Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä asioista tunnistaa kultalusikka suussa kasvaneen?

Vierailija
13.07.2026 |

Aloitan:

Sai viikkorahaa lapsena

Vanhemmat maksoi ajokortin

Kotona syötiin yhdessä päivällinen samassa pöydässä

Jouluna saatiin lahjoja

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ostivat tyttärelleen asunnon eri kaupungista, oli kuulemma ihan tavallista. No ei ollut. Itse kun lähdin kotoa, niin mulla oli pari muovipussia vaatteita, ei muuta. Vanhemmat eivät edes kysyneet, että minne olen menossa.

Vierailija
42/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa lapsilisän omaan käyttöön/säästötilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SYK:n eliittikoulun käyminen

Ei se ole vanhemmista kiinni.

Vierailija
44/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ennakkoperinnön suoraan lapaseen täytettyään 18 vuotta.

Vierailija
45/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SYK:n eliittikoulun käyminen

Ei se ole vanhemmista kiinni.

Miksi sitten käytännössä kaikkien sykkiläisten vanhemmat ovat akateemista keskiluokkaa? Harva tokaluokkalainen keksii itse hakea tietoa SYK:sta.

Vierailija
46/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelee miksi jotkut elävät tukien varassa.

Vierailija
47/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa kerrotut ominaisuudet puuttuvat lähinnä lastensuojelun asiakasperheistä. Kunnon perheissä, varallisuudesta riippumatta, arkisia asioita. 

Vierailija
48/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuu miljoona-asunnossa vaikka ammatiltaan kahvilatyöntekijä . Isi maksoi asunnon ja kovasti luulee että ihan itse ostanut ja menestynyt elämässä . 

Kuule. Jotkut osaa käyttää rahaa.

Vierailija
49/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ostivat tyttärelleen asunnon eri kaupungista, oli kuulemma ihan tavallista. No ei ollut. Itse kun lähdin kotoa, niin mulla oli pari muovipussia vaatteita, ei muuta. Vanhemmat eivät edes kysyneet, että minne olen menossa.

No eipä tuo sinunkaan tapasi ollut tavallista.

Vierailija
50/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sitten minä ja melkein kaikki lapsuuden ja nuoruuden kaverini ollaan kultalusikka suussa syntyneitä...

No sitten olette. Onnittelut.

Vierailija
51/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa ajaa autoa

Vierailija
52/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa kerrotut ominaisuudet puuttuvat lähinnä lastensuojelun asiakasperheistä. Kunnon perheissä, varallisuudesta riippumatta, arkisia asioita. 

Ei. Itse en ollut mikään lastensuojelun asiakas lapsena ja silti oli köyhää.

Vierailija
53/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen joka varmistelee että kierrätänhän biojätteet vaikka itse matkustellut joka vuosi lapsena ja teininä ulkomaille lentokoneella eli saastuttanut vähintään yhtä paljon tätä maapalloa kuin minä mutta puuttuu vaan minun tekemisiin. Minä en oo siis ikinä matkustanut lentokoneella tai käyny muutenkaan ulkomailla. En väitä että matkustaminen ulkomaille on jotenkin kiellettyä mutta kannattaa katsoa omia ilmastotottumuksia ennen kuin puuttuu muiden 

Vierailija
54/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ei varmaan pidetä mitään noista, paitsi ehkä ajokortti vanhemman maksamana oli  sellainen lellikki lapsen merkki vielä .80-90-luvulla. 

Ei mun kavereista paljon kukaan ollut missään töissä, edes kesätöissä ennen peruskoulun päättymistä 80-luvun lopulla. Että ei sitä mitenkään kultalusikka suussa syntynyt ollut, jos noin oli. 

Kun verrataan niin verrataan keskiarvoon mitä oli kyseisinä aikoina . Ei niihin keillä oli huomattavasti huonommin tai huomattavasti paremmin. 

Vierailija
55/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän tason kultaa tarkoitat? Kateelliset luulee että muilla on paremmin, vaikkei ole.

Esim. Kodin sisäisiä ongelmia tunnistetaan pienituloisissa perheissä, mutta hienoissakin omakotitaloissa voi olla alkoholismia ja väkivaltaa. 

Muuten, yhdessä syöminen ei liity varallisuuteen mitenkään.

Liittyyhän, köyhillä duunariperheillä ei välttämättä ole edes varaa syödä päivällistä tai vanhemmat on töissä koko päivän että ei ole aikaa ikinä syödä yhdessä.

Ite olen tällainen joka ei ole pystynyt lapsilleen mitään materiaalista antamaan. Ja kyllä köyhässä perheessä on panostettu ruokailuihin aina kun se on ollut mahdollista edes kerran kk. On laitettu mukavat lasten kutsut, kotona kylläkin. Ja jouluksi on hommattu se toive lelu jonka kultalusikat saa kerran kuukaudessa.  Lapsilisiä ei ole säästetty ne on mennyt siedettävän arjen kuluihin.

Vierailija
56/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän tason kultaa tarkoitat? Kateelliset luulee että muilla on paremmin, vaikkei ole.

Esim. Kodin sisäisiä ongelmia tunnistetaan pienituloisissa perheissä, mutta hienoissakin omakotitaloissa voi olla alkoholismia ja väkivaltaa. 

Liittyyhän, köyhillä duunariperheillä ei välttämättä ole edes varaa syödä päivällistä tai vanhemmat on töissä koko päivän että ei ole aikaa ikinä syödä yhdessä.

Tuskin ne vanhemmat jotka ei kotiin ehdi ja ruokaa saa pöytään missään töissä käyvät. Vaikka olisi 9€ tuntipalkka niin  eiköhän tuolla työmäärällä ede ruokaa saa? Miksi edes mennä töihin jos ei saa palkkaa?

Vierailija
57/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suusta pilkistää lusikan varsi.

Kullanvärinen lusikanvarsi!

Vierailija
58/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultalusikka lapsi pukeutuu valkoiseen (pellavaan) ei tarvitse murehtia jos tahrat ei lähde pesussa tai pitää pestä päivittäin ja silittää. Ne vaan ilmestyy takaisin puhtaana ja sileänä ja ainahan voi ostaa uudet jos ei lika tai dödöläikät lähde. 

Vierailija
59/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olin itsekin sanomassa. Pikemminkin kultalusikka suussa syntynyt ei syö päivällistä herttaisissa tunnelmissa perheen kanssa jossa on lämpimät välit. Isä käy vain kääntymässä kotona. Äidillä on harrastukset. 

Vierailija
60/97 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika perussettiä