Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustelitteko te muut 30-60-vuotiaat lapsuudessa ulkomaille?

Vierailija
13.07.2026 |

Kiinnostaa kuulla, kun itse nelikymppisenä olen sellaisesta perheestä, jossa käytiin 80-00-luvuilla ulkomaan matkalla aina kaksi tai kolme kertaa vuodessa, pidennettyjä viikonloppuja tai viikon parin etelänmatkoja. Ei kuitenkaan ollut varakkaita vanhempia, toinen vanhempi perus paperinpyörittelijä ja toinen työtön, mutta aurinkolomiin säästivät aina rahat kasaan. 

18-vuotiaaksi mennessä olin käynyt jo 20 maassa. Nykyäänhän on paljon matkustelevia nuoria perheitä, mutta entä teillä muilla keski-ikäisillä? Kyselen, kun omassa tuttavapiirissä ei juuri kukaan muu matkustellut silloin lapsuudessa, ja enemmistö nyt tuntemistani ikätovereista on päässyt vasta aikuisena näkemään maailmaa ja viemään omia lapsiaan ulkomaanlomille.

Kommentit (498)

Vierailija
461/498 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36v. Kävin ala-asteella Kanariansaarten risteilyllä. Yläasteella kävin Kreetalla. Lukiossa tehtiin luokkaretki Barcelonaan. Tukholman risteilyllä olen käynyt monesti. Haluaisin joskus päästä käymään Japanissa, Iso-Britanniassa ja Puolassa.

Vierailija
462/498 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuimme Lapissa, piihduksia rajan yli Ruotsiin ja Norjaan ostamaan voita ja sokeria. Yksi yö Norjassa joskus varhaisteini-ikäinen, mutta sekin jäi kesken, kun isän piti ehtiä Ivaloon viinakauppaan, jotka olivat tuolloin kesälauantaisin kiinni.

Jatkoa. . . omat vanhimmat lapset s. 1990 ja 1994 eli sopivat tuohon väliin. Perheen kanssa automatkoja Ruotsiin, Norjaan, Tanskaan ja Saksaan. Pari etelänlomareissua perheenä. Vanhempi ei halunnut lähteä mukaan enää rippikoulun jälkeen. Nuorempi oli välillä mukana ja välillä ei etelän lomilla, mutta lopetti kanssamme reissaamisen noin 16- vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/498 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-luvun lapsi . Kolusimme keski- ja etelä eurooppaa 5-6 viikkoa joka kesä. 60-luvulla ja 70- luvun alussa.  Vanhemmat jatkoivat vielä keskenään jokusen vuosikymmenen .Ei kyllä ollut mitään luxus matkailua vaan teltaittailua. Muistelen lämmöllä.

Onneksi vanhempani pystyivät tarjoamaan saman kokemuksen pienemmässä mittakaavassa lapselleni hotellimajoituksella kuitenkin. Hyvät muistot hänelläkin . ( pieni sohaisu mummo keskusteluun vähän kuin rivien välistä) 

Vierailija
464/498 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on epäeettistä istuttaa lapseen "tarve" matkustaa ulkomaille 1-2 tai jopa enemmän kertoja vuodessa, ekologista syistä ihan älytöntä. 

Se on sinun mielipiteesi.

Meillä ollaan matkusteltu ihan valtavasti aina. Nuorin lentokoneessa ollut oli 5kk -ja hyvin meni.

Nyt lapset ovat aikuisia ja matkustelevat itse -niin lomille kuin opiskelijavaihtoonkin.

Meillä on nyt 2 reissua varattuna ja kolmatta -omalla autolla keski-Eurooppaan- suunnitellaan täyttä häkää.

Vierailija
465/498 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena nää perus viro, ruotsi, manner-espanja. Aikuisena sitte kreikka, kanaria, tanska lisäks. Vanhemmat oli ehkä ylempää keskiluokkaa tuloiltaan. M43

Vierailija
466/498 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt 90 ja missään ei koskaan käyty lapsuudessa tai nuoruudessa. Vanhemmat köyhiä pienviljelijöitä. Lukioaikana tuli käytyä kavereiden kanssa Virossa ja Ruotsissa. Nyt olen hyväpalkkaisessa työssä ja yritän ehtiä ainakin kerran vuoteen matkustamaan. Oma pari vuotias poikani on käynyt kolmessa maassa

Vierailija
467/498 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin kerran kanarialla. Muuten lomat oltiin aina mökillä. Mikä ei siis haitannut minua yhtään. En ole koskaan hinkunut ulkomaille kauheasti, parikymppisenä kyllä reissasin kun sitä ikään kuin kuuluikin tehdä. Joka kerta mietin reissussa, että nytkin voisin olla mökillä, eikä niistä reissuista koskaan tullut sellaista "wau!" fiilistä. Matkailu ei ole minulle palauttavaa ja tänä päivänä joka paikka on niin täynnä ettei sekään napostele.

-88

Vierailija
468/498 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntynyt 1971 ja eka kerran ulkomaille (Ruotsiin) lukion luokkaretken mukana. Seuraavan kerran sit 1995, sit tais mennä taas 10v. Nyt sit vähän useemmin. 

Ihmettelin suuresti kun ala-asteella luokkakaveri lähti jonnekin Kanariansaarille! hänen äiti tuli oikein kesken koulupäivän hakemaan että sai tehdä asiasta numeroo. Poika palasi ruskeena sit kouluun.

Olimme köyhiä, meillä ei ollut mitään mahdollisuutta. Kävimme tuetuilla perhelomilla kotimaassa silloin tällöin. 

Vierailija
469/498 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 65, ja kyllä me isän kanssa kävimme pari kertaa vuodessa jossakin ulkomailla. Hiihtolomalla laskettelemassa Keski-Euroopassa, Ruotsissa tai Norjassa, ja kesällä milloin missäkin päin maailmaa.

Myös omien, nyt noin kolmekynppisten lasten ollessa pieniä matkustelimme säännöllisesti.

Vierailija
470/498 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa käytiin joskus, ei muuta. Olen 50 v. Tietääkseni koulukaveritkaan ei käyneet, koska kun meidän pieneen kyläkouluun tuli uusi oppilas ja hän kertoi käyneensä monessa maassa, niin toiset puhuivat selän takana, että se valehtelee. Tapasin aikuisena hänen isovanhempansa ja he kertoivat, että olivat käyneet lapsenlapsen kanssa useissa eri maissa, kun hän oli lapsi. 

Vierailija
471/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, matkustelimme sekä kotimaassa että ulkomailla paljon. Niin teen edellen. 

N 55

Vierailija
472/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-60-vuotiaat eivät ole varsinaisesti mitään lapsia :D

T: Urpo

Vierailija
473/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66- vuotias. Lapsuudestani emme käyneet perheen kanssa missään reissuissa, saati ulkomailla. Vanhempani eivät edes omistaneet autoa. Joten kotimaan matkojakaan emme tehneet.

Itse olen matkustellut paljon, myös lapseni jo aivan pieninä pääsivät ulkomaan matkoille.

Vierailija
474/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vähän matkusteltiin perheen kanssa 80- ja 90-luvuilla kun ei ollut varaa. Vasta nyt 10- ja 20-luvuilla alkanut matkustelemaan pariin maahan vuodessa kun rahat riittää siihen. Suosittelen kaikille jos vaan pystyy, matkustelu on aivan mahtavaa

Vierailija
475/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senverran köyhiä oltiin että ei ollut varaa edes uneksia mistään ulkomaanmatkoista.  Mutta oli hienoa, kun 60-luvun lopulla teiniaikojeni suuri ihastus lähti kielikurssille Englantiin.  Muistan vieläkin sen onnen tunteen kun sain häneltä kortin sieltä Englannista. Kun hän palasi kotiin, hänellä oli ihana keltainen neulepusero, tietysti Englannista ostettu.  Tuo kortti on minulla vieläkin tallessa suurimpien aarteiden joukossa. 

Vierailija
476/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ökyrikkaiden etuoikeus sekin

Vierailija
477/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt lapsuudessani kertaakaan ulkomailla. Ensimmäinen ulkomaanmatkani oli lukion luokkaretkellä Tukholmaan. Pienen maatilan kasvattina mihinkään ylimääräiseen ei ollut varaa. Eipä toki karjatilalta olisi niin helposti voitu lähteäkään.

Ei kyllä ole tullut sen jälkeenkään matkustettua, eikä vietyä lapsiakaan ulkomaille. Edelleenkään ei ole varaa, vaikka kuulun parhaiten tienaavaan kymmenykseen.

t. Nimim. Lapsena 1970- ja -80-lukujen taitteessa

Vierailija
478/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Symppis ketju.👋🌻🐥

Minulla oli kolmet isovanhemmat,

kaikki eri maista. On siinä reissua

pikku-Einsteinillä kuulkaa riittänyt. -E-

Vierailija
479/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa -60 luvun lopussa ja  -70 luvun alussa käytiin sukuloimassa ja lapissa, Haaparannassa käväistiin.

Vierailija
480/498 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Symppis ketju.👋🌻🐥

Minulla oli kolmet isovanhemmat,

kaikki eri maista. On siinä reissua

pikku-Einsteinillä kuulkaa riittänyt. -E-

*Aikajana:

1970-luvun loppu, kasari, teiniys

ja nuori aikuisuus sitten ysärillä. E