Seurustelisitko vakavasti masentuneen kanssa?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Seurustelisin vain pintpuolisesti ja sitten dumppaisin kun olisin saanut tarpeekseni.
Eli hyväksikäyttäisit sairasta. Et taida olla muutenkaan ihan normaali?
En, liian suuri riski sille että se päättää poistua muonavahvuudesta ja vie jonkun mukanaan.
En ole kumppania osin aktiivisesti etsimässäkään, mutta mulla on diagnosoitu vaikea masennus ja kukaan ulkopuolinen ei varmasti osaisi arvata tätä ja olen positiivisempaa seuraa kuin useimmat ei-masentuneet.
Vierailija kirjoitti:
En, liian suuri riski sille että se päättää poistua muonavahvuudesta ja vie jonkun mukanaan.
Tuo kuulostaa enemmän mielikuvalta jostain muusta ilmiöstä kuin masennuksesta. Masennus ei yleensä tee ihmisestä muita kohtaan vaarallista. Siihen voi liittyä itsetuhoisuutta ja etenkin uhoa asiasta, mutta se on eri asia kuin väkivalta muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole kumppania osin aktiivisesti etsimässäkään, mutta mulla on diagnosoitu vaikea masennus ja kukaan ulkopuolinen ei varmasti osaisi arvata tätä ja olen positiivisempaa seuraa kuin useimmat ei-masentuneet.
Tän ketjun nojalla voin julistaa sut parantuneeksi. Niin teki yksi kirjoittaja toiselle jo aiemmin.
En. Liian iso riski että vaikuttaa omaan terveyteen negatiivisesti. Sairastuttavat usein myös muut ympärillään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet käynyt terapiassa, tunnet itsesi ainakin paremmin kuin keskiverto tallaaja ja olet oppinut itsereflektointia. Usein masentuneet tuntevat helpommin empatiaakin.
En tietenkään. Mun ei tarvii mihinkään luuseriin tyytyä.
Vierailija kirjoitti:
En. Liian iso riski että vaikuttaa omaan terveyteen negatiivisesti. Sairastuttavat usein myös muut ympärillään.
En ihan ymmärrä tätä.
Ne masentuneet, jotka vellovat masennuksessaan, eivät edes etsi kumppania. Et siis saisi masennuksessa vellovaa kumppania.
Ne masentuneet, joiden masennus on hoidossa eivätkä juuri kärsi enää oireista, ovat niitä jotka sitä kumppania etsivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa enemmän mielikuvalta jostain muusta ilmiöstä kuin masennuksesta. Masennus ei yleensä tee ihmisestä muita kohtaan vaarallista. Siihen voi liittyä itsetuhoisuutta ja etenkin uhoa asiasta, mutta se on eri asia kuin väkivalta muita kohtaan.
Itse kyllä todellakin lasken sen väkivallaksi (henkiseksi) jos uhkailee puolisoaan itsensä tappamisella ja aiheuttaa näin tuskaa, pelkoa ja epävarmuutta sille puolisolleen. Mitäs muuta kuin väkivaltaa tuollainen puolison henkinen kidutus itsemurha uhoamisella on?
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Mun ei tarvii mihinkään luuseriin tyytyä.
Tolla asenteella jäät sinkuksi. Et siksi, että muut olisi luusereita, vaan koska sun oma vihamielinen asenteesi estää suhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä todellakin lasken sen väkivallaksi (henkiseksi) jos uhkailee puolisoaan itsensä tappamisella ja aiheuttaa näin tuskaa, pelkoa ja epävarmuutta sille puolisolleen. Mitäs muuta kuin väkivaltaa tuollainen puolison henkinen kidutus itsemurha uhoamisella on?
Aika harva masentunut toimii noin. Tuo henkilö kuulostaa alkoholistilta.
Mulla on vakava masennus. Olen yrittänyt olla pirteä, mutta näkyyhän se ennemmin tai myöhemmin. Jokainen ihminen on kääntänyt selkänsä kun mun seurassa ei voi pitää hauskaa, ei saa happea, on tylsää, joutuu varomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä.
Ne masentuneet, jotka vellovat masennuksessaan, eivät edes etsi kumppania. Et siis saisi masennuksessa vellovaa kumppania.
Ne masentuneet, joiden masennus on hoidossa eivätkä juuri kärsi enää oireista, ovat niitä jotka sitä kumppania etsivät.
Meinaat että kukaan ei ole koskaan parisuhteessa olleessaan sairastunut masennukseen vai? Että sinkkuja ovat kaikki masentuneet? 😂 Meinaatko että sairastuvan puolisolla ei ole tätä riskiä sairastua itsekin? Ai joo.. Ei tietenkään ole kun sinun maailmassasi vaan sinkut näköjää masentuu. 😂 Ps. Täälläkin on lukuisat oireilevat masentuneet jo kumonneet tuon väittämäsi ettei heitä kiinnostaisi seurustelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että toisen kontrollointi itsemurhauhkauksilla on vakava ja vahingoittava asia. Jos joku käyttää oman kuolemansa uhkaa keinona pitää toinen suhteessa tai saada tämä toimimaan haluamallaan tavalla, se voi olla henkisesti erittäin raskasta läheiselle.
Mutta juuri siksi näitä asioita ei pitäisi sekoittaa keskenään. Masentunut ihminen ei automaattisesti uhkaile puolisoaan tai tee hänestä vastuullista omasta hengestään. Suurin osa masentuneista on hoidon piirissä, yrittää selvitä sairaudestaan ja elää aivan tavallista elämää. He eivät ole väkivaltaisia tai vaarallisia muille.
On myös haitallista ylläpitää mielikuvaa, että masennus tekisi ihmisestä mahdollisen uhan läheisilleen. Tällainen stigma voi pahimmillaan vaikeuttaa avun hakemista ja lisätä sitä, että ihmiset salaavat oireitaan. Ihmistä pitäisi arvioida hänen käytöksensä perusteella: uhkailu, kontrollointi ja väkivalta ovat ongelmia riippumatta siitä, onko ihmisellä masennusta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet käynyt terapiassa, tunnet itsesi ainakin paremmin kuin keskiverto tallaaja ja olet oppinut itsereflektointia. Usein masentuneet tuntevat helpommin empatiaakin.
Olen käynyt terapiassa ja muutenkin panostan muutenkin paljon itseni kehittämiseen. Mulla masennus johtuu hyvin pitkälti vaikeasta fyysisestä sairaudesta ja siitä miten se rajoittaa elämääni ja tuo on se pääsyy miksi en jaksa deittaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva masentunut toimii noin. Tuo henkilö kuulostaa alkoholistilta.
En ottanut kantaa diagnoosiin vaan väitteeseen siitä että tuollainen uho ja itsemurha uhkailu ei muka ole väkivaltaa puolisoa kohtaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä.
Meinaat että kukaan ei ole koskaan parisuhteessa olleessaan sairastunut masennukseen vai? Että sinkkuja ovat kaikki masentuneet? 😂 Meinaatko että sairastuvan puolisolla ei ole tätä riskiä sairastua itsekin? Ai joo.. Ei tietenkään ole kun sinun maailmassasi vaan sinkut näköjää masentuu. 😂 Ps. Täälläkin on lukuisat oireilevat masentuneet jo kumonneet tuon väittämäsi ettei heitä kiinnostaisi seurustelu.
Olet ketjussa, jossa kysytään, alkaisitko seurustella masentuneen kanssa.
Voisin. Masennus on vielä kevyt diagnoosi.
Masennuksen stigma on aika paha. Tästä ketjustakin huomaa, miten kaikki masentuneet yleistetään samaksi sakiksi, ja päälle haukutaa itsekkäiksi.
Oikeasti sulla ei ole mitään hävettävää. Masennus on sairaus, se ei ole sun vikasi.
Toivottavasti sulla on joku kenen kanssa pääset juttelemaan avoimesti ja purkamaan tuntojasi.