Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo ei osallistu mökillä mihinkään, odottaa että kaikki tuodaan valmiina pöytään ja kukkapenkkikin kitketään

Vierailija
14.07.2026 |

On tulossa aina "muutamaksi päiväksi" mutta viipyy sitten vähintään viikon. Ongelma ei ole tilanpuute päinvastoin vaan ymmärtämättömyys pelisäännöistä. Kaikkien on osallistuttava kykyjen ja voimien mukaan mökkipuuhiin. Miksi se on niin vaikea käsittää??

Kommentit (165)

Vierailija
161/165 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mökkeilen vanhempieni kanssa (heidän mökki), niin mökkipuuhaa ei saa pyytämälläkään. Minulla on pari juttua, kuten veden haku ja tietysti lapsistani huolehtiminen, joita "saan" tehdä, mutta jos yritän muuta, niin tuntuu että vanhempani kokevat minun olevan tiellä. Kehotetaan ystävällisesti muualle, jos yritän hommailla, tai jos tarjoudun avuksi, niin luvataan sanoa jos apua tarvitaan, mutta sitä pyyntöä ei sitten tule. Vähän erikoista tämäkin minusta, tykkäisin olla avuksi, mutta en ala väkisin tuppautumaan. Heidän mökki ja heidän valtakunta.

Kun olen siellä yksin, niin pesen sitten salaa nurkkia.

Tämä on hyvä esimerkki näiden keskustelujen dynamiikasta. Aina tulee joku erityistapaus, joka ei mitenkään liity aloitukseen. Miksi peset vain nurkkia, et koko lattiaa? Vai jättävätkö huononäköiset vanhuksesi nurkat pesemättä. En ymmärrä.

Kielikuva, suomenkielen taito

Kielikuva, suomenkielen taito

Niin, tämä kielikuva tarkoitti alleviivata sitä, että hän huomaamatta ja salaa yrittää siivota niitä nurkkia? Minusta huono kielikuva.

Ja "suomen kieli" kirjoitetaan erikseen. :) Suomen kielen taito!!

Yhteen kirjoitetaan, ihan varmaa. Ihan kuin äidinkielikin

Kielitoimiston ohjepankki:

Kun kielen nimeen liitetään sana kieli, kyseessä on erillinen ilmaus, kuten suomen kieli, englannin kieli ja ruotsin kieli.

https://kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/yhdyssana-vai-ei-suomen-kieli-…

Vierailija
162/165 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yhdessä keskustelussa oli ohjeet miten mummon pitää ottaa aikuiset lapsensa kesällä kylään. Olla vieraanvarainen, varata vieraiden lempiruokia ja tarjota maistuvaa ruokaa, hankkia erikoisruuat kunkin tarpeisiin. Vieraiden ei tarvitse osallistua hommiin eikä tuoda mitään tullessaan.  On syytä myös järjestää hyvät vierastilat, ei mitään olohuoneen lattiapatjaa vaan oma huone hyvällä sängyllä.

Valitettavasti tuollaisia lokkeja on olemassa.

Tuossa keskustelussa pisti silmiin kirjoittajan mielipide, eihän puolison kotiin kun sinne mennään kesällä pakollinen käynti tekemään viedä mitään.  Kyläpaikan kuuluu tarjota. Myös ne erikoisruokavaliot ottaa huomioon ja hankkia sopivat ruoka-aineet.

Tavallisesti nyt se keksi-ja kahvipaketti sentään viedään vaikkei omia tofujaan tai kauramaitoaan veisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/165 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostn eläkkeelle päästyä pikku mökin. oma ranta siinä oli ja syrjässä. en kertonut kenellekään.

tulin vapun jälkeen mökille niin eikös siellä ollut täti, pari serkkua perheineen. olivat kammenneet jotenkin ovet auki. katselin sitä touhua pari päivää ja kun lähtivät ("nähdään täällä taas pian") soitin välittäjälle. kohtuuhinnalla meni samalla viikolla kaupaksi. ostin vähän matkan päästä toisen mökin, kanssa sellasen kippanan. 20 000 tuli takkiin. mutta juhannusta ennen aloin siellä kesäasumisen.

En vastaa puheluihin tietyistä numeroista. ja olen saanut olla rauhassa. jotain jupinaa olen suvulta kuullut.

Vierailija
164/165 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostn eläkkeelle päästyä pikku mökin. oma ranta siinä oli ja syrjässä. en kertonut kenellekään.

tulin vapun jälkeen mökille niin eikös siellä ollut täti, pari serkkua perheineen. olivat kammenneet jotenkin ovet auki. katselin sitä touhua pari päivää ja kun lähtivät ("nähdään täällä taas pian") soitin välittäjälle. kohtuuhinnalla meni samalla viikolla kaupaksi. ostin vähän matkan päästä toisen mökin, kanssa sellasen kippanan. 20 000 tuli takkiin. mutta juhannusta ennen aloin siellä kesäasumisen.

En vastaa puheluihin tietyistä numeroista. ja olen saanut olla rauhassa. jotain jupinaa olen suvulta kuullut.

En usko. Olet harhainen. Sukulaisesi tuskin haluavat olla tekemisissä kanssasi.

Vierailija
165/165 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo oli meillä juuri 10 päivää. Mielelläni passasin ja käytin kaupoissa, kävelin metsälenkkejä seurana jne. Aikansa hän on jo muita passannut!

Mutta osa mummoista ei ole ikinä kyllä passannut ketään. Semmoinen passuuttaja kun purjehtii paikalle, niin verenpaine nousee äkkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi