En voi uskoa tätä todeksi, terveydenhuolto palveluista!
Menin sairaan lapsen kanssa terkkariin ja tunnin odotin lääkäriä, 45 min siitä istui kahvihuoneessa. Lapsi väsyi ja nukahti syliini viimein.
MIten voi olla mahdollista, eipä tarvitse mennä enään kunnalliseen hoitoon, tiesin että asiat huonosti, mutta tälläisestä en osannut uneksiakkaan. Edes lapset ei saa hoitoa.
Kunnat vaan taitaa perennoita istutella meidän verorahoilla vai perseensäkö ne niillä pyyhkii!?
Kommentit (34)
sinä näit lääkärin työpäivästä vain pienen siivun. Hänelle kuuluvat ruoka- ja kahvitauot siinä kuin muillekin.
Ihmettelin kun muut myöhemmin tulleet menivät ohi " jonossa" vaikka aikakin oli minulle varattuna. Viimein sitten lääkäri häippäsi huoneestaan kahville...
Tässä vaiheessa menin kysymään vastaanotosta olinko sittenkin kenties ymmärtänyt ajanvaraukseni väärin. Kävikin ilmi että lääkäri oli vahingossa hypännyt listalla ylitseni ja paineli sitten iloisena lakisääteiselle kahvitauolleen :o)
Nooh - erehdyksiä sattuu - ja kyllä hän sitten pyytelikin anteeksi. On muutenkin aivan huipputyyppi, olen tosi tyytyväinen hänen toimintaansa omalääkärinämme!
ja tyhmille tiedoksi, että kirjalliset työt ovat mm. lausuntojen ja lähetteiden tekemiset
t. osastosihteeri
mutta kun yksityisellä käy, lääkäri on höpisyt lausuntonsa nauhalle tai naputellut koneelle ennen kuin on potilas ehtinyt huoneesta poistua!
Joskus hoitsut pistävät aikoja päällekkäin tms. ja lääkärit ovat kusessa kun ajanvarauslista näyttää yhtä ja odotushuone toista ... pakko sanoa että olen itsekin ärsyyntyneenä saanut odottaa lähes aina puoli tuntia yli varatun ajan, mutta tavallaan ymmärrän ettei kukaan ylityöllistetty lääkäri voi venyä miljoonaan paikkaan samaan aikaan. Suurimman osan kaaoksesta terv. keskuksissa aiheuttavat itse potilaat; jos varattu aika per nenä on n. 15 minuuttia, joku pappa istuu siellä hölöttämässä vaivoistaan tunnin. Jo tuo aiheuttaisi ap: n kuvaileman tilan, jossa kaikkien ajat viivästyisivät.
Ps. Lääkäri tuskin oli ehtinyt syömään mitään koko päivän aikana. Sitäpaitsi, miksi lapsipotilas olisi tärkeämpi kuin aikuinen? Minua ainakin sapettaa kun pientä flunssaa potevat Nico-Petterit menevät omassa tk: ssa sellaistenkin edelle, joilla on akuuttia vaivaa (tulehdus tms. ) .
Vierailija:
mutta kun yksityisellä käy, lääkäri on höpisyt lausuntonsa nauhalle tai naputellut koneelle ennen kuin on potilas ehtinyt huoneesta poistua!
Lääkäripulan vuoksi monissa paikoissa on avoimia lääkärin vakansseja, joten työssä olevat joutuvat hoitamaan useamman lääkärin työt.
Ja vielä tuosta yksityisen lääkäriaseman tehokkuudesta... Itse en ajattele sen olevan tehokkuutta jos lääkäri hoitaa 10 min vastaanottoajalla potilaan tutkimisen ja sanelun/ kirjaamisen ja pyytää heti sisään seuraavan potilaan. Tulee mieleen lähinnä rahastus, mahdollisimman paljon potilaita lyhyessä ajassa, varsinaista liukuhihnatyötä.
t. 26
Ei heille kannata valittaa, eivät he sille mitään voi. Valittakaa sinne taholle joka resursseista päättää.
Vierailija:
jos varattu aika per nenä on n. 15 minuuttia, joku pappa istuu siellä hölöttämässä vaivoistaan tunnin. Jo tuo aiheuttaisi ap: n kuvaileman tilan, jossa kaikkien ajat viivästyisivät.
.
Valitettavasti kaikkien sairaudet ja tilanteet eivät suostu olemaan niin yksinkertaisia ja selviä, että ne hoituisivat muutamassa minuutissa. Olen törkeästi kerran vienyt lääkärin aikaa toista tuntia vaikka varattu oli varmaan vartti. Tästä tosin seurauksena oli se, että kahden vuoden lääkärissä juoksemisen jälkeen asiani kerrankin kuunneltiin ja selvitettiin kunnolla, sain oikean hoidon ja sen jälkeen minun ei ole lääkärissä tarvinnut asian kanssa juosta enää kertaakaan.
Ilman tuota olisin saattanut hyvin juosta vielä toiset kaksi vuotta ja kuluttaa resursseja paljon enemmän. En vain suostunut enää potilaana siihen, että terveyteni jää hoitamatta, koska on niin hirveä kiire.
Kyllä sitä rahaa on, useissa kunnissa veroäyri on lähemmäs 20%, joten ei se siitä ole kiinni. Kunnan budjettia vaan ei oikein osata suunnitella eikä rahoja kohdentaa oikein. Ja usein kyse on myös työtavoista. Julkisella sektorilla on paljon sellaista tehotonta ja hidasta jähmeyttä, joka vie aikaa ja on pois ydintehtävästä (terveyskeskuksissa se ydintehtävä kai on potilaiden hoitaminen, ellen sitten ole aivan väärässä).
Halusin, että lapsen korvat tutkitaan kunnolla, koska oli ollut korvatulehduksia ja tuntui, ettei lapsi kuule mitään. Mentiin 30 min ennen omaa aikaa. Hoitaja kävi sanomassa, että lääkäri hiukan myöhässä. HIUKAN?! Odotettiin melkein KOLME tuntia. Ja se vartin lääkärillä olo maksoi meille 89 euroa. No, liimakorva paljastui, mutta kyllä mulla ketutti.
Edes rahalla ei saa palvelua!!!
Vierailija:
Valitettavasti kaikkien sairaudet ja tilanteet eivät suostu olemaan niin yksinkertaisia ja selviä, että ne hoituisivat muutamassa minuutissa.
Silloin varataan tupla-aika.
siellä käsitykseni mukaan ei ole kunnan omaa terveydenhuoltoa vaan se ostetaan yksityiseltä.... toimiikohan paremmin?