Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kohtuullista pyytää vaimoa tekemään viikolla kotityöt

Vierailija
14.07.2026 |

Kun minä teen sen vuoksi ylitöitä että hän voi olla lapsen kanssa kotona?

Olen äärettömän väsynyt tähän että raskaan työpäivän jälkeen palaan kaupan kautta kotiin ja ruokaa ei ole valmiina, sitä aletaan yhdessä tekemään, sitten siivotaan sotkut alakerrasta mitä on päivän aikana tullut ja pestään pyykkiä ja pikainen imurointi. Jotain pikku hommaa on joka päivälle.

Joskus sitä haluaisi vaan istahtaa sohvalle ja katsoa vaikka telkkaria. Onko liikaa vaadittu?

Kommentit (164)

Vierailija
21/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta valmista ruokaa, tehkää isompi määrä kerralla, hankkiutukaa liiasta tavavarasta eroon ja antakaa loun olla vähön enemmän rempallaan. 

Noin me tehtiin. Ja mä olin aktiivisempi kotitöissä sekä vaimon kotihoitojaksojen että omieni aikana. Ylitöitä en juuri tehnyt kun ei ollut aikaa niihin. Mutta pärjäiltiin.. yhteensä 1,5v  oltiin molemnat kotona kahden molempien kanssa ja päikkyyn menivät n. 3v nä. 

Rentoja vuosia vaikka välillä rankkojakin. 

Tarviitteko muuten oikeesti niitä ylityörahoja? Vai onko se vain tunne?

Vierailija
22/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se ruoka olis valmiina jos tulet kaupan kautta kotiin????? 🤷

Katsos kun edellisellä kauppakäynnillä voi ostaa ainekset ateriaan, En minäkään käy joka päivä kaupassa

No apllä ei onnistu. Jos tulee kaupan kautta kotiin,oletan et joka päivä. Ei kirjottanu et tiettynä yhtenä päivänä ja ruoka ei olis valmis. Tosin jos se ylitöihin aina jää,puoliso on syöny lapsen kanssa jo ajat sitten. Mut mullakin mies märisee, et tein vääränä päivänä väärää ruokaa. Hänellä kuulemma oli mielessä joku ruoka ja sit tulee kotiin,höh teinkin jonkun toisen ruuan. Nykyään mä sitä odotan kotiin: mitä sä haluat että tehdään tästä kanasta. Hänen vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut kyllä se käytäntö että joka on kotona, hoitaa myös enimmät kotityöt. Huom, mies on ollut myös hoitovapaalla jokaisesta lapsesta ja minä töissä.

Omasta mielestä töissä käyvällä on helpompaa.

-Neljän äiti 

Vähän ristiriitaista. Jos se on töissä helpompaa, eikö se olisi aika luontevaa auttaa sitä kotona olevaa, kun töistä tulee.

Vierailija
24/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsivaiheessa ei yleensä ole kauhean hedelmällistä syyttää toista siitä että hän ei tee tarpeeksi, koska usein kyse on ihan aidosti jaksamisesta. Tai jos ei täysin olekaan  niin toisen syyttely saamattomuudesta harvoin tekee hyvää suhteelle. Jos puoliso sanoo ettei jaksa päivän aikana siivota ja tehdä päivällistä valmiiksi, niin sitten voi miettiä miten työssäkäyvä kuitenkin saisi levätä iltaisin. Enemmän einesruokia tai Wolttaamista, kotisiivoojan hankinta tai siivousstandardien laskeminen, pyykkien hoitaminen viikonloppuisin. Kannattaa siis olla empaattinen jos toinen ei jaksa. 

Vierailija
25/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä pesette pyykkiä? Kirjoitit monikossa. 🤣

Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..

en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..

Ap

No on teillä paljon pyykkiä sitten. Koneeseen kuiten mahtuu enemmän pyyhkeitä kun kolme,jos teitä on kolme. Eli pyyhkeitäkään toivon mukaan ette tiuhaan tahtiin käytä ja laita pyykkiin? Vai? 

Vierailija
26/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos et jaksa, tee vähemmän. Älä syyttele puolisoa vaan sano vaan että olet väsynyt. Pistä energia lapsen kanssa olemiseen, älä kotihommiin. 

Vierailija
27/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaus, missä yksi ei ymmärrä yhtä eikä toinen toista, mutta molemmat haluavat, että juuri häntä ymmärrettäisiin. Vaimo haluaa , että osallistut kotitöihin, että näkisit, että tämä ei ole helpoo. Kehu ja autta häntä. Vaimo taas ei ymmärrä , että olet väsynyt ja tarvitset ennen kotitöitä hengahdystauon  ja energiaa ruuan muodossa. Selitää hänelle, et voit isallistua töiten jälkeen kotitöissä, mutta ensin tarvitset ruokaa. Jos se ei menee silloinkaan perille, käy töiden jälkeen jossain haukamassa jotain tai osta kaupasta ja syö matkalla kotiin jotain, että verisokeri ei heilahtaa liian alas. Silloin iskee väsymys. Keskustelkaa. Jos vaimo ymmärtää, hän laita sinulle ruokaa ja sinä myöhemmin osallistut kotiaskareissa ja kaikki on ihan ok. Tärkeysjärjestys ensin ja kaikki loksahtaa paikalle.

Vierailija
28/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsivaiheessa ei yleensä ole kauhean hedelmällistä syyttää toista siitä että hän ei tee tarpeeksi, koska usein kyse on ihan aidosti jaksamisesta. Tai jos ei täysin olekaan  niin toisen syyttely saamattomuudesta harvoin tekee hyvää suhteelle. Jos puoliso sanoo ettei jaksa päivän aikana siivota ja tehdä päivällistä valmiiksi, niin sitten voi miettiä miten työssäkäyvä kuitenkin saisi levätä iltaisin. Enemmän einesruokia tai Wolttaamista, kotisiivoojan hankinta tai siivousstandardien laskeminen, pyykkien hoitaminen viikonloppuisin. Kannattaa siis olla empaattinen jos toinen ei jaksa. 

Tätä olen yrittänyt sanoa, ettei kai sen mitään väliä ole jos koti ei aina ole siisti, tuskin on muillakaan.

Minua ei häiritse sotku mutta vaimoa häiritsee. Siksi täällä pitää joka päivä puunata jotain. 

Olen kahden vaiheilla että sanon että lopetan ylityöt ja ruvetaan hakemaan lapselle päivähoitopaikkaa. 

Ap

Vierailija
29/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kerran kun oli lapsen kanssa kotona. Pesin pyykit,imuroin,pyyhin pölyt,pesin lattiat,vessan,tavarat paikoilleen jne. Mut siinä vaiheessa kun se tuli kotiin,oli jo niin myöhä, että jo siinä oli taas lelut levitetty ja käyty ulkona ja vähän hiekkaa taas eteisessä. Mitä se sanoo!!?? En ole tehny mitään!! Juma meinas lentää pannu sen päähän!!

Vierailija
30/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..

en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..

Ap

No on teillä paljon pyykkiä sitten. Koneeseen kuiten mahtuu enemmän pyyhkeitä kun kolme,jos teitä on kolme. Eli pyyhkeitäkään toivon mukaan ette tiuhaan tahtiin käytä ja laita pyykkiin? Vai? 

Huoh, kirjoitin vain esimerkkejä ja lisäsin että jotain ”pikku” hommaa riittää jokapäivälle, en tarkoittanut sitä että pesemme joka päivä pyykkiä. Tää nyt ei ollut asian pointti. 

Ap

Vierailija
31/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuitenkin vaihdan autoon renkaat ja putsaan rännit. 

ap

Kahdesti vuodessa. Vaimolla on netflix ja puhelin rasitteena joka päivä. Onneksi lapset ovat jo aikuisia, vaimo olisi varmaan ollut täysin nettiriippuvainen, jos parikymmentä vuotta olisi ollut samanlaiset mahdollisuudet roikkua netissä kuin nykyään. Tosin on käynyt ajan töissä, mutta illat ja vapaapäivät menee eri sarjoja seuratessa. Toki itsekin roikun netissä aivan liikaa.

Vierailija
32/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen yrittänyt sanoa, ettei kai sen mitään väliä ole jos koti ei aina ole siisti, tuskin on muillakaan.

Minua ei häiritse sotku mutta vaimoa häiritsee. Siksi täällä pitää joka päivä puunata jotain. 

Olen kahden vaiheilla että sanon että lopetan ylityöt ja ruvetaan hakemaan lapselle päivähoitopaikkaa. 

Ap

Tämä on paras ratkaisu. Lapsi on kuitenkin jo kaksi vuotta. Nykyinen meno on aika kohtuutonta ylitöitä tekevälle.

Hyvä puoli ratkaisussa on, että koti on suhteellisen siisti kotiin tullessa.

Vierailija
33/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollut kyllä se käytäntö että joka on kotona, hoitaa myös enimmät kotityöt. Huom, mies on ollut myös hoitovapaalla jokaisesta lapsesta ja minä töissä.

Omasta mielestä töissä käyvällä on helpompaa.

-Neljän äiti 

Mutta. Huom! Ap tekee ylitöitä, että vaimo sais olla kotona. Ei ole helppo ylityökään. Vardinkin syömätä. 

Vierailija
34/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika (vaimo)

Vierailija
35/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Huoh, kirjoitin vain esimerkkejä ja lisäsin että jotain ”pikku” hommaa riittää jokapäivälle, en tarkoittanut sitä että pesemme joka päivä pyykkiä. Tää nyt ei ollut asian pointti. 

Ap

On se aika tärkeää. Kuiten sitä pyykkiä ei ole joka päivä. Kuiten toivottavasti imuroidakkaan ei tartte joka päivä. Roskat voit viedä aamulla lähtiessä. Sitten jää vain ruuan teko,mitä nyt on vaikka ja mitä ja voi tehdä vaikka vartissakin jos nyt aina ei tartte pitkän kaavan mukaan,tai tee iso satsi ja seuraavana päivänä mikroon. Jos teet ruuan,sano vaimolle että siivoaa astiat pois. Yleensä meillä on kuka kokkaa ja kattaa,toinen korjaa. Mut nyt kun teillä sitä hommaa ei olekkaan joka päivälle ä,niin liioitteletko? 

Vierailija
36/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan lapsesta. Lapsen kanssa yksin kotona oleminen on mielestäni raskaampaa kuin töissä oleminen. Olen töissä rakennustyömaalla. 

Vierailija
37/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aivan lapsesta. Lapsen kanssa yksin kotona oleminen on mielestäni raskaampaa kuin töissä oleminen. Olen töissä rakennustyömaalla. 

Mitä raskasta siinä on jos ei tee samalla kotitöitä??

Vierailija
38/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asuu omillaan, yksin,kaksin tai kolmisin niin SITÄ PIKKUHOMMAA ON JOKA PÄIVÄLLE!! Ihme että pikkuhommista nyt itketään. Olisi joo kiva tulla töistä ja vaan olla ja mennä nukkumaan. Ei onnistu kun on perhe.

Vierailija
39/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka on kotona hoitaa ruoan sille joka on töissä. Jos ei vaimolla onnistu niin vaimo vaihtoon.

Vierailija
40/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa tarpeeksi evästä pitkään päivään. Sit sulle riittää leivät kotona ja vaimo ja lapsi voi syödä aiksemmin ilman sua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme