Tuli sellainen 750 euron tasauslasku vedestä kolmelta kuukaudelta. Ajattelin, että miten tämä on mahdollista?
Kesätoimittajan säälitarina menetti uskottavuutensa. Todennäköisesti tyttö ei ole koskaan maksellut asumisesta koituvia laskuja, kuten vesilaskua. 200 euroa / kk lisää vedestä, siis jo maksetun ennakon päälle on tarinankerronnan helmiä. Lasku tuli täytenä yllätyksenä kaiken lisäksi.
Kommentit (29)
Vettä on vaikea säästää. Meilläkin ylittyy budjetti koko ajan.
Mun lapsen opiskelija-asunnossa oli myös todella omituisia vesilaskuja. Selvisi että kaikki vesi oli laskutettu kuuman veden hinnalla jonkin mittarivirheen vuoksi. Ilmankos oli järjettömät kulut. (Kylmä vesi n. 4 €/m, lämmin 9,2 €/m)
Hydrofoniset viljelmät ollut ilmeisesti käytössä...
Vierailija kirjoitti:
Ei tommonen summa pidä paikkaansa. Edes vuodessa ei mene noin paljon saatikka 3kk
Kyllä minulla meni yksiössä tuon verran vuodessa kun kävin tunnin joka päivä kuumassa suihkussa, pesin pyykkiä joka toinen päivä ja tiskasin käsin.
Äitini joutui maksamaan ylisuuria tasauslaskuja vuosia. Isännöitsijä ei suostunut tarkastamaan mittarin toimivuutta. Siis ryöstivät vanhaa ihmistä. Näitä varmasti on muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen opiskelija-asunnossa oli myös todella omituisia vesilaskuja. Selvisi että kaikki vesi oli laskutettu kuuman veden hinnalla jonkin mittarivirheen vuoksi. Ilmankos oli järjettömät kulut. (Kylmä vesi n. 4 €/m, lämmin 9,2 €/m)
Ahaa, palsta ei näytä yläiindeksejä, mutta ymmärsitte varmaan että kyse on kuutiometristä 😅
Sähköäkin on helpompi säästää kuin vettä.
Ehkä laitan parvekkeelle jonkun paljun, johon kerään sadevettä. Voi sillä ainakin kukat kastella.
Ap, olisi helpompi keskustella jos kertoisit edes mistä jutusta on kyse. Olet kuin pikkulapsi joka luulee että kaikki näkee ja tietää saman kuin hän.
Tuo tasauslasku on lähes samaa kokoluokkaa kuin meillä viisihenkisen perheen koko vuoden vesimaksu (joka siis maksetaan ihan kulutuksen mukaan)... Että kyllä tuossa pitää jo olla jotain vikaa, tai sitten joka päivä asua suihkussa
Veden hinta pyörii lukemissa kylmä = +5e/1000l ja kuuma +10e/1000l. Sanotaan nyt vaikka että oisi sitten keskimäärin 7,5e / 1000l. Yksi hana täysillä tuottaa mittaukseni mukaan noin 13l/minuutti. Tuosta laskien tuo ylimääräinen tasoitus vaatisi päivää kohden 750e/90pv = 8.33e/päivä. Eli 8.33e/pv Jaettuna 7,5e/1000l = noin 1110l/päivä. Minuutteja tarvitaan tuohon määrään päivää kohden 1110/13 = 85minuuttia. Siis suihkussa lotraamista 1h25min joka päivä. Tai kolmessa kuukaudessa 128tuntia = 5,33 päivää. Vaihtoehtoisesti jotain paljun täyttöä keskimäärin 1110l = 1,11m^3 joka päivä. Että mahdollista kyllä. Järjellistä toimintaa EI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tommonen summa pidä paikkaansa. Edes vuodessa ei mene noin paljon saatikka 3kk
Kyllä minulla meni yksiössä tuon verran vuodessa kun kävin tunnin joka päivä kuumassa suihkussa, pesin pyykkiä joka toinen päivä ja tiskasin käsin.
Minulla meni vielä enemmän, koska halusin asuntoon trooppisen tunnelman - jätin kuumavesihanan auki viikoiksi. Ihana kosteus hoiti kuivaa ihoani !
Vierailija kirjoitti:
Äitini joutui maksamaan ylisuuria tasauslaskuja vuosia. Isännöitsijä ei suostunut tarkastamaan mittarin toimivuutta. Siis ryöstivät vanhaa ihmistä. Näitä varmasti on muuallakin.
Mielestäni sen mittarin pitäisi olla asukkaan nähtävissä. Voisi samalla tarkkailla veden käyttöä, ettei tule yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista se kuitenkin on jos vedellä lotraa aivan älyttömiä määriä tai jos jossain on vuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vesimittarissa on vikaa
Tai veden käyttäjässä.
Sain kerran muuton yhteydessä ihan poskettoman tasauslaskun. Olin tietenkin yhteyksissä vesiyhtiöön josta vain naurahdettiin että sinä olet yksinkertaisesti kuluttanut noin paljon vettä. Maksoin laskun kiltisti mutta kyllä olin ihmeissäni. Meni vuosi ja sain samalta yhtiöltä ison palautuksen tililleni. En mitään selitystä koskaan. Ehkä mittarissa on ollut joku vika? Ehkä se oli luettu väärin? Mutta kyllä tällaisia siis tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vettä on vaikea säästää. Meilläkin ylittyy budjetti koko ajan.
On kieltämättä totta, että kuukausittainen vesimaksu ei useinkaan ole riittävä ja siksi moni joutuu maksamaan lisää. 750 euroa kolmessa kuukaudessa on kuitenkin jo niin älytön summa, että vettä on pitänyt käyttää v*tunmoisia määriä tai sitten vaihtoehtoisesti jossain on vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Veden hinta pyörii lukemissa kylmä = +5e/1000l ja kuuma +10e/1000l. Sanotaan nyt vaikka että oisi sitten keskimäärin 7,5e / 1000l. Yksi hana täysillä tuottaa mittaukseni mukaan noin 13l/minuutti. Tuosta laskien tuo ylimääräinen tasoitus vaatisi päivää kohden 750e/90pv = 8.33e/päivä. Eli 8.33e/pv Jaettuna 7,5e/1000l = noin 1110l/päivä. Minuutteja tarvitaan tuohon määrään päivää kohden 1110/13 = 85minuuttia. Siis suihkussa lotraamista 1h25min joka päivä. Tai kolmessa kuukaudessa 128tuntia = 5,33 päivää. Vaihtoehtoisesti jotain paljun täyttöä keskimäärin 1110l = 1,11m^3 joka päivä. Että mahdollista kyllä. Järjellistä toimintaa EI.
Helposti menee kohmelossa 3-4 tuntiakin suihkussa jos on kylpyamme. Vaihtelee vettä kylmä kuuma akselilla jatkuvasti samalla kun varovasti tasoittaa vaikkapa kylmällä oluella. Vanha kikka aikana jolloin ei ollut vesimittareita.
Vierailija kirjoitti:
Sain kerran muuton yhteydessä ihan poskettoman tasauslaskun. Olin tietenkin yhteyksissä vesiyhtiöön josta vain naurahdettiin että sinä olet yksinkertaisesti kuluttanut noin paljon vettä. Maksoin laskun kiltisti mutta kyllä olin ihmeissäni. Meni vuosi ja sain samalta yhtiöltä ison palautuksen tililleni. En mitään selitystä koskaan. Ehkä mittarissa on ollut joku vika? Ehkä se oli luettu väärin? Mutta kyllä tällaisia siis tapahtuu.
Sinun olisi pitänyt olla yhteydessä isännöitsijään tai siihen tahoon joka vesimittarit lukee.