Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Köyhien määrä pian synkissä lukemissa – miljoona suomalaista voi olla köyhyysriskissä jo nyt

Vierailija
13.07.2026 |

Sosten raportti moittii Suomen onnistumista köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämisessä. (Yle)

Tämän takia Orpon äärioikeistolainen hallitus on Sosten kimpussa. Ei saa tuoda julki mitä hallituksen toimista on seurannut. 

https://yle.fi/a/74-20217323?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…

Kommentit (366)

Vierailija
281/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahkera ja säästäväinen harvoin on köyhä.

Totta. Köyhyys on valinta. 

Myös sijoitusasunto tai osakkeet on oma valinta. Ei tule syöpään sairastuessa tukia. Mutta sitä varten sulla on ne säästöt.

Voisin väittää, että pari vuokralla olevaa sijoitusauntoa on parempi vaihtoehto kun toimeentulotuki jos sairaus iskee.

Vierailija
282/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa vain tietyn verran sähkölaskua, jos menee yli niim menee ulosottoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole nälkää vaan saat ruokaa edes jostakin ilman keräämistä, niin et ole köyhä. Jos pääsi päällä on katto eikä sinun tarvitse asua kadulla tai sillan alla, et ole köyhä. Jos sinulla on ehjiä ja brändi vaatteita etkä kulje rääsyissä, et ole köyhä. Jos sinulla on älypuhelin tai ylipäätään puhelin, et ole köyhä. Jos sinulla on varaa käydä lääkärillä tai terveydenhoitajalle, et ole köyhä. Jos lapsesi pääsee kouluun eikä teillä ole huolta lukukausimaksuista, et ole köyhä. 

Sekoitat äärimmäisen köyhyyden ja suhteellisen köyhyyden. Suomessa köyhyyttä ei määritellä sillä, kuoleeko ihminen nälkään tai nukkuuko sillan alla, vaan riittävätkö tulot kohtuulliseen elämään.

Katto pään päällä, käytetty älypuhelin tai lasten maksuton koulu eivät poista köyhyyttä. Ne ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusasioita. Köyhä voi silti joutua tinkimään ruoasta, lääkkeistä, harrastuksista tai laskujen maksamisesta joka kuukausi.

Kohtuulliseksi elämiseksi katsotaan se et ei elä äärimmäisessä köyhyydessä.

Vierailija
284/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ihmisistä on sähkölaskuja ulosotossa. Samoin sairaalalaskuja.

Vierailija
285/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei saa, jos on säästöjä itsellä tai puolisolla 

Ja tämä on sinänsä ihan järkevää, mutta kyllä nyt joku parin tonnin säästötili pitäisi jokaisella voida olla ilman, että se vaikuttaisi.

Itse asiassa sun puolison tulotkin vaikuttavat. Saat pelkän 595 yleistuen.

Ja sekin on mielestäni ihan järkevää, pariskunta on tavallaan yksi yksikkö jonka kuuluukin pitää huolta toisistaan. Mutta hiukan säästöjä pitäisi tosiaan voida olla, silloin voisi olla helpompi päästä takaisin kiinni töihinkin kun voi käydä parturissa ennen työhaastatteluun tms.

Parturi maksaa parikymppiä. Kyllä sen saa yleistuesta maksettua. 

35€ maksoi jo kymmenen vuotta sitten. Ei pysty maksamaan yleistuella. 

Vierailija
286/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille kelarotílle töihin menoa. Palkansaajien ostovoima on kasvanut tasaisesti jo kolme vuotta tyttöhallituksen katastrofaalisten tunarointien jälkeen.

Palkankorotukset vahvistavat ostovoimaa hallituskauden aikana merkittävästi. Käteen jää keskituloisella noin 4400 euroa enemmän vuodessa palkankorotusten ansiosta. Tästä summasta hallituksen veropäätökset ja inflaatio syövät ostovoimaa. Keskituloisen palkansaajan ostovoima kasvaa hallituskauden aikana noin 1800 euroa vuodessa.

https://www.sak.fi/aineistot/muut-julkaisut/ostovoiman-seuranta-toukoku…

Paitsi että sähkön ja polttoaineen raju hinnannousu syö tuon ostovoiman lisäyksen ja pahimmillaan tulee miinusta kiitti veetusti perskokkare hallitus.

Suomessa on Euroopan halvin sähkö- maksaako siitä sähkön käytöstä pitäisi.

Onpa halvin tai ei niin sen hinta on kuitenkin noussut nyt uusimmat ennusteet väittää hinnan jopa kolminkertaistuvan kiitos kokoomuksen suosimien data keskusten.

Vierailija
287/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on yötä sairaalassa osastolla niin se maksaa myös sen jälkeen, kun maksukatto täynnä, mutta hinta alennettu. 

Vierailija
288/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa luulee, että sairaalamaksut päättyvät maksukattoon. Ei pääty kuin osa.

Vierailija
289/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa luulee, että sairaalamaksut päättyvät maksukattoon. Ei pääty kuin osa.

Poliklinikka maksuja ei tarvitse enää maksaa, kun maksukatto tulee täyteen. Mutta jos on yötä osastolla niin siitä tulee lasku.

Vierailija
290/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, ettei näitä oikeistolaisia kiinnosta onko joku köyhä tai voiko joku huonosti. 

Oma napa, oma elämä, oma lompakko. Ei mitään myötätuntoa kenellekään muulle. 

Vaikka sitä kuinka kertoisi miten asiat ovat ja kuinka ihmiset voivat huonosti, ei se oikeistolaisia kiinnosta. 

Pääsee itsekin lopulta helpommalla, kun palauttaa oikeistolle saman energian, kuin heiltä saa. Ei paljoa kiinnosta näiden veroja väittelevien narsistien elämä tai tuleeko paha mieli, kun pitää maksaa veroja. 

Uliuli ja voi voi. Ensi vaaleissa nähdään useampikin näistä edustajista itkupotku raivareissa ja ripulit housussa. 

Veroja välttelevien? Niitä, jotka tienaa ansiotuloja yli 50000€ vuodessa, on kaikista ansiotulonsaajista vain 2,8%. Mutta heidän osuutensa kaikista maksetuista ansiotuloveroista on 18%. Eli minimaalisen pieni porukka maksaa lähes viidenneksen at-veroista. Sellaista välttelyä.
Sen sijaan pienituloiset eivät maksa at-veroja juuri ollenkaan. Tiedot voi kukin käydä katsomassa Veronmaksajien keskusliiton sivuilta. 

Ennen kuin vedät noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, kannattaa katsoa koko verojärjestelmää. Ansiotuloverot muodostavat vain noin 37 % Suomen kaikista veroista ja veronluonteisista maksuista.

Noin 30 % kertyy kulutusveroista (esim. ALV), noin 28 % sosiaalivakuutusmaksuista ja noin 5 % omaisuusveroista. 

Pienituloisetkin maksavat ALV:tä lähes kaikesta kulutuksestaan sekä muita veroja ja maksuja. Se, että pieni joukko maksaa suuren osuuden ansiotuloveroista, ei tarkoita, että vain he rahoittaisivat Suomen.

Miksi sitten kauhea poru kun alennettiin ylimpiä veroja 52 prosenttiin? Vai onko jonkun mielestä se liian vähän? Vai oliko taas se sama juttu eli kateus ja kauna kun ei itsellä rahkeet riitä tienaamaan?

Vierailija
291/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen ei saanut alennusta sairaalalaskuista, koska hän omistaa vanhan rintamamiestalon.

Vierailija
292/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen ei saanut alennusta sairaalalaskuista, koska hän omistaa vanhan rintamamiestalon.

Hänellä on omaisuutta niin ei saa.

Vierailija
293/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on myös köyhiä työssäkäyviä ihmisiä kun palkat on niin pienet suhteessa elinkustannuksiin. Muut maat euroopassa menneet jo edelle suomea siinäkin. 

Suomessa on ihan ok palkat. Esim itse duunarina (toki vuorotyö) tienaan n 6000e/kk. Ongelma on verotus eli se että käteenjäävä osuus on suhteellisen vähäinen ja etenkin se että lähestulkoon kaikki hyödykkeet ja etenkin palvelut on kymmeniä prosentteja eu-keskiarvoa kalliimpia. Kulutus sakkaa, yritykset eivät palkkaa väkeä ja verotulot laskevat ja ratkaisuna tietysti verojen korotus joka pahentaa kierrettä.

Vierailija
294/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen köyhyys: viime vuoden iPhone!

Minä oon köyhä. Mulla on joku kämänen 3 vuotta vanha Samsungi.

Vierailija
295/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on ruokaa, asunto, jääkaappi ja käyttörahaakin niin ei ole köyhä.

Vierailija
296/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, ettei näitä oikeistolaisia kiinnosta onko joku köyhä tai voiko joku huonosti. 

Oma napa, oma elämä, oma lompakko. Ei mitään myötätuntoa kenellekään muulle. 

Vaikka sitä kuinka kertoisi miten asiat ovat ja kuinka ihmiset voivat huonosti, ei se oikeistolaisia kiinnosta. 

Pääsee itsekin lopulta helpommalla, kun palauttaa oikeistolle saman energian, kuin heiltä saa. Ei paljoa kiinnosta näiden veroja väittelevien narsistien elämä tai tuleeko paha mieli, kun pitää maksaa veroja. 

Uliuli ja voi voi. Ensi vaaleissa nähdään useampikin näistä edustajista itkupotku raivareissa ja ripulit housussa. 

Veroja välttelevien? Niitä, jotka tienaa ansiotuloja yli 50000€ vuodessa, on kaikista ansiotulonsaajista vain 2,8%. Mutta heidän osuutensa kaikista maksetuista ansiotuloveroista on 18%. Eli minimaalisen pieni porukka maksaa lähes viidenneksen at-veroista. Sellaista välttelyä.
Sen sijaan pienituloiset eivät maksa at-veroja juuri ollenkaan. Tiedot voi kukin käydä katsomassa Veronmaksajien keskusliiton sivuilta. 

Ennen kuin vedät noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, kannattaa katsoa koko verojärjestelmää. Ansiotuloverot muodostavat vain noin 37 % Suomen kaikista veroista ja veronluonteisista maksuista.

Noin 30 % kertyy kulutusveroista (esim. ALV), noin 28 % sosiaalivakuutusmaksuista ja noin 5 % omaisuusveroista. 

Pienituloisetkin maksavat ALV:tä lähes kaikesta kulutuksestaan sekä muita veroja ja maksuja. Se, että pieni joukko maksaa suuren osuuden ansiotuloveroista, ei tarkoita, että vain he rahoittaisivat Suomen.

Miksi sitten kauhea poru kun alennettiin ylimpiä veroja 52 prosenttiin? Vai onko jonkun mielestä se liian vähän? Vai oliko taas se sama juttu eli kateus ja kauna kun ei itsellä rahkeet riitä tienaamaan?

On ideologinen valinta päättää mistä leikkaa: niiltä joilla on jo paljon rahaa vai esim. työttömän lapselta, jolla ei ennestään jo ole mitään, ja jonka mahdollisuudet tienata aikuisena vähenevät huomattavasti lapsuuden köyhyyden takia. 

Lasten talvikengät vai rikkaille sama verotus kuin ennen? 

Oikeistolle ei toki tuota mitään ongelmia leikata köyhiltä lapsilta, koska niitä ei kiinnosta muiden elämä vittuakaan. 

Vierailija
297/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin huono tuuri syntyä suoleen.

Vierailija
298/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä käyvä ja keskiluokkainen ja minulla on edelleen käytössä vuonna 1998 ostettu Nokia. Älypuhelin on kallis turhake ja ylellisyystuote.

Vierailija
299/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä käyvä ja keskiluokkainen ja minulla on edelleen käytössä vuonna 1998 ostettu Nokia. Älypuhelin on kallis turhake ja ylellisyystuote.

Onko sinulla sen Nokian lisäksi jokin älylaite tai tietokone jolla pääset nettiin, hoidat pankki- ja vakuutusasioita, sähköpostia, kanta-palvelua ym.?

Vierailija
300/366 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa😍😍😍🥰🥰🥰😘😘😘

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä