Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varallisuuserot parisuhtessa. Pitäisikö vielä yrittää?

Vierailija
12.07.2026 |

Kirjoitin joskus palstalle siitä kuinka erilaiset elintasot eivät ole kumppanille ongelma - kunnes ne ovatkin.
Minulla on siis ok taloudellinen tilanne. Rikas en ole, mutta yli keskituloinen ja säästöjä on. 
En ole kiinnostunut yhteen muuttamisesta enkä lasten hankinnasta, ja olen tehnyt nämä asiat jo alussa selviksi. En kuitenkaan nauti kovasti rahaa vaativista asioista, vaan harrastukseni ovat varsin edullisia. En myöskään törsää rahaa matkusteluun tai luksukseen.
Aikaisemmissa parisuhteissa on käynyt niin, että tämä sopii kumppanille mainiosti. Mutta jotenkin se kääntykin siten, että jos muutettaisiin yhteen kivaan asuntoon ja olisi kiva tehdä sitä ja tätä. Sitä ei ole sanottu suoraan kuka maksaisi tästä lystistä isomman osan, mutta selvää on, ettei mainittuja haaveita oltaisi pystytty toteuttamaan 50/50-periaatteella. 
On alkanut tuntua siltä, että jos mahdollisuus elintason nostoon miehen kustannuksella on näköpiirissä, opportunisti naisihmisessä herää ennemmin tai myöhemmin.
No, nyt on sellainen tilanne, että olen tavannut kivan naisen ja tämä on kääntymässä parisuhteeksi. Tätä ei ole yhdessä julistettu, mutta tapailua on jatkunut sen verran aikaa, että on aika sellaisesta puhua. Mutta elintasomme ovat erilaiset, minulla enemmän tai vähemmän keskiluokkainen ja kumppanillani ei.
Sydän sanoo, että älä murehdi tuollaisista. Mutta sisäinen hälytyskello soi ja sanoo, että jossain vaiheessa herääkin keskustelu siitä, mitä kaikkea voitaisiin tehdä yhdessä jos...

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksetaan 50/50, niin sitten elintaso mitoitetaan pienituloisemman mukaan. Eli jos toinen tienaa 2000e/kk ja toinen 8000e/kk, silloin asutaan halvassa vuokrakaksiossa kaupungin laitamilla, ei omisteta autoa eikä tehdä mitään kalliita matkoja.

Vierailija
22/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suhde on muuten hyvä, en antaisi rahan pilata sitä. Se on vaan paperia ja metallia, tai nykyään numeroita tietokoneella. Mutta jos asia on sulle todella tärkeä, etsi keskiluokkainen nainen.

Näin on. Itseasiassa ansatsen sen verran paljon, että tulojen toivottavasti kuitenkin väliaikaisesta epäsuhdasta enemmän kuin kulutamme. Meilljä silti noin tonni kuukaudessa säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö parisuhteessa pitäisi olla samanlaiset arvot? Jos toinen tykkää luksuksesta ja toinen haluaa elää vaatimattomasti, niin pidemmän päälle tuollainen ei tule onnistumaan. 

Kumpikaan ei varsinaisesti tykkää luksuksesta. Minulla on varaa tiettyihin asioihin joihin tapailukumppanillani ei ole, mutta ne asiat joita tykkäämme tehdä yhdessä, eivät paljoa maksa. Ainoa poikkeus on auto, johon hänellä ei tällä hetkellä oikein ole varaa. Ja bensakulut, jotka maksan minä.
ap

Vierailija
24/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varakas mies ja aivan mielelläni maksan vaimolle oikeastaan kaiken. Mitä iloa siitä rahasta yksin olisi? Paljon mukavampaa lähteä vaimon kanssa reissuun ja syömään kuin yksin. Meillä on hauskaa yhdessä. 

Vierailija
25/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta yhteen. Itselläni on ollut mies joka oletti jotenkin, että hänen rahat on hänen ja minun rahat on meidän yhteisiä. Ehei kuule! Nainen saattaa myös ajatella, että miehen tehtävä on huolehtia naisestaan, kuten tälläkin palstalla usein siihen ajatukseen törmää. Toinen vaihtoehto on, että sovitte mitä esim. laitattte yhteiselle tilille säästöön ja sitten sillä rahalla teette yhdessä asioita, mukaanlukien sen, että muut kulut on myös jaettu tasan. Ei kannata siipeilijöitä ottaa huollettavakseen.

Ei ole eikä tule yhteistä tiliä, enkä ole muuttamassa yhteen. 
Lähinnä mietin onko tämä nyt se poikkeustapaus jossa "tämä sopii minulle mainiosti" myös tarkoittaa sitä, eikä se ole kryptistä salakieltä joka pitäisi lukea "tietysti nainen haluaa jossain vaiheessa, että olette samaa tiimiä ja sinun rahasi ovat myös hnen rahojaan".
ap

Eiks talous oo aika iso asia ihmisille? Luulis et jos ollaan jo noin pitkällä toi on selvä asia kun mun mielestä noi tulee aina tosi nopeesti esille. Tarkotan siis et kai se sun leidi on myös tarkka taloudestaan ku ootte päässeet jo noin pitkälle?

Mä en itte jaksais mitään tarkan markan leidiä ku oon itte vähä tällänen mi casa es tu casa mies muutenkin.

M35

Vierailija
26/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta yhteen. Itselläni on ollut mies joka oletti jotenkin, että hänen rahat on hänen ja minun rahat on meidän yhteisiä. Ehei kuule! Nainen saattaa myös ajatella, että miehen tehtävä on huolehtia naisestaan, kuten tälläkin palstalla usein siihen ajatukseen törmää. Toinen vaihtoehto on, että sovitte mitä esim. laitattte yhteiselle tilille säästöön ja sitten sillä rahalla teette yhdessä asioita, mukaanlukien sen, että muut kulut on myös jaettu tasan. Ei kannata siipeilijöitä ottaa huollettavakseen.

Lähinnä mietin onko tämä nyt se poikkeustapaus jossa "tämä sopii minulle mainiosti" myös tarkoittaa sitä, eikä se ole kryptistä salakieltä joka pitäisi lukea "tietysti nainen haluaa jossain vaiheessa, että olette samaa tiimiä ja sinun rahasi ovat myös hnen rahojaan".
ap

Tunnut jumittavan tuossa varallisuusasiassa niin pahasti, että paras kun pysyt sinkkuna.

Minä en alun perin jumittanut siinä ollenkaan. Mutta sitten kävi ilmi, että siitä tulee ennemmin tai myöhemmin seurustelukumppanille ongelma, vaikka minulle on selkeästi sanottu ettei näin tapahdu. Mietin tässä vain, että olisiko tällä kertaa toisin?
ap

Vierailija
27/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi keskiluokkainen nainen ei kelpaa? Vai haluatko jotenkin hallita naista rahojen avulla, toimii pelkästään köyhiin naisiin.

Vierailija
28/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitettiin tilit yksiin heti kun muutettiin yhteen. Olemme hyvin eri tuloisia, koska vaimolla terveysongelmat ovat välillä tuoneet työllistymiseen haasteita. Mutta en voisi kuvitella että yhdessä asustaessa tulot olisi erilliset. Vaikea kuvitella. Kun toista rakastaa, haluaa tälle antaa kaikkensa. Alttarilla lupauduin vaimoni tueksi myötä ja vastamäessä elämän loppuun saakka. Yhteiset rahat, yhteinen elämä. Olen hyvin onnellinen enkä ajattele yhdestäkään tienaamastani eurosta että se olisi minun. Se on meidän.

Vierailija
29/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eiks talous oo aika iso asia ihmisille? Luulis et jos ollaan jo noin pitkällä toi on selvä asia kun mun mielestä noi tulee aina tosi nopeesti esille. Tarkotan siis et kai se sun leidi on myös tarkka taloudestaan ku ootte päässeet jo noin pitkälle?

Mä en itte jaksais mitään tarkan markan leidiä ku oon itte vähä tällänen mi casa es tu casa mies muutenkin.

M35

Olemme molemmat tarkan markan ihmisiä kyllä. Ero on siinä, että minulla olisi halutessani mahdollisuus törsätä enemmän. Tapailukumppanini on sanonut olevansa tyytyväinen siihen mitä hänellä on. Mutta niin sanoivat edellisetkin...
ap

Vierailija
30/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tunnut jumittavan tuossa varallisuusasiassa niin pahasti, että paras kun pysyt sinkkuna.

Minä en alun perin jumittanut siinä ollenkaan. Mutta sitten kävi ilmi, että siitä tulee ennemmin tai myöhemmin seurustelukumppanille ongelma, vaikka minulle on selkeästi sanottu ettei näin tapahdu. Mietin tässä vain, että olisiko tällä kertaa toisin?
ap

Mikä estää katsomasta, miten tilanne kehittyy?

Vierailija
31/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä laitettiin tilit yksiin heti kun muutettiin yhteen. Olemme hyvin eri tuloisia, koska vaimolla terveysongelmat ovat välillä tuoneet työllistymiseen haasteita. Mutta en voisi kuvitella että yhdessä asustaessa tulot olisi erilliset. Vaikea kuvitella. Kun toista rakastaa, haluaa tälle antaa kaikkensa. Alttarilla lupauduin vaimoni tueksi myötä ja vastamäessä elämän loppuun saakka. Yhteiset rahat, yhteinen elämä. Olen hyvin onnellinen enkä ajattele yhdestäkään tienaamastani eurosta että se olisi minun. Se on meidän.

Nainen ei puolestaan pariudu pienempituloisen miehen kanssa (kts. tilastot). Ja silloin harvoin kun pariutuu, naisen rahat ovat naisen rahoja.

Vierailija
32/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätuloinen  nainen ja en kyllä osaa kuvitella suhdetta, jossa joutuisin sponsoroimaan miestä. Mutta jos rakastuisin tulisesti, saattaisin ehkä olla valmis siihen.

Vierailija
33/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö parisuhteessa pitäisi olla samanlaiset arvot? Jos toinen tykkää luksuksesta ja toinen haluaa elää vaatimattomasti, niin pidemmän päälle tuollainen ei tule onnistumaan. 

Kumpikaan ei varsinaisesti tykkää luksuksesta. Minulla on varaa tiettyihin asioihin joihin tapailukumppanillani ei ole, mutta ne asiat joita tykkäämme tehdä yhdessä, eivät paljoa maksa. Ainoa poikkeus on auto, johon hänellä ei tällä hetkellä oikein ole varaa. Ja bensakulut, jotka maksan minä.
ap

Mitä ihmettä te sitten teette yhdessä? Pelkkään panemiseen ei tarvita suhdetta ja ajan mittaan rupeaa mieli tehdä muutakin. Mutta teistä ei ole edes muuttamaan yhteen, ei perustamaan perhettä. Ette voi matkustella, ette käydä missään mikä maksaa. Mitä ihmettä te teette yhdessä? Pelaatte jotain lautapelejä vai mitä?

Vierailija
34/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä parisuhteessa on tarkoitus pikku hiljaa jakaa sama elintaso. Ymmärrän sen, jos ei halua vaikka kaupunkilomia eikä sellaiselle siis lähde eikä etenkään siitä halua maksaa. Mutta tuo, ettei ylipäätään yhtään halua antaa toiselle mitään hyvää, mitä itsellä on ja toisella vähemmän, sitä en ymmärrä.

Vierailija
35/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Mikä estää katsomasta, miten tilanne kehittyy?

Varmaankin suojaan itseäni pettymykseltä, ja siksi epäröin heittäytyä.
ap

Vierailija
36/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nainen ei puolestaan pariudu pienempituloisen miehen kanssa (kts. tilastot). Ja silloin harvoin kun pariutuu, naisen rahat ovat naisen rahoja."

No tilastot osoittavat näin, koska naisia on enemmän pienipalkkaisilla aloilla ja aloilla joista ei palkkakehitystä. Esim. lastenhoitajat, nuoriso-ohjaajat jne. Eli naiset pariutuu parempituloisten miesten kanssa koska keskimäärin miehet tienaavat enemmän jokatapauksessa.

Vierailija
37/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

M35

Olemme molemmat tarkan markan ihmisiä kyllä. Ero on siinä, että minulla olisi halutessani mahdollisuus törsätä enemmän. Tapailukumppanini on sanonut olevansa tyytyväinen siihen mitä hänellä on. Mutta niin sanoivat edellisetkin...
ap

No kannattaako miettiä miks tutka petti niitten edellisten kans ja miettiä sit et onks tässä nykysessä jotain samaa? Kyl kaikki mun tuntemat tarkan markan ihmiset on sellasia ihan joka asiassa. Musta tuntuu et se on piirre ihmisessä mikä ei muutu vaik tulis miljoonia ovista ja ikkunoista.

M35

Vierailija
38/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei puolestaan pariudu pienempituloisen miehen kanssa (kts. tilastot). Ja silloin harvoin kun pariutuu, naisen rahat ovat naisen rahoja.

Höpsis. Minä ainakin pariuduin pienempituloisen miehen kanssa. Kun ostimme yhdessä ensimmäisen asunnon, maksoin miehen aiemman lainan ensin pois. En ole katunut.

Vierailija
39/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mitä ihmettä te sitten teette yhdessä? Pelkkään panemiseen ei tarvita suhdetta ja ajan mittaan rupeaa mieli tehdä muutakin. Mutta teistä ei ole edes muuttamaan yhteen, ei perustamaan perhettä. Ette voi matkustella, ette käydä missään mikä maksaa. Mitä ihmettä te teette yhdessä? Pelaatte jotain lautapelejä vai mitä?

No itse asiassa sitäkin. Tapailukumppanini harrastaa vaellusta, valokuvaamista, maalaamista ja joogaa. Minä vaellusta, valokuvaamista, geokätköilyä, autiotalojen ja muiden vastaavien paikkojen bongaamista ja erilaista kehonpainoliikuntaa.
Varusteet ovat molemmilla omasta takaa ja kuten sanottu, matkakulut (auto+bensat) hoidan minä.
ap

Vierailija
40/121 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset kelpaa naisille, joilla on vähintään yhtä hyvä taloustilanne kuin sinulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän