Onko kohtuullista pyytää vaimoa tekemään viikolla kotityöt
Kun minä teen sen vuoksi ylitöitä että hän voi olla lapsen kanssa kotona?
Olen äärettömän väsynyt tähän että raskaan työpäivän jälkeen palaan kaupan kautta kotiin ja ruokaa ei ole valmiina, sitä aletaan yhdessä tekemään, sitten siivotaan sotkut alakerrasta mitä on päivän aikana tullut ja pestään pyykkiä ja pikainen imurointi. Jotain pikku hommaa on joka päivälle.
Joskus sitä haluaisi vaan istahtaa sohvalle ja katsoa vaikka telkkaria. Onko liikaa vaadittu?
Kommentit (164)
Nämä jutut kannattaa kyllä ihan vaan niellä ja puskea eteenpäin. Lasten kanssa pikkulapsiaika ja aika senkin jälkeen noin 10 vuotta on joka tapauksessa raskaita ja yhtä suorittamista. Se on aikuisuutta se ja elämää, joka myös opettaa järeään vastuuseen. Nämä toki kuulee korvillaan ennen lapsia, mutta kokee koko elämällään ja sielullaan vasta tosipaikan tullen.
Jos kotityöt uuvuttavat, käytä ylityörahat siivoojan palkkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä pesette pyykkiä? Kirjoitit monikossa. 🤣
Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..
en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..
ApNo on teillä paljon pyykkiä sitten. Koneeseen kuiten mahtuu enemmän pyyhkeitä kun kolme,jos teitä on kolme. Eli pyyhkeitäkään toivon mukaan ette tiuhaan tahtiin käytä ja laita pyykkiin? Vai?
Huoh, kirjoitin vain esimerkkejä ja lisäsin että jotain ”pikku” hommaa riittää jokapäivälle, en tarkoittanut sitä että pesemme joka päivä pyykkiä. Tää nyt ei ollut asian pointti.
ApOn se aika tärkeää. Kuiten sitä pyykkiä ei ole joka päivä. Kuiten toivottavasti imuroidakkaan ei tartte joka päivä. Roskat voit viedä aamulla lähtiessä. Sitten jää vain ruuan teko,mitä nyt on vaikka ja mitä ja voi tehdä vaikka vartissakin jos nyt aina ei tartte pitkän kaavan mukaan,tai tee iso satsi ja seuraavana päivänä mikroon. Jos teet ruuan,sano vaimolle että siivoaa astiat pois. Yleensä meillä on kuka kokkaa ja kattaa,toinen korjaa. Mut nyt kun teillä sitä hommaa ei olekkaan joka päivälle ä,niin liioitteletko?
Kyllä täällä omakotitalossa riittää tekemistä ihan jokapäivälle, usko pois.
Eilen esimerkiksi maksoin ja hyväksyin laskuja sekä kilpailutin pari firmaa, sen jälkeen leikkasin nurmikon ja hain puita ja lämmitin saunan. Lapsille iltapalaa ja tein seuraavan päivän ruuan että saan töihin evästä. En kertakaan katsonut edes telkkaria. Ei puhettakaan että ehtisin jotain harrastamaan. (Ei sen puoleen, hyötyliikuntaa täällä kyllä tulee)
Välillä oikein toivois että sais jonku kauhean räjätaufin että vois vaan maata sängyssä koko päivän.
Ap
Ajankäyttötutkimukset osoittavat johdonmukaisesti, että erityisesti pienten lasten kotiäitien päivittäinen työmäärä vastaa usein kokopäivätyötä. Tutkimuksissa kotiäitien on havaittu käyttävän keskimäärin noin 23 tuntia viikossa kotitöihin (ruoanlaitto, siivous, pyykkihuolto ja kodin ylläpito) sekä noin 18 tuntia viikossa lastenhoitoon, minkä lisäksi aikaa kuluu esimerkiksi asiointiin, kodin organisointiin ja lasten kuljettamiseen.
Yhteensä aktiivista työtä kertyy helposti yli 40 tuntia viikossa, ja etenkin alle kouluikäisten lasten vanhemmilla työmäärä voi vastata tai ylittää tavallisen 37,5–40 tunnin työviikon. Toisin kuin useimmissa palkkatöissä, vastuu jatkuu usein myös iltaisin, öisin ja viikonloppuisin.
Jos toinen puoliso käy kodin ulkopuolella kokopäivätyössä ja toinen tekee kotona tutkimusten mukaan vastaavan työmäärän lasten ja kodin hyväksi, molemmat ovat käytännössä tehneet oman kokopäiväisen työpanoksensa päivän aikana.
Tästä näkökulmasta on perusteltua, että työpäivän jälkeen jäljellä olevat kotityöt ja lastenhoito jaetaan puolisoiden kesken mahdollisimman tasapuolisesti. Tutkimukset kotitöiden ja hoivavastuun jakautumisesta osoittavat, että oikeudenmukaiseksi koettu työnjako tukee parisuhdetyytyväisyyttä, vähentää kuormitusta ja edistää molempien vanhempien hyvinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..
en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..
ApNo on teillä paljon pyykkiä sitten. Koneeseen kuiten mahtuu enemmän pyyhkeitä kun kolme,jos teitä on kolme. Eli pyyhkeitäkään toivon mukaan ette tiuhaan tahtiin käytä ja laita pyykkiin? Vai?
Huoh, kirjoitin vain esimerkkejä ja lisäsin että jotain ”pikku” hommaa riittää jokapäivälle, en tarkoittanut sitä että pesemme joka päivä pyykkiä. Tää nyt ei ollut asian pointti.
ApOn se aika tärkeää. Kuiten sitä pyykkiä ei ole joka päivä. Kuiten toivottavasti imuroidakkaan ei tartte joka päivä. Roskat voit viedä aamulla lähtiessä. Sitten jää vain ruuan teko,mitä nyt on vaikka ja mitä ja voi tehdä vaikka vartissakin jos nyt aina ei tartte pitkän kaavan mukaan,tai tee iso satsi ja seuraavana päivänä mikroon. Jos teet ruuan,sano vaimolle että siivoaa astiat pois. Yleensä meillä on kuka kokkaa ja kattaa,toinen korjaa. Mut nyt kun teillä sitä hommaa ei olekkaan joka päivälle ä,niin liioitteletko?
Eilen esimerkiksi maksoin ja hyväksyin laskuja sekä kilpailutin pari firmaa, sen jälkeen leikkasin nurmikon ja hain puita ja lämmitin saunan. Lapsille iltapalaa ja tein seuraavan päivän ruuan että saan töihin evästä. En kertakaan katsonut edes telkkaria. Ei puhettakaan että ehtisin jotain harrastamaan. (Ei sen puoleen, hyötyliikuntaa täällä kyllä tulee)
Välillä oikein toivois että sais jonku kauhean räjätaufin että vois vaan maata sängyssä koko päivän.
ApKun on lapsi, niin ei siinä enää saa sairaana maata ja levätä, vaan samat lastenhoidon velvollisuudet ja ruuan hankinnat yms pitää arjessa hoitaa, mutta sairaana. Saat maata sairaana seuraavan kerran n 15 vuoden päästä. Jos toinen sairastaa jatoinen on terve, niin terve hoitaa, mutta kuvittelitko voivasi mennä parannuttuasi töihin ja jättää vaimo sairaana hoitamaan kaiken, vai otatko parannuttuasi lomaa töistä ja hoidat kaiken vastaavasti, kun vaimo makaa sairaana? Tämä näin herätyksenä aikuisuuteen. Ajat jolloin sai sairaana maata sohvalla ovat takanapäin.
PS. Minä olin yksinhuoltaja ja sairaana keuhkokuumeessa 39 asteen kuumeessa kuten myös kerran jalka murtuneena pyöritin yksin kotona lapsenhoidon ja kotityöt. En olisi sekuntiakaan katsellut mitään vapaamatkustajamiestä, joka olisi itse maannut kipeänä, mutta olettanut, että minä hoidat kipeänä lapsen ja kodin. Molemmille kuuluu samat säännöt.
Tuo nyt oli vain vertauskuva tämänhetkisestä olostani joka varmasti hyvin kuvaa sitä tällähetkellä kuinka väsynyt olen tähän arkeen (että haluaisin räkätaudin jotta ei tarvitsisi tehdä näin paljon töitä)
En tiedä Mikö vihanpurkaud sinulla tuli minua kohtaan mutta en tosellakaan ole mikään vapaamatkustaja mies. Yritän tehdä kaikkeni jotta kaikilla olisi hyvä olla mutta nyt on vain se tilanne että tuntuu että olen liian väsynyt. Sinulle ei ilmeisesti se sovi että mies voi joskus olla väsynyt.
Ap
Kuule, äijä, minäkin haluaisin joskus vain istahtaa sohvalle ja katsoa telkkaria. Mutta en pysty, koska lapset ovat 100% minun vastuulla.
t. vaimosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin kohtuullista, että kotona lasten kanssa oleva tekee enemmän kotitöitä kuin työssäkäyvä. Etenkin, jos työssäkäyvä on ainut, joka tuo rahaa talouteen.
Raha ei mitenkään ole se tärkeämpi panostus. Aika on.
Minusta on kaikkein tärkeintä, että molemmilla on yhtä paljon vapaata, omaa aikaa. Sille voi ajoittaa tietyn määrän tunteja viikossa tai kuukaudessa, miten nyt perheessä tuntuu parhaalta.
Raha nimenomaan on tärkeämpi painotus. Ilman miehen rahoja kotiäiti ei pystyisi loisimaan kotona.
Olen itse ollut koti-isänä, ja kyllähän se töihin palaaminen tuntui kuin olisi lomalle päässyt.
Mitään loisimista se ei ole todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAjankäyttötutkimukset osoittavat johdonmukaisesti, että erityisesti pienten lasten kotiäitien päivittäinen työmäärä vastaa usein kokopäivätyötä. Tutkimuksissa kotiäitien on havaittu käyttävän keskimäärin noin 23 tuntia viikossa kotitöihin (ruoanlaitto, siivous, pyykkihuolto ja kodin ylläpito) sekä noin 18 tuntia viikossa lastenhoitoon, minkä lisäksi aikaa kuluu esimerkiksi asiointiin, kodin organisointiin ja lasten kuljettamiseen.
Yhteensä aktiivista työtä kertyy helposti yli 40 tuntia viikossa, ja etenkin alle kouluikäisten lasten vanhemmilla työmäärä voi vastata tai ylittää tavallisen 37,5–40 tunnin työviikon. Toisin kuin useimmissa palkkatöissä, vastuu jatkuu usein myös iltaisin, öisin ja viikonloppuisin.
Jos toinen puoliso käy kodin ulkopuolella kokopäivätyössä ja toinen tekee kotona tutkimusten mukaan vastaavan työmäärän lasten ja kodin hyväksi, molemmat ovat käytännössä tehneet oman kokopäiväisen työpanoksensa päivän aikana.
Tästä näkökulmasta on perusteltua, että työpäivän jälkeen jäljellä olevat kotityöt ja lastenhoito jaetaan puolisoiden kesken mahdollisimman tasapuolisesti. Tutkimukset kotitöiden ja hoivavastuun jakautumisesta osoittavat, että oikeudenmukaiseksi koettu työnjako tukee parisuhdetyytyväisyyttä, vähentää kuormitusta ja edistää molempien vanhempien hyvinvointia.
Jos tässä ap:n vaimo tekisi nämä kotityöt mutta ilmeisesti ei tee koska ap siivoaa ja tekee ruokaa yms. Joka päivä töiden jälkeen.
Mä olen kotona kahden alle kouluikäisen kanssa mutta kyllä mä samalla huolehdin että koti pysyy siistinä edes jotenkuten ja ruoka on valmiina niin että voimme viettää yhdessä perheenä aikaa kun mies tulee töistä kotiin. Raskasta tämä on mutta minö sentään hoidan nuo hommat. Jos mun ei tarvitsisi tehdä kotitöitä niin helppoa tää olis kun heinänteko.
Olen itse ollut koti-isänä, ja kyllähän se töihin palaaminen tuntui kuin olisi lomalle päässyt.
Mitään loisimista se ei ole todellakaan.
Loisiminen tarkoittaa toisen rahoilla elämistä. Kotona oleminen on nimenomaan loisimista. Vai saitko muka palkallisen isyysvapaan?
Vierailija kirjoitti:
Kuule, äijä, minäkin haluaisin joskus vain istahtaa sohvalle ja katsoa telkkaria. Mutta en pysty, koska lapset ovat 100% minun vastuulla.
t. vaimosi
Kannattaa osoitta tuo omalle miehelle eikö aapeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vaimosi
Kannattaa osoitta tuo omalle miehelle eikö aapeelle.
Kannattaa mennä leikkimään legoilla, jos ei tuon paremmin ymmärrä aikuisten v'ttuilun sekaista vitsaiilua.
Ei ole liikaa vaadittu kunhan vaimolla on myös yhtä monta päivää viikossa kun hän saa vain istahtaa sohvalle ilman että tarvitsee tehdä mitään🤷
Minusta tämä olisi hyvä jako:
Vaimo hoitaa lapset ja kodin ma, ke, pe ja ap hoitaa samat asiat ti, to, la. Sunnuntaina sitten lepoa koko perheelle.
Minulle sopisi hyvin, että minä tekisin kotityöt arkisin ja mies olisi 100% vastuussa kodista ja lapsista viikonlopun (sisältää perjantai-illan).
Meillä mies teki ylitöitä että meillä olisi enemmän rahaa, sovittiin niin. Tein lähes kaikki kotityöt ja kaikki ruoat sen ajanjakson kolmisen vuotta yhteensä. Kauppaasiatkin hoidin yksin .Vein miehen työpaikalle jopa lauantaina sille useasti lämpimän lounaan parin kilsan päähän että jaksaa tehdä töitä.
Luuletko, ettei vaimo ole väsynyt siihen, että joutuu perhedelmänne lisäksi vielä katselemaan miesvauvaa, joka kiukuttelee kotitöistä?
Vierailija kirjoitti:
Vaimo hoitaa lapset ja kodin ma, ke, pe ja ap hoitaa samat asiat ti, to, la. Sunnuntaina sitten lepoa koko perheelle.
Kuka tekee työt ja tienaa rahaa ti ja to kun mies on lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei vaimo ole väsynyt siihen, että joutuu perhedelmänne lisäksi vielä katselemaan miesvauvaa, joka kiukuttelee kotitöistä?
Miten se vaimo voi olla väsynyt kun ei itse tee mitään kotihommia vaan kaikki tehdään vasta sitten kun mies tulee töistä, akka ei jaksa edes kaupassa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekee työt ja tienaa rahaa ti ja to kun mies on lasten kanssa?
Ei rahaa tarvitse joka päivä erikseen tienata. Minäkin teen vain 4-päiväistä työviikkoa. Työpäivän pituus 12-14 tuntia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAjankäyttötutkimukset osoittavat johdonmukaisesti, että erityisesti pienten lasten kotiäitien päivittäinen työmäärä vastaa usein kokopäivätyötä. Tutkimuksissa kotiäitien on havaittu käyttävän keskimäärin noin 23 tuntia viikossa kotitöihin (ruoanlaitto, siivous, pyykkihuolto ja kodin ylläpito) sekä noin 18 tuntia viikossa lastenhoitoon, minkä lisäksi aikaa kuluu esimerkiksi asiointiin, kodin organisointiin ja lasten kuljettamiseen.
Tästä näkökulmasta on perusteltua, että työpäivän jälkeen jäljellä olevat kotityöt ja lastenhoito jaetaan puolisoiden kesken mahdollisimman tasapuolisesti. Tutkimukset kotitöiden ja hoivavastuun jakautumisesta osoittavat, että oikeudenmukaiseksi koettu työnjako tukee parisuhdetyytyväisyyttä, vähentää kuormitusta ja edistää molempien vanhempien hyvinvointia.Jos tässä ap:n vaimo tekisi nämä kotityöt mutta ilmeisesti ei tee koska ap siivoaa ja tekee ruokaa yms. Joka päivä töiden jälkeen.
Mä olen kotona kahden alle kouluikäisen kanssa mutta kyllä mä samalla huolehdin että koti pysyy siistinä edes jotenkuten ja ruoka on valmiina niin että voimme viettää yhdessä perheenä aikaa kun mies tulee töistä kotiin. Raskasta tämä on mutta minö sentään hoidan nuo hommat. Jos mun ei tarvitsisi tehdä kotitöitä niin helppoa tää olis kun heinänteko.
Jos se lapsi ei kotona olisi, niin sitten sitä siivottavaa ei kertyisi päivän mittaan, ja molemmat saisivat töiden jälkeen tulla kotiin joka on siinä tilassa johon se aamulla on jätetty. Se kotivanhempi on siellä saattanut siivota jo monta asiaa päivän aikana.
Minusta on kultaakin arvokkaampaa olla lapsen kanssa kotona, vaikka kyllä se on aivan oikeaa työtä. Ei se ole pelkkää lapsen kanssa leikkimistä.
Laittakaa kalenteriin molemmille vaikkapa 5h täysin omaa aikaa joka viikolle. Saa käyttää sen miten haluaa, ja toinen hoitaa sen ajan kaikki asiat.
Pidän hieman outona, että nykypäivänä isä ei käyttäisi omia vapaitaan lapsensa kanssa. Sehän on paras tapa luoda hyvä suhde omaan lapseen, ja sitten se vaimokin pääsee töihin rentoutumaan.
Minä näen asian niin, että mies maksaa minulle siitä, että hoidan lapset ja kodin sillä aikaa kun hän käy töissä. En tee kaikkia kotitöitä, mutta teen enemmän kuin mies, koska olen enemmän kotona.
t. kotiäitinä 8 vuotta