Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Jo lähes puolet kotitalouksista sijoittaa osakkeisiin tai rahastoihin

Vierailija
13.07.2026 |

Aktian pääekonomisti: Suomalaisten velka-aste on tietyllä mittarilla historiallisen matala | Talous | Yle

Mitä ne vasemmistolaiset puhuvat huttua suomalaisten köyhyydestä. Suurimmalla osalla menee ihan kivasti. 

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jää aina kertomatta että vaatii isoja pääomia jotta sijoittaminen tuottaa muutakin kuin karkkirahoja. Ostat vaikka 100 000 Keskon osinko osakkeita niin saa jotain tuottoakin.

Vanhemmat kun molemmat sijoittavat vaikka etf:ään lapselle 50 e/kk syntymästä lähtien niin kyllä sekin tuottaa. Ei tärkeää ole pelkästään alkusijoituksen koko vaan pitkäjänteisyys.

Ja jos lapsi ei valmistumisen jälkeen saa töitä niin ei saa tukia. 

Toi on pahinta, mitä voit lapselle tehdä. Opettaa pysymään köyhänä ja riippuvaisena tuista ja koko ajan varautumaan tukien varaan heittäytymiseen.

Vierailija
82/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virastossa pärjää nopeudella, vaikka työt olisi väärin tehty. Ja puhelinpalvelusta kannattaa lähteä jo klo 11.00 ruokatauolle ja määräikaiset hoitaa puhelut. Saa sitten itse tehdä kirjallisia töitä rauhassa, kun pehelinpalvelu on ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se jää aina kertomatta että vaatii isoja pääomia jotta sijoittaminen tuottaa muutakin kuin karkkirahoja. Ostat vaikka 100 000 Keskon osinko osakkeita niin saa jotain tuottoakin.

Vanhemmat kun molemmat sijoittavat vaikka etf:ään lapselle 50 e/kk syntymästä lähtien niin kyllä sekin tuottaa. Ei tärkeää ole pelkästään alkusijoituksen koko vaan pitkäjänteisyys.

Toi on pahinta, mitä voit lapselle tehdä. Opettaa pysymään köyhänä ja riippuvaisena tuista ja koko ajan varautumaan tukien varaan heittäytymiseen.

No. Pelkästää marketin osa-aikatöihin haki 200. Se oliskin kiva, kun voisi itse päättää, että menee töihin.

Vierailija
84/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks kukaan tavallinen pulliainen oikeasti ns rikastunut noilla kyseisillä sijoituksilla ? 

En nyt tarkoita että sai pari kymppiä enemmän tai maksettua laskut, vaan ihan oikeasti vaikka kustantanut osan autoa tai asuntolainan.

omia henk. koht kokemuksia

No ei nyt rikastunut, mutta ostin omakotitaloa varten tontin niillä rahoilla, jotka olin säästänyt rahastoon. Tontti kelpasi sitten vakuudeksi talolainaan, jota nostin sitä mukaa kun talo valmistui. Lainaa tarvitsi siis vähemmän, ja se on nyt jo maksettu. Tällä hetkellä on velaton talo ja säästössä sijoitettuna noin 250 000 euroa. Aloitin säästämisen vasta opiskeluaikana, 24-vuotiaana. Käytännössä olin silloin varaton ja elin opintotuella. Kotoa en saanut mallia, vaan silloinen naapuri vakuutti, että kannattaa, koska sillä tavalla pääsee pois köyhyydestä, ja on elämässä pelivaraa, jos joutuu välillä vaikka työttömäksi. Olen kyllä ikuisesti sille naapurille kiitollinen, oli oikeassa. 

Vierailija
85/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks kukaan tavallinen pulliainen oikeasti ns rikastunut noilla kyseisillä sijoituksilla ? 

En nyt tarkoita että sai pari kymppiä enemmän tai maksettua laskut, vaan ihan oikeasti vaikka kustantanut osan autoa tai asuntolainan.

kusetusta kaik

Vierailija
86/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion virastossa pärjää nopeudella, vaikka työt olisi väärin tehty. Ja puhelinpalvelusta kannattaa lähteä jo klo 11.00 ruokatauolle ja määräikaiset hoitaa puhelut. Saa sitten itse tehdä kirjallisia töitä rauhassa, kun pehelinpalvelu on ohi.

Onpas määräaikaiset hitaita tekemään kirjallisia töitä. 😂

Vierailija
87/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas määräaikaiset hitaita tekemään kirjallisia töitä. 😂

Valtion johtajille kaikki huijaukset menevät läpi.

Vierailija
88/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

luultavasti niin myöhään ja niin pienillä summilla, että mitään kummoista varallisuutta ei synny. Harva oikeasti vaurastuu sijoittamisella, koska alkupääoman pitää olla niin suuri. 

Outo ajatus, että rahaa pitää illa jotenkin hieveän paljon, jotta siitä olisi mitään hyötyä. Köyhälle kynppitonni on iso raha ja useimmille sata tonnia ylimääräistä on jo tuntuva resurssi.

Jos päästään siihen asti, että nautitaan vain tuptoista ja jätetään pääoma sinne poikimaan, niin esimerkiksi 120 000 pääomasta voi nostaa 400 euroa per kuukausi, mikä vastaa 600 euron palkankorotusta useimmille, kun marginaaliveroprosentti on niin korkea työtuloilla. Kenelle tuo on pieni raha?

Miten 120000 sijoituksista voi nostaa 400e kk, kiinnostelee :)

120000*,07*,7/12

Mitä tää tarkoittaa? Olen yksinkertainen :D

Sitä, että nyrkkisäännön mukaan voit realisoida rahastoistasi 4% vuodessa ilman, että pääoma kärsii tai hupenee inflaation takia.

Jos rahastoissa on 120 000, se tarkoittaa 4800 vuodessa. Joka on 400€/kk. Ei mikään mitätön lisä arjessa. Arvonnoususta pitää maksaa veroa. Se on 30% siitä osasta, mikä on tuottoa. Jos olet omistanut vanhimmat rahasto-osuutesi vähintään 10 vuotta eikä sinulla ole yli 30 000 vuodessa pääomatuloja, tuo vero on maksimissaan 73€. Käteen jää siis vähintään 327€/kk. Vastaavaan lisätuloon pitäisi saada aika iso palkankorotus, kun verokortin lisäprosentti plus eläkemaksut on useimmilla aika lähellä 50%a.

Vierailija
89/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne sijoitukset aina voittoa tuota, muutenhan tuo olisi automaatio.

Vierailija
90/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt rikastunut, mutta ostin omakotitaloa varten tontin niillä rahoilla, jotka olin säästänyt rahastoon. Tontti kelpasi sitten vakuudeksi talolainaan, jota nostin sitä mukaa kun talo valmistui. Lainaa tarvitsi siis vähemmän, ja se on nyt jo maksettu. Tällä hetkellä on velaton talo ja säästössä sijoitettuna noin 250 000 euroa. Aloitin säästämisen vasta opiskeluaikana, 24-vuotiaana. Käytännössä olin silloin varaton ja elin opintotuella. Kotoa en saanut mallia, vaan silloinen naapuri vakuutti, että kannattaa, koska sillä tavalla pääsee pois köyhyydestä, ja on elämässä pelivaraa, jos joutuu välillä vaikka työttömäksi. Olen kyllä ikuisesti sille naapurille kiitollinen, oli oikeassa. 

Nyt sulla pitää olla säästöjä, että saat tuon omakotitalon pidettyä, jos sairastut tai joudut työttömäksi. Että et joudu myymään omakotitaloa ja käyttämään niitä rahoja ruokaan.

Vierailija
91/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppo sijoitella rahojaan, kun on vakituinen työpaikka. Näin työttömänä ne sijoitetut rahat tulevat sitten elämisen kuluihin. Suomessa kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa. Harvoille on töitä, työttömiä paljon. 

Suomessa kansan kahtiajako on erittäin onnistunut, rikkaat vain rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. 

Vakituisen työpaikankin voi menettää. Olen ollut työttömänäkin ja sijoittanut myös ansiosidonnaisista. Olen tällä hetkellä varakas, mutta en ole kultalusikkasuussa syntynyt. Siksi varaudun edelleen. 

Vierailija
92/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtajien kannattaa katsoa kaikilta työntekijöiltä vastattujen puheluiden määrä ja paljonko niihin on mennyt aikaa.

Jos vastaa ja sanoo soita huomenna uudelleen, puheluaika minuutti ei ole asiakkaan asian hoitamista.

Vierailija
93/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No. Pelkästää marketin osa-aikatöihin haki 200. Se oliskin kiva, kun voisi itse päättää, että menee töihin.

Ei se, että voi joutua työttömäksi, vaan se, että ennakoi työttömyyttä pyrkimällä köyhyyteen eikä varakkuuteen. Köyhyyden kierteestä on vaikea nousta, jos ei hyödynnä niitä hetkiä, jolloin se on mahdollista. Kun vanhemmat opettavat lapselle, ettei kannata olla valmistuessa yhtään rahaa, jotta saa tukia, opetetaan lasta hyvin määrätietoisesti köyhyyden kierteeseen eikä vairastumiseen.

