Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kohtuullista pyytää vaimoa tekemään viikolla kotityöt

Vierailija
14.07.2026 |

Kun minä teen sen vuoksi ylitöitä että hän voi olla lapsen kanssa kotona?

Olen äärettömän väsynyt tähän että raskaan työpäivän jälkeen palaan kaupan kautta kotiin ja ruokaa ei ole valmiina, sitä aletaan yhdessä tekemään, sitten siivotaan sotkut alakerrasta mitä on päivän aikana tullut ja pestään pyykkiä ja pikainen imurointi. Jotain pikku hommaa on joka päivälle.

Joskus sitä haluaisi vaan istahtaa sohvalle ja katsoa vaikka telkkaria. Onko liikaa vaadittu?

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei vaimo ole väsynyt siihen, että joutuu perhedelmänne lisäksi vielä katselemaan miesvauvaa, joka kiukuttelee kotitöistä? 

Miten se vaimo voi olla väsynyt kun ei itse tee mitään kotihommia vaan kaikki tehdään vasta sitten kun mies tulee töistä, akka ei jaksa edes kaupassa käydä. 

Minä voin tuoda sinulle 6kk ikäisen vauvan, 1,5 taaperon ja 3-vuotiaan uhmaikäisen sanotaan nyt vaikka 2 vuorokaudeksi hoitoon. Lupaan, että huomaat sen jälkeen, miten vaimo voi olla väsynyt.

Vierailija
82/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liikaa vaadittu kunhan vaimolla on myös yhtä monta päivää viikossa kun hän saa vain istahtaa sohvalle ilman että tarvitsee tehdä mitään🤷‍

Niin että vaimo tarvitsee yhtä monta PÄIVÄÄ siihen että mies saa joskus iltaisin istua sohvalle töiden jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liikaa vaadittu kunhan vaimolla on myös yhtä monta päivää viikossa kun hän saa vain istahtaa sohvalle ilman että tarvitsee tehdä mitään🤷‍

Niin että vaimo tarvitsee yhtä monta PÄIVÄÄ siihen että mies saa joskus iltaisin istua sohvalle töiden jälkeen. 

Voi ne olla TUNTEJA jos se helpottaa elämääsi. Samapa tuo puhutaanko 24  tunnista vai vuorokaudesta. 

Vierailija
84/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Mä väsyin sairaslomalla siihen että tein meille päivittäin ruuan ja miehelle evääksi töihin asti piti riittää. Samoin pidin kodin siistinä sen minkä leikatulta jalaltani kykenin. Nyt kun se on kesälomalla niin teen ruokaa vain itselleni. Meillä ei ole kotona asuvia lapsia.

Vierailija
85/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan eukostasi kokeeko hän sen kohtuullisena. Osa eukoista haluaa, että kaikki jaetaan pilkulleen 50/50, osalle sopii tehdä vaikka kaikki kotityöt aina ja kaikkea siltä väliltä. Vinkkini: Puhu asiasta VAIMOSI kanssa. 

Vierailija
86/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei vaimo ole väsynyt siihen, että joutuu perhedelmänne lisäksi vielä katselemaan miesvauvaa, joka kiukuttelee kotitöistä? 

Miten se vaimo voi olla väsynyt kun ei itse tee mitään kotihommia vaan kaikki tehdään vasta sitten kun mies tulee töistä, akka ei jaksa edes kaupassa käydä. 

Minä voin tuoda sinulle 6kk ikäisen vauvan, 1,5 taaperon ja 3-vuotiaan uhmaikäisen sanotaan nyt vaikka 2 vuorokaudeksi hoitoon. Lupaan, että huomaat sen jälkeen, miten vaimo voi olla väsynyt.

Sulla nyt ei ole sama tilanne kuin ap:lla jolla on yksi 2.v lapsi. 

Vierailija
87/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut koti-isänä, ja kyllähän se töihin palaaminen tuntui kuin olisi lomalle päässyt. 

Mitään loisimista se ei ole todellakaan. 

Loisiminen tarkoittaa toisen rahoilla elämistä. Kotona oleminen on nimenomaan loisimista. Vai saitko muka palkallisen isyysvapaan? 

Loisiminen tarkoittaisi sitä, että imisi resursseja perheyksiköstä. Ja toisen kotona oleminen ei todellakaan sitä tee, vaan nimenomaan rakentaa sitä perhettä hyvään suuntaan. Luo resursseja. 

Molempien vanhempien kannattaa käyttää omat vapaansa aivan ehdottomasti, se antaa perspektiiviä sen puolison tilanteeseen ja luo suhdetta lapseen. 

Vierailija
88/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuminen ja lepo auttaa ylikuormituksessa. Otat vaan itselle sen ajan. Kun olet kunnolla lepänyt, jaksat taas. Tsemppia!

Vierailija
89/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ne olla TUNTEJA jos se helpottaa elämääsi. Samapa tuo puhutaanko 24  tunnista vai vuorokaudesta. 

2.v varmaan nukkuu päiväunet niin vaimo voi sen aikaa itsekkin lepäillä. Mies voi sitten töiden jälkeen levätä sen pari tuntia. Ja sitten yhdessä kotityöt mitä on vaimolta päivällä jäänyt kesken.

Vierailija
90/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kun mies tulee töistä niin hän hoitaa lapset ja kodin. Vaikka joka toinen päivä. Joka toinen päivä sitten vaimo. 

Vierailija
91/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla nyt ei ole sama tilanne kuin ap:lla jolla on yksi 2.v lapsi. 

Ei tosiaan ole. Mun lapset on jo itse äitejä ja isejä. Sinä olet selkeästi lapseton tai itse vielä lapsi, kun et ymmärrä, miten uuvuttavaa pikkulapsen hoito voi olla.

Vierailija
92/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2.v varmaan nukkuu päiväunet niin vaimo voi sen aikaa itsekkin lepäillä. Mies voi sitten töiden jälkeen levätä sen pari tuntia. Ja sitten yhdessä kotityöt mitä on vaimolta päivällä jäänyt kesken.

Ylitöistä tullaan kotiin yleensä aika myöhään. Jos vetkuttelee pari tuntia ennen kuin viitsi kotitöitä aloittaa, kello on jo lähellä puolta yötä ennen kuin ne saadaan alkuun. 

Vierailija
93/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran vapaa-aikaa molemmille on hyvä ratkaisu. Kumpikin saa sen käyttää haluamallaan tavalla. 

Vierailija
94/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman verran vapaa-aikaa molemmille on hyvä ratkaisu. Kumpikin saa sen käyttää haluamallaan tavalla. 

Ap:n vaimolla on vapaa-aikaa 24/7. Miten ajattelit järjestää saman työssäkäyvälle ilman, että tulot muuttuvat? 

Vierailija
95/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vaan

nukkunut. Jos mies

vahti lasta niin 

mies nukkui päikkärit ja sen 

ajan 2v teki omiaan.

Vierailija
96/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä pesette pyykkiä? Kirjoitit monikossa. 🤣

Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..

en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..

Ap

Minkä ihmeen vuoksi tämä vaatii kahden ihmisen työpanoksen? Toinen voi tehdä tämän vaikka samalla, kun toinen tekee ruoan. Sitäkään en tajunnut, miksi ruoka pitää yhdessä? Säästätte aikaa (ja varmaan molempien hermoja), jos teette nämä asiat rinnakkain yhtä aikaa. Ja ette te nyt ehkä joka päivä lakanoita vaihda tai lattioita pese. Niinä päivinä, kun pesette, siihen pitäisi mennä max 30 minuuttia.

Vierailija
97/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ihmetellä, miksi erot ovat nykyisin niin yleisiä. Vähemmästäkin hermo kiristyy, kun pitää kellottaaa jokainen vapaa hetkikin sekunnilleen yhtä pitkäksi. 

Vierailija
98/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin hulluksi, jos pitäisi jokaiinen ruoka kokkailla miehen kanssa. Paljon helpompaa on hoitaa jako niin, että toinen kokkaa ja toinen siivoaa. Vuoroja voi halutessa vaihtaa. Menee hommatkin nopeammin purkkiin, kun molemmat eivät kyhnää samassa hommassa. Eri asia sitten, jos yhteinen kokkailu on molemmille nautintoa. Siltä ei kuitenkaan vaikuta. 

Vierailija
99/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä pesette pyykkiä? Kirjoitit monikossa. 🤣

Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..

en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..

Ap

Minkä ihmeen vuoksi tämä vaatii kahden ihmisen työpanoksen? Toinen voi tehdä tämän vaikka samalla, kun toinen tekee ruoan. Sitäkään en tajunnut, miksi ruoka pitää yhdessä? Säästätte aikaa (ja varmaan molempien hermoja), jos teette nämä asiat rinnakkain yhtä aikaa. Ja ette te nyt ehkä joka päivä lakanoita vaihda tai lattioita pese. Niinä päivinä, kun pesette, siihen pitäisi mennä max 30 minuuttia.

No jos se toinen ripustaa ulkona pyykkiä ki sama kai mitä se toinen sisällä tekee? Ihan sama katsooko se lasta ja kerää lakanat sängyistä vai katsooko se lasta ja tekee ruokaa. Kaikki asiat pitää kuitenki tehdä, niin mitä sillä järjestyksellä on väliä?

Vierailija
100/164 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap "tekee ylitöitä" (lue: panee sihteeriä) ja on siksi niin uupunut kotiin tullessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi