Mies lastenneuvolassa - voi elämän kevät!
Olen mies. Olen käynyt taaperomme kanssa neuvolassa:
Eka käynti. Neuvolatäti kysyi: "Tulitko yksin? Miksi äiti ei tullut mukana?" Kysytäänkö naisilta samaa, jos mies ei tule?
Toka käynti. Neuvolatäti kysyi: "Miten äiti voi? Kun hän ei tullut?" No ei voi huonosti, oli töissä.
Kolmas käynti. Neuvolatäti sanoi: "Kyllä se äitikin pitäisi saada tänne neuvolaan, tämä on kuitenkin hänen juttunsa." Kyllä olen ihan varma, että tämä on myös "minun juttuni". Sen verran olen ollut mukana valmistusprosessissa, synnytyksessä ja syntyneen lapsen kanssa.
Julkisuudessa ihmetellään, miten saataisiin miehet enemmän lasten kasvatukseen mukaan. No minäpä voin kertoa, että tuo kolmas kerta toden sanoi ja enää en ole menossa yhteenkään neuvolaan tai myöhemmin koululääkäriin. Happamalla suhtautumisella miehiin ei todellakaan saada mitään fiksua aikaan. Pitäkää tunkkinne.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten äideillä on riski sairastua uupumukseen ja mielenterveysongelmiin, tilastojen valossa myös lähisuhdeväkivalta on yleistä. Jos noin pienen lapsen äitiä (joka papereiden mukaan kuitenkin on lapsen elämässä mukana) ei yhtäkkiä näy neuvolassa aikoihin, se voi herättää aihetta huoleen. Etenkin jos isällä ei ole antaa siihen selkeää syytä, kuten äiti palasi töihin, vaan käyttäytyy uhmaavasti kysyttäessä.
Asiaa voi toki kysyä monella tavalla. Ei sitä tarvitse kysyä töykeästi, jos sinulta noin on oikeasti kysytty, mitä tässä esität. Isät neuvoloissa, päiväkodissa, lääkärissä jne on kuitenkin ihan nykypäivää, että harvemmin sitä kukaan ammattilainen enää NYKYPÄIVÄNÄ ihmettelee. 10+ vuotta sitten oli eri maailma.
Äidin hyvinvointi on vahvasti kytköksissä lapsen hyvinvointiin. Neuvoloissa seurataan myös äidin hyvinvointia joka käynnillä, sekä toki koko perheen.
Kyllä ne viimeistään kouluterkkarilla lakkaavat kyselemästä äidin perään. Meillä isä hoitaa nuo kaikki.
T. SosionomiJa siksi äitejä pitää valvoa, kyykyttää, kontrolloida ja kuormittaa ja vakoilla 24/7. Meillä on kaksi lasta ja minä tein kotona töitä, kun he olivat pieniä. Neuvola-aika oli yleensä siksi isän vapaapäivinä, hän otti sinne molemmat lapset ja minä jäin kotiin tekemään töitä.
Tämä ei todellakaan kelvannut. Joka kerta varmaan puolet neuvola-ajasta meni minusta kyselemiseen. Olin kuitenkin sen vauva-ajan minä käynyt siellä.
Kuitenkin sitten jos ja kun se äiti kokee uupumusta jne, ei yhteiskunnalta kuitenkaan tule mitään apua! Eli mitä helvettiä sitten kyylätään.
Koko aikana ei äidin hyvinvointi kiinnosta oikeasti ketään.
Tämä. Ainoa mikä kiinnostaa on kyylääminen ja kontrollointi.
Miksi ihmeessä joku neuvolatäti sua haluaisi kyylätä ja kontrolloida? Hohhoijjaa nyt taas, oisko jotkut sun omat traumat mitkä puhuu.
Ei ilmeisesti ole mikään ”vain mun oma trauma” alapeukuista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä joku neuvolatäti sua haluaisi kyylätä ja kontrolloida? Hohhoijjaa nyt taas, oisko jotkut sun omat traumat mitkä puhuu.
Tuossahan sosionomi sen totesi. Ja todellakin kyyläävät ja kyselevät ja tonkivat. Koska on se huolimahdollisuus.
Ja ap ja useampi kirjoittaja kertonut samaa.
Niin sun vointia ei saa kysyä sinulta tai isältä? Selvä.
Miksi sitä pitää kysellä varsinkaan minun mieheltäni?? Tai minulta. Kyllä minä kerron, jos siinä on jotain ongelmaa. Tosin sehän ei auta mitään, kun lääkäriinhän ei kuitenkaan edes pääse julkisella.
Selvä se. Eiköhän se neuvolantätikin ollut ihan tyytyväinen että lakkasit käymässä, kuulostat vähän raskaalta tyypiltä .. 😅
Tuo ei ollut aloittajan kommentti, jos sitä tarkoitit. Minä käyn julkisella ja pääsen sinne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten äideillä on riski sairastua uupumukseen ja mielenterveysongelmiin, tilastojen valossa myös lähisuhdeväkivalta on yleistä. Jos noin pienen lapsen äitiä (joka papereiden mukaan kuitenkin on lapsen elämässä mukana) ei yhtäkkiä näy neuvolassa aikoihin, se voi herättää aihetta huoleen. Etenkin jos isällä ei ole antaa siihen selkeää syytä, kuten äiti palasi töihin, vaan käyttäytyy uhmaavasti kysyttäessä.
Asiaa voi toki kysyä monella tavalla. Ei sitä tarvitse kysyä töykeästi, jos sinulta noin on oikeasti kysytty, mitä tässä esität. Isät neuvoloissa, päiväkodissa, lääkärissä jne on kuitenkin ihan nykypäivää, että harvemmin sitä kukaan ammattilainen enää NYKYPÄIVÄNÄ ihmettelee. 10+ vuotta sitten oli eri maailma.
Äidin hyvinvointi on vahvasti kytköksissä lapsen hyvinvointiin. Neuvoloissa seurataan myös äidin hyvinvointia joka käynnillä, sekä toki koko perheen.
Kyllä ne viimeistään kouluterkkarilla lakkaavat kyselemästä äidin perään. Meillä isä hoitaa nuo kaikki.
T. SosionomiMinä olin perhevapaalla, äiti töissä. Ja myöhemmin kun lomat pidetty molemmilta, minulla joustava työaika, äidillä säännöllinen klo 8-16. Minulle luontevaa mennä. Juuri noilla sanoilla töksäytettiin kysymykset suoraan. Toki joka kerta kerroin, miksi minä ja miksi ei äiti. Kun kerran kysyttiin. Mutta niin kuin sanottu, tarkoitus on neuvolassa kai herättää luottamusta ja auttaa vaikeissakin tilanteissa. Ketutusta nostattamalla niissä tavoitteissa ei onnistuta. Eikä muissakaan tavoitteissa.
ap
No tosiaan harmillista jos sitä kysyttiin ikävällä tavalla. Asiaa voi kysyä myös ystävällisesti. Kyllähän myös isän ja koko perheen vointia kartoitetaan käynneillä, vaikka siellä kävisi äiti.
Itse olen tavannut paljon isejä omassa työssäni, kun olen pitänyt vasuja ja tehnyt neuvolakaavakkeita. Niiden yhteydessä on myös puhuttu neuvolakäynneistä ja ei ole harvinaista, että siellä on käynyt isä eikä äiti. Kukaan isä ei ole ainakaan sanonut saaneensa huonoa kohtelua neuvolassa.
T. SosionomiSosionomi, joka käyttää isästä nimitystä isi???
Ja eihän tuossa isä saakaan huonoa kohtelua, vaan se äiti, ihan poissaolevanakin hän on se jota moititaan.
Eihän tuossa yhdessäkään kohtaa ole kirjoitettu isi vaan isä.
Vai niin. Ikävää että tällaistakin ilmenee vielä vuonna 2026. On tosiasia että pöhköjä asenteita ja käytöstä on molemmilla sukupuolilla. Ja tuo ala varsinkin on hyvin sukupuolikorostunutta. Harvassa on miespuoliset neuvolatädit.
Tavallaan tämä vaatimus äidin läsnäolosta on ymmärrettävää, Koska toki sen äidin hyvinvointi on myös syynissä siellä neuvolassa. Varsinkin vauva-aikana, koska synnytys ja imetys on rankka prosessi, ja siitä toipumista ja sen sujumista on vaikea seurata, jos potilas ei ole paikalla. Kuitenkin kun kyseessä on taapero, niin asialla ei pitäisi olla enää niin merkitystä. Tosin tilannetta tuntematta, saattaa toki olla, että jos aiemmin on ollut haasteita vaikka jaksamisen kanssa, niin äiti haluttaisiin myös katsastukseen. Silti asian ilmaisutapa on tökerö ja ei siten toimi tarkoituksen mukaisesti.
Itse isänä koin neuvolakäynnit aika simppeleiksi. Mutta tosiaan olin vasta taaperovaiheessa se asiakas. Koska ei minun voinnissani ollut vähäisiä unia lukuunottamatta juuri syynättävää. Äiti sai enemmän tukea ja ohjausta imetykseen ja vatsalihasten erkauman hoitoon yms.... Sellaiseen mikä kuuluu naisen kehon huoltoon synnytyksen jälkeen.
Ennen vanhaan neuvola oli paikka missä käveltiin viivaa pitkin, mitattiin, punnittiin ja annettiin piikki pyllyyn.
Nykyään se on kyttäysvirasto missä etsitään huolia ja missä saa olla koko ajan varpaillaan ettei täti vaan pahoita mieltään mistään ja tee ilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Miesviha on syvällä naisissa.
Mikä tuossa tapauksessa on miesvihaa? Se, ettei yksi neuvolan työntekijä näe vanhempia tasapuolisina toimijoina ei kerro mitään miesvihasta tai naisista. Kuten ei kerro miehistä mitään, että yksi mies oman kertomuksensa mukaan hoitaa hommia kunnolla.
Tästä on jo vuosia aikaa ja nuoripari asui silloin pienellä vanhoillisella paikkakunnalla ja esikoistaan molemmat käyttämässä neuvolassa, vanhempi neuvolatantta sitten sanoi isälle, joka myös tulossa mukaan, että isä voikin sitten odotella siellä aulassa...luulin että asenteet jo muuttuneet nykypäivänä...
Vierailija kirjoitti:
poikani kertonut samaa, aina kysytty missäs äiti...
Ovatko nämä neuvolan tädit niin yksinkertaisia etteivät tajua että A) äiti voi olla sairaana, töissä tai joutunut lähtemään jonnekin, B) äiti on kuollut tai jättänyt perheensä, kyseessä on siis yksinhuoltajaisä C) isä muuten vain on lähtenyt vauvan kanssa neuvolaan?
Minä olen kokenut positiivista edistystä tuon viime vuoden puolella syntyneen lapsemme osalta. Ihan jo raskausseurannoissa kyseltiin, että eikö isä päässyt mukaan ja samaa ollut lastenneuvolassa, kun olen mennyt vauvan kanssa. Toki ymmärtävät, että mies on töissä, mutta kysyvät silti ihan vilpittömästi :) mies hoitaa kyllä näitä asioita mielellään kummankin lapsen kanssa, jos ei ole töissä ja sopii aikatauluun.
Onhan edelleen varmasti näitä tunkkaisia asenteita olemassa. Esikoisen päiväkodissa olen pari kertaa törmännyt siihen, että isältä ei kysellä samoja asioita kuin minulta. Ja jos täytynyt jotain vaateasioita tms. hoitaa/muistaa, niin minulle ne on langennut, vaikka isä olikin se, joka viimeksi haki lapsen päiväkodista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. SosionomiMinä olin perhevapaalla, äiti töissä. Ja myöhemmin kun lomat pidetty molemmilta, minulla joustava työaika, äidillä säännöllinen klo 8-16. Minulle luontevaa mennä. Juuri noilla sanoilla töksäytettiin kysymykset suoraan. Toki joka kerta kerroin, miksi minä ja miksi ei äiti. Kun kerran kysyttiin. Mutta niin kuin sanottu, tarkoitus on neuvolassa kai herättää luottamusta ja auttaa vaikeissakin tilanteissa. Ketutusta nostattamalla niissä tavoitteissa ei onnistuta. Eikä muissakaan tavoitteissa.
ap
No tosiaan harmillista jos sitä kysyttiin ikävällä tavalla. Asiaa voi kysyä myös ystävällisesti. Kyllähän myös isän ja koko perheen vointia kartoitetaan käynneillä, vaikka siellä kävisi äiti.
Itse olen tavannut paljon isejä omassa työssäni, kun olen pitänyt vasuja ja tehnyt neuvolakaavakkeita. Niiden yhteydessä on myös puhuttu neuvolakäynneistä ja ei ole harvinaista, että siellä on käynyt isä eikä äiti. Kukaan isä ei ole ainakaan sanonut saaneensa huonoa kohtelua neuvolassa.
Ja eihän tuossa isä saakaan huonoa kohtelua, vaan se äiti, ihan poissaolevanakin hän on se jota moititaan.
Isi-isejä, isä-isiä! 😌
Oletpa saanut erikoisia kommentteja neuvolassa käydessäsi.
Ei neuvola mikään äitien juttu ole enää sen jälkeen kun vauva on syntynyt. Ei lastenneuvolassa äitien vointia seurata. Ihan yhtä hyvin isä siellä voi käydä lapsen kanssa kuin äitikin.
Meno ei ole näköjään muuttunut yhtään 20 vuoden aikana. Oma mies sai kuulla yhtä pöljiä kommentteja kun kävi 20 v sitten lasten kanssa neuvolassa. Usein sieltä tuli vielä lopuksi ohjeet siitä mitä äidille pitää sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä neuvolan tädit niin yksinkertaisia etteivät tajua että A) äiti voi olla sairaana, töissä tai joutunut lähtemään jonnekin, B) äiti on kuollut tai jättänyt perheensä, kyseessä on siis yksinhuoltajaisä C) isä muuten vain on lähtenyt vauvan kanssa neuvolaan?
Ovat. Heillä on se kyyläysmoodi päällä. Ja kirjoittihan tuo sosionomikin, että häntä huolettaa jo sävykin, millä isä vastaa kysymystulvaan siitä, missä äiti on ja miten äiti voi jne. Ihan kuin se äiti olisi jonkin aivoton paketti, jota oikeasti aikuiset ihmiset sitten paiskoo.
Sitten ihmetellään, miksi äidit on sitä mieltä, että Suomi on äitivihamielinen maa.
Samaiset tätöset ei kouluterveydessäkään osaa asioida isän kanssa, vaan se on aina äiti, johon otetaan yhteyttä, vaikka lomakkeissa isä olisi laitettu kätevimmksi kontaktiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Ikävää että tällaistakin ilmenee vielä vuonna 2026. On tosiasia että pöhköjä asenteita ja käytöstä on molemmilla sukupuolilla. Ja tuo ala varsinkin on hyvin sukupuolikorostunutta. Harvassa on miespuoliset neuvolatädit.
Tavallaan tämä vaatimus äidin läsnäolosta on ymmärrettävää, Koska toki sen äidin hyvinvointi on myös syynissä siellä neuvolassa. Varsinkin vauva-aikana, koska synnytys ja imetys on rankka prosessi, ja siitä toipumista ja sen sujumista on vaikea seurata, jos potilas ei ole paikalla. Kuitenkin kun kyseessä on taapero, niin asialla ei pitäisi olla enää niin merkitystä. Tosin tilannetta tuntematta, saattaa toki olla, että jos aiemmin on ollut haasteita vaikka jaksamisen kanssa, niin äiti haluttaisiin myös katsastukseen. Silti asian ilmaisutapa on tökerö ja ei siten toimi tarkoituksen mukaisesti.
Itse isänä koin neuvolakäynnit aika simppeleiksi. Mutta tosiaan olin vasta taaperovaiheessa se asiakas. Koska ei minun voinnissani ollut vähäisiä unia lukuunottamatta juuri syynättävää. Äiti sai enemmän tukea ja ohjausta imetykseen ja vatsalihasten erkauman hoitoon yms.... Sellaiseen mikä kuuluu naisen kehon huoltoon synnytyksen jälkeen.
Ihan pienen vauvan kanssa olin yhdessä äidin kanssa, mutta vasta taaperon kanssa kahdestaan. Synnytys oli voimakas kokemus tietysti, mutta ei kai mitenkään tilastollisesti ajateltuna vaikea. Äidille ei tullut raskausdiabetesta, synnytyskomplikaatioita, synnytyksen jälkeistä masennusta eikä muitakaan asioita, mitä olisis pitänyt kontrolloida ja hoitaa tavallista toipumista tarkemmin. Hyvin toipui ja edelleen pärjää. On terve, energinen ja iloinen, aivan kuten lapsemmekin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan neuvola oli paikka missä käveltiin viivaa pitkin, mitattiin, punnittiin ja annettiin piikki pyllyyn.
Nykyään se on kyttäysvirasto missä etsitään huolia ja missä saa olla koko ajan varpaillaan ettei täti vaan pahoita mieltään mistään ja tee ilmoitusta.
Kyllä siellä ennenkin äidin vointia kysyttiin ja autettiin jos oli vaikeuksia esim. jaksamisen kanssa. Silloin tosin oli resursseja antaa jotain apua, nykyäänhän kaikki palvelut on PÄÄTTÄJIEN taholta viety pois. Kotiapua ei enää juurikaan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Isi-isejä, isä-isiä! 😌
Isi-isejä, isä-isiä!
Aivan ja hän nimenomaan kohtasi ISEJÄ.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo vuosia aikaa ja nuoripari asui silloin pienellä vanhoillisella paikkakunnalla ja esikoistaan molemmat käyttämässä neuvolassa, vanhempi neuvolatantta sitten sanoi isälle, joka myös tulossa mukaan, että isä voikin sitten odotella siellä aulassa...luulin että asenteet jo muuttuneet nykypäivänä...
Päivän paras!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai koko tarina on keksitty.
Tympäisee nämä mies-nainen vuodatukset. Pitääkö kaikista pikkuasioista tehdä numeroa. Jos neuvolassa sanottiin paha sana, niin oliko myös muu hoito epäasiallista tai onko ollut yleensä käyntien aikana. Aina löytyy joitain huonosti käyttäytyviä hoitoalan ihmisiä kuten tiettyjen uskonlahkojen kannattajia, joilla on "oikeus" olla konservatiivisia asenteissaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa saanut erikoisia kommentteja neuvolassa käydessäsi.
Ei neuvola mikään äitien juttu ole enää sen jälkeen kun vauva on syntynyt. Ei lastenneuvolassa äitien vointia seurata. Ihan yhtä hyvin isä siellä voi käydä lapsen kanssa kuin äitikin.
Meno ei ole näköjään muuttunut yhtään 20 vuoden aikana. Oma mies sai kuulla yhtä pöljiä kommentteja kun kävi 20 v sitten lasten kanssa neuvolassa. Usein sieltä tuli vielä lopuksi ohjeet siitä mitä äidille pitää sanoa.
Kyllä neuvolassa nimenomaan seurataan äidin vointia synnytyksen jälkeen. Mitä ihmettä puhut? Se äidin vointi on aika oleellisesti yhteydessä lapsen, etenkin vauvan ja vielä taaperonkin hyvinvointiin. Jos äiti on esimerkiksi masentunut tai uupunut, se voi vaikuttaa lapsen kehitykseen todella negatiivisesti.
Olen mm. hoitanut 3-vuotiasta joka ei puhunut sanaakaan ja kärsi muistakin sosiaalisista vaikeuksista, oli ollut syvästi masentuneen äidin kanssa ensimmäiset elinvuotensa. Jäänyt monessa vaille hoitoa pienestä vauvasta saakka. Tämä tosin oli 2000-luvun alussa, nykyään onneksi puututaan varhemmin, vaikka joku siitä loukkaantuisikin.
Siihen on ihan käypä termi, terveydenhoitaja.