Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ottanut aurinkoa noin 15 kuumana päivänä ja ihoni sävy ei ole muuttunut piirun vertaa

Vierailija
14.07.2026 |

Olen edelleen kalpea kuin kalkkilaivan kapteeni. Kaikki vaaleat vaatteet näyttää päälläni valjulta ja kaula sulautuu niihin kun ei ole mitään kontrastia.

Jos vedän ruskettumisen äärimmilleen ja istun esim. rannalla aurinkorasvat päällä 3+ tuntia niin mitään muuta ei iholle tapahdu kuin punotus.

Näytän sairaalloiselta näin kalpeana. Joltain toimistorotalta joka ei ole poistunut sisätiloista vuosikymmeniin. Vaikka urheilen aktiivisesti ja pidän ulkoilusta.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa (ja Irlannissa/Skotlannissa) yleiset ihotyypit Fitzpatrick 0 ja 1 eivät rusketu lainkaan. Korkeintaan se auringonotto pahentaa ruusua ja naaman punotusta telangiogeneesin (uusien verisuonien syntymisen) myötä.

Ruotsissa yleisin ihotyyppi on Fitzpatrick 2-3 joka ruskettuu hyvin helposti kauniiksi kullanruskeaksi parinkin päivän UV-altistuksella.

Ellei geeniperimässäsi ole myös esim. Etelä- tai Keski-Eurooppaa, ei se tule helposti tai koskaan tapahtumaan. Pohjanmaalla ihmiset ruskettuvat suht helposti kun on jonkun verran ruotsalaista perimää.

Vierailija
2/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene tasan. Mulle nousee kasvoille ja kaulalle ns. spurgurusketus heti huhtikuun lopulla. Kesäkuussa olin Islannissa +12C lämmöissä, sateessa, ja lähinnä auton sisällä. Rusketuin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ruotsissa yleisin ihotyyppi on Fitzpatrick 2-3 joka ruskettuu hyvin helposti kauniiksi kullanruskeaksi parinkin päivän UV-altistuksella."

Tämä on Suomessakin kaikkein yleisin tyyppi, mutta AP:n kuvauksesta hän tosiaan kuulunee siihen 0-1 ryhmään... Itse olen ihan kantissuomalainen ja tuota tyyppiä 3. Talvella samean beige, kesällä pronssinruskea. En pala kotimaassa auringossa ikinä, vaikken käytä suojavoiteita - ainoat palamiskokemukset lapsuudesta, kun keskellä talvea mentiin etelänlomalle ja siellä sitten kylmiltään talvenkalpeana maattiin rannalla.

Vierailija
4/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksy kohtalosi, se on geeneissä. Joidenkin iho ei rusketu. Mun iho ruskettuu aika helposti, nuorempana olin kesäisin hyvin ruskettunut. Nykyään ei yritä ruskettua, mutta väkisinhön sitä väriä tulee vähän kuitenkin.

Vierailija
5/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tulee rantojenmiesten väritys vähäisestäkin auringonotosta. Siksi välttelenkin sitä nykyään.

Vierailija
6/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap. Aivan sama tilanne mulla. En ruskettunut 2 viikon etelänmatkallakaan, vaikka vain 2 päivänä olin shoppailemassa ym. Muut päivät ulkona, vesipuistoissa ja uima-altaalla/ rannalla aamusta iltaan. Kotiin tultuani ihmiset eivät uskoneet että olin ollut etelässä. 

Olen rumanvärinen, sinertävänvalkoinen. Etenkin jalat aivan kauheat. Onpa kiva pitää mekkoja :( 

Vierailija
7/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ruotsissa yleisin ihotyyppi on Fitzpatrick 2-3 joka ruskettuu hyvin helposti kauniiksi kullanruskeaksi parinkin päivän UV-altistuksella."

Tämä on Suomessakin kaikkein yleisin tyyppi, mutta AP:n kuvauksesta hän tosiaan kuulunee siihen 0-1 ryhmään... Itse olen ihan kantissuomalainen ja tuota tyyppiä 3. Talvella samean beige, kesällä pronssinruskea. En pala kotimaassa auringossa ikinä, vaikken käytä suojavoiteita - ainoat palamiskokemukset lapsuudesta, kun keskellä talvea mentiin etelänlomalle ja siellä sitten kylmiltään talvenkalpeana maattiin rannalla.

Suomen ilmasto, tai tarkemmin ottaen UV-säteilyn määrä ei pääsääntöisesti riitä ruskettamaan ketään kuin keskellä kesää vaikka ihotyyppi olisi tuo FP3.

Jos on sitä vaaleampi, mikään määrä normaalia ulkoilua ei kyllä ihosävyä muuta. Tarkoituksellinen 1-2kk kestävä auringonotto voi sitä ehkä yhden sävyn tummemmaksi muuttaa.

Jotta todella vaaleaihoinen (poislukien nuo FP0 jotka vain palavat) saa huomattavan tumman rusketuksen, pitää oleskella maissa joissa UV-indeksi pysyy aamusta iltaan siinä 6-10 välillä. Kannattaa olla paljon aurinkorasvaa mukana.

Vierailija
8/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat geenit🤷.

Vierailija
9/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene tasan. Mulle nousee kasvoille ja kaulalle ns. spurgurusketus heti huhtikuun lopulla. Kesäkuussa olin Islannissa +12C lämmöissä, sateessa, ja lähinnä auton sisällä. Rusketuin.

Maksaisin aika monta tonnia että saisin ihotyyppisi. Näytän aivan objektiivisesti arvioituna 2-3 pykälää rumemmalta ilman rusketusta vs. rusketuksella. Enkä saa sitä ellen matkusta hyvin kuumaan maahan ja ole rannalla useita tunteja päivässä.

Vierailija
10/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosyövän saa valkoihoinen auringonotosta. Lääkäreitä kannattaa kuunnella, ne ovat ammattilaisia.

Vierailija
11/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat geenit🤷.

Vaaleaihoisuus nimenomaan on optimaalista näillä leveysasteilla d-vitamiinisynteesin maksimoinniksi.

Ominaisuus vaan ottaa vähän takapakkia nyky-yhteiskunnassa joka on kovin ulkonäkökeskeinen. Ja isolla osalla ihmisistä superkalpea iho ei ole eteeristä tai kaunista vaan näyttää siltä että ihminen viettäisi kotona 24 tuntia vuorokaudesta.

Vierailija
12/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemikaalivanat taivaalla estävät auringon säteilyä. Lähes joka päivä pilvistä.

Vierailija
13/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihosyövän saa valkoihoinen auringonotosta. Lääkäreitä kannattaa kuunnella, ne ovat ammattilaisia.

Yhtä lailla afrikkalaisetkin saavat ihosyöpää auringonotosta. Asiaa ei hoideta käytännössä mitenkään ja jotkut afrikkalaiset jopa luulevat ettei tummaihoinen voi saada esim. melanoomaa.

Vierailija
14/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin ajattelin etten rusketus, noh tänä kesänä olen ruskea. En käyttänyt aurinko rasvaa ja otin aurinkoa klo 11-15 välisen ajan jokaisena aurinkoisena päivänä. Ei kovin järkevää..

Vierailija
15/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde pyöräilemään, itse saan parilla pidemmällä pyörälenkillä jo selvät rusketusraidat vaatteista. Väri näkyy vielä pitkälle talveenkin.

Vierailija
16/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea. Ihosi sen sijaan on vanhentunut ja vaikutukset tulevat näkymään myöhemmin. Auringonotosta on ihmiselle pelkkää haittaa.

Vierailija
17/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin vaalea iho on ollut statussymboli vain sosioekonomisista syistä. Esteettisesti se ei näytä hirveän hyvältä monilla. Jollain todella kauniilla naisilla tai aasialaisilla miehillä sellainen posliini-iho voi näyttää upealta.

Suurin osa ihmisistä näyttää terveemmiltä, sosiaalisemmilta ja ekstrovertimmiltä jos on ruskettunut iho. Etenkin eurooppalaiset ihmiset.

Nykymaailmassa joku saattaa jopa kysyä todella kalpealta, eikö tämä koskaan käy ulkona - vaikka olisi aktiivinen vaeltaja, lenkkeilijä jne. joka on joka päivä ulkona mutta iho vain ei ota väriä lainkaan.

Vierailija
18/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valkoihoinen haluaa olla ruskea?

Vierailija
19/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene silloin aurinkoon kun UV indeksi on 5-6 niin varmasti palat ja rusketut.

Vierailija
20/68 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea. Ihosi sen sijaan on vanhentunut ja vaikutukset tulevat näkymään myöhemmin. Auringonotosta on ihmiselle pelkkää haittaa.

Olkootkin haittaa. Sama se vaikka kuolisin 7 vuotta aiemmin. En halua näyttää tältä lopun elämääni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi