Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä asioista tunnistaa kultalusikka suussa kasvaneen?

Vierailija
13.07.2026 |

Aloitan:

Sai viikkorahaa lapsena

Vanhemmat maksoi ajokortin

Kotona syötiin yhdessä päivällinen samassa pöydässä

Jouluna saatiin lahjoja

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut koskaan viikkorahaa.

Sen sijaan asunnon äiti mulle osti, kun menin opiskelemaan Helsingin yliopistoon. Lisäksi vanhempani maksoivat minulle kuukausittain 500€, joten opintolainaa en tarvinnut, koska asuminenkin oli ilmaista.

Ajokortin hän maksoi myös.

Vierailija
62/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mutta ei sairaseläkkeellä? 

Kun oli alaikäinen vanhemmat osti vaatteet ja matkustettiin joskus? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osaa Suomessa asuvista suvuista on aikaa vaurastua satoja vuosia. Miksi siitä pitäisi olla erityisen ylpeä, ettei varallisuutta ole kartunut kenellekään suvussa vaikka aikaa on ollut monia sukupolvia? Ihmettelen. 

Lue Saarijärven Paavo, ja ihmettele uudelleen.

Pane leipään puolet petäjäistä. 

Veihän naapurinkin touon halla! 

Vierailija
64/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan asunnon äiti mulle osti, kun menin opiskelemaan Helsingin yliopistoon. Lisäksi vanhempani maksoivat minulle kuukausittain 500€, joten opintolainaa en tarvinnut, koska asuminenkin oli ilmaista.

Eli viikkorahaa et saanut mutta kuukausirahaa kuitenkin.

Vierailija
65/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli viikkorahaa et saanut mutta kuukausirahaa kuitenkin.

Kotona asuessa en saanut minkäänlaista rahaa.

Vierailija
66/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka varmistelee että kierrätänhän biojätteet vaikka itse matkustellut joka vuosi lapsena ja teininä ulkomaille lentokoneella eli saastuttanut vähintään yhtä paljon tätä maapalloa kuin minä mutta puuttuu vaan minun tekemisiin. Minä en oo siis ikinä matkustanut lentokoneella tai käyny muutenkaan ulkomailla. En väitä että matkustaminen ulkomaille on jotenkin kiellettyä mutta kannattaa katsoa omia ilmastotottumuksia ennen kuin puuttuu muiden 

Tätä en ymmärrä. Jos lentokonemstkaimu ulkomaille ei ole kiellettyä, menee koneet määränpäihinsä oli vanhempasi kyydissä tai ei. Muutoin samaa mieltä, että tyhmää ja inhottavaa kyylätä toisia aikuisia. Meidön kenenkään taviksen käytös Suomessa ei ole piiperrystä kummempaa. Pisara valtameressä. Ja jokainen meistä saastuttaa. 

Vierailija
67/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä kritisoida ja arvostella joko mielessä

tai ääneen toisen kulutustottumuksiakin. 

Se mitä et saa on:

Väkisin manipuloida niitä

Jotenkin jopa sabotoinnein, huijaamalla tai rikoksin vaikuttaa niihin 

Kun kritisoi suoraan henkilölle.  voi pitää suht koht asiallisena kritisoinnin. ettei turhaan loukkaa 

Jos oikeasti haluaa opettaa ihan hyvällä  vaan kannattaa pitää kritisoinnin perusteet järkevänä ja puhe maltillisena. 

Ja kritisoinnin kohde ei tietenkään loukkaannu, jos ei ole loukkaavaa kieltä ja antaa omat mielipiteensä perustellen kritisointiiin. Kyllä mä voin kuunnella ohjeita kierrätyksestä enkä edes loukkaannu, vaikka en pidä ihan jokaisen palasen joutumista oikeaan rasiaan niin tärkeänä itse. Mut ei voi huutaa siitä mielipuolisesti, eikä ottaa kädestä kiinni et laita tonne. 

Tällaisilla palstoilla voi kritisoida vähän rankemmin. 

Vierailija
68/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suusta pilkistää lusikan varsi.

Joillakin pilkistää p-erseestä. 

Vierailija
69/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas sukupolvi menettää omaisuuden. Elämän tasapaino. Thomas Mann vaivautui kirjoittamaan monta sivua aiheesta.

Vierailija
70/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jokaisella on samanlaiset mahdollisuudet opiskella, lainata kirjoja luettavaksi, kirppareilta löytyy siistejä vaatteita ym.

Niin että täysin turha aihe.

Onnellisia ne joilla ei ole fyysisiä kipuja.

Vierailija
71/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona syötiin yhdessä päivällinen samassa pöydässä

Jouluna saatiin lahjoja

No jopas.

Köyhästä duunariperheestä lähtöisin, köyhä perheenäiti ja muutaman vuoden yh, nykyään hyvin toimeentuleva parisuhteessa ja mummo kolmelle.

Meillä on AINA syöty yhdessä päivällinen. Vieläkin kun olemme kahden teemme ruuan 2xpäivässä ja se nautitaan yhdessä kaikessa rauhassa. Joka sunnuntai ainakin yhden lapsemme perhe tulee myöhäiselle lounaalla - aika usein kaikki 4 perheineen. 

Ja lahjojakin on jokainen saanut jouluna. Ei mitään kallista, joskus sellaista mitä olisi saaneet joka tapauksessa mutta aina pientä kivaa

Vierailija
72/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jokaisella on samanlaiset mahdollisuudet opiskella, lainata kirjoja luettavaksi, kirppareilta löytyy siistejä vaatteita ym.

On, ja on ollut 60-luvulta lähtien.

Omat vanhempani opiskelivat maisteriksi 70-luvulla opintolainalla. Tohtoriksi väittelivät kumpikin 80-luvulla.

Omasta viitseliäisyydestä ollut kiinni vähintäänkin 60-luvulta saakka.

Vierailija
73/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ostivat tyttärelleen asunnon eri kaupungista, oli kuulemma ihan tavallista. No ei ollut. Itse kun lähdin kotoa, niin mulla oli pari muovipussia vaatteita, ei muuta. Vanhemmat eivät edes kysyneet, että minne olen menossa.

Yhden laukun kanssa minäkin lähdin, aluksi piti tyytyä yhteismajoitukseen. Opiskelin, sain töitä, tein töitä. Vähitellen on elämä rakentunut.

Jokaisella on vain se oma elämä. Jos syyttää vanhempiaan, elää vielä niiden kautta. Napanuorat poikki kaikilta ja keskittyy siihen mitä on. Miten voi kasvaa OMAAN korkeimpaan potenssiinsa. 

Ei kateutta vaan keskittyy omaan elämäänsä. 

Vierailija
74/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo liittyvät hyväosaisuuteen? Pitäisi olla ihan normaalia.

Määrittele” normaali”

Vierailija
75/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaperseisyydestä sekä kokoomuksen jäsenyydestä. Ns. pullakädet eikö osaa alkeelisimpiakaan arjen toimia. Se kermapersekin jonkun pyyhittävä vielä aikuisenakin.

Vierailija
76/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sitten minä ja melkein kaikki lapsuuden ja nuoruuden kaverini ollaan kultalusikka suussa syntyneitä...

Näyttää siltä, että ap:n mielestä lähestulkoon kaikki muut paitsi hän itse.

Vierailija
77/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä maksoi lentäjäkoulutuksen ja osti Teslan joululahjaksi. Tuttavapiirissä on tällainen ja kovin on sitä mieltä, että elämässä kaikki on itsestä kiinni. 

Ja täysin oikeassa on. Elämässä kaikki on itsestä kiinni.

Vierailija
78/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoin iloinen ilme kasvoilla. Leveä hymy kuvissa. Valkoisena hohtavat suorat terveet hampaat suussa. Hyvä iho ja hiukset mm laadukkaan ravinnon takia. Ei merkittävää ylipainoa. 

Uskoo että hyvä voittaa lopulta pahan. Uskoo ahkeruuden olevan ratkaiseva tekijä hyväosaisuudessa. Uskoo että on itsestä kiinni kouluttautuuko ihminen. 

Minäkuva on myönteinen. Pitää itsestään selvänä sosiaalisia verkostoja ja sitä että jokaisella on vähintään yksi ystävä. 

Kultalusikka suussa syntyneillä on valmiiksi hyvät lähtökohdat, niin hyvät ettei osa heistä havahdu koskaan siihen tosiasiaan että Suomessa on paljon ihmisiä joiden koko elämä on yhtä kärsimystä riippumatta siitä mikä on heidän asenteensa tai siitä ovatko he ansainneet omilla toimillaan kurjan elämän. Se tosiasia että sosiaaliturva on puutteellinen ja monilla on etenkin nykyään uusien leikkausten takia oikeasti nälkä, ei millään mahdu kultalusikka suussa syntyneen ymmärrykseen. 

Siinäpä muutama tuntomerkki. 

Sosiaaliturva on liian leveä, leikattavaa on vaikka millä mitalla.

Vierailija
79/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajaa Ferrarilla ja harrastaa luxus lomailua sekä luxus seuralaisia . Ei päivääkään ole töissä tarvinnut käydä .

Eli siis wannabe-rikas. Ferrari on selvä mukarikkaan tuntomerkki.

Vierailija
80/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, ja on ollut 60-luvulta lähtien.

Omat vanhempani opiskelivat maisteriksi 70-luvulla opintolainalla. Tohtoriksi väittelivät kumpikin 80-luvulla.

Omasta viitseliäisyydestä ollut kiinni vähintäänkin 60-luvulta saakka.

Mutta et ole silti ole itse väitellyt? Kehuskelet taas täällä vanhempiesi saavutuksilla. Ei siihen väittelemiseen kaikilla pää riitä. Tarvitaan muutakin kuin viitseliäisyyttä.