Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varallisuuserot parisuhtessa. Pitäisikö vielä yrittää?

Vierailija
12.07.2026 |

Kirjoitin joskus palstalle siitä kuinka erilaiset elintasot eivät ole kumppanille ongelma - kunnes ne ovatkin.
Minulla on siis ok taloudellinen tilanne. Rikas en ole, mutta yli keskituloinen ja säästöjä on. 
En ole kiinnostunut yhteen muuttamisesta enkä lasten hankinnasta, ja olen tehnyt nämä asiat jo alussa selviksi. En kuitenkaan nauti kovasti rahaa vaativista asioista, vaan harrastukseni ovat varsin edullisia. En myöskään törsää rahaa matkusteluun tai luksukseen.
Aikaisemmissa parisuhteissa on käynyt niin, että tämä sopii kumppanille mainiosti. Mutta jotenkin se kääntykin siten, että jos muutettaisiin yhteen kivaan asuntoon ja olisi kiva tehdä sitä ja tätä. Sitä ei ole sanottu suoraan kuka maksaisi tästä lystistä isomman osan, mutta selvää on, ettei mainittuja haaveita oltaisi pystytty toteuttamaan 50/50-periaatteella. 
On alkanut tuntua siltä, että jos mahdollisuus elintason nostoon miehen kustannuksella on näköpiirissä, opportunisti naisihmisessä herää ennemmin tai myöhemmin.
No, nyt on sellainen tilanne, että olen tavannut kivan naisen ja tämä on kääntymässä parisuhteeksi. Tätä ei ole yhdessä julistettu, mutta tapailua on jatkunut sen verran aikaa, että on aika sellaisesta puhua. Mutta elintasomme ovat erilaiset, minulla enemmän tai vähemmän keskiluokkainen ja kumppanillani ei.
Sydän sanoo, että älä murehdi tuollaisista. Mutta sisäinen hälytyskello soi ja sanoo, että jossain vaiheessa herääkin keskustelu siitä, mitä kaikkea voitaisiin tehdä yhdessä jos...

Kommentit (1122)

Vierailija
1121/1122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen AMK:n opettaja tekniikan alalla. Tekniikan palkkojen "saatavuuslisä" muihin koulutusaloihin verrattuna on noin 1000 €/kk. Mutta sitä maksetaan ihan samalla tavalla myös naisopettajille, ja esimerkiksi tekniikan koulutusohjelmaan palkatuille kieltenopettajille. Silti sitä kutsutaan kahvihuoneessa munalisäksi.

Kun meillä oli viimeksi tekniikan ammattiopettajan paikka auki, oli hakijoita kaksi. Muihin koulutusohjelmiin hakijoita on yleensä 20-50. Tämä korkeammasta palkasta huolimatta.

Vierailija
1122/1122 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana varmasti osaat itsekin sen verran kaivaa esille tutkimuksia, että tiedät, ettei naisten ja miesten palkkaerot selity pelkkiä uravalintoja katsomalla. Lisäksi meitä on yhä tänäkin päivänä esim. raskaus ja äitiyssyrjintää työelämässä kokeneita. Esim. itse sain 40-vuotiaaksi saakka pelkkiä määräaikaisia työsuhteita, menetin työpaikkani tultuani raskaaksi ja vielä uudemman kerran heti äitiyslomien jälkeen kun lapseni sairastui ollessani koeajalla (tähän liittyi myös paljon merkitsevää vatsanseudun tuijottelua ja suunnittelin silloin ostavani paidanjossa olisi teksti "just fat"). 

Toinen mikä kiusaa suomalaisia parisuhteita on se, että jos se nainen nyt sitten kuitenkin sattuu oleman korkeammin koulutettu kuin se mies. Ja tämähän se on suomessa se tavallisempi malli. Oma rakas ex mieheni ei halunnut jakaa omasta suuremmasta omaisuudestaan minun kanssani, mutta kun urani sitten vihdoin alkoi edetä, hän oli mm tutkinut verotietojani ja halusikin nyt päästä osille minun tuloistani. Hassua oli että samaan aikaan hänellä esim. sijoitusasunnon tulot oli kuulemma hänen omaa rahaa, mutta minun palkkatulot olisi pitänyt antaa tasavertaisemmin yhteiseen käyttöön. Minusta se ei ollut ok, kun hän ei ollut itsekään moiseen suostunut aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla