Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on tämä, varsinkin vanhemilla ihmisillä kärttää koko aika olemaan ulkona, kun on "niin hieno ilma"??

Vierailija
14.07.2026 |

Äitini on pahin tuntemani tällainen. Hänen luona, jos kesällä vierailee niin painostaa koko ajan ulos, kun siellä on niin hieno ilma. Eikä ymmärrä, jos sanoo, että liika kuumuus aiheuttaa pahoinvointia, itikoiden puremat aiheuttaa allergian vuoksi isoja paukamia. Plus vinoilee minulle aina siitä, kun olen ihan valkoinen. "Mee säkin nyt ihminen hyvä tonne aurinkoon niin saat vähän väriä". Tätä en eniten ymmärrä....miksi pitäisi "saada väriä"? Ja sitä paitsi auringonotto ei ole terveellistä.

Muilla tällaisia tuttuja? Että kesällä pitää olla ulkona ja "nauttia", vaikka sitten hampaat irvessä väkisin teeskennellä nauttivansa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on isän suvussa alttius ihosyövälle. Suku on tästä faktasta ainakin oman elämäni ajan vähät välittänyt, ja sairastunut sitten yksi toisensa jälkeen ihosyöpään. On muuten kuolemaksi, jos ei ajoissa havaita. Tädilläni on tehty suuria ja rumia ihonsiirtoja syövän vuoksi, vaan edelleen on pakko päästä ruskettumaan. Itse olen hyvin kalpea punapäägeeneillä äidin puolelta, eli en rusketu tippaakaan. Suvun mielestä tämä on vain syytä auringon välttelystä. Kyllä sitä on epäilyttävä ja sairas ihminen, jos ei auringossa halua paahtua,,!!

Se on kyllä aina niin hämmentävää kuulla miten ihmiset vähät välittävät terveydestään, kun ollaan niin syvällä jossain omassa tietynlaisessa asenteessa eikä uskota järkipuhetta. Itse kärsin kesäisin aurinkoihottumasta, ei muuten tunnu yhtään kivalta eikä näytä. Silti jotkut syyllistää mua siitä, että välttelen aurinkoa.

Vierailija
22/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano äidille että uv säteily on vaarallista. T. Täti 50+

Terkkuja täältä varjosta, ei tarvitse olla auringossa ulkona.

t. Täti 51 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuinka kukaan haluaisi viettää sisällä ne kolme viikkoa, kun tässä maassa pystyy olemaan koko ajan ulkona.

Mitkä ne 3 viikkoa?

Vierailija
24/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ulkona tarvitse suorassa auringonpaisteessa olla.

Minulla on omassa puutarhassa Ihania varjopaikkoja suurten omenapuiden ja aurinkovarjon alla.

Nautin juoda pihakahvit ulkona ja lukea kurjaa.

Vierailija
25/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos otetaan vaihtoehto sille ulos menemiselle ni se on yleensä aina se sisällä sohvalla näytön tuijottaminen, niistä kahdesta vaihtoehdosta se ulos meneminen on aina terveellisempi ja parempi. Mä ainakin olen kiitollinen omalle mutsille että se aikoinaa passitti aina ulos hommiin heti kun oli hieno ilma, meillä oli siis iso piha. Tuli se aina itsekin sinne tekemään. 

Niin, sisällä ei tosiaan voi tehdä mitään muuta kuin tuijottaa näyttöä ja maata. Ihmeen mielikuvitusköyhää on porukka nykyään, että ihan säälittää. Minäkin olen tänään leiponut, maalaillut, lukenut kirjaa ja aloittanut yhden tee se itse-projektin.

Noita kaikkia voin tehdä talvella. Viimeiset 10 kk odottanut, että voisin viettää aikaa ulkona niin en hemmetissä ole sisällä. Terkkuja riippumatosta. 

Vierailija
26/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut komennettiin aina lapsena ulos ja talvella vieläpä hiihtämään. Jälkeenpäin olen siitä ihan kiitollinen, ulkoilu ja liikunta meni lopulta veriin minullakin, vaikka olen kirjatoukka aina ollut. Haluan päästä ulos liikkumaan, koska siitä tulee hyvä olo. Tutkimusten mukaan on hyvä liikkua päivänvalossa etenkin aamupäivällä, se virkistää koko päiväksi ja tahdistaa sisäistä kelloa. Hellettä kyllä minäkin vihaan ja vältän auringossa olemista paahteisimpaan aikaan.

Vierailija
27/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuinka kukaan haluaisi viettää sisällä ne kolme viikkoa, kun tässä maassa pystyy olemaan koko ajan ulkona.

Mitkä ne 3 viikkoa?

Lämpimät viikot, yleensä heinä-elokuussa. No ok, ehkä vähän liioittelin. Sanotaan 5 viikkoa. 

Vierailija
28/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Olin teininä gootti ja sekä äiti  että isä käskivät aina ulos nauttimaan hyvästä säästä ja auringosta.

En nykyäänkään ole helteen ystävä enkä tahdo istua suorassa auringonvalossa ja kun menen käymään vanhempien luona etsin parvekkeen varjoisimman kohdan, mistä sitten huomatellaan että "tulisit nyt sinäkin aurinkoon".

Vierailija
29/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaan kotona ja selailee esim kokoajan nettiä, se tekee vihaseks ja ahistuneeks. Lapsilla sama homma, niiden aivot ei pysty käsittelee sitä että ne pelaa esim kokoajan, siks niistä tulee kärttysiä. Se on välittämistä että passitetaan välillä ulos rauhottumaan ja tasapainottumaan. Aurinko laskee stressitasoja tutkitusti ja vaikuttaa positiivisesti melkeinpä kaikkeen ihmisessä. Sen takia se on tärkeää olla myös ulkona kesällä

Monille palstalaisillekkin tekis hyvää mennä välillä vähän aurinkoon. Siinä huomaa nopeasti sen kuinka säälittävää esim se jokapäiväinen trollaaminen täällä oikeasti on. Voisi tulla pieni itsereflektio omalle tekemiselle kun saisi dopamiinitasot tasattua. 

Vierailija
30/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos otetaan vaihtoehto sille ulos menemiselle ni se on yleensä aina se sisällä sohvalla näytön tuijottaminen, niistä kahdesta vaihtoehdosta se ulos meneminen on aina terveellisempi ja parempi. Mä ainakin olen kiitollinen omalle mutsille että se aikoinaa passitti aina ulos hommiin heti kun oli hieno ilma, meillä oli siis iso piha. Tuli se aina itsekin sinne tekemään. 

Niin, sisällä ei tosiaan voi tehdä mitään muuta kuin tuijottaa näyttöä ja maata. Ihmeen mielikuvitusköyhää on porukka nykyään, että ihan säälittää. Minäkin olen tänään leiponut, maalaillut, lukenut kirjaa ja aloittanut yhden tee se itse-projektin.

Noita kaikkia voin tehdä talvella. Viimeiset 10 kk odottanut, että voisin viettää aikaa ulkona niin en hemmetissä ole sisällä. Terkkuja riippumatosta. 

Olen hän joka kirjoitti lainaamasi kommentin. Miksei talvella voi olla ulkona? Aika masentavaa, jos vain lyhyen kesän aikana ollaan ulkona. Itse tykkään paljon talvilajeista ja syksyisin samoilusta. 

Vierailija
31/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne 3 viikkoa?

Lämpimät viikot, yleensä heinä-elokuussa. No ok, ehkä vähän liioittelin. Sanotaan 5 viikkoa. 

Ei kesällä ole kylmä. 😄

Vierailija
32/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen tarvitsee aurinkoa. 

Terveisin 24 vuotta auringossa itseään grillannut melanoomapotilas?

Vierailija
33/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole mukavampaa kuin nauttia aamukahvit terassilla. Ovatko nämä sisällä istujat koskaan käyneet lomalla ulkomailla? Oltiinko silloinkin sisällä koko loma?

Meren tuoksua ei mikään voita. Tai viileää tuulta iholla. Tulisin hulluksi, jos olisin aina sisällä. 

Vierailija
34/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaita ihmisiä. Aurinko ja kesä tekee hyvää. Ennen vanhaan heitettiin tukasta ulos 

Vierailija
35/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkoilu on sama asia kuin auringonotto?

Vierailija
36/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai lenkkeily ja työmatkat tarkoittaa tuota sinun mielestä? 

Vierailija
37/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi käydä joskus ulkona, niin ei olisi niitä allergioita. Sisäilmakaan ei kauheasti kesällä vaihdu. Sekin tekee sairaaksi. 

Vierailija
38/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten ap ymmärrä tuonvertaa, se uloskärttäminen johtuu vain siitä että haluaa päästä hetkeksi eroon, ne sisätilat äitisi reviiri. Me vaikka autotalliin.

Vierailija
39/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauniilta näyttää, mutta ihailen mieluummun ikkunan takaa sisältä käsin.

-eri

Me kaikki emme ole palstailuun addiktoituneita autisteja. 

Vierailija
40/51 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole mukavampaa kuin nauttia aamukahvit terassilla. Ovatko nämä sisällä istujat koskaan käyneet lomalla ulkomailla? Oltiinko silloinkin sisällä koko loma?

Meren tuoksua ei mikään voita. Tai viileää tuulta iholla. Tulisin hulluksi, jos olisin aina sisällä. 

Nyt varmaan oli kyse siitä, että miten joidenkin mielestä helteillä, kesällä pitäisi olla joku pakonomainen tarve, melkeinpä velvollisuus miltei väkisin olla ulkona ja pakolla ottaa siitä kaikki irti vain siksi, että on ah kesä ja helle. 

Itse voin huonommin kesäisin. Mutta syksyn tullen virkistyn.

Ja kyllä, olen käynyt ulkomailla, mutta en etelän lomilla. Viimeksi viime syksynä reissasin ihan kauniissa Skotlannissa ja ensi syksynä tatkoitus lähteä itävaltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän