Nukkuuko teidän 3-vuotiaat vielä päikkäreitä säännöllisesti?
Nyt on ollut meillä havaittavissa mahdotonta temppuilua päiväunille mentäessä. Sängystä noustaan 15 kertaa ties minkä syyn varjolla, kuhan sinne ensin edes päästään...kun sitten nukahtaa, nukkuu jopa 2 tuntia ja menee kuitenkin illalla normaalisti 20-21 yöunille. Jos ei nuku päiväunia, alkaa alkuillasta järjetön meno ja kiukku ja kaikki takkuaa.
En vaan ehtisi/jaksaisi sitä tunnin nukutusrumbaa, kun on vauvakin hoidettavana. Itselleni kaipaisin kyllä sen oman hetken eli en haluaisi hevillä unista luopua. Mutta onko poika luopumassa? Täyttää siis huomenna 3 vuotta.
Kiitos kokemuksista!
Kommentit (31)
millä tavoin uni on erilaista jos rytmi on 20.00 - 06.00 verrattuna rytmiin 22.00-08.00? Olisiko sinulla kertoa lähdettä tähän tutkimukseen? En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että lasteni uni olisi erittäin huonoa johtuen kellosta eikä unimäärästä. Mitä jos vaihtaa aikavyöhykettä ja kello näyttää eri aikaa? Tuntuu uskomattomalta ja sen vuoksi haluaisinkin tietää tutkimuksesta enemmän. Onko etelä-eurooppalaiset huonommin kehittyviä kun heillä mennään lapsenakin jopa vasta puolen yön aikaan nukkumaan?
Meillä myös vanhempi lapsi nukkuu vielä päiväunet (ikää lähes 4 vuotta), harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Eikä vielä pärjää ilman niitä.
Terv. Pepsi05
Eikai muutama tunti illasta tai aamusta vaikuta unen laatuun. Eiköhän se keskeytymätön ja riittävän pitkä uni ole kaiken a ja o. Itse vuorotyöläisenä voin sanoa omasta kokemuksesta, että päivällä nukuttu uni ei ole yöunen veroista, mutta että tunti sinne tai tänne.
Minulla lapset kotihoidossa ja joskus pitkistä päiväunista johtuen iltaunet siirtyvät jopa kymmeneen. Vastaavasti nukutaan sitten seuraavana aamuna pidempään. En huomaa lapsissa silloin mitään muutosta.
Juttelin erään yksityisen perhepäivähoitajan kanssa ja hän oli sitämieltä, että hän nukuttaa päikkärit niin pitkään kun mahdollista ( siis niin " vanhaksi " kun lapsi vain suostuu nukkumaan ). Hänen pointtinsa oli, että jos lapset käy nukkumaan jo ennen kahdeksaa illalla niin eihän työssäkäyvät vanhemmat ennätä olla ollenkaan lastensa kanssa arki-iltaisin. Siinä siis taas yksi näkökulma asiaan.
tuli tuosta Mins-kun jutusta mieleen. Eli meillä kun tuo rytmi on juuri tuo 22-08 ja lähinnä juuri siitä syystä, että kun mies voi aamulla viedä vasta yhdeksän aikaan lapset hoitoon ja saa näin aamulla myös nukkua pidempään (tekee usein myöhään iltaan töitä) ja vastaavasti minulle joka hakee neljän aikaan lapset hoidosta jää enemmän aikaa lasten kanssa kun menevät vasta kymmeneltä nukkumaan. Tai vähän aikaisemmin, yleensä siis ovat unessa tuossa vaiheessa.
Tämä rytmi on sopinut meille niin hyvin, enkä ole tosiaan koskaan tullut ajatelleeksi, että kello kahdeksalta nukkumaan menevät saavat paremmat unet.
Itse arvotan nämä asiat niin, että perheen toimivuus ja yhteinen aika menee kuitenkin mahdollisen unen laadun edelle. Olen silti kiinnostunut tietämään tieteellisistä perusteista tälle kellon ajan noudattamiselle.
Meillä poika kohta 3v10kk ja nukkuu edelleen säännöllisesti päiväunet. Nukkumaan käy 1v7kk ikäisen pikkuveljensä kanssa samaan aikaan, eli tuossa yhden maissa. Nukkuu pari tuntia. Aamuisin meillä herätään klo: 07-08 aikaan ja illalla nukkumaan klo 21.
Jossain vaiheessa tuo nukkumaan käyminen oli mitä oli. Milloin pissatti ja milloin kakatti tai janotti...
Mutta se sitten meni ohi ja poika menee itse automaattisesti ruoan jälkeen pissalle ja käsipesulle ja siitä sitten päiväunille sänkyynsä.
Poika on todella vilkas joten kai häilää sitten päivisin niin paljon että uni maittaa. Ulkoilemme myös paljon. Tai sitten tuo poika vaan on paljon unta vaativa :)
Minulle tämä on ollut erinomainen asia, sillä meidän perheessä on myös kolmas poika, hänellä ikää vasta 2½ kk.
Meillä kyllä huomattu, että jos päikkärit jonkin menon vuoksi poikkeuksellisesti pois jäävät, on meno sitten iltaa kohden myös sen mukaista. Kiukuttelee, on itkuherkkä, kiusaa pikkuveljeään ym.
Eli unet kyllä ihan tarpeeseen tulevat ja eivät illalla nukahtamiseen/yöuniin vaikuta.
onnimanni2:
Myöhään aamulla nukkuminen ei ole aivojen kehitykselle sama asia.
Oma melkein 3-v. lopetti kotona päiväunet 2,5-vuotiaana (3 päivää viikossa). Nukkuu kuitenkin 12 t / vrk.
PEPSI05:
Varmasti pelkällä hakusanoilla sleeping ja baby löytyy paljon tietoa netistä sekä myöskin kirjastosta. Valitettavasti suurin osa kirjallisuudesta on tosiaan englanniksi. Se ei ole vahvin kieleni ja kahlattuani noita uniasioita kolmisen vuotta sitten, otin oman " tietomääräni" enkä uskonut koskaan mitään ns lähteitä tarvitsevani. Mielelläni haluaisin tietolähteeni antaa, mutta nyt kahden lapsen äitinä aikani on hieman kortilla (toisin kuin kolme vuotta sitten esikoisen kanssa) enkä millään jaksa teille lähteä lähdettä penkomaan. Joka tapauksessa tämä lukemani hätkähdytti minua niin, että silloista esikoista, kun ennen yritin valvottaa mahdolisimmaan pitkään illalla, että nukkuisi paremmin, niin aloitin säännöllisesti laittamaan klo 19 (niinkin aikaisin!!!!) nukkumaan, juuri tuon iltayön tuntien tärkeyden takia. En usko, että unimäärä on sidottu varsinaiseen kellonaikaan vaan ihmisen luonnolliseen biologiseen rytmiin ja valon määrään. Eli etelässä tilanne on varmasti hieman toinen kuin Suomessa. En käske kenenkään tehdä samoin, mutta omien lasten kohdalla pidän tuota varhain nukkumaan menoa tärkeänä. Jos viitseliäisyyttä löytyy, tietoa löytyy hakemalla. Itse aikoinaan minut herätti joku silloinen nettikeskustelija vinkillään.
Mitä tulee siihen, että äidit, joiden lapset on helppoja nukahtamaan, paasaavat päiväunien tärkeydestä niin olen hieman eri mieltä. Meillä ainakin saa tehdä töitä lasten nukkumaan menon kanssa ajoittain tosi paljonkin. Välillä meilläkin odotellaan päikkäriunien tuloa tunninkin verran, mutta ne on olleet ohimeneviä kausia. Ja pyrin tosiaan väsyttämään lapsen runsaalla aamu-ulkoilulla ja tukevalla lounaalla niin useimmin uni maittaa sen jälkeen. Illalla aloitan iltavalmistelut ajoissa ja rauhoitutaan lueskelemalla jne, ylikierroksilla uni ei tule. Joka tapauksessa en halua kokea, että paasaisin jostain. Kerroin vain, mitä monet muutkin täällä ovat todenneet, että asiantuntijat suosittelevat päiväunia.Jokainen tekee, miten parhaaksi näkee. Itse olen siis ehkä priorisoinut unia muiden asioiden kustannuksella. Jokainen taflaa tyylillään eikä kenenkään tarvitse tehdä asioita niin kuin toiset.
Illalla käy nukkumaan 21 ja aamulla herää 7-8.30. Alkaa aina haukottelemaan jo ennen puolta päivää ja yhdeltä kun sänkyyn laitettaa, niin sinne nukahtaa samantien.
Oli kyllä vaihe 3 vuotiaana, että ei nukahtanut ja temppuili vastaan, mutta sitkeästi laitoin aina samaan aikaan sänkyyn edes lepäämään. Se vaihe kuitenkin meni ohi ja taas nukkuu ja onkin pirteä ja hyväntuulinen lapsi. Ja mielestäni tuon ikäinen tarvitsee päivällä lepohetken.
Leikit on tuon ikäisellä jo aika vauhdikkaita, niin päivälepo on mielestäni erityisen tärkeää jotta siihen vipinään saadaan edes hetken tauko:)
ehkä sanavalinta oli väärä, mutta itse tarkoitin tuolla paasauksella ainakin lähinnä sitä, kun ei-päiväunia-nukkuvien lasten äitejä jollain tavalla syyllistetään. " Äiti päättää päiväunista, ei lapsi" , " täytyy vain olla tiukkana tässä asiassa" -tyyliset kommentit saavat itsessäni ainakin hyökkäyksen aikaan, koska mielestäni olen ollut tuota kaikkea, enkä silti onnistu saamaan lastani nukahtamaan väkisin päiväunille. Juuri tänään koko muu perhe nukkui tai torkkui (isikin sattui olemaan vapaapäivällä) päiväunet, pikkusisarus ulkona ja me vanhemmat sohvilla ja myös 3v köllötteli kanssamme. Hän ei vain nukkunut, puuhasteli omiaan. Tilanne oli kaikin puolin rauhallinen ja mahdollisuus nukkumiseen oli, mutta ei niin ei.
Eilen lapsi puolivahingossa nukahti sohvalle päivällä ja yöunille nukahtikin sitten vasta 23.30 (huh!) ja heräsi aamulla normaaliin tapaan klo 8 (norm. yöunet siis 20-8 tai 9)
Poika (nyt 4v) lopetti paivaunet kun sisko syntyi, eli 2 vuotiaana. Ennen tuota oli nukkunut pitkat unet paivisin ja stressasin aluksi tosi paljon tuosta kun ei suostunut nukkumaan paivalla. Meilla se oli pahimillaan sita etta nukutin 2h paivaunille ja 2h younille ja kaiken lisaksi vauvallakin oli ihan eri rytmi...kunnes sitten paastin irti ajatuksesta etta pakko saada poika unille paivisin.
Pikkuhiljaa han tottui menemaan klo 19 illalla nukkumaan ja nukkuikin yleensa putkeen 12-13 h (edelleen nyt 2 vuoden jalkeen sama rytmi, tosin nyt on valilla alkanut menemaan vasta klo 20 nukkumaan). Meille tama rytmi toimi lopulta hyvin. Etenkin kotihoidossa olevilla paivat voi olla tosi rauhallisia ja jos ulkoiluakin on tarpeeksi niin joillekin lapsille varmasti sopii hyvin vain lepohetki ilman etta nukahtaa.
Itsekin olen lukenut paljon tutkimuksia unen tarkeydesta ja pidan tarkeana sita etta joka paiva on mahdollisuus lepohetkeen, vaikkei sitten nukkuisikaan. Meilla tama lepohetki on valttamaton ja joskus poika nukahtaakin unille, tosin aika harvoin nykyaan (voi muuten olla etta useimmilla lapsilla jotka eivat nuku paivaunia, on tallainen lepohetki mutta sita ei valttamatta mainita kun kysytaan etta NUKKUUKO lapsi paivaunia).
Lasta ei voi PAKOTTAA nukkumaan. Sen takia kuulostaa oudolta kun jotkut kirjoittavat tyyliin, etta meilla maaraa aiti paivaunista ja tietavat etta lapset tulevat nukkumaan viela pitkaan paivaunet. Itsekin ajattelin etta poika nukkuu viela pitkaan paivaunet kun han oli alle 2v mutta toisin kavi:)
Meidan poika kylla nukahtaisi esim. klo 17-18 aikoihin jos nukuttamalla nukuttaisin, mutta kokemuksesta tiedan etta sitten valvotaan yomyohaan ja silti aamulla herataan aikaisin, eli tuollaisella rytmilla pojan kokonaisunimaara olisi pienempi kuin nyt.
Ja lapset tosiaan ovat erilaisin tassakin asiassa. Tyttomme 2v on jo vuoden verran nukkunut samaa tuntimaaraa vuorokaudessa (ja valilla vahemmankin) kuin poika, eli parjaa pienemmilla unilla kuin poika. Tytto tosin nukkuu paivaunet, mutta kay sitten illalla huomattavasti myohemmin nukkumaan. Tallahetkella han nukahtaa ihan mukavasti paivaunille kotona mutta hoidossa (3pv viikossa) on ollut vahan vaikeuksia nukkumaan menossa.
No saavatpahan molemmat omaa aikaa paivittain, vaikka valilla kylla toivoisi etta lapsilla olisi sama rytmi:)
Vielä tuosta, ettei lasta voi pakottaa nukkumaan. Se on totta! ketään ei voi pakottaa! (mutta kuten jo moneen kertaan on todettu: pakollinen lepohetki olisi tarpeen jollain lailla) Mutta siis tosi usein päiväunet jää pois, kun on jonkinlaisia ohimeneviä ongelmia, koska päiväunien tärkeää merkitystä ei kaikki tiedä. Uhmakokeilut, sisaruksen syntymät, kellojen siirrot yms yms. Siksi ainakin haluan kertoa ainakin omalta osaltani, että asiantuntijat niitä todella suosittelevat, koska kaikki evät sitä tiedä. Ja olen itse aina miettinyt, että se on hassua, että useimmat lapset nukkuvat kuitenkin hoidossa, mutta eivät kotona. Ovatko päiväkotien tädit jämäkämpiä jne? Tai vastaavaa? Joka tapauksessa useimmat nukkumisongelmat ovat kenties ohimeneviä. Meilläkin pikkusisaruksen syntymä aiheutti huomattavasti enempi työtä äidille ja kun vauvakin on vaikeasti nukutettava, tuntui, että koko päivä meni nukuttaessa! Hohhoijaaa, mutta niistäkin selvittiin. Siksi haluan myös kannustaa äitejä, ettei kannata heti luovuttaa. ja ehkä sitä tarkoitan, että äiti päättää (määrää), koska hänen vaivannäöstäänhän usein on kyse. Jos äidit eivät edes tiedä päiväunien tärkeydestä, on helpompi luovuttaa, kun tieto taas ehkä tsemppaa eteenpäin. Siis tsemppaustahan ja tiedon levittämistä ja auttamistahan näiden palstojen olisi tarkoitus antaa eikä niinkään tuomitsemista. Minusta äiti ei ole huono, vaikka ei lapset nukkuisikaan tai ruoka ei olisi kotiruokaa jne jne. Ja kukin priorisoi eri asioita kukin omalla tyylillään ja voimavaroillaan. Mutta oli kiva lukea tästä sessiosta, että oli paljon muitakin äitejä, jotka olivat perehtyneet asiantuntijoiden suosituksiin ja yrittivät parhaansa mukaan niitä toteuttaa.
Esikoinen 3v4kk nukkuu päikkärit 1-2 h. Yöunet 21-06.30/07.