Olen ottanut aurinkoa noin 15 kuumana päivänä ja ihoni sävy ei ole muuttunut piirun vertaa
Olen edelleen kalpea kuin kalkkilaivan kapteeni. Kaikki vaaleat vaatteet näyttää päälläni valjulta ja kaula sulautuu niihin kun ei ole mitään kontrastia.
Jos vedän ruskettumisen äärimmilleen ja istun esim. rannalla aurinkorasvat päällä 3+ tuntia niin mitään muuta ei iholle tapahdu kuin punotus.
Näytän sairaalloiselta näin kalpeana. Joltain toimistorotalta joka ei ole poistunut sisätiloista vuosikymmeniin. Vaikka urheilen aktiivisesti ja pidän ulkoilusta.
Kommentit (68)
Kun olin nuori otin paljon aurinkoa ja rusketun helposti hyvin tummaksi oliivinvihertäväksi. Valmistui ammattiin, joka on sisätyö. Tein sitä monta vuotta ja ihoni väri muuttui hyvin vaaleaksi. Kukaan ei uskonut ennenkuin näytin valokuvista miten tummaksi ihoni menee auringossa. Nykyään en enää ota aurinkoa ottamalla, liikun kyllä ulkona normaalisti ja saan nätin pienen päivetyksen, sekin vivahtaa oliiviin. En yleensä koskaan pala niin että iho olisi missään vaiheessa punainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksy kohtalosi, se on geeneissä. Joidenkin iho ei rusketu. Mun iho ruskettuu aika helposti, nuorempana olin kesäisin hyvin ruskettunut. Nykyään ei yritä ruskettua, mutta väkisinhön sitä väriä tulee vähän kuitenkin.
Onnittelut kuitenkin siitä että saat D-vitamiinia auringosta poikkeuksellisen helposti?? 🤔
Gemini:
Ruskettumaton ja hyvin vaalea iho sisältää hyvin vähän melaniinia. Koska suojakerrointa ei ole omasta takaa, UVB-säteet pääsevät vaikuttamaan iholla heti ja D-vitamiinin tuotanto alkaa silmänräpäyksessä.
Helposti ruskettuva tai luonnostaan tumma iho vaatii huomattavasti pidemmän ajan auringossa saman D-vitamiinimäärän saavuttamiseksi, sillä melaniini blokkaa suuren osan hyödyllisestä säteilystä.
Tekoälyvastaukset on avuttomuuden, laiskuuden ja ärsyttävyyden huippu. Tekoälyvastauksia kopioivat voivatkin painua vttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ruotsissa yleisin ihotyyppi on Fitzpatrick 2-3 joka ruskettuu hyvin helposti kauniiksi kullanruskeaksi parinkin päivän UV-altistuksella."
Tämä on Suomessakin kaikkein yleisin tyyppi, mutta AP:n kuvauksesta hän tosiaan kuulunee siihen 0-1 ryhmään... Itse olen ihan kantissuomalainen ja tuota tyyppiä 3. Talvella samean beige, kesällä pronssinruskea. En pala kotimaassa auringossa ikinä, vaikken käytä suojavoiteita - ainoat palamiskokemukset lapsuudesta, kun keskellä talvea mentiin etelänlomalle ja siellä sitten kylmiltään talvenkalpeana maattiin rannalla.
Suomen ilmasto, tai tarkemmin ottaen UV-säteilyn määrä ei pääsääntöisesti riitä ruskettamaan ketään kuin keskellä kesää vaikka ihotyyppi olisi tuo FP3.
Jos on sitä vaaleampi, mikään määrä normaalia ulkoilua ei kyllä ihosävyä muuta. Tarkoituksellinen 1-2kk kestävä auringonotto voi sitä ehkä yhden sävyn tummemmaksi muuttaa.
Jotta todella vaaleaihoinen (poislukien nuo FP0 jotka vain palavat) saa huomattavan tumman rusketuksen, pitää oleskella maissa joissa UV-indeksi pysyy aamusta iltaan siinä 6-10 välillä. Kannattaa olla paljon aurinkorasvaa mukana.
Ja ihosyövän kaupan päälle.
Muistan erään aurinkoa palvoneen naisen jota tapailin aikanaan. 27-vuotiaana kasvojen, dekolteen ja käsien iho oli kuin 55-vuotialla. Kaikki kesät meni aurinkoa ottaen ja talvisin solariumia. Oli todella kaunis piirteiltään, mutta iho oli ohutta, haurasta, laikukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea. Ihosi sen sijaan on vanhentunut ja vaikutukset tulevat näkymään myöhemmin. Auringonotosta on ihmiselle pelkkää haittaa.
Olkootkin haittaa. Sama se vaikka kuolisin 7 vuotta aiemmin. En halua näyttää tältä lopun elämääni.
Ja muut maksaa sun hoidot.
Viet resursseja niiltä syöpäsairailta, jotka eivät sairasta itsekkyyden ja ulkonäkökeskeisyyden vuoksi.
Huom ! Aika harva loppujen lopuksi sairastuu ihosyöpään. Jos näin olisi, pitäisi esim. minun vanhempieni sukupolven sairastaa sitä joukolla.
Ihosyövälle on muitakin altistavia syitä
Ihosyöpä on yleisin syöpä Suomessa. Ja se tulee nimenomaan UV-altistuksesta. Jopa 14 000 suomalaista vuodessa sairastuu siihen. Se ei ole mikään mitätön luku. Esim. keuhkosyöpään sairastuu 1500 ja mahasyöpään noin 600 suomalaista.
Ei ole yleisin syöpä. Yleisimmät on eturauhas ja rintasyöpä, sitten tulee suolistosyöpä ja keuhkosyöpä
Jos kaikki ihon pahanlaatuiset kasvaimet (erityisesti hyvin yleiset ja lievät tyvisolusyövät eli basaliomat) lasketaan yhteen yhdeksi suureksi ryhmäksi, ihonkasvaimia todetaan Suomessa lukumäärällisesti kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valkoihoinen haluaa olla ruskea?
Muuttuuko Alexander Stubb "ruskeaksi" jos tämä saa väriä pintaan lomalla, eikö hän silloin enää ole suomalainen tai valkoinen?
Niin miksi valkoinen haluaa, vaikka laukoo rasis.... mielipiteitä en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo iho ei rusketu mutta syöpä napsahtaa ilman sitäkin usein se tulee viiveellä vai luuleeko idiootit kun muutamassa päivässä patti tulee ihoon niin se on ihosyöpää.
Melanooma voi tulla jopa 20-30 vuoden viiveellä. Huoleton auringonotto vaikkapa 5-vuotiaana lapsena voi kostautua vasta 35 vuoden iässä kun alkaa puskemaan melanoomaa toisensa perään käsivarsiin, selkään ym. jos vanhemmat eivät ole muistaneet rasvata.
Siis suojatkaa ihonne ja hattu päähän kun aurinko antaa parastaan, se ei ole leikin asia.Muistakaa myös juoda, nestetasapainosta täytyy huolehtia.
Et tiedä mistä puhut etkä varmasti halua kuolla ihosyöpään.