Vierailija
94/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnon asumistuessa on varallisuusraja eli saa olla tietyn verran tilillä ennenkuin saa tukea. Eli ensin käytetään asunnon myynnistä saatuja rahoja.

Vierailija
95/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja loput laittaa rahansa kaljaan, tupakkaan ja rahapeleihin.

Tai ihan vaan ruokaan ja laskuihin. 

Vierailija
96/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtajien kannattaa katsoa kaikilta työntekijöiltä vastattujen puheluiden määrä ja paljonko niihin on mennyt aikaa.

Jos vastaa ja sanoo soita huomenna uudelleen, puheluaika minuutti ei ole asiakkaan asian hoitamista.

Ja katsoo kymmenen vuotta taaksepäin niin saa huijareita kiinni. 

Lisäksi johtaja voisi katsoa vieressä, miten nämä tekevät työt jotka ovat nopeampia kuin muut.

Vierailija
97/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miljoonalta taloudelta kaikki säästäminen on lailla kielletty kokonaan. Jotain säästääkseen on rikottava lakia. Kokoomuspersut ovat kyllä täydellisesti onnistuneet jakamaan maan kahtia.

Mikä nykyisen hallituksen päätös on sinusta tuon aiheuttanut?

Ei tuo ole pelkästään nykyisen hallituksen päätös, että Suomessa ei ole ensisijaiset tuet riittävällä tasolla ja toimeentulotukea käytetään niitä täydentämään. Mutta tämä tilanne, että on näin paljon työttömiä, on tullut nykyisen hallituksen aikana, ja sen vuoksi nykyisen hallituksen tehtävä olisi reagoida tähän. -Eri. 

Työttömiä on paljon ainoastaan maaha muuttajien joukossa. Ei siis ole nykyhallituksen vaan edeltävien hallitusten aikaansaannosta. Etenkin edellisen.

Vierailija
98/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä tarkoitat tavallisella pulliaisella. Mutta olen ihan palkkatuloista sijoittanut viimeisen 20 vuoden aikana kuukausittain yhteensä 170 000 euroa (aluksi pienempiä summia, nyt lasten muutettua omilleen isompia) ja saanut sille tuottoa 140 000 euroa. Yhteensä minulla on nyt sijoituksissa 310 000 euroa. Ei tarvitse pelätä työttömäksi jäämistä, koska voisin elää näillä sijoituksilla vuosikausia.

Vierailija
99/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sulla pitää olla säästöjä, että saat tuon omakotitalon pidettyä, jos sairastut tai joudut työttömäksi. Että et joudu myymään omakotitaloa ja käyttämään niitä rahoja ruokaan.

Minullahan onkin säästöjä, kuten kerroin. Olen jo joutunut työttömäksikin, saan ansiosidonnaista. Nämä nykyiset säästöt tuottavat minulle tällä hetkellä osinkotuloja noin 18 000 € bruttona vuodessa, eli keskimäärin vajaa 1200 €/kk netto, joten en tule saamaan yleistukea tai muitakaan tukia, jos ansiosidonnaisen aikana ei löydy töitä. Kyllä tuolla rahalla pystyy juuri elämään, mutta yksi vaihtoehto on myös laittaa talo vuokralle ja muuttaa itse jonnekin sellaiseen maahan, missä on halvemmat kustannukset. 

Vierailija
100/123 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mitä tarkoitat tavallisella pulliaisella. Mutta olen ihan palkkatuloista sijoittanut viimeisen 20 vuoden aikana kuukausittain yhteensä 170 000 euroa (aluksi pienempiä summia, nyt lasten muutettua omilleen isompia) ja saanut sille tuottoa 140 000 euroa. Yhteensä minulla on nyt sijoituksissa 310 000 euroa. Ei tarvitse pelätä työttömäksi jäämistä, koska voisin elää näillä sijoituksilla vuosikausia.

Eikä nuo vaikuta ansiosidonnaiseen, jota kuitenkin saisit luultavasti jo sen 500 päivää, jos olet sen ikäinen, että lapsetkin jo aikuistuneet. Se on käytännössä 2 vuotta. Sitä voi myös pidentää sillä tavalla, että jos tekee osa-aikatöitä, niin työpäivien ajalta ei kulu työttömyyskorvaus. Vaikka julkisuudessa on paljon hölisty kaikenlaista, että kun suojaosa poistettiin, niin osa-aikatyö ei työttömälle kannata, mutta kyllä se edelleen kannattaa, jos saa pelkän ansiosidonnaisen. Mutta köyhimmille Kela-riippuvaisille, eli yleistukea, asumislisää ja toimeentulotukea saaville se ei kannata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan