski sairastua uupumukseen ja mielenterveysongelmiin, tilastojen valossa myös lähisuhdeväkivalta on yleistä. Jos noin pienen lapsen äitiä (joka papereiden mukaan kuitenkin on lapsen elämässä mukana) ei yhtäkkiä näy neuvolassa aikoihin, se voi herättää aihetta huoleen. Etenkin jos isällä ei ole antaa siihen selkeää syytä, kuten äiti palasi töihin, vaan käyttäytyy uhmaavasti kysyttäessä.
Asiaa voi toki kysyä monella tavalla. Ei sitä tarvitse kysyä töykeästi, jos sinulta noin on oikeasti kysytty, mitä tässä esität. Isät neuvoloissa, päiväkodissa, lääkärissä jne on kuitenkin ihan nykypäivää, että harvemmin sitä kukaan ammattilainen enää NYKYPÄIVÄNÄ ihmettelee. 10+ vuotta sitten oli eri maailma.
Äidin hyvinvointi on vahvasti kytköksissä lapsen hyvinvointiin. Neuvoloissa seurataan myös äidin hyvinvointia joka käynnillä, sekä toki koko perheen.
Kyllä ne viimeistään kouluterkkarilla lakkaavat kyselemästä äidin perään. Meillä isä hoitaa nuo kaikki.
T. SosionomiMinä olin perhevapaalla, äiti töissä. Ja myöhemmin kun lomat pidetty molemmilta, minulla joustava työaika, äidillä säännöllinen klo 8-16. Minulle luontevaa mennä. Juuri noilla sanoilla töksäytettiin kysymykset suoraan. Toki joka kerta kerroin, miksi minä ja miksi ei äiti. Kun kerran kysyttiin. Mutta niin kuin sanottu, tarkoitus on neuvolassa kai herättää luottamusta ja auttaa vaikeissakin tilanteissa. Ketutusta nostattamalla niissä tavoitteissa ei onnistuta. Eikä muissakaan tavoitteissa.
ap
Et sinäkään herätä luottamusta tädittelylläsi.
Ikävää, että sinulla on ollut tuollainen kokemus. Ilmeisesti tämä on paljon kiinni siitä, millainen terveydenhoitaja sattuu kohdalle. Oma mieheni kävi yksin lastemme kanssa neuvolassa jo 1990-luvulla, mutta ei kohdannut vastaavaa ihmettelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten äideillä on riski sairastua uupumukseen ja mielenterveysongelmiin, tilastojen valossa myös lähisuhdeväkivalta on yleistä. Jos noin pienen lapsen äitiä (joka papereiden mukaan kuitenkin on lapsen elämässä mukana) ei yhtäkkiä näy neuvolassa aikoihin, se voi herättää aihetta huoleen. Etenkin jos isällä ei ole antaa siihen selkeää syytä, kuten äiti palasi töihin, vaan käyttäytyy uhmaavasti kysyttäessä.
Asiaa voi toki kysyä monella tavalla. Ei sitä tarvitse kysyä töykeästi, jos sinulta noin on oikeasti kysytty, mitä tässä esität. Isät neuvoloissa, päiväkodissa, lääkärissä jne on kuitenkin ihan nykypäivää, että harvemmin sitä kukaan ammattilainen enää NYKYPÄIVÄNÄ ihmettelee. 10+ vuotta sitten oli eri maailma.
Äidin hyvinvointi on vahvasti kytköksissä lapsen hyvinvointiin. Neuvoloissa seurataan myös äidin hyvinvointia joka käynnillä, sekä toki koko perheen.
Kyllä ne viimeistään kouluterkkarilla lakkaavat kyselemästä äidin perään. Meillä isä hoitaa nuo kaikki.
T. SosionomiMinä olin perhevapaalla, äiti töissä. Ja myöhemmin kun lomat pidetty molemmilta, minulla joustava työaika, äidillä säännöllinen klo 8-16. Minulle luontevaa mennä. Juuri noilla sanoilla töksäytettiin kysymykset suoraan. Toki joka kerta kerroin, miksi minä ja miksi ei äiti. Kun kerran kysyttiin. Mutta niin kuin sanottu, tarkoitus on neuvolassa kai herättää luottamusta ja auttaa vaikeissakin tilanteissa. Ketutusta nostattamalla niissä tavoitteissa ei onnistuta. Eikä muissakaan tavoitteissa.
ap
No tosiaan harmillista jos sitä kysyttiin ikävällä tavalla. Asiaa voi kysyä myös ystävällisesti. Kyllähän myös isän ja koko perheen vointia kartoitetaan käynneillä, vaikka siellä kävisi äiti.
Itse olen tavannut paljon isejä omassa työssäni, kun olen pitänyt vasuja ja tehnyt neuvolakaavakkeita. Niiden yhteydessä on myös puhuttu neuvolakäynneistä ja ei ole harvinaista, että siellä on käynyt isä eikä äiti. Kukaan isä ei ole ainakaan sanonut saaneensa huonoa kohtelua neuvolassa.
T. Sosionomi
Mulla on täysin eri kokemus. Enemmän olen saanut ylistystä niin neuvolassa kuin päiväkodissa siitä, että olen "osallistuva isä". Eli siis teen tasapuolisesti samoja asioita kuin lasten äiti.
T. Kahden iskä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. SosionomiJa siksi äitejä pitää valvoa, kyykyttää, kontrolloida ja kuormittaa ja vakoilla 24/7. Meillä on kaksi lasta ja minä tein kotona töitä, kun he olivat pieniä. Neuvola-aika oli yleensä siksi isän vapaapäivinä, hän otti sinne molemmat lapset ja minä jäin kotiin tekemään töitä.
Tämä ei todellakaan kelvannut. Joka kerta varmaan puolet neuvola-ajasta meni minusta kyselemiseen. Olin kuitenkin sen vauva-ajan minä käynyt siellä.
Kuitenkin sitten jos ja kun se äiti kokee uupumusta jne, ei yhteiskunnalta kuitenkaan tule mitään apua! Eli mitä helvettiä sitten kyylätään.
Koko aikana ei äidin hyvinvointi kiinnosta oikeasti ketään.
Tämä. Ainoa mikä kiinnostaa on kyylääminen ja kontrollointi.
Miksi ihmeessä joku neuvolatäti sua haluaisi kyylätä ja kontrolloida? Hohhoijjaa nyt taas, oisko jotkut sun omat traumat mitkä puhuu.
Miksi ihmeessä joku neuvolatäti sua haluaisi kyylätä ja kontrolloida? Hohhoijjaa nyt taas, oisko jotkut sun omat traumat mitkä puhuu.
Tuossahan sosionomi sen totesi. Ja todellakin kyyläävät ja kyselevät ja tonkivat. Koska on se huolimahdollisuus.
Ja ap ja useampi kirjoittaja kertonut samaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koululääkäriin pitäisi mennä? Tuleeko siitä lasu jos ei mene?
Sinne pitää nykyään vanhemman mennä. Itse kieltäydyin niin terveydenhoitaja soitti isälle ja kutsui hänet.
Oman alueen neuvolassa oli terveydenhoitaja, joka löysi vauvasta aina jotain huomautettavaa, jos äiti vei lapsen neuvolaan. Jos taas, isä kaikki oli aina erinomaisen hyvin. Meitä oli muutama tuttu, joten päätettiin sitten testata, onko noin muidenkin kohdalla. Kyllä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kunnon asenne. Suutu ja kävele pois ja jätä se lapsi omilleen. Oletko 5v?
En jätä lasta omilleen vaan neuvolatädin.
ap
Mikä on neuvolatäti? Minkä alan setä sinä olet?
Korkeasti koulutettu rouva neuvolatoiminnan erityisasiantuntija on se korrekti titteli.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täysin eri kokemus. Enemmän olen saanut ylistystä niin neuvolassa kuin päiväkodissa siitä, että olen "osallistuva isä". Eli siis teen tasapuolisesti samoja asioita kuin lasten äiti.
T. Kahden iskä
Jep ja se mitä iskä tekee ja saa kehuja osallistumisesta, on äidin osalta jo ihan siellä minimitason ja huolta mietitään.
Ketään naista ei ole koskaan kehuttu esimerkiksi neuvolassa käymisestä ja lastensa viemisestä päiväkotiin. Minunkin miestäni ylistettiin jokaikinen kerta päiväkodissa. Ja kun minä menin, oli pitkä lista tarvikkeista yms. jotka pitää hoitaa ja joista isälle ei pihahdettukaan.
Vierailija kirjoitti:
Oman alueen neuvolassa oli terveydenhoitaja, joka löysi vauvasta aina jotain huomautettavaa, jos äiti vei lapsen neuvolaan. Jos taas, isä kaikki oli aina erinomaisen hyvin. Meitä oli muutama tuttu, joten päätettiin sitten testata, onko noin muidenkin kohdalla. Kyllä oli.
Tämä. Sama kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan sosionomi sen totesi. Ja todellakin kyyläävät ja kyselevät ja tonkivat. Koska on se huolimahdollisuus.
Niin sun vointia ei saa kysyä sinulta tai isältä? Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No tosiaan harmillista jos sitä kysyttiin ikävällä tavalla. Asiaa voi kysyä myös ystävällisesti. Kyllähän myös isän ja koko perheen vointia kartoitetaan käynneillä, vaikka siellä kävisi äiti.
Itse olen tavannut paljon isejä omassa työssäni, kun olen pitänyt vasuja ja tehnyt neuvolakaavakkeita. Niiden yhteydessä on myös puhuttu neuvolakäynneistä ja ei ole harvinaista, että siellä on käynyt isä eikä äiti. Kukaan isä ei ole ainakaan sanonut saaneensa huonoa kohtelua neuvolassa.
T. Sosionomi
Sosionomi, joka käyttää isästä nimitystä isi???
Ja eihän tuossa isä saakaan huonoa kohtelua, vaan se äiti, ihan poissaolevanakin hän on se jota moititaan.
MIes kävi kerran vauvamme kanssa neuvolassa kahdestaan. Lopputulos: hän ei osanunut kertoa terveydenhoitajalle yhtään mitään eikä tietoa tullut minullekaan. Käynti: plus miinus nolla.
Hän ei selkeästi tajunnut koko neuvolan formaattia.
Myöhemmin erottiin koska hän syytteli minua lapsen autismista. Psykiatriveljeni sanoo, että jos se on perittyä, se on peritty isältä, joka on päivänselvästi autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitää kysellä varsinkaan minun mieheltäni?? Tai minulta. Kyllä minä kerron, jos siinä on jotain ongelmaa. Tosin sehän ei auta mitään, kun lääkäriinhän ei kuitenkaan edes pääse julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kunnon asenne. Suutu ja kävele pois ja jätä se lapsi omilleen. Oletko 5v?
En jätä lasta omilleen vaan neuvolatädin.
ap
Mikä on neuvolatäti? Minkä alan setä sinä olet?
Kukkahattutäti, joka haluaa polkea miehen maan rakoon. Olen palomies tai palosetä, ihan sen mukaan kuin haluat kutsua. Minua ei haittaa sedittely, ei nimi miestä pahenna.
ap
Mun ensimmäinen ja viimeinen kokemus neuvolasta oli, kun mentiin sinne ja katsoin ekana aulassa olevaa infotaulua. Se oli siis täynnä kaikkea julistetta, missä komeili jonkun sortin somali. Kun taulua katsoi lähempää, niin sai kuvan, että itse asiassa kaikki palvelut neuvontapuhelimesta imetystukeen on suunniteltu maahanmuuttajille. Ehkä pieni osa jotain white trash -porukkaa, missä sanotaan että soita tänne jos mies lyö. Siinä kuvituksessa on toki valkoinen nainen silmä mustana, koska eihän mustat miehet lyö, senhän me tiedämme. Sama vihervasemmistohegemonia jatkui itse tapaamisessakin ja isä on ihan staatikko noissa hommissa. Sanoin vaimolle, että jatkossa voit asioida tämän homolafkan kanssa aivan vapaasti yksin ja itse, mutta mun "asiakassuhde" päättyi tähän yhteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitää kysellä varsinkaan minun mieheltäni?? Tai minulta. Kyllä minä kerron, jos siinä on jotain ongelmaa. Tosin sehän ei auta mitään, kun lääkäriinhän ei kuitenkaan edes pääse julkisella.
Selvä se. Eiköhän se neuvolantätikin ollut ihan tyytyväinen että lakkasit käymässä, kuulostat vähän raskaalta tyypiltä .. 😅
Normaali nainen, joka kuvittelee, että hänellä on ihmisoikeudet, vaikka onkin äiti.
Tämä. Ainoa mikä kiinnostaa on kyylääminen ja kontrollointi.